Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Mihu Dragomir Brăila
Data: 29.11.2019
Clasa: I –B
Propunător: Vîju Ionela Georgiana
Aria curriculară: Matematica
și știinte
Disciplina: Matematică
și explorarea mediului
Unitatea de
învățare: Adunarea/ scăderea
numerelor naturale în concentrul 0-100, fără trecere peste ordin
Subiectul lectiei: Adunarea și scăderea numerelor naturale de la 0 la 100, fără
trecere peste ordin/ Rolul structurilor de bază la plante
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare de cunoștințe
Discipline integrate: CLR, AVAP;
Competențe specifice:
Matematică
și explorarea mediului
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în
scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare
numărare
3.1. Rezolvarea de probleme prin observarea unor
regularităţi din mediul apropiat
5.2. Rezolvarea de probleme simple în care intervin
operaţii de adunare sau scădere în
concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice
concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice
Comunicare
în limba română
1.1.
Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral, pe teme accesibile, rostit cu
claritate
1.4.
Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de
comunicare
cunoscute
cunoscute
Arte
vizuale și abilități practice
1.1.
Sesizarea elementelor de detaliu ale unui mesaj vizual simplu, exprimat
printr-o varietate de forme artistice
2.1.
Identificarea unor caracteristici/ proprietăţi ale materialelor întâlnite în
mediul cunoscut
Obiective
operaţionale:
O1 – să efectueze corect operaţii de adunare şi
scădere în concentrul 0 – 100, fără trecere peste ordin;
O2 – să utilizeze
terminologia specifică operaţiilor de adunare şi scădere;.
O3 – să rezolve corect probleme, aplicând
operaţii de adunare şi scădere;
O4 – să identifice rolul și părțile
unei plante;
O5- să găsească în careu numele plantelor, indicându-le prin colorare;
Afective:
O6
– să participe activ la oră;
Psihomotrice:
O7–
să îmbine corespunzător imaginile cu părțile unei plante, lipindu-le în fișă;
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode şi
procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul, RAI;
Mijloace de
învăţământ:
fişede lucru, fișe de evaluare, manual, etichete,
recompense, harta României, plic cu sarcini matematice, jetoane tip puzzle/
etichete cu părțile unei plante, culori;
Forme de
organizare: frontală,
independentă, pe grupe.
Resurse umane: 19 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă
BIBLIOGRAFIE:
- „Matematică și explorarea mediului – clasa I” (manual), EDP București 2018;
- „Metodica predării matematicii la clasele I-IV” I. Neacşu;
- Programa şcolară pentru clasa I, București, 2013;
Nr. Crt.
|
Etapele lectiei/
Timp /
ob.op
|
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII
|
Metode și procedee
|
Mijloace
de înv.
|
Forma de organizare
|
Forme și instrumente de
evaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
|
Moment
organizatoric
1
min/
|
Asigur
condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei, solicitând
elevilor să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în
bancă şi să fie atenți.
Clopoţelul a sunat,
Toţi în bănci ne-am adunat,
Pregătim cărţi şi caiete,
Matematica începe!
|
Elevii
se pregatesc pentru ora de matematică.
|
|
Manuale
Caiete
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
|
Verificarea
temei
/3
min
|
Verific tema din punct de vedere cantitativ.
|
Elevii
prezintă caietele de teme.
|
|
Caietele de temă
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.
|
Captarea
atenției/
4
min
O2
|
Dacă
la orele anterioare am descoperit sarcinile-obstacol
ce s-au ascuns în cele două plicuri, sunteți curioși să descoperim ce se
ascunde și-n plicul de culoare albastră?
Deschidem
plicul albastru cu sarcinile
matematice: Prima sarcină este efectuarea unui Aritmogrif matematic, a cărei soluție pe verticală este : Adunarea
Aritmogriful
se rezolvă și frontal pe o coală de flipchart.
|
Elevii
răspund corect la definițiile aritmogrifului și descoperă soluția corectă.
|
Jocul
|
Flipchart cu aritmogrif
Fișe de lucru
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
|
Anuntarea obiectivelor
operaționale/
1min
|
Așadar, astăzi la matematică si explorarea
mediului vom repeta adunarea şi scăderea numerelor naturale de la 0 la 100 și
ne vom reaminti părțile unei plante și
rolul acestora.
Vom efectua diverse exerciţii de adunare și
scădere, vom rezolva probleme şi vom vorbi despre plante și importanța lor în
viața noastră.
Notez titlul lecţiei pe tablă .
Adunarea
și scăderea numerelor/ Plante
|
Elevii sunt atenţi la explicaţiile
învăţătoarei.
|
Explicația
|
Caietele
elevilor
|
frontal
|
observarea
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.
|
Reactualizarea
cunoștințelor/
5
min/
O1
|
Verificarea cunoştinţelor:
Inițiez
adresarea unor întrebări cu operații de adunare/ scădere prin intermediul
metodei RAI.
Fiecare elev aruncă o minge mică unui coleg
în timp ce-i adresează o întrebare. Cel ce prinde mingea, după ce dă
răspunsul corect, formulează la rândul lui o altă operație orală de adunare/
scădere și conduce mingea spre alt coleg. Oprim jocul atunci când mingea a
trecut pe la fiecare elev cel puțin o dată.
Exemplu:
10+2=?/ 20+10=?/ 45-2=?/ 50-10=?
|
Elevii
răspund corect întrebărilor colegilor, sub dirijarea propunătoarei.
|
RAI
(răspunde/ aruncă/ interoghează)
|
Minge mică
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.
|
Dirijarea
învățării
20
min/
O1
O2
O3
O5
O1
|
Activitatea
continuă cu următoarele sarcini matematice propuse:
Elevii
primesc o fișă de lucru cu următoarele exerciţii şi probleme :
Unele
sarcini se lucrează și la flipchart:
1.Găseşte rezultatul corect :
16 + 3= 20, 22, 19
26 +
2= 18, 27, 28
19 - 5=17, 12, 14
28
- 7= 21, 23, 22
2. Mărește cu 24 fiecare dintre
numerele: 44, 12, 51, 22, 72, 35
3.
Află suma vecinilor numerelor:
43, 32, 24
4.Într-un
parc s-au plantat 60 de arbori și cu 20 mai puține flori. Câte flori s-au
plantat?
5.La
o florărie s-au vândut 23 de crini și cu 12 mai mulți trandafiri. Câte flori
s-au vândut?
6.
Caută în careul de mai jos nume de plante:
7. Calculează câte fire din fiecare legumă a
plantat Miruna și mama ei.
|
Elevii
rezolvă sarcinile propuse de învățătoare.
Elevii
solicitați ies la panou și rezolvă
exercițiul propus. Ceilalți completează în fișe.
1.
19/28/14/21.
2.
68/36/75/59.
3.
43/42și
44=86
32/33și
31=64
24/
25 și 23=48
4.
60-20=40
flori
5.
Elevii
rezolvă problemele urmărind planul de
rezolvare:
-se
citește enunțul problemei de către propunătoare
-se
repetă datele problemei de către 1-2 elevi
-se
face judecata problemei:
Ce
știm?/ ce nu știm?/ ce vrem să aflăm?/ vor fi mai multe flori?/ mai puține?
Cum aflăm?
-Se
scrie și se rezolvă apoi prin operația corespunzătoare.
23+12=35
trandafiri
23+35=58
flori
6.
Varza/menta/
grâul/ mușețel/ crin/ roșie/ lalea;
7.
Roșii_________48
Vinete________59
Ardei_________49
Ceapă_________67
Varză_________76
|
Exercitiul
Jocul
|
Fișe de lucru
Flipchart
Exercițiul
|
Frontală
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
Observarea
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7.
|
Obținerea
performanței/
7 min
O7
|
Elevii vor lucra pe grupe
următoarea sarcină:
Primesc jetoane tip puzzle amestecate cu părțile unei plante,
le îmbină corespunzător apoi le lipesc pe un carton colorat, iar în dreptul
fiecărei părți așază eticheta cu denumirea corectă a acelei părți din plantă.
|
Elevii
rezolvă sarcina. Dacă timpul le permite vor colora planta corespunzător.
|
Fișe de lucru
Etichete
Piese puzzle
cu părțile plantei
|
jocul
|
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8.
|
Realizarea
Feed-back-ului
3 min/
O2
|
Despre ce am vorbit astăzi la ora de
matematică?
Ce operație facem atunci când spuneam ,,adăugăm”?
Ce operație facem atunci când spuneam că ,,luăm” elemente? mai puțin cu atât?
Din ce
este alcătuită o plantă?
Ce rol
au rădăcina/tulpina/ frunzele/ florile pentru plantă?
|
Elevii
răspund la întrebările adresate de către propunătoare.
|
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9.
|
Evaluare
5
min
O1
|
Elevii vor rezolva o fişă de evaluare cu următoarele cerințe:
Rezolvă
operațiile și trasează corespondențe conform rezultatelor de pe floare.
Colorează apoi floarea după preferință:
|
Elevii
rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.
Cu
ajutorul învățătoarei elevii își vor acorda calificative.
|
Fișe de evaluare
|
Exercițiul
|
independentă
|
scrisă
aprecieri verbale
autoevaluare
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10.
|
Încheierea
activității
1
min.
|
Se fac aprecieri generale şi individuale.
Se anunță tema pentru acasă:
Manual, pag 50, exercițiile
3și 4, cu următoarele cerințe:
Rezolvă
și verifică prin probă, după model.
Efectuează
și completează cu semnele <, >, =.
|
Elevii
ascultă aprecierile învățătoarei.
|
Manuale MEM
|
Explicația
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
Recompense
Calificative
|
Fișă de lucru (dirijarea învățării)
1.Încercuiește rezultatul corect :
16 +
3= 20, 22, 19
26
+ 2=
18, 27, 28
19 -
5=17, 12, 14
28 - 7= 21, 23, 22
2. Adună cu
24 fiecare dintre numerele: 44, 12, 51, 22, 72, 35
3. Află suma vecinilor pentru fiecare
din numerele: 43, 32, 24
5.Într-un parc s-au plantat 60 de arbori
și cu 20 mai puține flori. Câte flori s-au plantat?
6.La o florărie s-au vândut 23 de crini
și cu 12 mai mulți trandafiri. Câte flori s-au vândut?
Fișă de lucru
pe grupe ( dirijarea
învățării)
7. Calculează câte fire din fiecare legumă a plantat
Miruna și mama ei.
|
|
|
|
|
|
Miruna
|
36
|
18
|
26
|
45
|
34
|
Mama
|
12
|
41
|
24
|
22
|
42
|
Total
|
|
|
|
|
|
Fișă de lucru (pe grupe)
Atingerea performanței
Caută în careul de mai jos nume de plante:
X
|
V
|
A
|
R
|
Z
|
A
|
B
|
R
|
T
|
M
|
L
|
T
|
E
|
E
|
O
|
T
|
P
|
M
|
E
|
N
|
T
|
A
|
E
|
G
|
P
|
S
|
P
|
H
|
I
|
B
|
P
|
I
|
L
|
I
|
Z
|
V
|
I
|
B
|
G
|
R
|
Â
|
U
|
L
|
E
|
X
|
N
|
B
|
E
|
J
|
M
|
N
|
S
|
B
|
G
|
A
|
G
|
O
|
T
|
X
|
M
|
U
|
Ș
|
E
|
Ț
|
E
|
L
|
C
|
R
|
I
|
N
|
Z
|
L
|
G
|
U
|
Z
|
X
|
V
|
Fișă de lucru (pe grupe)
Atingerea performanței
Caută în careul de mai jos nume de plante:
X
|
V
|
A
|
R
|
Z
|
A
|
B
|
R
|
T
|
M
|
L
|
T
|
E
|
E
|
O
|
T
|
P
|
M
|
E
|
N
|
T
|
A
|
E
|
G
|
P
|
S
|
P
|
H
|
I
|
B
|
P
|
I
|
L
|
I
|
Z
|
V
|
I
|
B
|
G
|
R
|
Â
|
U
|
L
|
E
|
X
|
N
|
B
|
E
|
J
|
M
|
N
|
S
|
B
|
G
|
A
|
G
|
O
|
T
|
X
|
M
|
U
|
Ș
|
E
|
Ț
|
E
|
L
|
C
|
R
|
I
|
N
|
Z
|
L
|
G
|
U
|
Z
|
X
|
V
|
Fișă de evaluare
Rezolvă
operațiile și trasează corespondențe conform rezultatelor de pe floare.
Colorează apoi floarea după preferință:
Aritmogrif matematic
Scrie soluţiile corecte şi vei afla de
la A la B cine ne va însoţi astăzi la ora de matematică:
|
|||||||||||||
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3.
|
|
|
|
|
|||||||||
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
5.
|
|
|
|
|
|
|||||||
6.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
7.
|
|
|
|
|
|
|||||||
8.
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
1. Susţine frunzele, florile şi
fructele ……………
2. Fixează planta în pământ ………….
3. Semnul operaţiei de adunare se
numeşte …….………
4. Semnul operaţiei de scădere se
numeşte ……………..….
5. Rezultatul operaţiei de adunare
poartă numele de ..........
6. Numerele care se adună se numesc
………………..
7. Rezultatul operaţiei de scădere se
numeşte …………………
8. Frunzele, florile, fructele şi
seminţele sunt părţi componente ale unei ……
Fișă de lucru (pe grupe/ atingerea performanței)
|
FLOARE
|
FRUNZE
|
|
TULPINĂ
|
|
RĂDĂCINĂ
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.