Unitatea
de învățământ: 
Data: 30.03.2017
Clasa: a III-a A
Disciplina: Matematică
Aria curriculară: Matematică şi știinţe
Propunător: 
Unitatea de învăţare: Elemente intuitive de geometrie
Subiectul: Perimetrul unei figuri geometrice
plane
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
3.1. Localizarea unor obiecte în spaţiu şi în
reprezentări, în situaţii familiare 
3.2. Explorarea caracteristicilor simple ale
figurilor şi corpurilor geometrice în contexte familiare 
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1: să recunoască
principalele figuri geometrice plane;
O2: să utilizeze corect şi conştient terminologia matematică
cu privire la noțiunea de perimetru;
O3: să calculeze
perimetrul unei
figuri  geometrice pe baza desenului şi a
formulei specifice;
O4:
să compună probleme care presupun aflarea perimetrului unui poligon pe baza
unor date;
Psihomotrice:
                O6 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe
parcursul activității;
Afective:
O7- să participe cu interes la
activitate;
Strategia didactică:  
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, observarea, explicația, jocul, problematizarea; 
-Materiale:  manuale, caietele elevilor, fișe de lucru,
fișe de evaluare.
Forme
de activitate: frontală, independent și pe grupe.
Locul
de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa
şcolară pentru disciplina Matematică,
clasa a III-a, Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013
Bucureşti,
- Mihaela-Ada Radu, Rodica Chiran, Manual de matematică,, sem. al II-lea,
Editura Aramis, București 2016
- Neacșu, I., Dascălu, G., Metodica predării matematicii la clasele I-IV,
Manual pentru liceele pedagogice, Editura Sigma, București, 2003;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse
temporale: 50 min.        
DEMERSUL
DIDACTIC
| 
   
Secvenţele
  lecţiei/ 
timp 
 | 
  
   
Ob. 
Op. 
 | 
  
  
Strategii didactice
 | 
  
   
Resurse 
 | 
  
   
Metode și
  intrumente  de 
evaluare 
 | 
 ||||||
| 
   
Activitatea
  învățătorului 
 | 
  
   
Activitatea
  elevilor 
 | 
  
   
Metode 
 | 
  
   
Mijloace
  didactice 
 | 
  
   
Forme
  de activitate 
 | 
 ||||||
| 
   
1 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 |||
| 
   
Moment
  organizatoric 
1
  min 
 | 
  
   | 
  
   
Se
  aeriseşte sala de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea
  în bune condiţii a lecției; 
Se
  pregătește materialul didactic; 
Verific
  din punct de vedere cantitativ efectuarea temei; 
 | 
  
   
Elevii se pregătesc pentru activitate. 
Prezintă caietele de teme. 
 | 
  
   | 
  
   
Caietele
  elevilor 
 | 
  
   
Frontală
   
 | 
  
   
Observarea 
Aprecieri
  verbale  
 | 
 |||
| 
   
Actualizarea
  cunoștințelor 
2
  min 
 | 
  
   
O1 
O2 
 | 
  
   
Prezint elevilor câteva figuri geometrice (
  triunghi, dreptunghi, pătrat). Le cer să le identifice, să menţioneze numărul
  de laturi pentru fiecare şi să numească 
  caracteristicile acestora, dar și cum se diferenţiază între ele. 
Cum aflăm perimetrul unui poligon? 
 -Cum aflăm perimetrul
  pătratului ? 
-Dar al dreptunghiului? 
-Cum aflăm perimetrul unui triunghi oarecare? 
 | 
  
   
-Triunghiul
  este poligonul cu 3 laturi. 
-Pătratul
  este poligonul cu 4 laturi egale și unghiurile drepte. 
-Dreptunghiul
  este un poligon cu 4 laturi care are laturile egale două câte două și
  unghiurile drepte. 
-Perimetrul
  unui poligon se află prin suma tuturor laturilor. 
-Perimetrul pătratului se află înmulțind cu 4
  lungimea laturii. 
-Perimetrul dreptunghiului se calculează astfel:
  P=2xL + 2x l 
-Perimetrul unui triunghi se determină prin suma
  lungimilor celor 3 laturi. 
 | 
  
   
Conversația
   
 | 
  
   | 
  
   
frontală 
 | 
  
   
Observarea 
Aprecieri verbale  
 | 
 |||
| 
   
Captarea
  atenției 
5
  min 
 | 
  
   | 
  
   
Elevii
  împărțiți pe grupe vor primi câte o fișă cu sarcini matematice. Fiecărei
  sarcini rezolvate corect îi corespunde un cuvânt. Ordonarea rezultatelor descrescător
  vor forma titlul lecției, Perimetrul
  unei figuri geometrice plane 
Vă
  amintiți de ursuleț? El mai avea de trecut o probă. 
Cea de-a
  doua probă a ursulețului este să dovedească că știe să calculeze perimetrul unei figuri geometrice plane.
  L-am invitat la ora noastră de matematică. Credeți că-l putem ajuta? 
 | 
  
   
Elevii rezolvă exerciţiile din fiecare plic.  
Fiecare echipă comunică rezultatul găsit. 
Rezultatele obținute la operații vor fi: 425, 334,
  42, 5 și 2. 
Numerelor găsite le corespund cuvintele din titlu. 
Găsesc
  soluţia corectă ordonând descrescător rezultatele, iar expresia găsită va fi: 
Perimetrul unei figuri geometrice
  plane 
Elevii
  sunt de acord să-l ajute pe ursuleț. 
 | 
  
   
Exercițiul 
Jocul
   
 | 
  
   
Fișe
  de lucru 
 | 
  
   
Pe
  grupe 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale  
 | 
 |||
| 
   
Anunțarea
  temei și a obiectivelor operaționale 
1
  min 
 | 
  
   | 
  
   
Astăzi vom continua să rezolvăm probleme prin care
  aflăm  perimetrul unei figuri
  geometrice. 
Scriu
  la tablă titlul lecției: 
Perimetrul unei figuri geometrice
  plane 
 | 
  
   
Elevii sunt atenți la anunțarea obiectivelor lecției
  și își notează titlul în caiete. 
 | 
  
   
Explicația 
 | 
  
   
Caietele
  elevilor 
 | 
  
   
Frontal
   
 | 
  
   
Observarea
   
 | 
 |||
| 
   
Dirijarea
  învățării 
18
  min 
 | 
  
   
O2 
O3 
 | 
  
   
Propun elevilor rezolvarea următoarelor probleme: 
1.Un triunghi cu toate laturile egale are
  perimetrul de 9 cm. Care este lungimea unei laturi? 
2.Lungimea gardului unei curți sub formă de pătrat
  este de 84 m. Să se afle ce lungime are latura pătratului?  
3.O grădiniță de flori are forma
  unui dreptunghi cu perimetrul de 75 m. Câți metri de gard sunt necesari pentru
  a împrejmui de 3 ori grădina? 
Propun apoi o activitate
  pe grupe: 
Echipa
  1
Aflaţi perimetrul unei jucării în formă de
  triunghi cu laturile: 
 AB = 6cm,
  AC = 3cm, BC = 6cm. 
Echipa
  2
O jucărie în formă de dreptunghi are lungimea de
  50 cm şi lăţimea de 8 cm. Aflaţi perimetrul dreptunghiului. 
Echipa
  3
Mirela are un
  roboțel de forma unui pătrat cu latura de 16 cm. Ea doreşte să lipească o
  bandă colorată de jur-împrejurul roboțelului. Ce lungime va avea banda? 
Echipa
  4 
Ionuț are un zmeu în formă de triunghi ale cărui
  laturi sunt egale și măsoară 13 cm. Ce lungime are suma tuturor laturilor
  triunghiului? 
Echipa
  nr. 5 
Un sfert din măsura laturii unei jucării în formă
  de pǎtrat este 4 cm. Ce lungime are latura pǎtratului? Care este perimetrul
  pǎtratului? 
 | 
  
   
Elevii vor rezolva sarcinile astfel: 
1.Rezolvare:  
l = 9 : 3 = 3
  cm 
2.Rezolvare:  
l = P: 4 
l=84:4 
l = 21 m 
3. Rezolvare:
75 x 3 = 225 m 
Echipa
  1
P = 6 + 3 + 6 = 15 cm 
Echipa
  2
P = 2 x 50 + 2 x 8 = 100 + 16  
= 116 cm 
Echipa
  3
P = 4 x 16 = 64 cm 
Echipa
  4 
P= 13 x 3 =39 cm 
Echipa 5 
L = 4 x 4 = 16 cm 
P = 16 x 4 = 64 cm 
 | 
  
   
Exercițiul
   
Exercițiul 
 | 
  
   
Fișe
  de lucru  
 | 
  
   
Frontală 
Pe
  grupe 
 | 
  
   
Observarea 
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||
| 
   
Atingerea
  performanței  
10
  min. 
 | 
  
   
O4 
 | 
  
   
      Compune
  o problemă utilizând ur  următoarele
  date: 
Echipa1:     
AB = 3cm, BC = 5cm, AC = 3cm.  
Echipa
  2:
   
L = 23cm, l = 11cm. 
Echipa
  3: 
 Latura
  =32cm 
Echipa
  4 
AB
  = AC = BC =5 cm     
Echipa 5: 
AB = AC = 5 cm 
BC= 6 cm 
 | 
  
   
Elevii vor rezolva sarcinile astfel: 
Echipa  1:     
Află
  perimetrul unui triunghi ABC ale cărui laturi au următorele dimensiuni:
   
AB = 3cm, BC = 5cm, AC = 3cm.  
Rezolvare: 
P = 3 + 5 + 3 =
  11 cm 
Echipa
  2:
   
Află
  perimetrul unui dreptunghi a cărui lungime este de 23 cm, iar lățimea de 11
  cm. 
P = 2 x (23 + 11)
  = 2 x 34 = 68cm 
Echipa
  3: 
Află
  perimetrul unui pătrat care are latura de 32 cm. 
P = 4 x 34 =
  136 cm 
Echipa
  4: 
Află perimetrul unui triunghi ABC care are toate
  laturile egale, fiecare măsurând 5 cm. 
P = 3 x 5 
P = 3 x 5 =15
  cm 
Echipa 5: 
Într-un
  triunghi ABC două laturi sunt egale și măsoară 5 cm fiecare. Află perimetrul
  triunghiului știind că ce-a de-a treia latură măsoară 6 cm. 
P = 5 +5 + 6 =
  16 cm 
 | 
  
   
Exercițiul
   
Problemati- 
zarea
   
 | 
  
   
Fișe
  de lucru 
 | 
  
   
Pe
  grupe 
 | 
  
   
Observarea 
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||
| 
   
Realizarea
  feed-back-ului 
2
  min 
 | 
  
   
O2 
 | 
  
   
-Despre
  ce am vorbit astăzi la ora de matematică? 
-Ce
  este perimetrul? 
 | 
  
   
-Am vorbit despre perimetrul unei figuri geometrice
  plane. 
-Suma lungimilor tuturor laturilor unei figuri
  geometrice reprezintă perimetrul. 
 | 
  
   
Conversația 
 | 
  
   | 
  
   
frontală 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||
| 
   
Evaluarea 
activității 
10
  min 
 | 
  
   
O3 
 | 
  
   
1.  Elevii vor primi o
  fișă de evaluare cu      cu următoarele
  sarcini: 
1.Desenează și notează un pătrat
  cu latura de 3 cm. Află-i perimetrul. 
2.Perimetrul unui triunghi este
  de 27 m. Dacă toate laturile sunt egale află care este lungimea unei laturi. 
Le
  explic elevilor baremul de notare al fișei de evaluare. 
Diferențiat: 
Desenează
  un pătrat cu latura de 2 cm și un triunghi cu toate laturile egale.
  Notează-le corespunzător. 
 | 
  
   
A                  
  D 
P = 4 x 3 = 12 cm 
2. 
L=27 : 3 = 9
  cm 
 | 
  
   
Exercițiul 
 | 
  
   
Fișe
  de evaluare 
 | 
  
   
Indepen- 
dendentă 
 | 
  
   
Evaluare
  scrisă 
Autoevalua- 
re
   
 | 
 |||
| 
   
Încheierea
  activității 
1
  min.  
 | 
  
   | 
  
   
Ce credeți, se va descurca acum ursulețul să
  rezolve sarcini despre perimetru? 
Se comunică tema
  pentru acasă, se dau explicaţiile necesare.  
1.Podeaua
  camerei lui Marian are forma unui dreptunghi cu lungimea de 12 m și lățimea
  de 4 ori mai mică. Care este perimetrul covorului care acoperă toată podeaua? 
2.Un
  triunghi cu toate laturile egale are perimetrul de 12 cm. Care este lungimea
  unei laturi? 
Se fac aprecieri generale şi individuale asupra
  modului în care s-a desfăşurat lecţia.  
 | 
  
   
Elevii consideră că l-au ajutat pe ursuleț.  
Sunt atenți la explicațiile propunătoarei. Își notează
  tema. 
 | 
  
   
Conversația
   
 | 
  
   
Caietele
  elevilor 
 | 
  
   
frontală 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||
Află titlul lecţiei de astăzi
     Rezolvă exerciţiile
din fiecare plic. Fiecărui rezultat îi corespunde un anumit cuvânt. Ordonând
descrescător rezultatele şi apoi cuvintele corespunzătoare acestora, vei găsi
titlul lecţiei: (,,Perimetrul unei figuri geometrice plane” )
63 : 3 x 4 : 2 =                                                                           
,, figuri”
68 : 2 + 10 x (30 + 18 + 12) =                                                        ,, Perimetrul”               
( 46 x 9+ 43 x 2) : 100 =                                                         
,, geometrice”
5/10 din 850 =                                                 
                     ,,
unei”         
1 / 4 din 8 =                                                                          
,,plane”
FIȘĂ DE LUCRU
PERIMETRUL UNEI FIGURI
GEOMETRICE PLANE
Dirijarea învățării:
Echipa
nr. 1
Aflaţi perimetrul unei jucării în formă de triunghi cu
laturile AB = 6cm, AC = 3cm, BC = 6cm.
Echipa
nr. 2
O jucărie în formă de dreptunghi are lungimea de 50 cm
şi lăţimea de 8 cm. Aflaţi perimetrul dreptunghiului.
Echipa
nr. 3
Mirela are un roboțel de forma
unui pătrat cu latura de 16 cm. Ea doreşte să lipească o bandă colorată de
jur-împrejurul roboțelului. Ce lungime va avea banda?
Echipa
nr. 4
Un triunghi are toate laturile egale, fiecare cu
lungimea de 5 cm. Să se afle perimetrul.
Echipa
nr. 5
Un sfert din măsura laturii unei jucării în formă de
pǎtrat este 4 cm. Ce lungime are latura pǎtratului? Care este perimetrul
pǎtratului?
Atingerea performanței:
a)Echipa  1:
      3.Compune o problemă utilizând
următoarele date:
AB = 3cm, BC = 5cm, AC = 3cm. 
b)Echipa
2:
Compune o problemă utilizând următoarele date:
Lungime = 23cm, lățime = 11cm
c)Echipa
3:
Compune o problemă utilizând următoarele date:
Latura =32cm
d)Echipa
4:
Compune o problemă utilizând următoarele date:
latura = 27 cm
e)Echipa
5:
| 
   
Compune
  o problemă utilizând următoarele date: 
latura
  AB = latura,  AC = 5 cm 
 | 
 
latura BC = 6 cm 
Fișă
de evaluare
1.Desenează și notează un pătrat cu latura de 3 cm.
Află-i perimetrul.
2.Perimetrul unui triunghi este de 27 m. Dacă toate
laturile sunt egale află care este lungimea unei laturi.
Fișă
de evaluare
1.Desenează și notează un pătrat cu latura de 3 cm.
Află-i perimetrul.
2.Perimetrul unui triunghi este de 27 m. Dacă toate
laturile sunt egale află care este lungimea unei laturi.
63 : 3 x 4 : 2 =                                                                           
,, figuri”
68 : 2 + 10 x (10 + 8 + 12) =                                                        
,, unei”
( 46 x 9+ 43 x 2) : 100 =                                                               
,, geometrice”
10
4    din 8 =                                                                          
,,plane”
Temă
pentru acasă
1.Podeaua camerei lui Marian are forma unui
dreptunghi cu lungimea de 12 m și lățimea de 4 ori mai mică. Care este
perimetrul covorului care acoperă toată podeaua?
2.Un triunghi cu toate laturile egale are perimetrul
de 12 cm. Care este lungimea unei laturi?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.