Școala Gimnazială Movila Miresii
Data: 20.10.2021
Clasa: I
Propunător: Florean Cornelia
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Comunicare în limba română
Unitatea de învăţare: Toamna, în lumea plantelor
Subiectul lecţiei: Ne jucăm cu sunetele şi literele învăţate!
Tipul lecţiei: Recapitulare - consolidare
Discipline integrate: MEM, AVAP;
Competențe specifice:
Comunicare
în limba română
1.2. Identificarea unor informaţii variate dintr-un mesaj rostit cu claritate;
1.3. Identificarea unor sunete, silabe, cuvinte în enunţuri rostite cu claritate;
Matematică
și explorarea mediului
5.1. Sortarea şi clasificarea unor date din mediul apropiat pe baza a două criterii;
Arte vizuale și abilități practice
1.1. Sesizarea elementelor de detaliu ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme artistice
   Obiective 
operaţionale: La
sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili: 
-cognitive:
O1- să numească cuvinte folosind litera indicată;
O2 – să
citească în ritm propriu, corect şi conştient cuvinte, silabe, propoziții date;
O3 – să
scrie corect litere, silabe, cuvinte, propoziții;
O4 – să descopere cuvinte noi după criterii date, folosind litera/ silaba indicată;
O5 – să completeze corect propoziții lacunare;
- psiho-motorii                
O7- să păstreze poziţia corectă în timpul scrisului;
- afectiv-atitudinale:
O8 – să manifeste iniţiativă, plăcere şi o atitudine degajată în comunicarea orală.
Strategia didactică:
Metode şi procedee:
-ciorchinele, jocul, conversaţia, explicația, exerciţiul, activitatea independentă, autoevaluarea;
Forme de organizare: frontală, independentă;
Resurse: 
- materiale: Comunicare în limba română - manuale, jetoane cu silabe, fişe de lucru, recompense;
- bibliografice: 
- Curriculum Naţional – Programe
şcolare pentru clasa I, 2013;
- Manual clasa I- CLR, Ed. Didactică și pedagogică, Bucureşti, 2018;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în învăţământul primar, Editura „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
- umane: elevi 23
- temporale: 50 minute
Desfăşurarea activităţii
| 
   Nr. Crt  | 
  
   Ob. Op.  | 
  
   Etapele lecţiei/timp  | 
  
   Organizarea situaţilor de
  învăţare  | 
  
   Metode şi
  procedee  | 
  
   Mijloace de
  învăţământ  | 
  
   Forma de
  organizare  | 
  
   Metode și
  instrumente de evaluare  | 
 |
| 
   Activitatea
  cadrului didactic  | 
  
   Activitatea
  elevilor  | 
 |||||||
| 
   1.  | 
  
   | 
  
   Momentul organizatoric 1 min  | 
  
           Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei, cerând elevilor să-şi pregătească
  cele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă.  | 
  
      Se pregătesc pentru începerea activităţii de
  comunicare în limba română.   | 
  
   | 
  
   Manuale
  CLR   | 
  
   Frontală
    | 
  
   Observarea
    | 
 
| 
   2.  | 
  
   | 
  
   Verificarea temei   2
  min.  | 
  
   Verific cantitativ realizarea temei.  | 
  
   Elevii
  prezintă caietele cu tema efectuată.  | 
  
   | 
  
   Caietele
  de temă CLR
    | 
  
   Frontală  | 
  
   Aprecieri
  verbale  | 
 
| 
   3.  | 
  
   O1  | 
  
   Reactualizarea cunoștințelor 5 min.   | 
  
   Ce este litera, copii? (semnul grafic al sunetului) Haideți să ne jucăm cu câteva litere! Pe o coală de flipchart expun în fața clasei un ciorchine în centrul căruia se află scris cuvântul LITERE. Pe sateliții ce pleacă din centru sunt scrise diferite litere deja învățate. Elevii vor denumi oral cuvinte care încep/ conțin sunetul indicat de litera respectivă.  | 
  
   Elevii
  răspund conform sarcinii enunțate de propunătoare.  | 
  
   Ciorchinele
    | 
  
   Fișă
  flipchart Panou
    | 
  
    Frontală   | 
  
    Aprecieri verbale  | 
 
| 
   4.  | 
  
   | 
  
   Captarea 
  atenţiei  1 min.  | 
  
    Ghici, ghicitoarea mea ! Uriaș cu nasul mare Poartă oameni pe spinare.  | 
  
   Elevii
  răspund : elefantul.  | 
  
   Expunerea
    | 
  
   Textul
  ghicitorii  | 
  
   Frontală  | 
  
   Observarea
    | 
 
| 
   5.  | 
  
   | 
  
   Anunţarea temei şi a obiectivelor   1 min  | 
  
        Anunţ tema lecţiei:      Sunetele şi literele învăţate,
  vom citi cuvinte, propoziţii, ne
  vom juca jocuri folosindu-ne de multe din cunostințele acumulte.  | 
  
       Ascultă cu atenţie titlul
  lecției și obiectivele vizate. .  | 
  
   Explicaţia  | 
  
   | 
  
   Frontală  | 
  
   Observarea
    | 
 
| 
   6.  | 
  
   O2 O3 O4 O4 O5  | 
  
   Dirijarea activităţii 25 min.  | 
  
   Pe tablă sunt expuse jetoane cu
  următoarele silabe: ma, Ma, Mi, mi,
  Ta, ta, Ti, ti, A, a.  Sarcinile elevilor vor fi: 1.Ordonați silabele pentru a forma cuvinte. 2. Scrieți în caiete cuvintele descoperite. 3. Alcătuiți oral propoziții cu toate cuvintele descoperite. Elevii vor primi următoarele fișe de lucru pe care le vor lipi în caiete și le vor rezolva.   Adaugă 
  enunțurilor cuvântul potrivit din paranteză: Mara este sora ...... Mama  mea e 
  … Eu  iau 
  mamei  o............. El
  este ......................... .............
  ...... e un nume? (Titi , mea, ie, tata, Mimi)  | 
  
   Elevii rezolvă sarcinile conform cerințelor propunătoarei. Elevii solicitați vin la tablă și scriu cuvintele. .  | 
  
   Exerciţiul Exerciţiul  | 
  
   Jetoane
  cu silabe Fișă
  de lucru  Fișă
  de lucru   | 
  
   Frontală Frontală Independentă
    | 
  
   Aprecieri verbale Observarea Aprecieri verbale  | 
 
| 
   7.  | 
  
   O3  | 
  
   Evaluarea  activității 10   
  min.  | 
  
   Elevii
  vor primi următoarea dictare: a, A, m, M, t, T, i  ma, ta, mi, ei, ia mama, tata, mea   | 
  
   Elevii
  după finalizarea sarcinii, se autocorectează cu ajutorul propunătoarei.  | 
  
   Exercițiul
    | 
  
   Caietele
  de clasă  | 
  
   Independentă
    | 
  
   Autoevaluare
    | 
 
| 
   8.  | 
  
   | 
  
   Încheierea activității 5 min.  | 
  
      Fac aprecieri individuale şi colective.   Anunț
  elevilor: Tema pentru acasă.  Activitate în completare: Redă
  în desen și culoare răspunsul ghicitorii de la începutul activității. (
  elefantul).  | 
  
   Elevii
  ascultă aprecierile propunătoarei și explicația  temei. Elevii
  redau printr-un desen elefantul.   | 
  
   Explicația
   Jocul
    | 
  
   Caiet
  de lucru CLR  | 
  
   frontală  | 
  
   Aprecierea
  verbală, colectivă şi individuală Acordare
  de calificative   | 
 
Fișă de lucru (dirijarea învățării)

| 
   Adaugă 
  enunțurilor cuvântul potrivit din paranteză: Mara este sora
  .................................. Mama  mea e  ……………… .......... Eu  iau  mamei 
  o.............................. El este ............................................. ............. ...... e un nume? (Titi , mea, ie, tata, Mimi)  | 
 
| 
      Evaluare   Textul
  dictării: a, A, m, M, t, T, i  ma, ta, mi, ei, ia mama, tata, mea  | 
 
CIORCHINE




