Unitatea
de învățământ:
Data: 30.03.2017
Clasa: a III-a A
Disciplina: Matematică
Aria curriculară: Matematică şi știinţe
Propunător:
Unitatea de învăţare: Elemente intuitive de geometrie
Subiectul: Perimetrul unei figuri geometrice
plane
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
3.1. Localizarea unor obiecte în spaţiu şi în
reprezentări, în situaţii familiare
3.2. Explorarea caracteristicilor simple ale
figurilor şi corpurilor geometrice în contexte familiare
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1: să recunoască
principalele figuri geometrice plane;
O2: să utilizeze corect şi conştient terminologia matematică
cu privire la noțiunea de perimetru;
O3: să calculeze
perimetrul unei
figuri geometrice pe baza desenului şi a
formulei specifice;
O4:
să compună probleme care presupun aflarea perimetrului unui poligon pe baza
unor date;
Psihomotrice:
O6 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe
parcursul activității;
Afective:
O7- să participe cu interes la
activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, observarea, explicația, jocul, problematizarea;
-Materiale: manuale, caietele elevilor, fișe de lucru,
fișe de evaluare.
Forme
de activitate: frontală, independent și pe grupe.
Locul
de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa
şcolară pentru disciplina Matematică,
clasa a III-a, Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013
Bucureşti,
- Mihaela-Ada Radu, Rodica Chiran, Manual de matematică,, sem. al II-lea,
Editura Aramis, București 2016
- Neacșu, I., Dascălu, G., Metodica predării matematicii la clasele I-IV,
Manual pentru liceele pedagogice, Editura Sigma, București, 2003;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse
temporale: 50 min.
DEMERSUL
DIDACTIC
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Metode și
intrumente de
evaluare
|
||||||
Activitatea
învățătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
|
Mijloace
didactice
|
Forme
de activitate
|
||||||
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Moment
organizatoric
1
min
|
|
Se
aeriseşte sala de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea
în bune condiţii a lecției;
Se
pregătește materialul didactic;
Verific
din punct de vedere cantitativ efectuarea temei;
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
Prezintă caietele de teme.
|
|
Caietele
elevilor
|
Frontală
|
Observarea
Aprecieri
verbale
|
|||
Actualizarea
cunoștințelor
2
min
|
O1
O2
|
Prezint elevilor câteva figuri geometrice (
triunghi, dreptunghi, pătrat). Le cer să le identifice, să menţioneze numărul
de laturi pentru fiecare şi să numească
caracteristicile acestora, dar și cum se diferenţiază între ele.
Cum aflăm perimetrul unui poligon?
-Cum aflăm perimetrul
pătratului ?
-Dar al dreptunghiului?
-Cum aflăm perimetrul unui triunghi oarecare?
|
-Triunghiul
este poligonul cu 3 laturi.
-Pătratul
este poligonul cu 4 laturi egale și unghiurile drepte.
-Dreptunghiul
este un poligon cu 4 laturi care are laturile egale două câte două și
unghiurile drepte.
-Perimetrul
unui poligon se află prin suma tuturor laturilor.
-Perimetrul pătratului se află înmulțind cu 4
lungimea laturii.
-Perimetrul dreptunghiului se calculează astfel:
P=2xL + 2x l
-Perimetrul unui triunghi se determină prin suma
lungimilor celor 3 laturi.
|
Conversația
|
|
frontală
|
Observarea
Aprecieri verbale
|
|||
Captarea
atenției
5
min
|
|
Elevii
împărțiți pe grupe vor primi câte o fișă cu sarcini matematice. Fiecărei
sarcini rezolvate corect îi corespunde un cuvânt. Ordonarea rezultatelor descrescător
vor forma titlul lecției, Perimetrul
unei figuri geometrice plane
Vă
amintiți de ursuleț? El mai avea de trecut o probă.
Cea de-a
doua probă a ursulețului este să dovedească că știe să calculeze perimetrul unei figuri geometrice plane.
L-am invitat la ora noastră de matematică. Credeți că-l putem ajuta?
|
Elevii rezolvă exerciţiile din fiecare plic.
Fiecare echipă comunică rezultatul găsit.
Rezultatele obținute la operații vor fi: 425, 334,
42, 5 și 2.
Numerelor găsite le corespund cuvintele din titlu.
Găsesc
soluţia corectă ordonând descrescător rezultatele, iar expresia găsită va fi:
Perimetrul unei figuri geometrice
plane
Elevii
sunt de acord să-l ajute pe ursuleț.
|
Exercițiul
Jocul
|
Fișe
de lucru
|
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
|
|||
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale
1
min
|
|
Astăzi vom continua să rezolvăm probleme prin care
aflăm perimetrul unei figuri
geometrice.
Scriu
la tablă titlul lecției:
Perimetrul unei figuri geometrice
plane
|
Elevii sunt atenți la anunțarea obiectivelor lecției
și își notează titlul în caiete.
|
Explicația
|
Caietele
elevilor
|
Frontal
|
Observarea
|
|||
Dirijarea
învățării
18
min
|
O2
O3
|
Propun elevilor rezolvarea următoarelor probleme:
1.Un triunghi cu toate laturile egale are
perimetrul de 9 cm. Care este lungimea unei laturi?
2.Lungimea gardului unei curți sub formă de pătrat
este de 84 m. Să se afle ce lungime are latura pătratului?
3.O grădiniță de flori are forma
unui dreptunghi cu perimetrul de 75 m. Câți metri de gard sunt necesari pentru
a împrejmui de 3 ori grădina?
Propun apoi o activitate
pe grupe:
Echipa
1
Aflaţi perimetrul unei jucării în formă de
triunghi cu laturile:
AB = 6cm,
AC = 3cm, BC = 6cm.
Echipa
2
O jucărie în formă de dreptunghi are lungimea de
50 cm şi lăţimea de 8 cm. Aflaţi perimetrul dreptunghiului.
Echipa
3
Mirela are un
roboțel de forma unui pătrat cu latura de 16 cm. Ea doreşte să lipească o
bandă colorată de jur-împrejurul roboțelului. Ce lungime va avea banda?
Echipa
4
Ionuț are un zmeu în formă de triunghi ale cărui
laturi sunt egale și măsoară 13 cm. Ce lungime are suma tuturor laturilor
triunghiului?
Echipa
nr. 5
Un sfert din măsura laturii unei jucării în formă
de pǎtrat este 4 cm. Ce lungime are latura pǎtratului? Care este perimetrul
pǎtratului?
|
Elevii vor rezolva sarcinile astfel:
1.Rezolvare:
l = 9 : 3 = 3
cm
2.Rezolvare:
l = P: 4
l=84:4
l = 21 m
3. Rezolvare:
75 x 3 = 225 m
Echipa
1
P = 6 + 3 + 6 = 15 cm
Echipa
2
P = 2 x 50 + 2 x 8 = 100 + 16
= 116 cm
Echipa
3
P = 4 x 16 = 64 cm
Echipa
4
P= 13 x 3 =39 cm
Echipa 5
L = 4 x 4 = 16 cm
P = 16 x 4 = 64 cm
|
Exercițiul
Exercițiul
|
Fișe
de lucru
|
Frontală
Pe
grupe
|
Observarea
Aprecieri
verbale
|
|||
Atingerea
performanței
10
min.
|
O4
|
Compune
o problemă utilizând ur următoarele
date:
Echipa1:
AB = 3cm, BC = 5cm, AC = 3cm.
Echipa
2:
L = 23cm, l = 11cm.
Echipa
3:
Latura
=32cm
Echipa
4
AB
= AC = BC =5 cm
Echipa 5:
AB = AC = 5 cm
BC= 6 cm
|
Elevii vor rezolva sarcinile astfel:
Echipa 1:
Află
perimetrul unui triunghi ABC ale cărui laturi au următorele dimensiuni:
AB = 3cm, BC = 5cm, AC = 3cm.
Rezolvare:
P = 3 + 5 + 3 =
11 cm
Echipa
2:
Află
perimetrul unui dreptunghi a cărui lungime este de 23 cm, iar lățimea de 11
cm.
P = 2 x (23 + 11)
= 2 x 34 = 68cm
Echipa
3:
Află
perimetrul unui pătrat care are latura de 32 cm.
P = 4 x 34 =
136 cm
Echipa
4:
Află perimetrul unui triunghi ABC care are toate
laturile egale, fiecare măsurând 5 cm.
P = 3 x 5
P = 3 x 5 =15
cm
Echipa 5:
Într-un
triunghi ABC două laturi sunt egale și măsoară 5 cm fiecare. Află perimetrul
triunghiului știind că ce-a de-a treia latură măsoară 6 cm.
P = 5 +5 + 6 =
16 cm
|
Exercițiul
Problemati-
zarea
|
Fișe
de lucru
|
Pe
grupe
|
Observarea
Aprecieri
verbale
|
|||
Realizarea
feed-back-ului
2
min
|
O2
|
-Despre
ce am vorbit astăzi la ora de matematică?
-Ce
este perimetrul?
|
-Am vorbit despre perimetrul unei figuri geometrice
plane.
-Suma lungimilor tuturor laturilor unei figuri
geometrice reprezintă perimetrul.
|
Conversația
|
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||
Evaluarea
activității
10
min
|
O3
|
1. Elevii vor primi o
fișă de evaluare cu cu următoarele
sarcini:
1.Desenează și notează un pătrat
cu latura de 3 cm. Află-i perimetrul.
2.Perimetrul unui triunghi este
de 27 m. Dacă toate laturile sunt egale află care este lungimea unei laturi.
Le
explic elevilor baremul de notare al fișei de evaluare.
Diferențiat:
Desenează
un pătrat cu latura de 2 cm și un triunghi cu toate laturile egale.
Notează-le corespunzător.
|
1.B C
A
D
P = 4 x 3 = 12 cm
2.
L=27 : 3 = 9
cm
|
Exercițiul
|
Fișe
de evaluare
|
Indepen-
dendentă
|
Evaluare
scrisă
Autoevalua-
re
|
|||
Încheierea
activității
1
min.
|
|
Ce credeți, se va descurca acum ursulețul să
rezolve sarcini despre perimetru?
Se comunică tema
pentru acasă, se dau explicaţiile necesare.
1.Podeaua
camerei lui Marian are forma unui dreptunghi cu lungimea de 12 m și lățimea
de 4 ori mai mică. Care este perimetrul covorului care acoperă toată podeaua?
2.Un
triunghi cu toate laturile egale are perimetrul de 12 cm. Care este lungimea
unei laturi?
Se fac aprecieri generale şi individuale asupra
modului în care s-a desfăşurat lecţia.
|
Elevii consideră că l-au ajutat pe ursuleț.
Sunt atenți la explicațiile propunătoarei. Își notează
tema.
|
Conversația
|
Caietele
elevilor
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
Află titlul lecţiei de astăzi
Rezolvă exerciţiile
din fiecare plic. Fiecărui rezultat îi corespunde un anumit cuvânt. Ordonând
descrescător rezultatele şi apoi cuvintele corespunzătoare acestora, vei găsi
titlul lecţiei: (,,Perimetrul unei figuri geometrice plane” )
63 : 3 x 4 : 2 =
,, figuri”
68 : 2 + 10 x (30 + 18 + 12) = ,, Perimetrul”
( 46 x 9+ 43 x 2) : 100 =
,, geometrice”
5/10 din 850 =
,,
unei”
1 / 4 din 8 =
,,plane”
FIȘĂ DE LUCRU
PERIMETRUL UNEI FIGURI
GEOMETRICE PLANE
Dirijarea învățării:
Echipa
nr. 1
Aflaţi perimetrul unei jucării în formă de triunghi cu
laturile AB = 6cm, AC = 3cm, BC = 6cm.
Echipa
nr. 2
O jucărie în formă de dreptunghi are lungimea de 50 cm
şi lăţimea de 8 cm. Aflaţi perimetrul dreptunghiului.
Echipa
nr. 3
Mirela are un roboțel de forma
unui pătrat cu latura de 16 cm. Ea doreşte să lipească o bandă colorată de
jur-împrejurul roboțelului. Ce lungime va avea banda?
Echipa
nr. 4
Un triunghi are toate laturile egale, fiecare cu
lungimea de 5 cm. Să se afle perimetrul.
Echipa
nr. 5
Un sfert din măsura laturii unei jucării în formă de
pǎtrat este 4 cm. Ce lungime are latura pǎtratului? Care este perimetrul
pǎtratului?
Atingerea performanței:
a)Echipa 1:
3.Compune o problemă utilizând
următoarele date:
AB = 3cm, BC = 5cm, AC = 3cm.
b)Echipa
2:
Compune o problemă utilizând următoarele date:
Lungime = 23cm, lățime = 11cm
c)Echipa
3:
Compune o problemă utilizând următoarele date:
Latura =32cm
d)Echipa
4:
Compune o problemă utilizând următoarele date:
latura = 27 cm
e)Echipa
5:
Compune
o problemă utilizând următoarele date:
latura
AB = latura, AC = 5 cm
|
latura BC = 6 cm
Fișă
de evaluare
1.Desenează și notează un pătrat cu latura de 3 cm.
Află-i perimetrul.
2.Perimetrul unui triunghi este de 27 m. Dacă toate
laturile sunt egale află care este lungimea unei laturi.
Fișă
de evaluare
1.Desenează și notează un pătrat cu latura de 3 cm.
Află-i perimetrul.
2.Perimetrul unui triunghi este de 27 m. Dacă toate
laturile sunt egale află care este lungimea unei laturi.
63 : 3 x 4 : 2 =
,, figuri”
68 : 2 + 10 x (10 + 8 + 12) =
,, unei”
( 46 x 9+ 43 x 2) : 100 =
,, geometrice”
5 din 850 ,, Perimetrul”
10
1
4 din 8 =
,,plane”
Temă
pentru acasă
1.Podeaua camerei lui Marian are forma unui
dreptunghi cu lungimea de 12 m și lățimea de 4 ori mai mică. Care este
perimetrul covorului care acoperă toată podeaua?
2.Un triunghi cu toate laturile egale are perimetrul
de 12 cm. Care este lungimea unei laturi?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.