Unitatea de învățământ:
Data : 30.03.2017
Clasa: a III -a A
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător:
Unitatea de
învăţare: Care e
alaiul Primăverii?
Subiectul lecției: Intuirea
claselor morfologice – Verbul, recunoaștere
Text
suport: Hoțul, după Tudor Arghezi
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.3. Sesizarea unor regularităţi ale limbii prin
raportare la mesaje audiate;
3.5. Sesizarea unor regularităţi ale limbii pe baza
textului citit;
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 - să recunoască
verbele aplicând cunoștințele însușite în contexte date;
O 2 - să completeze
cu verbe potrivite texte lacunare;
O3- să formuleze enunțuri afirmative/ negative cu
verbe date;
O4- să asocieze
verbele cu cuvintele potrivite;
O5- să schimbe
valoarea gramaticală a unor cuvinte;
Psihomotrice:
O6 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O7- să
manifeste interes pentru activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, observarea, jocul, problematizarea, expunerea;
-Materiale: manuale, caietele elevilor, fișe de lucru,
fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontală, independentă și pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii
didactice
|
Resurse
|
Metode
și instrumente de
evaluare
|
|||||||||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forme de activitate
|
|||||||||||
1
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Moment
organizatoric
2 min
|
|
Se aeriseşte sala
de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii
a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
După ce mă asigur
că elevii sunt pregătiți pentru activitate, le spun că:
Ursulețul de catifea, care ne-a
însoțit ora trecută, ar vrea să se întoarcă la familia sa de ursuleți care
locuiește într-o grădiniță de copii. Ca să poată fi trimis acolo, el trebuie
să treacă două probe: Prima probă: trebuie să îl convingă
pe tătuțu că știe să rezolve sarcini
despre verb. Ursulețul este trist deoarece crede că nu poate trece
această probă. Are nevoie de ajutorul nostru.
Ce-ați spune dacă
l-am invita să ni se alăture? Dacă va fi atent poate învăța chiar de la noi. Și
astfel poate trece de proba lui tătuțu.
Ce spuneți? Îl
primim la lecția noastră?
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
Elevii sunt
încântați că-l pot ajuta pe Ursuleț.
|
Conversația
|
Cărțile și
caietele elevilor
|
Frontal
|
Observarea
|
||||||||
Captarea
atenției
3 min
|
|
Captarea atenției
se realizează prin completarea unui aritmogrif:
1.
Aritmogriful este expus pe o
coală de flipchart, dar și pe fișele de lucru ale elevilor.
Pe coloana verticală de la A la B se va
obţine cuvântul: VERB (anexa 1)
Cerinţe
:
1.Partea de
vorbire care exprimă o însuşire a unui substantiv;
2.Substantivele
care denumesc ființe, lucruri, fenomene de același fel sunt....
3.Partea de
vorbire ca ţine locul unui substantiv ;
4.Partea de
vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii;
|
Elevii sunt
atenţi şi dau răspunsurile corespunzătoare:
Elevii descoperă soluția pe verticala A-B a
aritmogrifului, cuvântul VERB.
Soluții:
1.ADJECTIV
2.COMUNE
3.PRONUME
4.SUBSTANTIV
|
Jocul
|
Fișă aritmogrif
|
Frontală
Indepen-
dentă
|
Aprecieri verbale
|
||||||||
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale
1 min
|
|
Astăzi la ora de limba română vom continua
să rezolvăm sarcini pe baza textului studiat ora trecută și ne vom consolida
cunoștințele despre verb, vom face exerciții aplicative, ca să putem comunica corect, atât în scris,
cât şi oral.
Scriu titlul lecției la tablă:
Verbul
Atrag atenția
asupra participării active și cu interes la lecție.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
Își notează
titlul lecției în caiete.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
Observarea
|
||||||||
Actualizarea
cunoștințelor
2 min
|
O1
|
Solicit
elevilor realizarea următorului joc.
Fiecare elev dă exemplu de un verb care începe cu litera inițială a
propriului prenume.
De exemplu: Andrei va spune....aruncă,
Ionuț....iartă etc.
Și
ursulețul va zice....
|
Fiecare elev dă exemplu de câte un verb
conform regulii jocului.
Raluca – râde
Denisa- duce
Ionuț- izvorăște
Bianca- se bucură etc.
.....urcă, uită, urmărește....
|
Jocul
|
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
||||||||
Dirijarea
învățării
20 min
|
O1
O2
O5
O3
|
Descopăr
pe o planșă de flipchart un fragment din textul
,,Hoțul”, după Tudor Arghezi, care se află și pe fișa de lucru pe care
fiecare elev o primește la începutul activității (Anexă ):
Solicit
elevilor, pe baza acestui text, efectuarea
următoarelor sarcini:
1.Subliniază verbele din
textul dat și grupează-le în tabel:
2.Completează proverbele cu
verbele potrivite din paranteză.
La
omul sărac nici boii nu..........
Cine......vânt.......furtună.
Adevărul......ca
untdelemnul deasupra.
Cine......groapa
altuia, ................în ea.
Prin
muncă și stăruință, ...............la dorință.
(vei
ajunge, seamănă, cade, iese, nu trag, culege, sapă).
Așadar,
ce este verbul copii?
3.Transformă substantivele
date în verbe ca în model:
ninsoare- a ninge
strigăt-
privire-
zbor-
muncă-
ieșire-
prieten-
scriere-
Solicit
elevilor să citească următoarele propoziții.
Jucăriile erau așezate în cutii.
Jucăriile nu erau așezate în cutii.
Ce
observați copii? Care sunt verbele din fiecare propoziție?
Menționez
elevilor: ,,Cuvântul nu așezat
înaintea unui verb schimbă înțelesul enunțului și transformă o propoziție
afirmativă într-o propoziție negativă.”
4.Transformă propozițiile
ca în model:
Ursul stătea într-o cutie.
Ursul nu stătea într-o cutie.
El
fura bomboane, ciocolată, dulceață, fructe și rahat.
.................................................
Hoțul
fusese prins cu dulciurile în brațe.
.......................................
|
Elevii vor
răspunde astfel:
1.Verbele subliniate vor fi:
stătuse, ajunsese, am fost,
să pun, a trezit, încercasem,
croind, nu gândise, să vrea, dăduse, nu avuseseră.
Acțiune: ajunsese, să pun, încercasem, croind, să vrea, dăduse, nu avuseseră;
Stare: stătuse, a trezit, nu gândise;
Existența: am fost;
2.Ordinea
completării verbelor va fi: trag,
seamănă, culege, iese, sapă, cade, vei ajunge.
Verbul este partea de vorbire
care exprimă starea, acțiunea sau existența ființelor, lucrurilor,
fenomenelor naturii.
3.
Strigăt- a striga
Privire- a privi
Zbor- a zbura
Muncă- a munci
Ieșire- a ieși
Prieten- a
împrieteni
Scriere- a scrie
Elevii observă
negația ,,nu” așezată înaintea verbului ,,erau”.
4.
El
nu fura bomboane, ciocolată,
dulceață, fructe și rahat.
Hoțul
nu fusese prins cu dulciurile în
brațe.
|
Expunerea
Conversația
Exercițiul
|
Fișe de lucru
Planșa flipchart
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
observarea
|
||||||||
Atingerea
performanței
5 min
|
O4
|
Găsește verbe cu sens asemănător pentru cele
date:
fură-
se ferește-
au văzut-
fuge-
Găsește verbe cu sens opus celor date:
deschide-
ajunse-
golește-
vine-
|
Elevii vor
rezolva astfel:
Asemănător:
fură- ia
se ferește- se
ascunde
au văzut- au
zărit
fuge- aleargă
Opus:
deschide- închide
ajunse-plecase
golește- umple
vine- pleacă
|
Exercițiul
|
Fișă de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
||||||||
Realizarea
feed-back-ului
5 min
|
O1
|
Propun elevilor
organizarea unui concurs pe grupe,
fiecare grupă având următoarea sarcină:
Scrie verbe care încep cu literele a, m, v, p, c. Câştigă echipa care termină prima și
identifică verbele potrivite.
|
Elevii vor găsi verbe precum:
a-aruncă,
aleargă, ascultă, alintă, ascute;
m-muncește,
mânâncă, merge, miroase, mărește;
v-vine,
visează, vorbește, vinde, vopsește;
p-plimbă,
pune, pictează, prinde, poate;
c-cântă,
culege, citește, colorează, coboară;
|
Jocul
Problemati-zarea
|
Fișe de lucru pe
grupe
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
||||||||
Evaluarea
activității
10 min
|
O3
O4
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu
următoarele sarcini:
1.Alcătuiește
enunțuri cu următoarele verbe: mirosea, răspundea, nu fura, nu am
întâlnit.
2.Uneşte prin săgeţi verbele cu cuvintele potrivite:
(menționez
elevilor că sunt expresii din textul studiat)
Le explic
elevilor baremul de notare.
-diferențiat
Transcrie
următorul enunț și alcătuiește propoziții cu cele două cuvinte subliniate.
,,Ursul nostru se nărăvise să fure și nu fura altceva decât bomboane, ciocolată, dulceață,
fructe și rahat.”
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
1.
Maria mirosea florile din grădină.
Elevul răspundea la întrebările
profesorului.
Nu fura obiectele colegului!
Nu am întâlnit niciodată un om
leneș.
2.
Sta.....un urs
Am
trimis....hoțul
Vine....din pod
Să cruțăm
...dulcețurile.
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
independentă
|
Evaluare
scrisă
Evaluare în
perechi
|
||||||||
Încheierea
activității
2 min.
|
|
Fac aprecieri
asupra modului cum au participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra
modului cum s-au realizat obiectivele propuse.
Îi anunț tema pentru acasă (ex.3/39 manual):
Subliniază verbele din textul următor și grupează-le
într-un tabel asemănător celui dat:
,,Lizuca și Patrocle sunt în pădure.
Ei stau lângă o răchită. Cioplesc o toacă din lemn de tei. Când vântul va
bate, toaca va suna. Bunicii o vor găsi”. (M. Sadoveanu, Dumbrava minunată)
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Conversația
|
Manual
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
ANEXĂ
Completând
rândurile 1, 2, 3, 4 cu literele potrivite, veţi descoperi pe coloana A-B numele unei părţi de vorbire.
- Partea de vorbire care exprimă o însuşire a unui substantiv;
- Substantivele care denumesc ființe, lucruri, fenomene de același fel se numesc.....;
- Partea de vorbire ca ţine locul unui substantiv (unui nume);
- Partea de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii...;
A
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
Citește cu atenție textul:
Ursul stătuse jos, în casă, doi ani întregi și
ajunsese atât de stricător, încât am fost nevoit să-l pun deoparte. El s-a
trezit în cutia de pălării, numai după ce încercasem fel de fel de mijloace de
îndreptare. Croind ursul din fața unei
haine, moștenită de la o bunică, croitoreasa nu se gândise că, fără să vrea, îi
dăduse niște năravuri pe care nici haina, nici catifeaua nu le avuseseră la
rândul lor.
1.Subliniază verbele din
textul dat și grupează-le în tabel:
Acțiune
|
Stare
|
Existență
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Completează proverbele cu verbele potrivite din paranteză.
La omul sărac nici boii nu.......................... .
Cine......................................vânt.................................furtună.
Adevărul.......................................ca
untdelemnul deasupra.
Cine...........................groapa
altuia, ..............................în ea.
Prin muncă și stăruință, .........................................la
dorință.
(vei ajunge, seamănă, cade, iese, nu trag,
culege, sapă).
3.Transformă substantivele date în verbe ca în model:
ninsoare- a ninge
strigăt-............................................................
privire-............................................................
zbor-...............................................................
muncă-..........................................................
ieșire-..............................................................
prieten-..............................................................
scriere-.................................................................
4. Citește propozițiile.
Transformă propoziția afirmativă într-o propoziție negativă.
Jucăriile erau așezate în cutii.
Jucăriile nu erau așezate în
cutii
Ursul stătea într-o cutie.
.............................................................................................................
El fura bomboane, ciocolată,
dulceață, fructe și rahat.
.............................................................................................................
Hoțul fusese prins cu dulciurile în
brațe.
..............................................................................................................
Fișă de evaluare
1.Alcătuiește enunțuri cu următoarele verbe: mirosea, răspundea, nu fura, nu
am întâlnit.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Uneşte prin săgeţi verbele cu
cuvintele potrivite:
(menționez elevilor că sunt expresii din textul studiat)
Sta
|
din pod
|
Am trimis
|
dulcețurile
|
Vine
|
un urs
|
Să cruțăm
|
hoțul
|
Fișă de evaluare
1.Alcătuiește enunțuri cu următoarele verbe: mirosea, răspundea, nu fura, nu
am întâlnit.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Uneşte prin săgeţi verbele cu
cuvintele potrivite:
(menționez elevilor că sunt expresii din textul studiat)
Sta
|
din pod
|
Am trimis
|
dulcețurile
|
Vine
|
un urs
|
Să cruțăm
|
hoțul
|
Fișă de evaluare (diferențiat)
Transcrie următorul enunț și alcătuiește
propoziții cu cele două cuvinte subliniate.
,,Ursul nostru se nărăvise să fure
și nu fura altceva decât bomboane, ciocolată,
dulceață, fructe și
rahat.”
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fișă de evaluare (diferențiat)
Transcrie următorul enunț și alcătuiește
propoziții cu cele două cuvinte subliniate.
,,Ursul nostru se nărăvise să fure
și nu fura altceva decât bomboane, ciocolată,
dulceață, fructe și
rahat.”
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fișă de lucru (pe grupe)
Atingerea
performanței:
1.Găsește verbe cu sens asemănător pentru cele
date:
fură-..............................
se ferește-................................
au văzut-...................................
fuge-.......................................
2.Găsește verbe cu sens opus celor date:
deschide-...........................................
ajunse-.............................................
golește-...........................................
vine-..........................................
Fișă de lucru (pe grupe)
Realizarea
feed-back-ului
Scrie câte un verb care să
înceapă cu literele: a, m, v, p, c.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere