Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Mihu
Dragomir Brăila
Data: 29.11.2019
Propunător: Vîju
Ionela Georgiana
Clasa: I-B
Aria curriculară: Consiliere și orientare
Disciplina: Dezvoltare personală
Unitatea de învaţare :
Interacțiuni simple cu ființe și obiecte familiare
Subiectul activităţii: Prietenia - Ce este un bun prieten?
Tipul de activitate: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Forma de realizare: activitate integrată
Discipline
integrate: CLR, MM, AVAP
Competenţe
specifice vizate
Dezvoltare personală:
2.2.
Transmiterea unor mesaje verbale şi nonverbale simple despre propriile
experienţe de viaţă
2.3. Explorarea
caracteristicilor necesare pentru a fi bun prieten
Comunicare
în limba română:
1.4.
Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de
comunicare cunoscute
2.3. Participarea cu interes la dialoguri simple, în diferite contexte de
comunicare
Arte vizuale și
abilități practice
1.1. Sesizarea elementelor de detaliu ale unui mesaj vizual simplu,
exprimat printr-o varietate de forme artistice
Muzică și mișcare:
2.1. Cântarea individuală sau în grup, asociind mişcarea sugerată de text
şi de ritm
Obiective operationale:
Cognitive
O1-să asculte cu
atenţie textul citit, formulând răspunsuri corecte la întrebările adresate;
O2-să spună ce înţeleg
prin cuvântul prietenie, argumentând
propria opinie;
O3-să identifice
personajele textului citit, făcând predicţii pe baza informaţiilor descoperite anterior;
O4-să ordoneze cuvintele scrise pe jetoane,
obţinând câte un proverb;
O5- să identifice
în careul dat cuvintele prieten/
prietenie, încercuindu-le.
Afective:
O6 - să își
aprecieze corect propriul comportament manifestat față de colegi;
O7- să participe
cu interes la activitate, implicându-se în sarcinile grupei;
Psiho-motorii:
O8- să aibă o
poziție adecvată în bancă pe parcursul activității;
O9-să execute mișcările sugerate de cântec;
Strategia didactică
Resurse:
Procedurale: conversaţia, explicaţia, expunerea,
povestirea, exerciţiul, metoda predicțiilor, jocul, brainstorming;
Materiale: calendarul naturii, cele trei plicuri cu
sarcini, baghetă, microfon, proverbe despre prietenie, textul poveștii, fișe de
evaluare, creioane, carioci, recompense,
laptop, boxe audio;
Forme de organizare:
frontală, independentă, pe grupe
Temporale: 50 minute
Umane: 19 elevi
Bibliografice:
-„Programa școlară pentru disciplina Dezvoltare personală , Bucuresti, 2013;
- "Organizarea
interdisciplinara a ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie
la școlarii din clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended
learning” pentru cadrele didactice din învatamântul primar"- suport de curs – 2013;
-
Dezvoltare personală- auxiliar
didactic, Editura Sinapsis, 2019.
DEMERSUL
DIDACTIC
Nr.
Crt.
|
Etapele
lecției /resurse timp
|
Op.
|
Activitatea
învățătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
și procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forme de organizare
|
Evaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
|
Moment
organizatoric
5 min.
|
O9
|
Pregătirea materialelor necesare pentru desfăşurarea
lecţiei.
În fața clasei
pe un panou este expusă harta României
împărțită în cele trei regiuni: Moldova, Muntenia și Transilvania. Pe fiecare
regiune este prins câte un plic colorat în galben (Moldova), roșu (Muntenia)
și albastru (Transilvania), în interiorul cărora se ascund sarcinile ce
urmează a le efectua elevii pe parcursul zilei.
Are loc ,,Întâlnirea de dimineață” astfel:
Le spun:Bună dimineaţa,românaşi şi
româncuţe! “
De ce credeţi că v-am salutat aşa?”(...pentru că suntem români și pentru că duminică este 1
Decembrie, iar țara noastră va fi în sărbătoare).
Azi ne vom saluta cu salutul acela special, băieţii vor spune:
Bună dimineaţa, pui de
românaşi,
Vă salută acum băieţii
poznaşi!
Fetele vor spune:
Bună dimineaţa, pui de
româncuţe,
Vă salută acum fetele
drăguţe!
Apoi elevii se salută atingându-și palmele, dar
și făcând un compliment colegului/ colegei.
Bună dimineața, româncuțo!
Azi îmi place zâmbetul tău! Salutul este condus până la ultimul copil, care-l va încheia cu cel al
propunătoarei.
După ce toți elevii s-au salutat,
dau tonul cântecului ,,Noi suntem români!”, acompaniați și de suport muzical.
După interpretarea cântecelului, dirijez atenția
elevilor spre harta României care este
expusă pe un panou în fața clasei. Observăm cele 3 plicuri colorate în culorile
drapelului românesc și îi întreb dacă sunt curioși să afle ce se ascunde în
fiecare plic.
Și pentru că trebuie să ne decidem ce plic ar
trebui să deschidem prima dată, inițiez o discuție despre cum ar trebui să fie vremea într-o zi
însorită? (chiar dacă afară pare a fi o zi capricioasă de sfârșit de
toamnă).
Decidem
că soarele nu trebuie să lipsească dintr-o zi frumoasă, așa că vom deschide prima dată plicul galben, unde se
ascund sarcinile pentru disciplina dezvoltare personală.
|
Elevii se vor saluta după
indicația propunătoarei, făcând
colegului un compliment.
( Bună dimineața, românaș, astăzi
îmi place zâmbetul tău!)
Elevii cântă alături de propunătaore
cântecelul solicitat.
|
Conversația
Elemente de
joc
|
Panou din polistiren ilustrând imaginea
hărţii ţării
Calendarul naturii
|
frontală
|
Observarea
comportamentului elevilor
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
|
Captarea atenției
5 min.
|
O3
|
Deschid plicul
de culoare galbenă, unde descopăr o
fișă pe care este scrisă o povestioară.
Dau citire textului. ( vezi anexa).
După citirea povestioarei conduc discuția spre harta României cu cele 3 regini (Moldova, Muntenia, Transilvania) și le subliniez
elevilor că, de fapt, la noi în clasă este imaginea cu momentul reprezentativ
al întâlnirii celor 3 fiice din poveste sub îmbrățișarea mamei lor, România. Iar lucrul acesta a fost
posibil doar datorită prietenilor (muntele,
râul, câmpia, dealul, pădurea) ce le-au ajutat pe cele 3 surori să treacă
peste diferite obstacole ce le-au întâmpinat în drumul lor.
|
Elevii ascultă cu atenție citirea poveștii.
|
Expunerea
povestirii
|
Cele 3 plicuri colorate
scrisoarea
|
frontală
|
Observarea
dirijată
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.
|
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min.
|
|
Anunţ copiii că, azi, la ora de
dezvoltare personală, vom discuta despre prietenie și despre cum ar trebui să fie
un prieten.
|
Elevii sunt atenți la
anunțarea temei activității.
|
Explicația
|
|
frontală
|
Observarea
dirijată
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
|
Reactualizarea
cunoștințelor
3 min.
|
O2
|
Se va purta o discuție despre prietenie.
Cer elevilor să spună la ce se gândesc atunci când aud cuvântul prietenie.
Întreb câțiva elevi dacă
au prieteni și de ce sunt prieteni cu aceștia?
|
Elevii vor da răspunsuri precum:
-cineva care te ajută, persoana cu care te joci adesea, colegii de clasă,
personaje din desene animate pe care le și denumesc etc.
|
Brainstorming
|
Planșa cu imaginea metodei
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.
|
Dirijarea învățării
25 min.
|
O1
O3
|
Propun elevilor să
participe la un joc intitulat:
,,Microfonul
magic ‘’.
Ei sunt
„intervievați”, cu ajutorul unui microfon, de propunătoare în legătură cu
conținutul poveștii citite.
1-Despre cine
era vorba în povestioara citită?
2-Cum se
numeau cele trei surori?
3-Ce s-a
întâmplat cu cele trei fete?
4-Ce au
hotărât într-o zi să facă cele trei surori?
5-Cine le-a
ajutat în drumul lor?
6-Cum se numea
mama celor trei fete?
-Cum credeți că și-au dovedit prietenia muntele, râul, câmpia, pădurea, dealul, față de
cele trei surori? Cum credeți că le-a ajutat fiecare pe cele 3 surori?
Colectez răspunsurile elevilor cu ajutorul jocului “Bagheta argumentelor”, în care ei trebuie să-și argumenteze
răspunsul la care s-au gândit.
Explic regulile jocului:
Fiecare elev
primește în mână o baghetă fermecată în timp ce formulează
răspunsul propriu. Aceasta va trece de la un elev la altul, în funcție de
cine solicită permisiunea de a răspunde.
La urmă,
propunătoarea prezintă și varianta ei, astfel încât fiecare elev să rețină un
răspuns clar.
Propun apoi copiilor să își imagineze că se află pe străzile unui oraș din România, de exemplu Brăila și se întâlnesc cu un
reporter. Acesta le ia un interviu, punându-le următoarele întrebări legate
despre prietenie și prieten:
-Tu ai un prieten?
-Cum trebuie să fie un
prieten?
-Cum ți-ai dovedit
prietenia față de prietenul tău?
Merg cu microfonul să iau ,,interviul” unuia dintre copii, apoi rog alt copil
să interpreteze rolul unui reporter și să-și intervieveze colegii.
|
Elevii răspund astfel:
1.despre trei surori care au fost despărțite de mama lor.
2.Moldova, Muntenia și Transilvania.
3. cele trei surori au fost despărțite și au mers la alte familii,
departe de casa lor
4.ele hotărăsc să își caute mama .
5.în druml lor le-a ajutat muntele, dealul, câmpia, râul și pădurea.
6. România
Eu cred că muntele a privit
din înălțimele sale și a zărit-o în depărtare pe mama lor și le-a spus acest
lucru;
-râul s-a transformat în uscat
și le-a lăsat să-l parcurgă;
-pădurea chiar dacă era deasă
și întunecoasă și-a strâns crengile și le-a arătat drumul corect astfel încât
cele 3 fete să nu se rătăcească;
-dealul și-a făcut culmile
line ca să fie mai ușor de parcurs, iar câmpia
le-a oferit roade și fructe pentru a se putea hrăni sănătos cele 3 surori.
Elevii răspund la întrebările ,,reporterului”.
|
Jocul
Metoda predicţiilor
Jocul
|
Microfon
Baghetă
Microfon
|
frontală
|
Observarea
dirijată
orala
Aprecieri verbale
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.
|
Atingerea performanței
5 min.
|
O4
|
Fiecare grupă primește câte un plic unde s-au amestecat cuvintele, iar
elevii au sarcina de a le ordona pentru a obține următoarele proverbe pe care
le lipesc apoi pe câte o planșă.
1.Prietenul la
nevoie se cunoaşte.
2.Prietenia adevărată nu se pierde niciodată.
3.Un prieten bun este greu de găsit.
4. Prietenii nu se cumpără cu bani.
5. Un prieten te ajută mereu.
După ordonarea
proverbelor, întreb fiecare echipă ,,Ce învățătură ați extras din proverbul descoperit?”
|
Elevii ordonează cuvintele de pe etichete și obțin propozițiile corecte.
Formulează răspunsuri potrivite în legătură cu proverbele descoperite.
|
Exerciţiul
Conversația
|
jetoane cu proverbe
cartoane colorate
lipici
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
recompense
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7.
|
Evaluarea activității
8 min.
|
O5
|
Elevii vor
primi o fișă cu următoarea cerință:
Identifică
și marchează în careu cuvintele PRIETEN și PRIETENIE.
|
Elevii rezolvă
fișa.
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
Independentă
|
autoevaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8.
|
Încheierea
activității
3 min.
|
O9
|
Fac aprecieri colective şi individuale asupra modului de lucru şi a
participării la activitate.
Cer elevilor să se prindă în jurul băncuțelor într-o horă a prieteniei, pe fondul muzical adecvat.
|
Elevii ascultă aprecierile și observațiile învățătoarei.
Elevii cântă cântecul propus.
|
Explicația
Jocul muzical
|
Medalii
Laptop
Hora Unirii- audio
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
Medalii
|
ANEXE
Povestea
prieteniei
A fost odată ca niciodată o familie mare și
frumoasă care avea trei fiice. Acestea se numeau: Moldova, Transilvania și
Muntenia.
Într-o zi s-a pornit o furtună mare , iar
cele trei fete au fost despărțite și duse departe. Deși fiecare dintre ele a ajuns
la o altă familie, dorul de casă le-a făcut să plece la drum în speranța că se
vor reîntâlni. În calea lor au descoperit prieteni
care le-au ajutat: muntele, râul, câmpia, dealul și pădurea.
După ce mulți ani au călătorit, într-o zi
s-au regăsit. Era chiar ziua de 1
Decembrie. Ziua când au primit îmbrățișarea mamei lor, ROMÂNIA. Zi în care
cele trei surori și toți prietenii care le-au ajutat s-au prins într-o horă
mare numită Hora Unirii.
Proverbele despre prietenie :
1.Prietenul la nevoie se cunoaşte.
2.Prietenia adevarata nu se pierde
niciodata.
3.Un prieten bun este greu de gasit.
4. Prietenii nu se cumpara cu bani.
5.
Un prieten te ajuta mereu.
Fișă de evaluare
Identifică în careu cuvintele
PRIETEN și PRIETENIE.
P
|
R
|
I
|
E
|
T
|
E
|
N
|
I
|
A
|
P
|
R
|
A
|
M
|
U
|
N
|
E
|
G
|
A
|
R
|
R
|
I
|
F
|
I
|
C
|
I
|
P
|
N
|
L
|
B
|
I
|
P
|
R
|
I
|
E
|
T
|
E
|
N
|
T
|
A
|
E
|
A
|
N
|
T
|
R
|
T
|
S
|
T
|
E
|
Ț
|
T
|
L
|
P
|
R
|
I
|
E
|
T
|
E
|
N
|
I
|
E
|
A
|
L
|
T
|
E
|
C
|
I
|
R
|
E
|
Ş
|
N
|
Fișă de evaluare
Identifică în careu cuvintele
PRIETEN și PRIETENIE.
P
|
R
|
I
|
E
|
T
|
E
|
N
|
I
|
A
|
P
|
R
|
A
|
M
|
U
|
N
|
E
|
G
|
A
|
R
|
R
|
I
|
F
|
I
|
C
|
I
|
P
|
N
|
L
|
B
|
I
|
P
|
R
|
I
|
E
|
T
|
E
|
N
|
T
|
A
|
E
|
A
|
N
|
T
|
R
|
T
|
S
|
T
|
E
|
Ț
|
T
|
L
|
P
|
R
|
I
|
E
|
T
|
E
|
N
|
I
|
E
|
A
|
L
|
T
|
E
|
C
|
I
|
R
|
E
|
Ş
|
N
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.