Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Movila Miresii
Data : 26.09.2019
Clasa: a
IV -a B
Disciplina: Limba și
literatura română
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Propunător: Florean Cornelia
Unitatea de învăţare: Vorbim pe săturate
Subiectul lecției: Secretele unei prezentări reușite - Caracteristicile unei prezentări
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un
text informativ sau literar accesibil
3.1. Formularea de concluzii simple pe baza lecturii
textelor informative sau literare
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 -să citească corect, expresiv,
fluent și conștient textul;
O2- să formuleze întrebări / răspunsuri referitoare la conţinutul textului;
O3-- să identifice caracteristicile
unei prezentări
orale;
O4-- să
precizeze etapele în conceperea unei prezentări;
O5- să sesizeze asemănări/ diferențe între
prezentările narative/descriptive/argumentative;
O6 - să realizeze un
cvintet dupa cerinta dată;
Psihomotrice:
O7 – să scrie lizibil şi
îngrijit pe caiete/ fișe/ tablă, în ritm
propriu;
Afective:
O8- să manifeste interes față de
activitate;
Strategia didactică:
-Metode
și procedee: conversaţia, lectura
explicativă, exerciţiul, prelegerea, jocul, cvintetul, eseul de cinci minute;
-Materiale: flipchart, manuale, caietele elevilor, fișe de
lucru, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontală,
independentă, pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Resurse umane: 22
elevi
Resurse temporale: 45 min.
Resurse bibliografice:
- Programa
şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a IV-a, Aprobată
prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Radu Alina,
Jeler Roxana, Manual de limba și literatura română, Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
-Şerdean I., Metodica predării limbii române pentru
învăţământul primar, E.D.P., Bucureşti, 2002
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
|
Activitatea
învățătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Strategii didactice
|
||||||||
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forma de organizare
|
Metode și
instrumentede
evaluare
|
||||||||||
Moment organizatoric
1 min
|
|
Aerisesc sala de clasă şi asigur un climat propice pentru
desfăşurarea în bune condiţii a lecției;
-pregătesc materialul didactic;
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
|
|
|
|
Observarea
|
||||||
Verificarea temei
3 min
|
|
În timp ce verific realizarea
temei, invit un elev să citească rezolvarea temei.
|
Elevii
prezintă caietele de teme.
|
Conversația
|
Caietele elevilor
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
||||||
Captarea atenției
3 min
|
|
Captarea atenției se realizează
cu un joc, astfel:
Fiecare elev primește o fișă
unde va nota trei însușiri ce-i sunt caracteristice. Apoi, elevii vor schimba
fișele între ei, iar colegul trebuie să selecteze doar una din însușirile
scrise și să încerce să argumenteze de ce colegul crede că are acea
trăsătură.
|
Elevii vor realiza sarcinile
jocului propus.
|
Jocul
|
Fișe
|
În perechi
|
Aprecieri verbale
|
||||||
Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale
1 min
|
|
Astăzi vom încerca să descoperim secretele
unei prezentări școlare reușite și ne vom argumenta opiniile în propriile
prezentări.
Notez pe tablă titlul lecției.
|
Elevii ascultă cu atenție
obiectivele lecției.
Manifestă interes.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
Observarea
|
||||||
Dirijarea învățării
18 min
|
O1
O3
O4
O5
|
Se citeşte integral textul de către elevi.
Adresez elevilor întrebări
legate de conținutul extului.
Propun realizarea următorului
organizator grafic:
Solicit apoi elevilor să
selecteze
cele mai importante informații pe care le-au aflat
din text cu privire la pregătirea susținerii unei prezentări.
Propun scrierea pe o coală de flipchart, iar elevii
în caiete, a pașilor unei prezentări.
Selectează
acel fragment din încheiere în care autoarea repetă, pe scurt, cele mai
importante idei din text.
|
Citesc textul din manual
integral.
Elevii răspund la solicitările
propunătoarei.
Pregătirea prezentării:
-început/ cuprins/ încheiere;
Pregătirea susținerii:
-interpretez
-pronunț clar propozițiile
-ritmul vorbirii potrivit
-gestica potrivită
-privesc auditoriul
-sunt relaxat
O prezentare reușită, așa cum
reiese din textul citit, presupune
respectarea următorilor pași:
-pregătește-te
-fii relaxat
-surprinde
-convinge
-fii clar și concis
-interpretează
-privește auditoriul
|
Lectura explicativă
Conversația
Exercițiul
|
Manuale
Caietele elevilor
Flipchart
|
Frontală
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
Observarea
|
||||||
Atingerea performanței
5 min
|
O 5
|
Le cer elevilor să realizeze un
eseu de 5 minute cu următoarea sarcină:
Textul
ne spune că, pentru a trezi interesul publicului, prezentarea poate începe cu
o glumă. Care este gluma cu care ați
începe voi o prezentare?
|
Elevii vor realiza sarcina
primită și se vor încadra în timpul de lucru precizat (5 minute).
|
Eseul de cinci minute
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
Coevaluare
|
||||||
Realizarea feed-back-ului
6 min.
|
O5
O6
|
Propun realizarea următoarelor sarcini, pe
echipe:
Echipa 1
Susține și argumentează că cel
mai important lucru într-o prezentare sunt IDEILE care trebuie transmise.
Echipa 2
Susține și argumentează că cel
mai important lucru într-o prezentare este ÎNCEPUTUL acesteia.
Echipa 3
Susține și argumentează că cel
mai important lucru într-o prezentare este FARMECUL PERSONAL al
prezentatorului.
|
Elevii formulează răspunsuri
potrivit sarcinilor.
|
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
Coevaluare
|
||||||
Evaluarea
activității
7 min.
|
O5
O 6
|
Elevii vor primi o fișă de
evaluare (anexă) cu următoarele sarcini:
Conceperea unei prezentări
presupune, de fapt, respectarea etapelor unei compuneri. Realizează corespondențele.
2.Realizează un
cvintet (o poezie din cinci versuri) în care cuvântul cheie să fie PREZENTARE precizând:
-2 însușiri;
-3 acțiuni;
-o propoziție alcătuită din 4 cuvinte despre
cuvântul-cheie;
-esența cuvântului cheie
|
Elevii lucrează în fișa de
evaluare.
Model de cvintet:
-captivantă,
interesantă
-prezentând,
argumentând, subliniind
-Prezentarea unei
cărți încântă.
- povestire
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
independentă
|
Evaluare
scrisă
Autoevaluare
|
||||||
Încheierea activității
1 min.
|
|
Fac aprecieri asupra modului
cum au participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au
realizat obiectivele propuse. Acord calificative elevilor ce s-au evidențiat
pe parcursul activității.
Îi anunț tema pentru acasă: ex. 11,
pag 28 manual.
|
Elevii ascultă cu atenție
aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează tema.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
Fișă de lucru (pe grupe)
Echipa nr. 1
Susține și argumentează că cel mai important lucru
într-o prezentare sunt IDEILE care trebuie transmise.
Echipa nr. 2
Susține și argumentează că cel mai important lucru
într-o prezentare este ÎNCEPUTUL acesteia.
Echipa nr. 3
Susține și argumentează că cel mai important lucru
într-o prezentare este FARMECUL PERSONAL al prezentatorului.
Fișă de evaluare
1.Conceperea unei
prezentări presupune, de fapt, respectarea etapelor unei compuneri. Realizează
corespondențele.
INTRODUCERE
|
Stabilești
concluzia.
|
CUPRINS
|
Îți comunici
ideile într-o ordine logică, cu argumente convingătoare.
|
ÎNCHEIERE
|
Captezi atenția
ascultătorilor și îi anunți despre ce va fi vorba.
|
2.Realizează un cvintet în care cuvântul-cheie să fie PREZENTARE precizând:
-2 însușiri;
-3 acțiuni;
-o propoziție alcătuită din 4
cuvinte despre cuvântul-cheie;
- o sinteză a cuvântului cheie;
|
-
-
-
-
-
|
Fișă de evaluare
1.Conceperea unei
prezentări presupune, de fapt, respectarea etapelor unei compuneri. Realizează
corespondențele.
INTRODUCERE
|
Stabilești
concluzia.
|
CUPRINS
|
Îți comunici
ideile într-o ordine logică, cu argumente convingătoare.
|
ÎNCHEIERE
|
Captezi atenția
ascultătorilor și îi anunți despre ce va fi vorba.
|
2.Realizează un cvintet în care cuvântul-cheie să fie PREZENTARE precizând:
-2 însușiri;
-3 acțiuni;
-o propoziție alcătuită din 4
cuvinte despre cuvântul-cheie;
- o sinteză a cuvântului cheie;
|
-
-
-
-
-
|
ATINGEREA PERFORMANȚEI
(eseul de
cinci minute)
Textul ne
spune că, pentru a trezi interesul publicului, prezentarea poate începe cu o
glumă. Care este gluma cu care ați începe
voi o prezentare?
ATINGEREA PERFORMANȚEI
(eseul de
cinci minute)
Textul ne
spune că, pentru a trezi interesul publicului, prezentarea poate începe cu o
glumă. Care este gluma cu care ați începe
voi o prezentare?
ATINGEREA PERFORMANȚEI
(eseul de
cinci minute)
Textul ne
spune că, pentru a trezi interesul publicului, prezentarea poate începe cu o
glumă. Care este gluma cu care ați începe
voi o prezentare?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.