În ultimele decenii, la nivelul
politicilor şcolare şi al practicilor educaţionale s-a impus ca un principiu
funcţional educaţia incluzivă.
Aceasta a apărut ca o reacţie firească a societăţii la obligaţia acesteia de a
asigura cadrul necesar şi condiţiile impuse de specificul educaţiei persoanelor
cu cerinţe educative speciale.
Procesul educaţiei incluzive este susţinut de o
serie de documente cu caracter internaţional şi european. Educaţia pentru toţi
a preocupat şi angajat comunitatea internaţională încă din anul 1948, o dată cu
adoptarea Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului. Declaraţia de la
Salamanca (Spania, 10 iunie 1994) este un document de valoare majoră în
promovarea educaţiei incluzive. Principiul-cadru care guvernează Declaraţia de
la Salamanca este acela că: „Şcolile trebuie să includă în procesul de
învăţământ toţi copiii indiferent de condiţiile fizice, intelectuale, sociale,
emoţionale, lingvistice sau de altă natură.
Incluziunea (şcolară) este procesul permanent de
îmbunătăţire a serviciilor oferite de unităţile de învăţământ pentru a cuprinde
în procesul de educaţie toţi membri comunităţii, indiferent de
caracteristicile, dezavantajele sau dificultăţile acestora.
Educaţia incluzivă presupune
extinderea scopului şcolii obişnuite, transformarea acesteia pentru a putea
răspunde şi altor categorii de copii, în special a copiilor cu CES. Educaţia incluzivă are ca scop adaptarea
continuă a şcolii la cerinţele speciale de învăţare ale elevilor şi se
realizează prin eliminarea barierelor în învăţare şi asigurarea participării
tuturor celor vulnerabili la excludere şi marginalizare printr-o abordare
strategică menită să faciliteze necesarul învăţării pentru toţi copiii.
Şcoala incluzivă este unitatea de învăţământ în
care se asigură o educaţie pentru toţi copiii şi reprezintă mijlocul cel mai
eficient de combatere a atitudinilor de discriminare şi segregare.
Copiii/elevii din aceste unităţi de învăţământ beneficiază de toate drepturile
şi serviciile educaţionale, psihoterapeutice, medicale şi sociale, conform
principiilor incluziunii sociale, echităţii şi al asigurării egalităţii de
şanse.
Şcoala de tip incluziv este şcoala
de bază, accesibilă, de calitate şi care îşi îndeplineşte menirea de a se
adresa tuturor copiilor, de a-i transforma în elevi şi de a-i deprinde şi
abilita cu toate cunoştinţele şi aptitudinile de bază.
În funcţie de dizabilităţile
elevilor integraţi, pentru a duce o viaţă pe cât de independent posibil, şcoala noastră a parcurs următorii paşi:
Ø
construirea
unei rampe care să faciliteze accesul cărucioarelor cu rotile la una din căile
de acces în şcoală;
Ø
achiziţionarea
de mobilier de înălţime reglabilă,
astfel încât elevii să-şi poată sprijini ambele picioare pe podea şi pentru a
le asigura confortul necesar pe durata şederii în bancă;
Ø
angajarea
unui profesor itinerant, care se ocupă atât de instruirea specială a copiilor
dar şi cu părinţii, pentru a-i ajuta să alcătuiască un program de învăţare.
Pasul care
poate constitui model de bună practică aplicat şi în alte şcoli îl reprezintă
profesorul itinerant, care prezintă avantajul că elevii cu deficienţe pot
învăţa alături de ceilalţi copii normali şi permite o intervenţie timpurie
pentru copii şi pentru părinţi: se evită deplasările la cabinete de
specialitate, se întocmeşte un raport după fiecare şedinţă pentru părinţi şi
cadrul didactic astfel încât, acesta din urmă să poată folosi strategiile
didactice cele mai potrivite pentru
remedierea deficienţei semnalate.
În pedagogia contemporană există o preocupare
intensă pentru găsirea căilor și mijloacelor optime de intervenție educativă
încă de la vârstele mici asupra unei categorii cât mai largi de populație
infantilă.
Integrarea şcolară - proces de adaptare a
copilului la cerinţele şcolii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi
afective pozitive cu membrii grupului şcolar (clasă) şi de desfăşurare cu
succes a prestaţiilor şcolare. Asimilarea de către copil a statusului de elev
este rezultatul unor modificări interne în echilibrul dintre anumite dominante
de personalitate cu consecinţe în planul acţiunii sale.
Primirea în școală a copilului cu cerințe educative speciale, atitudinea
față de el, trebuie să păstreze o aparență de normalitate, copilul trebuind să
fie tratat la fel cu ceilalți copii din clasă. Conduita și atitudinea
învățătoarei trebuie să demonstreze celorlalți copii că i se acordă școlarului
cu dizabilități aceeași valoare ca și celorlalți, respectându-se principiul
democratic al valorii egale.
Curriculum școlar trebuie să fie controlat
de nevoile elevilor. Să îl gândim accesibil, centrat pe nevoile și punctele
forte ale elevilor, să valorifice colaborarea, experiența personală și ocaziile
sociale, fiind mereu focalizat pe esențial.
Etapele prin care profesorul adaptează
curriculum sunt:
identificarea punctelor slabe și ale celor forte ale fiecăruia, stabilirea
priorităților de învățare, instruirea prin metodele și strategiile cele mai
adecvate, înregistrarea progreselor elevului și evaluarea intervenției.
Fiecare copil cu dificultăți de învățare
are dreptul de a fi considerat un copil cu șansă la dezvoltare și felul cum îl
apelăm este important pentru imaginea lui. Munca didactică trebuie să pună în
centru copilul, nu problema acestuia. Copilul cu nevoi speciale integrat
în școala obișnuită are nevoie nu doar de adaptare curriculară, sprijin psihopedagogic, acceptare și susținere din
partea învățătorului /profesorului
integrator ci și de un mediu social propice dezvoltării, de un rol bine definit, recunoscut în grupul în care își
va petrece majoritatea timpului-clasa de elevi.
Profesorul
de sprijin, împreună cu profesorul/ învățătorul integrator trebuie să
recunoască faptul că integrarea
copilului cu nevoi speciale este dependentă de modul în care clasa, ca întreg, îl acceptă printre membrii ei, iar acest
lucru poate să devină hotărâtor în cazul unui copil cu CES.
Profesorul
de sprijin, conștient de această realitate, realizează:
- încurajarea relațiilor naturale
de sprijin;
- promovarea interacțiunilor
copiilor de aceeași vârstă prin strategii de tipul „învățarea în cooperare și parteneriat între
elevi în învățare“;
- dezvoltarea prieteniei prin cunoaștere reciprocă.
Cadrele didactice trebuie să
cunoască și să utilizeze o gamă diversificată de strategii
didactice care se identifice și să sprijine rezolvarea
dificultăților de învățare în clasă.
În acest context învățătorul/profesorul
clasei este de dorit să respecte câteva cerințe:
-să
cunoască bine dificultățile de învățare ale fiecărui elev, modul lor de
manifestare și domeniul în care apar;
-
să se asigure că elevii aflați în situații dificile au achiziționat
aptitudinile prealabile;
-
să adapteze materialul didactic folosit la fiecare temă;
-
să procure material de sprijin atunci când este nevoie;
-
să-și rezerve un timp necesar în fiecare oră pentru a evalua eficacitatea
activită-
ților de
învățare și predare;
- învățătorul/profesorul clasei trebuie să
organizeze situații de învățare variate la
care să
participe toți elevii, inclusiv cei cu dificultăți;
-
învățarea trebuie să se producă într-un mediu stimulativ și adecvat pentru toți
copiii, deci și
pentru cei care primesc o intervenție suplimentară în afara clasei.
Terapiile prin muzică, desen, teatru sau mișcare
pot juca un rol complementar în
curriculum-ul
necesar pentru anumiți elevi și trebuie planificate ca parte componentă a
curriculum-ului
integral. Aceste programe trebuie să includă niște obiective precise, pentru a
determina pe ce anume se va concentra terapia respectivă pentru fiecare elev
în parte.
Încurajând modelul şcolii inclusive, vom reuşi crearea unei culturi
incluzive atât la nivelul şcolii, cât şi
la nivelul comunităţii, venind în sprijinul societăţii viitoare, societate în
care fiecare îşi va asuma un rol, o identitate bine definită, unică, dar
capabilă de convieţuire cu ceilalţi care, prin natura lor firească, sunt
diferiţi.
BIBLIOGRAFIE
-A. Gherguț, „Psihopedagogia persoanelor cu
cerințe speciale.Strategii de educație integrată”, Ed. Polirom, Iași, 2001.
-Hall și Tinklin 1998 „Elevii cu deficiențe din
învățământul superior”, Consiliul Scoțian de Cercetare a Educației.
-T. Vrăjmaș, „Învățământul
integrat și / sau incluziv pentru copiii cu cerințe educative speciale”, Ed. Aramis, București, 2001.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.