Școala Gimnazială Movila Miresii
Data: 12.05.2022
Clasa: I
Propunător: Florean Cornelia
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Disciplina: Comunicare în limba
română
Unitatea de învăţare: Cu
primăvara ne jucăm!
Subiectul lecţiei: Identificarea
mesajului unui text citit - text suport La
joacă.
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Discipline integrate: MEM, AVAP,
MM;
Competențe specifice:
Comunicare în limba
română
1.2. Identificarea unor informaţii variate dintr-un
mesaj rostit cu claritate
1.3. Identificarea unor sunete, silabe, cuvinte în
enunţuri rostite cu claritate
3.1. Citirea unor cuvinte şi propoziţii scurte,
scrise cu litere de tipar sau de mână
Matematică și
explorarea mediului
1.1. Scrierea,
citirea şi formarea numerelor până la 100
Arte vizuale și abilități practice
1.3. Manifestarea
curiozităţii faţă de explorarea de mesaje artistice simple, exprimate vizual
Muzică și mișcare
2.1. Cântarea
individuală sau în grup, asociind mişcarea sugerată de text şi de ritm
Obiective
operaţionale: La
sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili:
-cognitive:
O1 – să citească în ritm propriu,
corect şi conştient textul propus;
O2 - să formuleze întrebări/ răspunsuri legate de
conținutul textului
O3 – să despartă cuvinte în silabe,
identificând sunetele componente
O4 – să
ordoneze cuvinte în propoziții logice;
O5– să descopere cuvinte noi, utilizând
silabe date;
O6 – să scrie corect cuvinte și
propoziţii după criteriile stabilite;
- psiho-motorii
O7- să păstreze poziţia corectă în
timpul scrisului;
- afectiv-atitudinale:
O8 – să manifeste iniţiativă,
plăcere şi o atitudine degajată în comunicarea orală.
Strategia didactică:
Metode şi procedee:
-
Ciorchinele, jocul, explozia
stelară, metoda fonetică analitico-sintetică, conversaţia, explicația, exerciţiul,
activitatea independentă, autoevaluarea;
Forme de organizare: frontală,
independentă, pe grupe;
Resurse:
- materiale:
Comunicare în limba română - manuale, caietele elevilor, coșuleț cu jetoane-silabe, fişe de
lucru, roata provocărilor, flipchart ciorchine, textul ghicitorii;
- bibliografice:
- Curriculum Naţional – Programe şcolare pentru clasa I, 2013;
- Manual clasa I- CLR, Ed. Didactică și
pedagogică, Bucureşti, 2018;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în învăţământul primar,
Editura „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
- umane: elevi 26
- temporale: 50 minute
Desfăşurarea activităţii
Nr. Crt |
Ob. Op. |
Etapele lecţiei/timp |
Organizarea situaţilor de
învăţare |
Metode şi
procedee |
Mijloace de
învăţământ |
Forma de
organizare |
Metode și
instrumente de evaluare |
|||||||||||||||||||||||||||||
Activitatea
cadrului didactic |
Activitatea
elevilor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
1. |
|
Momentul organizatoric 1 min |
Asigur condiţiile necesare desfăşurării în
bune condiţii a lecţiei, cerând elevilor să-şi pregătească cele necesare,
să-şi corecteze poziţia în bancă. |
Se pregătesc pentru începerea activităţii de
comunicare în limba română. |
|
Manuale
CLR |
Frontală
|
Observarea
|
||||||||||||||||||||||||||||
2. |
|
Verificarea temei 1
min. |
Verific realizarea temei. |
Elevii
prezintă caietele cu tema efectuată. |
|
Caietele
de temă CLR
|
Frontală |
Aprecieri
verbale |
||||||||||||||||||||||||||||
3. |
|
Reactualizarea cunoștințelor 5 min. |
Care este ultima literă învățată? Dați exemple de cuvinte care conțin această literă în diferite
poziții: inițială, mediană, finală. Solicit realizarea orală a unor enunțuri utilizând cuvintele găsite. |
Elevii
spun că ultima literă învățată a fost litera ,,j”. Exemple
de cuvinte: joben, cojoc, patinaj, bujor, jar, jarul, joacă etc. |
Ciorchinele |
Flipchart Planșă
ciorchine |
Frontală |
Aprecieri verbale |
||||||||||||||||||||||||||||
4. |
|
Captarea
atenţiei 1 min. |
Expun
elevilor următoarea ghicitoare : Cine aduce iar în ţară Mândre păsări călătoare, Îmbracă grădina-n floare Şi-ncălzeşte vremea afară? |
Elevii ghicesc
că este vorba depre anotimpul primăvara. |
Jocul
|
|
Frontală |
Observarea
|
||||||||||||||||||||||||||||
5. |
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor 1 min |
Anunţ tema lecţiei: Vom citi din manual textul ,,La
joacă” de unde aflăm câtă veselie aduce primăvara în natură și vom rezolva mai multe sarcini legate de
acest text. Vom despărți cuvinte în silabe, vom formula propoziții și vom
ordona cuvintele în enunțuri logice. |
Ascultă cu atenţie titlul
lecției și obiectivele vizate. |
Explicaţia |
|
Frontală |
Observarea
|
||||||||||||||||||||||||||||
6. |
O1 O3 O2 O4 O6 O5 O3 |
Dirijarea învățării 20 min. |
Solicit elevilor exersarea cititului
textului pe baza procedeelor de lectură: - citirea
textului în lanț, în ștafetă, selectiv. Cer elevilor să precizeze titlul textului şi numărul de alineate. Solicit formularea unor întrebări respectând
cerințele metodei explozia stelară. -Cine a trecut? -Cine dansează în poieniță? -Cine invită florile la vals? -De ce se bucură viețuitoarele? -Cum este pământul? -Cum sunt bujorii? -Când poartă pământul cojocel verde? -Când trece vremea rece? -Ce poartă pământul? -Ce se întâmplă în poieniță? -Ce fac fluturii? - Ce face vântul? - Ce fac Bujorel și Crina? - Ce floare au văzut cei doi? - Ce fel de floare este bujorul de
munte? -Ce anotimp a sosit? Invit elevii să
facem analiza fonetică a ultimei propoziții ce s-a rostit: ,,Primăvara a sosit”. Vom scrie propoziția în caiete și la tablă. Se repetă în cor
propoziţia, stabilindu-se prin bătăi din palme numărul de cuvinte. Din câte cuvinte
este alcătuită această propoziție? Care este primul
cuvânt? Dar a doilea? Care este ultimul cuvânt? Despărțiți în
silabe cuvântul ,,primăvara”. Ce sunete se aud în prima silabă? Dar în cea
de-a doua silabă? Dar în silaba a treia? Ultima silabă ce sunete conține? Vom continua cu următoarele
sarcini: Elevii sunt așezați pe 3 rânduri. Fiecare rând va avea de
ordonat câte o propoziție pe care o vor descoperi scrisă pe o floare. Rândul 1- laleaua Rândul 2- narcisa Rândul 3- zambila 1.Ordonează
cuvintele pentru a obține propoziții. Transcrie propozițiile obținute. 1.grădină, În, florile, înflorit, au. 2. dansează, Iepurașul, vulpea, și 3.cojocel, are, Pământul, verde, un. 2.
Identificați în text câte 3 cuvinte alcătuite din una, două, trei sau patru
silabe:
3. Rescrie
propozițiile: Bujorelestevesel. Vântulsejoacăușor. Înpoienițăesteveselie. 4. Jocul silabelor Ofer elevilor dintr-un coșuleț
câte un jeton/ floare pe care sunt
scrise silabe amestecate. Elevii au ca sarcină să ordoneze
silabele pentru a descoperi cuvântul. După realizarea acestei sarcini
toate florile vor fi lipite în grădina primăverii a cărei imagine se află pe tablă. 5.Roata provocărilor: |
-Elevii rezolvă sarcinile
conform cerințelor propunătoarei. Răspund astfel la întrebări: Textul se numește ,,La joacă” și
are patru alineate. Vremea rece a trecut. Iepurașul și vulpea dansează în
poieniță. Fluturii invită florile la vals. Viețuitoarele se bucură deoarece
vremea rece a trecut. Pământul este verde. Bujorii sunt roșii ca jarul. Pământul poartă cojocel verde
primăvara. Primăvara vremea rece trece. Pământul poartă un cojocel
verde. În poieniță e numai joc și
veselie. Fluturii valsează cu florile. Vântul valsează cu bujorii. Cei doi copii observă natura. Cei doi au văzut bujorul- de- munte. Este o floare protejată. A sosit anotimpul primăvara. Elevii vor citi în ritm propriu enunțul şi
vor lucra pe el. Vor număra cuvintele din propoziție, silabele și vor
identifica sunetele silabelor. Elevii vor rezolva sarcini într-un mod asemănător celui de mai jos: 1.Propoziția are 3 cuvinte/ primul cuvânt
este ,,primăvara”/ al doilea cuvânt este ,,a”/, iar al treilea ,, sosit” vor
fi numărate astfel: 4/1/2 silabe. Elevii solicitați vor participa
la rezolvarea exerciţiului de analiză orală; Elevii vor ordona
propozițiile astfel: 1.În grădină au
înflorit florile. 2.Iepurașul și
vulpea dansează. 3.Pământul are un
cojocel verde.
3. Bujorel este vesel. Vântul se joacă ușor. În poieniță este veselie 4. re-u-che = ureche it-chel-tu =
cheltuit che-te-pa =
pachete or-tră-ches=
orchestră chel-rul-ne =
chelnerul că-lă-ri-to-e =
călătorie lă-că-tor =
călător le-la-le-le =
lalelele ac-li-li = liliac bi-le-zam =
zambile 5.Elevii vor descoperi următoarele cuvinte: ja-rul/ ja-che-tă/ jo-cul/ jo-ben/ joa-că/ bu-jor/ jur-nal/
co-jo-cul/ ju-mă-ta-te/ co-joc/ co-jo-cel |
Lectura
explicativă Explozia stelară Metoda fonetică
analitico-sintetică Exerciţiul Exercițiul Jocul Jocul |
Manualele
elevilor Flipchart
Fișă
de lucru Jetoane-flori
cu silabe Roata cu silabe |
Frontală Frontală Pe
grupe Independentă
Frontală
|
Aprecieri verbale Observarea Aprecieri verbale Aprecieri verbale Aprecieri verbale Aprecieri verbale |
||||||||||||||||||||||||||||
7. |
O6 |
Atingerea performanței 5 min |
Elevii primesc următoarea sarcină didactică: Scrie o propoziție în care toate
cuvintele să înceapă cu litera ,,p”. Exemplu: Paula pictează pomi. |
Model de
realizare al elevilor: Petrica pune patru pere pe
pervaz. |
Exercițiul |
Fișe de lucru |
Pe grupe |
Coevaluare |
||||||||||||||||||||||||||||
8. |
O3 O7 |
Evaluarea activității 8
min. |
Elevii
vor primi următoarea Dictare: cojoc, bujor, joben Crina observa natura. Primavara este minunata. |
După
finalizarea sarcinii, elevii se autocorectează cu ajutorul unei flori care a
dat dictare alături de ei și care le descoperă scrierea corectă a textului
dictării. |
Exercițiul
|
Caietele
de notițe |
Independentă
|
Autoevaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||
9. |
|
Încheierea activității 3 min. |
Fac aprecieri individuale şi colective.
Acord calificative. Anunț
elevilor Tema pentru acasă. Alcătuiți
propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. Dau
tonul cântecelului ,,Cu primăvara ne jucăm”. |
Elevii
ascultă aprecierile propunătoarei și explicația temei. Interpretează
cântecelul solicitat. https://www.youtube.com/watch?v=w0BYtzLCn6s&ab_channel=GurinelTV |
Explicația
Jocul
|
Fișe
cu cerința temei |
frontală |
Aprecierea
verbală, colectivă şi individuală Acordare
de calificative |
||||||||||||||||||||||||||||
10. |
|
Activitate recreativă 5 min. |
|
Elevii
vor colora desenul pregătit de propunătoare. |
Jocul
|
Fișe
de colorat |
independentă |
Observarea
|
Text
suport:
Activitate recreativă
Colorează bujorul - de - munte.
FIȘĂ DE LUCRU
- Ordonează cuvintele pentru a obține propoziții. Transcrie
propozițiile obținute.
1.grădină, În, florile, înflorit, au.
___________________________________________________________________________
2. dansează, Iepurașul, vulpea, și
3.cojocel, are, Pământul, verde, un.
___________________________________________________________________________
2. Identificați
în text câte 3 cuvinte alcătuite din una, două, trei sau patru silabe:
O silabă |
Două silabe |
Trei silabe |
Patru silabe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Rescrie propozițiile:
Bujorelestevesel.
________________________________________________________
Vântulsejoacăușor.
_______________________________________________________
Înpoienițăesteveselie.
______________________________________________________
4. Jocul silabelor
re-u-che = ______________ it-chel-tu =__________________ che-te-pa = _________________ or-tră-ches= ________________ chel-rul-ne = ________________ |
că-lă-ri-to-e =________________ lă-că-tor = __________________ le-la-le-le = _________________ ac-li-li = ___________________ bi-le-zam = _________________ |
5. Roata provocărilor:
6. Scrie o propoziție în care toate cuvintele
să înceapă cu litera ,,p”.
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema pentru
acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând
următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Tema
pentru acasă. Alcătuiți propoziții utilizând următoarele cuvinte: primăvara,
poieniță, flori, soare, veselie. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.