Emoțiile unui nou început

 


Luni, 13 septembrie 2021, clopoțelul toamnei a sunat cu bucurie la Școala Gimnazială Movila Miresii din județul Brăila și a strâns în sălile de clasă  preșcolarii, școlarii mici și mari.

 Festivitatea deschiderii anului școlar 2021-2022 a fost organizată de către conducerea școlii movilene, respectiv director, prof.  Mirela  Brezuică, și director adjunct, prof. Otilia Miron.

Despre convingerile și valorile pe care le promovează școala movileană a vorbit în alocuțiunea sa și domnul primar, Dumitru Panțuru, prezent la eveniment alături de domnul viceprimar, Mădălin Orzan.

Un cuvânt de binecuvântare la început de drum a fost rostit de preotul paroh Ionescu Bogdan Alexandru care a lăsat să picure din lumina candelei  dorința cunoașterii asupra tuturor școlarilor.

Boboceii clasei pregătitoare, dar și preșcolarii grupei mici pregătiți să-și înalțe zborul spre tărâmul învățăturii, au pășit emoționați în această zi unică din viața lor.

Parfumul toamnei de la începutul lunii septembrie i-a convins, desigur, și pe ceilalți școlari nerăbdători să trăiască bucuria reîntâlnirii cu toți colegii de clasă, dar și cu dascălii lor.

S-au depănat poveștile vacanței, s-au trasat obiective ce se doresc a fi atinse și  s-au deschis larg ferestrele sufletelor pentru a cuprinde cât mai mult din emoția acestei zile speciale. Dincolo de urările adresate la fiecare început de an școlar, elevii și părinții au fost informați cu privire la instrucțiunile privind prevenirea îmbonlăvirii cu virusul SARS-COV 2 conform ordinului emis de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății nr. 5196/ 1756 din septembrie 2021.

A fost o zi superbă peste care s-a cernut o simfonie a gândurilor și a emoțiilor autentice, s-au croit idealuri și s-au rostit principii sănătoase pentru atingerea succesului.

Un an plin de reușite școlare urăm și noi, elevilor și dascălilor movileni!

 

Cornelia Vîju

INTERVIURI CU SCRIITORI DUNĂRENI - Colecţia INTERVIU - Prefața




 

În loc de prefaţă...

 

Să poţi pătrunde în universul gândirii şi emoţiilor unui scriitor, nu este puţin lucru! Şi nici uşor. Căci oamenii nu-ţi deschid uşa sufletului decât dacă au încredere în tine. Cornelia Vîju a reuşit!

Scriitoarea brăileană, Cornelia Vîju,  ne propune în cartea de faţă o temă incitantă: Interviuri cu scriitori dunăreni. (I-aş sugera aceleaşi întrebări pentru un articol pe care l-aş posta pe blogul meu). Parcurgând textul cărţii, îmi dau seama că autoarea  este şi un bun psiholog, căci întrebările ei şi răspunsurile pe care le-a obţinut pot constitui o adevărată terapie. Eu însămi am găsit răspunsuri... vindecătoare!

Şi nu trece direct la întrebări, ci mai întâi face un portret al momentului în care i-a cunoscut pe fiecare dintre ei, stările ivite din interacţiunea cu aceştia. Sentimentele sunt diferite de la un interlocutor la altul, căci descrierile sunt în conformitate cu percepţia ei faţă de fiecare intervievat. Este o reală  plăcere să citeşti această carte, căci îţi permite să descoperi o lume diferită şi totuşi asemănătoare cu ce este în tine, cititorule. Deşi toate întrebările converg spre acelaşi punct, felul în care se ajunge acolo este oarecum diferit. Ca şi cum ai răsfoi paginile vieţii şi ai găsi alternative de drum.

 Una peste alta, subiectul m-a fascinat întotdeauna. Şi cum universul conlucrează cu noi, a creat momentul  într-un mod neaşteptat de frumos. Am vrut mereu să ştiu cum găseşte un creator starea necesară care-i permite să aducă în  lumină o operă, din orice domeniu ar fi ea. Cum ştii că ideea care ţi-a venit merită scoasă din nemărginire şi pusă pe scena lumii? Cândva, am cochetat şi eu cu ideea de a scrie. Am arătat creaţiile mele unui celebru critic literar, care mi-a fost şi profesor de limbă şi literatură română. Numele lui este Mircea Handoca. Printre multe alte observaţii, dumnealui mi-a spus ceva care, la momentul respectiv, m-a uimit. Sunt sigură că v-am făcut curioşi, pentru că un critic literar de talia profesorului meu nu se joacă de-a cuvintele: Când îţi vine inspiraţia şi se întâmplă să nu ai cu ce scrie, taie-te la mână şi scrie ideea aceea  cu sânge. Atât de importantă este creativitatea!

Ce sau cine face ca unora să  li se deschidă fereastra creativităţii de timpuriu, altora pe la mijlocul vieţii, iar unii au acces când nici nu se aşteaptă, poate când s-au pensionat? 

Aflu din cartea Corneliei că Lucia Pătraşcu a scris primul volum cu ocazia împlinirii a 50 de ani de căsătorie, adică pe la 67 de ani: Cunună la nunta de aur. Pentru această scriitoare a fost începutul curgerii unui izvor literar, căci doamna a publicat până la această dată, adică în 12 ani, nu mai puţin de 24 (douăzeci şi patru) de cărţi! Darul scrisului a venit foarte târziu, neaşteptat şi nebănuit, spune Lucia.

Pentru o fiinţă înzestrată cu talent, totul în jur este magic începând din copilărie. Perceperea imaginilor şi emoţiilor impresionează atât de mult sufletul, încât toate aceste trăiri rămân vii în fiinţă, până ce muzele emană către scriitor o energie, o idee care să le cuprindă într-un act artistic de excepţie. Lucia povesteşte atât de frumos în interviul Corneliei, că aproape vezi imaginile, simţi mirosul şi gustul pe care condeiul său le conturează: Străzile erau bombardate de sunetele de clopoţei ale bragagiilor şi limonagiilor, care-şi purtau marfa în spinare, gata să servească oricărui pofticios paharul răcoritor; ori câte un măr învelit în zahăr ars, nugale şi pasteluţe… Spre sfârşitul verii, căruţele cu fructe inundau strada şi glasul merarilor se lua la întrecere cu iaurgii nemulţumiţi că li se fură clientela

Cum ştii că ai valoare ca scriitor? Iată ce spune Lucia: Cititorul de calitate te alege şi te culege, fără a se înşela. Nu contează unde te-ai născut, ci calitatea creaţiei.

Dumitru Anghel, al doilea interlocutor din cartea Corneliei Vîju, posesorul unui palmares impresionant spune că: Modelul meu de scriitor talentat şi de operă literară pe măsură a fost Ion Creangă şi  Amintirile  din copilărie, capodoperă a literaturii române şi că... succesul oricărui autor de literatură vine treptat şi sigur, doar din valoarea şi perenitatea operei sale literare.

Tema preferată de Dumitru Anghel este una simplă şi complexă în acelaşi timp: Nu ştiu care ar fi putut fi muza inspiraţiei mele de autor de literatură, dar personajul principal rămâne Omul cu multiplele sale ipostaze(...). Am fost fascinat mereu de misterioasa semantică a cuvintelor din limba română, cea mai frumoasă şi mai expresivă formă de comunicare pe care o cunosc pe deplin. Surprinzător de puternic a fost marcat acest autor de muzică. Atât de profund, încât nu pot ignora cuvintele sale: Pasiunea mea constantă a fost literatura, dar muzica a fost mereu iubita mea de taină şi de bucurii nemăsurate!

Georgeta Muscă-Oană, o autoare îndrăgostită de eleganţă şi stil are o muză preferată: natura. Cornelia Vîju o descrie ca pe-o poezie: Ascultându-i cuvintele ai senzaţia că aduni stele dintr-un râu ce curge domol printre gânduri.

Scrie poezie căci: Doar în poezie pot fi eu însămi. Arta, mai spune scriitoarea intervievată, indiferent de forma prin care se manifestă, este doza de hrană spirituală pe care ar trebui să o administrăm zilnic.

Succesul unui scriitor este precum un vârf de iceberg. În spatele unei creaţii literare sunt mii de clipe în care crâmpeie de idei sunt puse la distilat, sunt zeci de cuvinte nărăvaşe care au fost frământate în minte până ce s-au îmblânzit sub cravaşa armoniei cadenţelor dorite .

Am descoperit la Georgeta Muscă-Oană şi un strop de dezvoltare personală: Cred cu tărie că mi-a fost dat să trăiesc într-un univers inteligent în care principiul cel mai relevant pentru conştientizarea importanţei fiinţării noastre este tocmai faptul că absolut totul se înregistrează în cea mai fină nanoparticulă din corpul nostru! Totul în viaţa noastră se derulează cu o precizie matematică! Nimic nu este întâmplător! Nici măcar acest interviu. Întâmplările sau fiinţele cu care ne intersectăm sunt doar piesele unui imens puzzle care are relevanţă în economia lui Dumnezeu.

Pentru Dan Bistricean, un autor pasionat în mod special de opera lui George Bacovia, muza  în poezie a fost şi este muzica! Că are o afinitate cu Bacovia se vede din răspunsurile sale, oarecum sobre. Chiar şi chipul lui Dan Bistricean este amprentat de tristeţe şi mister. Este o realizare să ai în cartea ta un interlocutor cu o astfel de complexitate. Răspunsurile sale sar de la simplu la profund. Unele te pun în dificultate, altele îţi desenează semnul mirării pe chip.

Faptul că a debutat la 34 de ani, la Brăila, nu este ceva ieşit din comun. Surpriza însă este credinţa lui, conform căreia: Dacă nu veneam să trăiesc lângă Dunăre, nu cred că ieşeam vreodată cu versuri tipărite. Să fie, oare, locul cel care stârneşte creativitatea? Iată o temă... filozofică!

Dan Bistricean vorbeşte atât de frumos şi de convingător despre Brăila încât, măcar pentru un moment, îţi vine să te urci în tren şi să porneşti într-acolo: Brăila este un mediu spiritual care instigă la creaţie. Oraşul acesta, atât de puţin iubit de edilii săi şi destul de înapoiat economic, este un fenomen, o pepinieră permanentă de valori care, realmente, te înfioară. Şi dacă ai cumva un talant al tău, Brăila te îndeamnă să-l înmulţeşti.

El continuă, sigur pe sine: Toate cele patru cărţi ale mele, precum şi accederea în Uniunea Scriitorilor sunt legate de cei 16 ani de existenţă în oraşul lui Panait Istrati. O exprimare atât de simplă şi atât de tulburătoare! Cândva, eu însămi  am crezut că inspiraţia vine doar într-un anumit loc. Întâmplător sau nu, tot în Brăila am început şi eu să scriu. Deşi, logic ar fi, să poţi crea oriunde, căci izvorul creativităţii este în tine. Sau aşa ar fi  logic să fie (?). Răspunsul acesta chiar este o provocare, o enigmă care trebuie descifrată. Poate următoarea carte a Corneliei Vîju va aborda această temă.

Interesant şi neaşteptat este răspunsul scriitorului privitor la succes: Succesul e la fel ca distincţia. Deşertăciune. Dacă se întâmplă totuşi să ajungi un scriitor bun, asta ţine în foarte mare măsură de talent. Sau de... talant, cum spuneam mai înainte. Iar talantul nu-i al tău, e primit în dar. Numai că Dumnezeu ne cere să-l sporim şi atunci începe să conteze mult efortul personal. Dar pentru acest efort îţi trebuie un răgaz, o perioadă de refugiu din lumea asta care începe să semene cu un ospiciu şi care caută parcă să te înghită.

Ospiciu?! Incitant, de-a dreptul! Cu toată seriozitatea lui ajungi să-l iubeşti tocmai prin  exprimarea sa atât de ...filozofică. Şi iată, cine este motorul talentului său: Viaţa mă ajută să scriu!

 O carte valoroasă în viziunea lui Dan Bistricean trebuie să fie o primejdie. Îl citează pe Cioran, dar ar fi interesant de dezvoltat această afirmaţie. Vrem să ştim în ce fel  cărţile lui au devenit primejdii?

Mereu  am crezut că un artist, de ce natură ar fi el, trebuie să fie cumva protejat de treburile lumeşti, să nu-l împovărezi cu plata facturilor, schimbatul scutecelor sau mai ştiu eu ce treabă gospodarească ce-i ucide inspiraţia. Or, Bistricean îmi dă lumea peste cap. Spuneam că ucizi geniul unui creator dacă-l pui să facă astfel de treburi. Iată ce spune scriitorul: Mănânc şi apoi tai lemne sau mătur curtea ori fac altceva, muncă fizică, cumpărături. După care, până spre seară, îmi pregătesc lecţiile pentru a doua zi. Cu cei patru copii ai mei  nu fac lecţii, face soţia, îmi ajung cei 300 de spartani de la şcoală. Abia seara după ora zece mă întind, pun muzică, citesc. Dacă mă vizitează vreo idee, o scriu. O idee poate fi apoi un poem întreg. Sau nu. Cu puţin înainte de miezul nopţii adorm frânt.

Vasile Mandric... I-am spus Corneliei, după ce am citit cartea, că toţi interlocutorii mi-au plăcut, dar unul în mod deosebit. A încercat ea să ghicească, dar nu i-a reuşit. Acesta este Vasile Mandric! E extraordinar! Nici nu vreau să-i comentez răspunsurile. Sunt atât de vii şi de profunde, că orice aş adăuga eu, nu ar face decât să strice. Talentul şi numai talentul ar trebui să certifice valoarea unei opere literare şi meritele unui scriitor.

Despre viaţa lui : Am fost şi sunt un nefericit, iar lucrul acesta n-aş vrea să molipsească pe nimeni. Când scrii ?! Numai atunci când vrei să fugi de o realitate perversă şi nu poţi scăpa de ea. Scrii când ai o bucurie ori o satisfacţie imensă. Scrii când te ia viitura necazurilor şi nu ai nicio scăpare sau mai ales când iubeşti fără speranţă. Scrii pentru iubirea de mamă, de neam, de patrie şi de Dumnezeu, dacă eşti credincios scrii… Scriu să-mi potolesc setea de frumos… doar numai aşa uit că sunt muritor şi asta mă face fericit.

Fricile? Cea mai nenorocită este frica scrisului. Frica de care nu scapi până nu-ţi dai foc manuscriselor.

 Timpul?  Din cauza lui am pierdut toate trenurile posibile!

 Viitorul? Este o mare minciună pe care o aşteptăm nespus să devină adevăr! 

Valentina Balaban este o autoare care îţi dă impresia de cuminţenia pământului.  Muza ei principală este chiar fiul. Crede că tot ce există are un rost şi este important. Autorul sufletului ei este nimeni altul decât Mihai Eminescu. Fără har, spune poeta, nu poţi avea un succes firesc, dar şi fără un efort susţinut, talentul nu-şi atinge scopul, menirea. Protecţia ei în faţa situaţiilor neprevăzute  este una care ar trebui să fie o temă de gândire pentru toţi. Ea spune că: Ce mi-a dăruit veşnicia, nu-mi poate lua un trecător!

Sterian Vicol, un foarte bun povestitor, are dulceaţa vorbelor lui Ion Creangă: Eu, dormind după sobă, tupilam lampa ca ei să nu observe că-s încă treaz, iar ei stând în camera din faţă, soba fiind dublă, după ce adormeau, eu ridicam iar lumina lămpii şi continuam să citesc. Uneori adormeam cu lampa aprinsă, iar mama, care se mai trezea peste noapte, venea în camera mea şi o stingea. Hei, toate astea, s-au reunit, s-au conjugat în ceea ce, la urma urmei, reprezint eu astăzi. Mult... puţin... acesta e Sterian Vicol.

Răspunsurile sale nu sunt telegrafice. Povesteşte, cu lux de amănunte, cu atâta patos, încât din ideile sale poţi fi inspirat să scrii romane. M-a impresionat în mod special acel secret al său conform căruia nu a tăiat niciodată o pasăre. Am întâlnit multe persoane care nu fac asta din varii motive. Însă SterianVicol are unul nemaipomenit care-mi înfioară instant corpul şi-mi  aminteşte cumva de Brâncuşi. Mă opreşte ceva, e ca şi cum aş ucide zborul. Este un motiv atât de nobil şi de frumos încât poţi ghici, instant, caracterul scriitorului şi crea  o afinitate specială cu el.

În concluzie, cartea Corneliei Vîju trebuia să se întâmple!

 

Georgeta Istrate, jurnalist

 

 

 

ȘCOALA GIMNAZIALĂ MOVILA MIRESII LA CEAS FESTIV

          



               Miercuri, 2 iunie 2021, în localitatea Movila Miresii din județul Brăila a avut loc inaugurarea festivă a sediului Școlii Gimnaziale Movila Miresii.  

 

Momente de rugăciune la Movila Miresii de Ziua Eroilor

 

                         
                                                                                    Motto: ,,Presărați pe-a lor morminte

Ale laurilor foi,

Spre a fi mai dulce somnul

Fericiților eroi!”


Momente de rugăciune la Movila Miresii

de Ziua Eroilor

 

  Ziua Eroilor a fost  sărbătorită  la Movila  Miresii  de către locuitori, autorități locale, reprezentanții bisericii, elevii și dascălii movileni.

Activitatea a avut loc la Monumentul Eroilor situat pe strada Târgului din localitate unde, au fost prezente,  atât autoritățile locale, reprezentate de domnul primar Dumitru Panțuru și domnul viceprimar Mădălin Orzan, cât și reprezentantul școlii, director prof. Mirela Brezuică. Aceștia au depus coroane de flori în semn de omagiu și prețuire.

Deoarece Ziua Eroilor coincide cu sărbătoarea din calendarul creștin-ortodox, aceea de Înălțare la Cer a Mântuitorului la 40 de zile de la Înviere, credincioșii care au participat la slujba din Biserica movileană s-au alăturat grupului de elevi prezenți la Monumentul din localitate.

Preotul paroh Ionescu Bogdan Alexandru a oficiat o slujbă de pomenire în memoria ostașilor ce s-au jertfit pe câmpul de luptă de-a lungul veacurilor pentru libertate, credință și dreptate.

Conform https://ro.wikipedia.org/wiki/Ziua_Eroilor pomenirea eroilor neamului românesc la praznicul Înălţării Domnului a fost hotărâtă în anul 1920, în semn de recunoştinţă pentru sacrificiul suprem al celor căzuţi la datorie.

         A urmat apoi un moment artistic prezentat de un grup de elevi movileni care a constat în interpretarea unor poezii și cântece patriotice. Coordonatorii activității extrașcolare au fost prof. înv. primar Florica Munteanu și prof. religie Maria Ghiorghieș.

Fiecare din cei prezenți a adus omagiul său, depunând  flori și gânduri de recunoștință eroilor ce s-au jertfit pentru neam și țară.

A fost un eveniment important pentru comunitatea movileană, plin de emoție și prețuire, ce a reaprins candela de veghe a trecutului.

Se spune că fiecare moment al vieții are valoarea pe care o dăm fiecare, iar ziua de 10 iunie 2021, îndrăznesc să afirm că a fost, pentru locuitorii movileni, o zi de pioasă rugăciune așezată pe faldurile lungi ale istoriei.

 

 

,,Și pe sacrele morminte/ Puneți lacrime și flori,/ Spre a fi mai dulce somnul/ Miilor de luptători. / Ridicați pe piramida/ Nemuririi faima lor,/ Scriți în cărțile de aur/ Cântecul nemuritor.” (Imnul Eroilor)

Cornelia Vîju

 

Proiect didactic , MEM, clasa pregătitoare

 

 

UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Gimnazială Movila Miresii

DATA: 16.06.2021

CLASA: Pregătitoare 

PROPUNĂTOR: Florean Cornelia

ARIA CURRICULARĂ: Matematica și știinte

DISCIPLINA: Matematica și explorarea mediului

UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Vine vacanța!

DOMENIUL: Numere

SUBIECTUL: Numere naturale în concentrul 0-31 –operații de adunare/ scădere cu 1-5 unități; Alcătuirea unei plante;

TIPUL LECTIEI: recapitulare

FORMA DE REALIZARE: activitate integrată

 

DISCIPLINE INTEGRATE: MEM, AVAP, CLR, MM.

 

COMPETENȚE SPECIFICE VIZATE:

MEM

1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi în concentrul 0-31, prin adăugarea /extragerea a 1-5 elemente dintr-o mulţime dată;

1.5. Efectuarea de adunări repetate/ scăderi repetate prin numărare şi reprezentări obiectuale în concentrul 0-31;

AVAP

2.3. Realizarea de aplicații/ compoziții/ obiecte/ construcții simple, pe baza interesului direct;

CLR

1.1. Identificarea semnificaţiei globale a unui mesaj scurt, pe teme familiare, rostit clar şi rar;

MM:

2.1. Cântarea în colectiv, asociind mişcarea sugerată de text .

 

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:

Cognitive:

O1 – să numere crescător/ descrescător în limitele 0-31;

O2 – să efectueze operații de adunare/ scădere cu 1-5 unități cu/fără trecere peste ordin;

O3- să recunoască în imagini părțile componente ale unei plante;

O4 – să folosească corect terminologia specifică adunării și scăderii;

O5 – să încercuiască din mai multe variante rezultatul corect al operațiilor de adunare / scădere ;

Afective:

O6-să participe cu interes  la activitate, implicându-se în rezolvarea sarcinilor;

Psiho-motrice:

O7- să păstreze o poziție adecvată în bancă pe parcursul activității;

 

 

 

Proiect didactic - Periuța de dinți și dantura - colaj

 

PROIECT DIDACTIC

 

Unitatea de învățământ:

Data: 31. 03. 2021

Clasa: a II-a B

Propunător: 

Aria curriculară: Arte şi tehnologii

Disciplina: Arte vizuale și abilități practice

Unitatea de învățare: Jurnalul unei plante

Subiectul lecției: Periuța de dinți și dantura - colaj; tehnici simple de prelucrare a hârtiei

Mijloc de realizare:  tăierea, mototolirea și lipirea hârtiei

Forma de realizare: activitate integrată

Tipul lecției: formare de priceperi şi deprinderi

Discipline integrate: AVAP, CLR, MM

 

COMPETENȚE SPECIFICE VIZATE:

 

Arte vizuale și abilități practice

2.3. Realizarea de produse utile şi/sau estetice combinând materiale uşor de prelucrat şi tehnici accesibile;

2.4. Transformarea unui material prin tehnici variate;

 

Comunicare în limba română

2.3. Participarea cu interes la dialoguri, în diferite contexte de comunicare;

 

Muzică și mișcare

2.1. Cântarea în colectiv, în grupuri mici şi individual, asociind dirijatul intuitiv;

 

Obiective operaționale:

Cognitive:

O1 – să numească materialele necesare realizării lucrării, enumerându-le;

O2 – să precizeze etapele de lucru, tehnica decupării, mototolirii și lipire a hârtiei   

Psiho-motrice:

O3 –să aplice corect tehnica de decupare / mototolire/ lipire a hârtiei pentru realizarea modelului propus;

O4  -să realizeze lucrările propuse, încadrându-se în timpul optim;

O5- să manevreze cu ușurință materialele de lucru  

 

Afective:

O6 -să manifeste simț estetic în realizarea lucrării;

O7- să aprecieze corect  lucrările colegilor și pe cea proprie;

 

 

STRATEGIA DIDACTICĂ

METODE ȘI PROCEDEE: conversația, explicația, instructajul, demonstrația, exercițiul, jocul;

FORME DE ORGANIZARE:  frontală, independentă;

RESURSE MATERIALE: șablon dantură și periuță de dinți, planșă model, foarfece, lipici, emoticoane, computer, fond muzical, boxe audio ;

RESURSE TEMPORALE:  40 de minute

RESURSE UMANE: 21 elevi

Bibliografie:

- Curriculum pentru învăţământul primar, Programa școlară pentru  Arte vizuale și abilități practice, Clasa a II-a, București 2013;

-Organizarea interdisciplinară a ofertelor de ȋnvăţare pentru formarea competenţelor cheie la şcolarii mici, Suport de curs, 2013;

 

           


DEMERSUL DIDACTIC

 

Nr.

Crt.

Etapele lecției / timp

Ob. Op.

Activitatea propunătoarei

Activitatea

elevilor

Metode și

procedee

Mijloace didactice

Forme

de

organizare

 

și         Metode și instrumente de evaluare

 

1.

Moment

organizatoric

3 min.

 

Asigur un climat propice pentru desfășurarea activității.

 

Elevii vor avea pe bănci materialele necesare desfășurării lecției de arte vizuale și abilități practice.

 

 

 

 

 

frontală

 

observarea

 

2.

Captarea

atenției

 

2 min.

 

Citesc  elevilor o ghicitoare.

Le solicit răspunsul.

 

E micuță și zglobie,

Pe zi, cam de două ori,

Pentru dinți face-o magie

Și devin strălucitori.

 

Elevii ascultă cu atenție ghicitoarea.

 

Răspunsul este:

Periuța de dinți

 

 

Jocul

 

Textul

ghicitorii

 

Frontală

 

Aprecieri verbale

 

3.

Anunțarea temei și a obiectivelor

1 min.

 

Pentru că pe parcursul zilei am vorbit despre igiena personală, respectiv igiena dinților, anunț elevii că vor face un colaj cu tema:

Periuța de dinți/ dantura

Elevii ascultă cu atenție.

Explicația

 

Frontală

observarea

 

4.

 

Dirijarea învățării

 

20 min.

 

O1

 

 

 

 

 

 

 

O2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O3

 

 

O4

 

 

O5

 

 

O6

           

Intuirea modelului şi a materialelor

Prezint lucrarea model – Periuța de dinți/ Dantura

 

Solicit elevilor sǎ numeascǎ materialele din care e confecţionat modelul;

 

Demonstrarea şi explicarea modului de lucru

Prezint elevilor etapele de realizare ale lucrǎrii:

  1.Decuparea hârtiei pentru realizarea periuței;

2. Lipirea periuței pe suportul din hârtie;

 3.Decuparea cavității bucale;

4. Plierea cartonului cavității bucale

5. Desenarea dințișorilor pe spațiul cavității;

6.Mototolirea hârtiei pentru realizarea dințișorilor;

7.Lipirea dințișorilor pe spațiul cavității bucale pentru realizarea danturii;

 

Verbalizarea etapelor de lucru

Se vor repeta etapele de lucru.

Solicit efectuarea exerciţiilor pentru încălzirea muşchilor mici ai mâinilor, iar apoi le urez: spor la lucru.

,,Închid pumnii și-i desfac/ Degetelor fac pe plac: Clap, clap, clap!/ Pocnim din degete/ picură ploaia din ce în ce mai tare.

Mâna lebădă o fac / Care dă uşor din cap/                           Lebedele în jur privesc/ Mâinile eu le rotesc/                                  Ploaia cade neîncetat/ Vârful degetelor bat/

 

Realizarea lucrǎrilor de cǎtre elevi

Supraveghez modul în care lucreazǎ elevii şi ofer informaţii suplimentare acolo unde este nevoie;

Fac observaţii asupra modului de folosire a materialelor de lucru şi a poziţiei corpului, asupra acurateţei lucrării.

Le cer elevilor sǎ lucreze cât mai corect şi estetic, respectând etapele de lucru;

Asigur un climat favorabil lucrului cu ajutorul unei audiţii muzicale.

 

 

  

-Elevii numesc materialele primite şi vor intui modul cum vor fi folosite.

-Observă, cu atenţie, modelul prezentat.

-Precizează ce materiale s-au folosit pentru realizarea acestei lucrări.

-Sunt atenți la explicațiile primite.

-Repetă etapele de lucru pentru realizarea lucrării.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Efectuează exerciții pentru încălzirea mușchilor mici ai mâinilor.

 

 

-Elevii realizează colajul cu ajutorul materialelor expuse, apelând la propria imaginaţie și creativitate.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Demonstrația

 

 

 

 

Instructajul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exercițiul

 

 

șabloane

periuțe

 

sablon

dantură

 

hârtie creponată albă

 

foarfece, lipici

 

 

Planșa model

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muzică de fundal

 

Computer

 

Independentă

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aprecieri verbale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Observarea

 

5.

Evaluarea

activității

 

10 min.

 

 

O7

Voi anunţa încetarea lucrului, după ce timpul destinat acestei etape din activitate este scurs.

 

Invit elevii de pe fiecare rând (R1/ R2 etc.) să iasă în față cu propriile lucrări pentru a le arăta colegilor.

Elevii din băncuțe îi vor aplauda și vor aprecia corectitudinea lucrărilor.

 

  

Se vor face aprecieri în funcție de corectitudinea realizării   lucrării,

originalitate, de acuratețe și încadrarea în timp.

Încetează realizarea lucrării.

 

 

 

Fiecare elev își prezintă  lucrarea în fața clasei.

 

Imită periajul dinților folosind propriile lucrări.

 

 

 

Jocul

 

 

Lucrările finale ale elevilor

 

 

Post-it-uri

 

 

Frontală

 

 

 

Aprecieri verbale

 

Aplauze  

 

6.

 

Încheierea

activității

 

4 min.

 

 

 

Se fac aprecieri individuale şi generale

 

Acord calificative elevilor care au lucrat corespunzător.

Dau tonul unui cântec despre igiena dinților, iar copiii execută mișcările sugerate de versurile cântecului.

https://www.youtube.com/watch?v=e12FCoR-t_M&ab_channel=TraLaLa-Cantecesideseneanimatepentrucopii

 

 

Elevii ascultă aprecierile cadrului didactic.

 

 

Conversația

 

 

 

 

 jocul   

 

Laptop

 

Boxe

Cd cu pozitivul cântecului

 

frontală

 

Aprecieri verbale

 

Calificative