Școala Gimnazială Mihu Dragomir Brăila
Data: 29.11.2019
Clasa: I-B
Propunător: Vîju Ionela Georgiana
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Comunicare în limba română
Unitatea de învăţare: Animalele din jurul nostru
Subiectul lecţiei: Să ne amintim sunetele şi literele învăţate!
Tipul lecţiei: Recapitulare
- consolidare
Discipline integrate: MEM, AVAP;
Competențe specifice:
Comunicare
în limba română
1.2.
Identificarea unor informaţii variate dintr-un mesaj rostit cu claritate;
1.3.
Identificarea unor sunete, silabe, cuvinte în enunţuri rostite cu claritate;
3.1.
Citirea unor cuvinte şi propoziţii scurte, scrise cu litere de tipar sau de mână;
Matematică
și explorarea mediului
5.1.
Sortarea şi clasificarea unor date din mediul apropiat pe baza a două criterii;
Arte vizuale și abilități practice
1.1. Sesizarea elementelor de detaliu
ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme artistice
Obiective
operaţionale: La
sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili:
-cognitive:
O1 – să
citească în ritm propriu, corect şi conştient cuvinte, silabe, propoziții date;
O2 – să
scrie corect, silabe, cuvinte, propoziţii;
O3 – să
despartă corect în silabe cuvinte, numărând silabele;
O4 – să
găsească forma de plural a cuvintelor date;
O5 – să
ordoneze cuvinte din şirul dat, obținând propoziții logice;
O6– să
descopere cuvinte noi după criterii date, folosind litera/ silaba indicată;
- psiho-motorii
O7- să coloreze
conturul ţării, respectând criteriul dat;
O8- să păstreze
poziţia corectă în timpul scrisului;
- afectiv-atitudinale:
O9 – să
manifeste iniţiativă, plăcere şi o atitudine degajată în comunicarea orală.
Strategia didactică:
Metode şi procedee:
-metoda fonetică analitico-sintetică,
conversaţia, explicația, exerciţiul, activitatea independentă, jocul, autoevaluarea;
Forme de organizare: frontală, independentă, pe grupe;
Resurse:
- materiale: Comunicare
în limba română - manual, fişe de lucru, fişe de evaluare, planşă cu harta
României, ecusoane, recompense;
- bibliografice:
- Curriculum Naţional – Programe
şcolare pentru clasa I, 2013;
- Manual clasa I- CLR, Ed. Didactică și pedagogică, Bucureşti, 2018;
- Ilica Anton, Metodica
predării limbii române în învăţământul primar, Editura „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
- umane: elevi 19
- temporale: 50 minute
Desfăşurarea activităţii
Nr.
Crt
|
Ob.
Op.
|
Etapele lecţiei/timp
|
Organizarea situaţilor de
învăţare
|
Metode şi
procedee
|
Mijloace
de
învăţământ
|
Forma de
organizare
|
Modalităţi
de evaluare
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Activitatea
cadrului didactic
|
Activitatea
elevilor
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
7
|
||||||||||||||||||||||||||||||
1.
|
|
Momentul organizatoric
2 min
|
Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei, cerând elevilor să-şi pregătească
cele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă.
|
Se pregătesc pentru începerea activităţii
– de comunicare în limba română.
|
|
Manuale
CLR
|
Frontală
|
Observarea
|
||||||||||||||||||||||||||||||
2.
|
|
Verificarea temei
2
min.
|
Verific
cantitativ realizarea temei.
|
Elevii
prezintă caietele cu tema efectuată.
|
|
Caietele
de temă
CLR
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
||||||||||||||||||||||||||||||
3.
|
|
Captarea
atenţiei
3 min.
|
Iată, pentru că ora trecută am descoperit sarcinile/ obstacol pe care le-a
întâmpinat Moldova în drumul său, sunteți curioși să aflați ce obstacole a
avut de întâmpinat și sora Muntenia?
Haideți
să deschidem plicul roșu ca să
aflăm !
Deschid
plicul roșu și descopăr mai multe fișe cu sarcini. Precizez elevilor că
rezolvând aceste sarcini o vom conduce pe fiica Muntenia mai aproape de mama
sa..
Sunteți
de acord să le rezolvăm și noi ? În felul acesta vom demonstra că suntem
elevi isteți și că oricând putem dovedi o prietenie adevărată celui ce se
află la nevoie. Pentru că, știm cu toții (și ne-am amintit și ora trecută la
DP !) Prietenia e o comoară.
Prima
dintre sarcinile-obstacol la CLR, este aceea de a rezolva diverse
exerciții de analiză fonetică a unei
propoziții enunțiative.
|
Elevii sunt atenţi la propunătoare și-și
exprimă dorința de a descoperi încercările-sarcini
prin care a trecut Muntenia.
|
Explicația
|
Plic
roșu cu sarcini
|
Frontală
|
Observarea
|
||||||||||||||||||||||||||||||
4.
|
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1 min
|
Anunţ tema lecţiei:
Sunetele şi literele învăţate,
vom citi cuvinte, propoziţii,
vom juca jocuri folosindu-ne de multe din cunostințele acumulte de noi,
copii.
|
Ascultă cu atenţie titlul lecției și obiectivele
vizate. .
|
Explicaţia
|
|
Frontală
|
Observarea
|
||||||||||||||||||||||||||||||
5.
|
O1
O3
O2
O4
O5
O6
O3
|
Dirijarea activităţii
23 min.
|
Amintesc elevilor unul din proverbele despre prietenie pe care le-am
descoperit la DP și le propun câteva exerciții pe marginea acestei
propoziții.
1.Scriu la tablă proverbul și cer elevilor să-l citească:
Prietenia e o comoară.
Propun diverse exerciţii orale de analiză pe marginea
acestei propoziții.
Cer elevilor să număre
cuvintele propoziției, să recunoască care este primul, al doilea și ultimul
cuvânt, cu ce sunet începe/ se termină primul și ultimul cuvânt din
propoziție.
Solicit elevilor să reprezinte grafic, la tablă, propoziția,
cuvintele, silabele și sunetele.
Le cer apoi să își noteze și ei în fișa de lucru propoziția.
2. Înlăturând prima literă din cuvintele următoare, veţi descoperi alte
cuvinte. Care sunt acestea, transcrieţi-le!
- eram, parc, nea, mare, amare
3.Ordonează cuvintele pentru
a obține propoziții:
nouă, ia, Mona, ouă.
a, Nuiaua, Oanei, e.
are, un, Nicu, mic, canar.
4.Eu spun una, voi spuneţi
multe!
(exercițiu oral)
miner /mură /alună/ măr/
marinar /cerc/ lalea/inel
(sarcină
pe grupe)
5. Despărțiți în silabe cuvintele şi
scrieți-le în rubrica potrivită:
inima, Nina, ram; mamaia, alune, cămilă;
marama, lalele, canar, Ana, cocor, pitic, mic,cal;
|
-Elevii rezolvă sarcinile conform cerințelor
propunătoarei.
- Elevii vor citi în ritm propriu enunțul şi
vor lucra pe el. Vor număra cuvintele din propoziție și le vor despărţi în
silabe.
Elevii vor rezolva sarcini într-un mod
asemănător celui de mai jos:
1.Propoziția
are 4 cuvinte/ primul cuvânt este ,,prietenie”/ ultimul cuvânt este
,,comoară”/ silabele vor fi numărate astefel: 5/1/1/3 silabe. Prietenia
primul sunet este p, ultimul a/ comoară – primul sunet este c/ ultimul ă.
Elevii
vor participa la rezolvarea exerciţiului de analiză orală;
Reprezentarea
grafică va fi :
_____________________.
________ __ __
_____ .
_ _ _ _ _ _ _
_ _ _ .
2.Cuvintele descoperite vor fi:
ram,
arc, ea, are, mare
3.Elevii aranjează în ordine cuvintele date, indicând sub fiecare
cuvânt cifra care reprezintă ordinea cuvântului în propoziţie:
Mona ia nouă ouă.
Nuiaua e a Oanei.
Nicu are un canar mic.
4.Se va găsi pluralul cuvintelor, astfel:
mineri/
mure/ alune/ mere/ marinari/ cercuri/lalele/ inele.
5.Elevii
despart cuvintele date în silabe şi le așază corespunzător în tabel;
|
Metoda
fonetică analitico-sintetică
Exerciţiul
Jocul
Exerciţiul
Conversația
|
Fișă
de lucru
Fișă
de lucru
|
Frontală
frontală
Pe
grupe
|
Aprecieri verbale
Observarea
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
||||||||||||||||||||||||||||||
6.
|
O6
|
Atingerea performanței
7 min
|
Elevii
primesc următoarea sarcină didactică:
Scrie nume de persoane ( fetițe/ băieți)
folosind silabele date:
|
Sarcina va fi
rezolvată astfel:
Nicu/ Ricu/ Marcu/ Iancu/ Nucu/ Micu;
Ana, Nona, Mona, Rina, Lina, Mina.
|
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Coevaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||||
7.
|
O3
O7
|
Evaluarea
activității
10 min.
|
Elevii vor primi o fișă de evaluare cu următoarea sarcină:
Colorează
spațiile, respectând următorul cod:
-cu
roșu spațiile unde sunt cuvinte
formate dintr-o silabă;
-cu
galben acolo unde cuvintele sunt
formate din două silabe;
-cu
albastru spațiile unde sunt
cuvinte formate din trei silabe;
|
Elevii
colorează harta țării respectând codul
culorilor din fișa de evaluare.
După
finalizare, se autocorectează cu ajutorul propunătoarei.
|
Exercițiul
|
Fișe
de evaluare
|
Independentă
|
Autoevaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||||
8.
|
|
Încheierea activității
2 min.
|
Fac aprecieri individuale şi colective.
Anunț elevilor tema pentru acasă din manual
pagina 46, exercițiile 1 și 2 cu următoarele cerințe:
1.Indică, prin corespondență, litera
inițială a cuvântului potrivit fiecărei imagini.
2.Încercuiește imaginile ale
căror denumiri conțin sunetul și litera p.
|
Elevii
ascultă aprecierile propunătoarei și își notează tema.
|
Explicația
|
Manuale
CLR
|
frontală
|
Aprecierea
verbală, colectivă şi individuală
Acordare
de calificative
Recompense
|
Fișă de lucru
1.Transcie propoziția:
Prietenia e o comoară.
2. Înlăturând prima literă din cuvintele următoare, veţi descoperi alte
cuvinte. Care sunt acestea, transcrieţi-le!
- eram,
parc, nea, mare, amare
|
3.Ordonează cuvintele pentru a
obține propoziții:
nouă, ia, Mona, ouă.
a, Nuiaua, Oanei, e.
are, un, Nicu, mic, canar.
Fișă de
lucru
( pe grupe/ dirijarea învățării)
4. Despărțiți în silabe
cuvintele şi scrieți-le în rubrica potrivită:
inima, Nina, ram; mamaia, alune,
cămilă; marama, lalele, canar, Ana, cocor, pitic, mic,cal;
o silabă
|
2 silabe
|
3 silabe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fișă de lucru
(atingerea
performanței/ pe grupe)
Scrie nume de
persoane ( fetițe/ băieți) folosind
silabele date:
|
|
Fișă de evaluare
Colorează spațiile, respectând următorul cod:
-cu roșu spațiile
unde sunt cuvinte formate dintr-o silabă;
-cu galben acolo
unde cuvintele sunt formate din două
silabe;
-cu albastru
spațiile unde sunt cuvinte formate din trei
silabe;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.