Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Movila Miresii
Data: 12.05.2022
Propunător: Florean
Cornelia
Clasa: I
Aria curriculară: Consiliere și orientare
Disciplina: Dezvoltare personală
Unitatea de învaţare :
Interacțiuni simple cu ființe și obiecte familiare
Subiectul activităţii: Prietenia - Ce este un bun prieten?
Tipul de activitate: consolidare și sistematizare a
cunoștințelor
Forma de realizare: activitate integrată
Discipline integrate: CLR, MM, AVAP
Competenţe specifice vizate
Dezvoltare personală:
2.2. Transmiterea unor
mesaje verbale şi nonverbale simple despre propriile experienţe de viaţă
2.3. Explorarea caracteristicilor
necesare pentru a fi bun prieten
Comunicare în limba română:
2.3. Participarea cu interes la dialoguri simple, în diferite contexte de
comunicare
Arte vizuale și abilități practice
1.1. Sesizarea elementelor
de detaliu ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme
artistice
Muzică și mișcare:
2.1. Cântarea individuală
sau în grup, asociind mişcarea sugerată de text şi de ritm
Obiective operationale:
Cognitive
O1-să formuleze întrebări/
răspunsuri pe baza textului audiat;
O2- să explice cu cuvinte proprii
relația de prietenie;
O3-să denumească preferințele prietenului său;
O4- să selecteze imaginea unui
prieten adevărat.
Afective:
O5 - să aprecieze propriul
comportament manifestat față de colegi;
Psiho-motorii:
O6- să păstreze o poziție adecvată în
bancă pe parcursul activității;
Strategia didactică
Resurse:
Procedurale: conversaţia, explicaţia, expunerea,
povestirea, exerciţiul, jocul, brainstorming, explozia stelară;
Materiale: calendarul naturii, jetoane flori cu proverbul
despre prietenie, textul poveștii, fișe de evaluare, cubul prieteniei, flipchart
cu planșa brainstorming-ului;
Forme de organizare: frontală și independentă
Temporale: 50 minute
Umane: 26 elevi
Bibliografice:
-„Programa școlară pentru disciplina Dezvoltare personală , Bucuresti, 2013;
- "Organizarea
interdisciplinara a ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie
la școlarii din clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended
learning” pentru cadrele didactice din învatamântul primar"- suport de curs – 2013;
-
Dezvoltare personală- auxiliar
didactic, Editura Sinapsis, 2021.
DEMERSUL
DIDACTIC
Nr. crt. |
Etapele lecției
/resurse timp |
Op.
|
Activitatea
învățătorului |
Activitatea
elevilor |
Metode și procedee |
Mijloace didactice |
Forme de organizare |
Evaluare |
1. |
Moment
organizatoric
5 min. |
|
Pregătirea
materialelor necesare pentru desfăşurarea lecţiei. Prezența Dacă tot ne-am adunat Și frumos ne-am salutat Colegii i-am întâlnit Oare cine n-a venit? După ce ne salutăm, stabilim Calendarul
naturii. -Ce zi este astăzi? -Ce zi a fost ieri? -Ce zi va fi mâine? -În ce anotimp suntem, copii? -Care sunt lunile primăverii? -În ce lună a primăverii suntem? -Care sunt semnele primăverii? După cum observați, Primăvara și-a lăsat semnele ei și la
noi în clasă. Suntem bucuroși că ne va însoți pe parcursul activităților de
astăzi.
|
Răspunsuri ale elevilor: Suntem în anotimpul primăvara. Lunile primăverii sunt: martie, aprilie, mai. Semnele primăverii: - zilele devin mai lungi; -natura se trezește la viață; -afară se încălzește; -soarele luminează mai puternic; -păsările călătoare se întorc din țările calde; -înfloresc florile și pomii; -oamenii lucrează în grădini și pe câmpuri etc.
|
Conversația
|
Calendarul naturii |
frontală |
Observarea
|
2. |
Captarea atenției
2 min. |
|
Orientez atenția elevilor spre
tablă unde se pot observa mai multe jetoane-flori pe care sunt scrise niște
cuvinte. Solicit citirea acestor cuvinte și ordonarea lor pentru obținerea
unei propoziții. |
Elevii descoperă proverbul:,,Prietenul la nevoie se cunoaște.”
|
Jocul |
Jetoane flori cu cuvintele proverbului
|
frontală |
Observarea
|
3. |
Reactualizarea cunoștințelor
6 min. |
O2
|
Cer elevilor
să spună la ce se gândesc atunci când
aud cuvântul prieten/ prietenie. Solicit elevilor să evidențieze caracteristicile
unei relații de prietenie/ ale unui prieten. Citesc
elevilor semnificația cuvântului prietenie din DEX : PRIETENIE =
legătură între persoane, bazată pe afecțiune, pe sentimente de simpatie, de
stimă, de atașament, încredere și respect reciproc. |
Elevii vor da răspunsuri precum: -persoana care te ajută -jocuri -colegii de clasă -bucurie -cooperare -sprijin -persoana care te ascultă -colaborare -ajutor -respect -bunătate -încredere -iubire
|
Brainstorming
|
Planșa cu imaginea metodei
Flipchart |
frontală |
Aprecieri verbale |
4. |
Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale 1 min. |
|
Anunţ copiii că azi, la ora de
dezvoltare personală, vom discuta despre prietenie și despre cum ar trebui să fie
un prieten. |
Elevii sunt
atenți la anunțarea temei activității. |
Explicația |
|
frontală |
Observarea
|
5. |
Dirijarea învățării
20 min. |
O1
O1
O2
|
Citesc elevilor textul Prietenia. Solicit elevilor apoi să
formuleze întrebări și răspunsuri conform regulilor metodei ,,Explozia
stelară”. Prietenia
În clasă, Carla se așază lângă
Violeta. Violeta e prietena ei. Ea e brunetă. Fetele se înțeleg de minune. Împreună citesc, scriu și învață pe de rost
o poezie. Apoi, numără până la zece. După ce termină orele, fetele pleacă acasă
fericite.
Vom continua cu
următorul joc:
Joc: ,,Planeta prieteniei”. Explic jocul model. Invit un elev
în fața clasei să participe la joc. Un elev din
clasă îl va întreba: - Cine ești? - Sunt un
călător! - Ce dorești? - Aș vrea să
locuiesc cu voi pe Planeta prieteniei! -Spune 3 cuvinte magice potrivite prieteniei
și te primim! - Încredere, respect, bunătate. -Ești acceptat
pe planeta noastră! Elevii din
clasă vor aplauda. Jocul continuă
cu alt elev care solicită acces pe Planeta
prieteniei. Dacă un elev nu
va ști să numească cele 3 cuvinte magice va trece înapoi în bancă și va fi
înlocuit cu un alt elev sau va fi ajutat de colegi. |
Elevii vor formula întrebări/ răspunsuri conform metodei explozia
stelară. Exemple de întrebări: CINE? 1.Cine se așază lângă Violeta? (Carla) 2. Cine este prietena Carlei? (Violeta) 3. Cine este brunetă? (Violeta) 4.Cine este prietena Violetei? (Carla) CE? 1.Ce titlu are textul? (Prietenia) 2.Ce personaje întâlnim? (Carla și Violeta) 3.Ce fac fetele împreună? (citesc, scriu și învață) 4.Ce învață pe de rost? (o poezie) DE CE? 1.De ce se așază Carla lângă Violeta? (deoarece este prietena ei) 2. De ce citesc, scriu și învață împreună fetele? (deoarece se înțeleg bine) 3.De ce pleacă fericite? (pentru că s-au terminat orele) 4. De ce sunt prietene fetele? (deoarece se înțeleg de minune) UNDE? 1.Unde merg fetele? ( la școală) 2.Unde pleacă fetele după ore? (acasă) 3. Unde se întâlnesc fetele? (la școală) . CÂND? 1.Când se întâlnesc fetele? (după ore) 2.Când își arată prietenia? (când petrec timp împreună) 3. Când pleacă acasă fericite? (după ore) Elevii solicitați participă la desfășurarea exercițiului propus. |
Explozia
stelară
Jocul
|
Textul poveștii
Planșa cu
întrebările metodei
|
Frontală
frontală |
Observarea
Aprecieri verbale
Aprecieri
verbale
|
6. |
Atingerea performanței 5 min. |
O3
|
Prezint jocul: Zarul prieteniei cu provocarea Cât de bine îți cunoști prietenul?
(Joc de intercunoaștere) Pe rând, voi invita în fața
clasei câte un elev care va arunca zarul și, în funcție de provocarea de pe
fața zarului, el va răspunde la una din întrebările următoare: 1•Care este culoarea lui preferată? 2•Care este materia sa preferată la școală? 3•Care este mâncarea lui preferată? 4•Care este jocul lui preferat? 5•Ce activitate ați făcut ultima data împreună? 6•Ce îi place mai puțin prietenului tău? |
Elevii solicitați vin în fața clasei și aruncă zarul. În funcție de
poziția zarului ei vor răspunde la întrebarea respectivă.
|
Jocul
|
Zarul
prieteniei |
Frontală |
Aprecieri
verbale
|
7. |
Evaluarea activității
5 min. |
O4
O3
|
Elevii
vor primi următoarea fișă de evaluare. 1.Colorează
imaginea în care băiatul dovedește că este un bun prieten.
2. Alege variantele potrivite: O
prietenie se bazează pe: -încredere -sinceritate -conflict |
Elevii rezolvă
fișa. Colorează imaginea corespunzătoare unui bun prieten. Marchează variantele potrivite prieteniei. |
Exercițiul |
Fișe de
evaluare |
Independentă |
autoevaluare |
8. |
Încheierea
activității
1 min. |
|
Fac aprecieri colective şi individuale asupra modului de lucru şi a
participării la activitate. Cer elevilor să interpreteze cântecul În pădurea cu alune. |
Elevii ascultă aprecierile și observațiile învățătoarei. Elevii cântă cântecul propus. https://www.youtube.com/watch?v=pxbfR-4X3Hs&ab_channel=CanteceGradinita.ro |
Jocul
|
Laptop
Boxe
|
Frontală |
Aprecieri
verbale
|
9. |
Activitate
recreativă 5 min. |
|
Elevii vor primi o fișă în care vor desena portretul prietenului lor. |
Elevii execută desenul solicitat. |
Jocul |
Fișă de lucru |
Independentă |
Observarea |
Fișă de evaluare
Text suport:
Prietenie
În clasă, Carla se așază lângă
Violeta. Violeta e prietena ei. Ea e brunetă. Fetele se înțeleg de minune.
Împreună citesc, scriu și învață pe de rost o
poezie. Apoi, numără până la zece.
După ce termină orele, fetele pleacă
acasă fericite.
Activitate recreativă:
Colorează chipul prietenului tău!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.