Școala
Propunător: Vîju Cornelia
Clasa: I-A
Data: 26.03.2015
Aria curriculară: Consiliere şi orientare
Disciplina: Dezvoltare personală
Unitatea tematică: Poveştile ne învaţă
Subiectul: Familia, sursa mea
de bucurie - emoţii de bază
Tipul lecţiei:consolidare de cunoștințe
Competenţe specifice :
1.1. Prezentarea
unor trăsături personale elementare, în contexte variate
2.1. Asocierea
emoţiilor de bază cu elemente simple de limbaj nonverbal şi paraverbal
2.2. Transmiterea
unor mesaje verbale şi nonverbale simple despre propriile experienţe de viaţă
Obiective
operaţionale:
a. Cognitive :
·
O1: să descrie imaginea model;
·
O2:
să enumere membrii familiei din imaginile prezentate;
·
O3:
să denumescă activităţile desfăşurate de fiecare membru al familiei;
·
O4: să identifice principalele funcții ale familiei
·
O5:
să lipească siluetele umane pe suport de hârtie conform cerinţelor;
b. Psiho-motorii:
·
O6:
să mânuiască materialul în
mod organizat;
·
O7:
să adopte o poziţie corectă în timpul lucrului.
c. Afective:
·
O8:să
manifeste interes și respect față de membrii familiei;
·
O9:să aprecieze corect comportamentul propriu şi al colegilor pe durata
activității;
RESURSE:
Strategii
didactice:
a)
Metode
şi procedee: conversaţia, explicaţia, expunerea, exerciţiul, jocul, metoda ciorchinelui.
b) Mijloace de învăţământ:
fişe de lucru, imagini în format electronic, laptop, videoproiector.
c) Forme de organizare: frontal și independent.
Temporale:
50 minute
Umane : 20 elevi
Bibliografice:
● ştiinţifice:
- auxiliar didactic:
Tudora Piţilă, Cleopatra Mihăilescu, Crinela Grigorescu, Camelia Coman, „ABC
despre mine”, Clasa I, Bucureşti, Editura „ART”, 2012
● oficiale:
- Programe şcolare pentru clasa pregătitoare, nr.
3656/29.03.2012
● metodico –
didactice:
-Breben S.,
Gancea E., Ruiu G., Fulga M. - Metode
interactive de grup - Ghid metodic - Editura Arves, Craiova
DEMERSUL DIDACTIC
Nr. crt.
|
Etapele
lecției/
Durata
|
Ob.
Op.
|
Conţinut
– activităţi de învăţare
|
Strategii
didactice
|
Evaluare
|
||||
Metode şi procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
Moduri de organizare
|
|||||||
Activitatea învăţătorului
|
Activitatea elevilor
|
||||||||
1.
|
Moment organizatoric
1’
|
|
Pregăteşte cele
necesare pentru buna desfăşurare a
activităţii:
-aranjarea meselor
-pregătirea materialelor didactice;
-aerisirea salii de clasă;
|
-
Elevii pregătesc materialele ce le vor utiliza pe parcursul orei.
|
Conversaţia
|
|
Frontală
|
Observarea
|
|
2.
|
Captarea şi orientarea atenţiei
1’
|
|
Captarea atenţiei se realizează
printr-o ghicitoare:
”Sora, fratele, mămica
Tata, bunicul, bunica
Ce alcătuiesc cu toţi?
Hai, ghiceşte dacă poţi!”
(Familia)
|
Răspund
la ghicitoare
|
Jocul
|
|
Frontală
|
observarea
|
|
3.
|
Reactualizarea cunoştinţelor însuşite anterior
5’
|
O4
O8
|
Port
o scurtă discuţie despre familie după care adresez câteva întrebări:
-Ce este
familia?
-Care sunt
membrii familiei tale?
-Cine este cel
mai în vârstă?
-Cine este cel
mai tânăr?
-Ce rol are
mama?
-Ce rol are
tata?
-Ce rol ai tu
în familie?
|
Elevii
răspund întrebărilor adresate.
Familia
reprezintă cea mai de preţ comoară a noastră, este locul unde întodeauna ne
vom simţi în siguranţă, iar părinţii sunt cei care vor veghea permanent la
liniştea copiilor .
|
conversaţia
|
Imagini
pe videoproiector cu o familie în ipostaze diverse
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|
4.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1’
|
|
Anunţ
copiii că vom desfăşura o activitate despre familie, subiectul lecției fiind:
Familia, sursa mea de
bucurie
|
Sunt
atenți la explicația propunătoarei
|
Explicaţia
|
|
Frontal
|
observare
|
|
5.
|
Dirijarea învăţării 20’
|
O1
O2
O3
O4
O7
O8
|
Propun
să vizionăm un film despre o familie care locuiește în satul nostru. Numele familiei din filmuleț este Popescu.
Este o familie foarte frumoasă.
Mi-au împrumutat albumul lor de familie şi vi l-am adus azi
şi vouă. Vreți să ne uităm împreună?
Pe videoproiector va rula un şir de imagini reprezentând
scene diverse din familia Popescu.
După terminarea rulării filmulețului, pe o foaie de
flipchart se afişează o imagine a familiei Popescu.
Cu ajutorul metodei ciorchinelui, se identifică toţi
membrii familiei, rolul lor în familie și relaţiile dintre ei . Iniţiez o discuţie cu titlul Familia, locul unde mă simt cel mai bine!
Spun elevilor că familia se aseamănă cu un copac, rădacinile sunt
bunicii, trunchiul părinţii şi ramurile copiii. Copacul familiei se numeşte arborele genealogic al familiei. Se
prezintă un model şi se exemplifică.
(Vezi anexa 1)
|
Citesc
imaginile, recunosc membrii familiei Popescu.
Răspund
solicitărilor.
Numesc
persoanele din fotografie, le apreciază vârsta, descriu activităţile familiei
din imagine.
Spun cine face parte din familia lor, cum îşi petrec timpul alături de
ei.
|
Conversaţia
Explicaţia
Ciorchinele
|
Videoproiector
Laptop
Flipchart
|
Frontal
|
Observarea
Aprecieri verbale
|
|
6.
|
Obţinerea performanţei
5’
|
O2
|
Elevii
primesc o fișă de lucru, unde este imaginea unui copac. Au de completat
membrii propriei familii și apoi să coloreze copacul.
(anexa
2)
|
Rezolvă sarcina solicitată.
|
Exercițiul
|
Fișe
de lucru
|
Independent
|
Evaluare scrisă
|
|
7.
|
Retenţia şi transferul 10’
|
O5
O6
O7
O9
|
Activitatea
practică:
Copiii
au de lipit pe o planșă siluete umane decupate (tata, mama, frate, sora). Îşi aleg din coșulețe
siluetele membrilor familiilor lor în funcţie de membrii acesteia.
Îndrum indirect copiii, prin sugestii,
pentru a finaliza lucarea conform cerinţei. Solicit elevilor să explice din
cine este compusă familia lor.
Lucrările
vor fi aşezate într-o mini expoziţie.
|
Elevii aleg materialele din coșulețe.
Realizează tema.
|
Explicaţia
Exerciţiul
|
Coşuleţe, jetoane,
lipici.
Panou pentru
expunerea lucrărilor
|
Independent
|
Aprecieri verbale
|
|
8.
|
Evaluarea
activităţii
6’
|
O8
O4
|
Se realizează cu ajutorul unei fișe de
evaluare (anexa 3) cu următoarele cerințe:
1. Ce sunt faţă de voi următoarele
persoane:
2. Bifează corespunzător:
3. Colorează imaginea.
|
Elevii lucrează sarcinile din fișa de
evaluare.
|
Exercițiul
|
Fişa de evaluare
|
Independent
|
Evaluare scrisă
|
|
9.
|
Încheierea activității
1’
|
|
Se fac aprecieri globale şi
individuale cu caracter motivant privind participarea elevilor la lecţie.
Tema pentru acasă este realizarea arborelui genealogic al propriei
familii.
|
Elevii ascultă aprecierile
propunătoarei.
Sunt atenți la tema pentru acasa.
|
Conversația
|
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
50 de minute de atentie continua la clasa I, 7 ani? Fara momente de activitate fizica, aplaudat, tropait, orice?
RăspundețiȘtergere