Unitatea de învățământ:
Data :
Clasa: a III -a A
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător:
Unitatea de
învăţare: Care e
alaiul Primăverii?
Subiectul lecției: Intuirea
claselor morfologice – Adjectivul- poziția
față de substantiv
Text
suport: Legenda ghiocelului –după
o poveste populară
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.3. Sesizarea unor regularităţi ale limbii prin
raportare la mesaje audiate;
3.5. Sesizarea unor regularităţi ale limbii pe baza
textului citit;
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 –să recunoască
substantivele și adjectivele din textul dat;
O 2–să modifice
poziția adjectivelor față de substantive în situații date;
O3- să formuleze
enunțuri corecte cu substantivele / adjectivele descoperite;
O4-să găsească
adjective potrivite unor substantive date;
O5-să precizeze
pluralul unor substantive/adjective date;
Psihomotrice:
O6 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O7- să
participe cu interes la activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, observarea, explicația, expunerea;
-Materiale: manuale, caietele elevilor, fișe de lucru,
fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontal și independent.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Modalităţi
de
evaluare
|
|||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forme de activitate
|
|||
1
|
|
|
|
|
|
|
|
Moment
organizatoric
1 min
|
|
Se aeriseşte sala
de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii
a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
Verific din punct
de vedere cantitativ efectuarea temei.
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
Prezintă caietele de teme.
|
|
|
Frontal
|
Observarea
|
Reactualizarea
cunoștințelor
2 min
|
|
Adresez elevilor următoarele întrebări:
Reactualizarea
cunoştinţelor referitoare la părţile de vorbire învăţate
1-Ce
părţi de vorbire am studiat?
2-De
ce cuvântul carte este substantiv?
3-Ce
fel de substantiv este cuvântul carte?
4-Mai
cunoașteți și altfel de substantive? Dați-mi un exemplu!
5-Ce
este ca parte de vorbire cuvântul frumos?
6-De
ce consideri că este adjectiv cuvântul frumos?
|
Elevii răspund astfel:
1.Substantivul,
pronumele și adjectivul.
2.Cuvântul
carte este substantiv deoarece denumește un lucru.
3.Cuvântul carte este substantiv
comun.
4. Da, substantivul propriu. Maria.
5.Cuvântul frumos este adjectiv.
6.
Deoarece arată o însușire.
|
Conversația
|
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
Captarea
atenției
2 min
|
|
Captarea atenției
se realizează printr-un aritmogrif:
1.Nu
e dulce ci, dimpotrivă, e ....
2.Jilav
sau ................................
3.Viteaz
sau .............................
4.Nu
e mic ci, dimpotrivă, e ...........
5.Nu
e vorbăreţ ci, dimpotrivă, e ...
6.Ascuns
sau .............................
7.Dacă
nu e mare e....
8.Dacă
nu pleacă.....
1.
Aritmogriful este expus pe o
coală de flipchart, dar și pe fișele de lucru ale elevilor.
|
Elevii sunt
atenţi şi dau răspunsurile corespunzătoare:
1.amar
2.umed
3.curajos
4.mare
5.tăcut
6.pitit
7.mic
8.vine
Elevii descoperă
soluția pe verticala A-B a aritmogrifului, cuvântul ADJECTIV.
|
Jocul
|
Fișă aritmogrif
|
Frontală
independentă
|
Aprecieri verbale
|
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale
1 min
|
|
Astăzi la ora de limba română vom continua
să rezolvăm sarcini pe baza textului studiat ora trecută și ne vom consolida
cunoștințele despre adjectiv. Scriu
titlul la tablă: Adjectivul
Atrag atenția
asupra participării active și cu interes la lecție.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
Își notează
titlul lecției în caiete.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
Observarea
|
Dirijarea
învățării
20 min
|
O1
O3
O3
O2
|
Descopăr
pe o planșă de flipchart primul alineat din textul ,,Legenda ghiocelului”, care se află și pe fișa de
exerciții pe care fiecare elev o primește (Anexă ):
Solicit elevilor efectuarea
următoarelor sarcini:
1.Citește textul şi identifică substantivele.
Scrie mai jos substantivele subliniate însoțite de cuvintele care le arată însuşirea, astfel:
-rază .......
-fata......
-astru ...............
-prințesă .........
-fată ....
Numesc
un elev să citească încă o data fragmentul dat fără adjective. (acestea vor
fi subliniate pentru a fi ușor omise la recitirea textului).
-Ce
observați? Cum este al doilea text?
-Așadar,
care este rolul adjectivelor în vorbire?
2. Formulează câte un enunț în care să folosești câte un adjectiv care
să însoțeasă un substantiv:
a)care să denumească o ființă/ un obiect/ un fenomen al
naturii care să se numere cu o/două;
b)care să denumească o ființă/lucru/fenomen
al naturii care să se numere cu un/doi;
3.Găsește
cât mai multe adjective pentru următoarele substantive:
Ghiocel....
Floare.....
Lacrimă.....
Primăvară....
4.Trece la numărul plural substantivele de
la exercițiul anterior. Trece și una din însușirile găsite.
5.Alegeți două din
exemplele descoperite și formulați enunțuri cu acestea.
6.Schimbă poziția adjectivului față de substantivul pe
care îl însoțește:
Laleaua
mândră-mândra lalea
Crinul îngâmfat-
Raza zburdalnică-
Cerul
albastru-
|
Elevii vor
răspunde astfel:
1.
-rază frumoasă
-fata mică
-astru mândru și luminos
-prințesă aurie
-fată răsfățată
Al doilea text nu
este la fel de expresiv ca și primul.
Elevii ajung la concluzia că:
Adjectivele îmbogăţesc şi
înfrumuseţează exprimarea.
2.
a)rază frumoasă
Pe cer
strălucește o rază frumoasă de soare.
b)mândrului astru
Razele mândrului astru luminau zarea.
3.
Ghiocel plăpând, mic, gingaș,
firav
Floare parfumată, colorată,
albă, roșie, îmbobocită, înflorită
Lacrimă caldă, mică, mare,
sărată, strecurată, cursă, cristalină
Primăvară minunată, caldă,
parfumată, zglobie, dulce, cântată, desenată, fermecată
4.
Ghiocei plăpânzi
Flori parfumate
Lacrimi calde
Primăveri
minunate
5.
De sub stratul de
zăpadă ghioceii plăpânzi vestesc
primăvara.
Grădina este
plină de flori parfumate.
6.
Îngâmfatul crin
Zburdalnica rază
Albastrul cer
|
Expunerea
Conversația
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
observarea
|
Realizarea
feed-back-ului
6 min
|
|
Fixarea
conţinutului se va face prin adresarea
următoarelor întrebări:
- Despre ce parte
de vorbire am discutat astăzi?
-De ce cuvintele mic, plăpând, firav, trist sunt
adjective?
- Unde poate fi
situat adjectivul față de substantiv?
|
Elevii răspund la
întrebările adresate.
-
Despre adjectiv.
-Deoarece
exprimă însușiri ale unor lucruri, ființe sau fenomene ale naturii.
-Adjectivul
poate fi așezat înainte sau după substantivul pe care-l însoțește.
|
Conversația
|
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
Atingerea
performanței
6 min
|
O5
|
Trece la plural următoarele grupuri de cuvinte:
ghiocel micuț-
micuțul ghiocel
floare
mirată-mirată floare
crin înalt –
înaltul crin
codiță frântă-
frânta codiță
|
Elevii vor
rezolva astăzi:
Ghiocei micuți-micuți ghiocei
Flori mirate-mirate flori
Crini înalți-înalți crini
Codițe frânte-frânte codițe
|
Exercițiul
|
Fișă de lucru
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Evaluarea
activității
10 min
|
O4
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu
următoarele sarcini:
1.Completează
proverbele cu termenii potriviți din paranteză:
Acul...haine...coase.
Corabia....fără
cârmă....se scufundă.
(scumpe, bună, mare, mic)
2. Adaugă adjective potrivite substantivelor date:
Vânt.......
Carte.....
Grădină...
-diferențiat
Transcrie următorul enunț și desparte în silabe
cuvintele subliniate.
,,Era un ghiocel mic și firav, a cărui codiță fusese frântă
de trena rochiei de aur a prințesei.”
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
1.Acul mic haine scumpe coase.
Corabia mare fără cârmă bună se scufundă.
2.vânt rece, puternic, geros
Carte frumoasă,
interesantă, minunată
Grădină mare,
mică, înflorită, parfumată
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
independent
|
Evaluare
scrisă
Evaluare în
perechi
|
Încheierea
activității
2 min.
|
|
Fac aprecieri
asupra modului cum au participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra
modului cum s-au realizat obiectivele propuse.
Îi anunț tema pentru acasă(ex.5/27 manual):
Subliniază adjectivele din textul dat:
,,Soarele, auzind
vorbele duioase ale gingașului ghiocel, îi trimise raze calde”.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Conversația
|
Manual
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Fișă de lucru
Aritmogrif.
1.Nu e dulce ci,
dimpotrivă, e ....
2.Jilav sau
................................
3.Viteaz sau .............................
4.Nu e mic ci,
dimpotrivă, e ...........
5.Nu e vorbăreţ ci,
dimpotrivă, e ...
6.Ascuns sau
.............................
7.Dacă nu e mare
e....
8.Dacă nu
pleacă.....
|
|
DIRIJAREA ÎNVĂȚĂRII
A fost odată o frumoasă rază
de soare. Era chiar fata cea mică a mândrului astru luminos, o prințesă aurie.
Și tocmai pentru că era cea mai mică și cea mai răsfățtă, tatăl ei o lăsa să zburde
pe unde îi poftea inima.
(Legenda ghiocelului, după o
poveste populară – fragment)
1.Citește
textul şi identifică
substantivele. Scrie mai jos substantivele subliniate însoțite de cuvintele
care le arată însuşirea:
........................................................................
...........................................................................
|
...............................................................................................
...............................................................................................
|
2.Formulează câte un
enunț în care să folosești câte un adjectiv care să însoțeasă un substantiv:
a)care să denumească
o ființă/ un obiect/ un fenomen al naturii care să se numere cu o/două;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b)care să denumească mai
multe ființe/lucruri/fenomene ale naturii care să se numere cu un/doi;
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Găsește
cât mai multe adjective pentru următoarele substantive:
Ghiocel...................................................................................................................................................
Floare.....................................................................................................................................................
Lacrimă..................................................................................................................................................
Primăvară.................................................................................................................................................
4.Trece la numărul plural
substantivele de la exercițiul anterior. Trece și una din însușirile găsite.
Ghiocel
|
Lacrimă.
|
Floare.
|
Primăvară
|
5.Alegeți două din exemplele
descoperite și formulați enunțuri cu acestea.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
6.Schimbă poziția adjectivului față de substantivul pe
care îl însoțește, conform modelului dat:
Laleaua mândră - mândra lalea
Crinul
îngâmfat- __________________________________
Raza
zburdalnică-__________________________________
Cerul albastru-____________________________________
ATINGEREA PERFORMANȚEI
Trece la plural următoarele grupuri de cuvinte, ca în
model:
ghiocel micuț- micuțul ghiocel
floare mirată -
mirată floare
crin înalt –
înaltul crin
codiță frântă
- frânta codiță
|
Ghiocei micuți - micuții ghiocei
|
FIȘĂ DE EVALUARE
1.Completează
proverbele cu termenii potriviți din paranteză:
Acul........................haine.....................coase.
Corabia...............................fără
cârmă................................se scufundă.
(scumpe, bună, mare, mic)
2. Adaugă adjective potrivite substantivelor date:
Vânt................................................................................................................................................
Carte...............................................................................................................................................
Grădină...........................................................................................................................................
FIȘĂ DE EVALUARE -diferențiat
Transcrie următorul enunț și desparte în silabe cuvintele
subliniate.
Era un ghiocel mic
și firav, a cărui codiță fusese frântă de trena rochiei de aur a
prințesei.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
mic.............................................firav.............................................frântă................................................
FIȘĂ DE EVALUARE -diferențiat
Transcrie următorul enunț și desparte în silabe cuvintele
subliniate.
Era un ghiocel mic
și firav, a cărui codiță fusese frântă de trena rochiei de aur a
prințesei.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
mic.............................................firav.............................................frântă................................................
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.