Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data: 12.05.2022
Clasa: I
Propunător: Florean
Cornelia
Aria curriculară: Matematică și știinte
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: Noțiuni de geometrie
Subiectul lectiei: Forme geometrice plane: pătrat, dreptunghi, triunghi, cerc – Soarele,
sursă de lumină și căldură
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
Discipline integrate: CLR, AVAP,
MM;
Competențe specifice:
Matematică și explorarea
mediului
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în concentrul
0-100, recurgând frecvent la
numărare;
2.2. Recunoaşterea
unor figuri şi corpuri geometrice în mediul apropiat şi în reprezentări plane
accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice);
4.2. Identificarea
unor consecinţe ale unor acţiuni, fenomene, procese simple;
Comunicare în limba
română
1.1. Identificarea
semnificaţiei unui mesaj oral, pe teme accesibile, rostit cu claritate
Arte vizuale și abilități
practice
1.1.
Sesizarea elementelor de detaliu
ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme artistice
Muzică și mișcare
2.1. Cântarea
individuală sau în grup, asociind mişcarea sugerată de text şi de ritm
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Cognitive:
O1:
să recunoască forme geometrice plane (pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi);
O2:
să efectueze corect operații de adunare/scădere în concentrul 0-100 ;
O3-
să rezolve probleme, aplicând operațiile matematice învățate;
O4:
să completeze șirul formelor geometrice după regula precizată;
O5:
să recunoască rolul soarelui asupra vieții pe pământ;
Psiho-motrice:
O6-
să manipuleze rapid materialele dispuse pentru realizarea sarcinilor
matematice;
Afective:
O7-
să manifeste interes pentru activitatea desfăşurată;
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode
şi procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul ;
Mijloace
de învăţământ:
caietele de teme, fişe de lucru, fișe de evaluare, fișă activitate recreativă, planșă cu forme
geometrice, jetoane flori cu operații, grădiniță
de flori în formă de triunghi, pătrat, dreptunghi, cerc;
Forme
de organizare: frontală,
independentă, pe grupe.
Resurse
umane:
26 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă
BIBLIOGRAFIE:
- „Matematică și explorarea mediului –
clasa I” (manual), EDP București 2020;
- „Metodica predării matematicii la
clasele I-IV” I. Neacşu;
- Programa şcolară pentru clasa I,
București;
Nr. Crt. |
Etapele lectiei/ Timp / ob.op |
CONŢINUTUL
ÎNVĂŢĂRII |
Metode și procedee |
Mijloace de înv. |
Forma de organizare |
Metode și instrumente de evaluare |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Activitatea învățătorului |
Activitatea elevilor |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Moment organizatoric 1 min |
Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei,
solicitând elevilor să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze
poziţia în bancă şi să fie atenți. Clopoţelul a sunat, Toţi în bănci ne-am adunat, Pregătim cărţi şi caiete, Matematica începe! |
Elevii se pregatesc pentru ora de matematică. |
|
|
Frontală |
observarea |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Verificarea temei 3 min |
Se face verificarea temei. Fiecare elev se
autocorectează cu ajutorul colegilor. |
Elevii prezintă caietele de teme. |
|
Caietele de temă |
frontală |
autoevaluare |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Reactualizarea cunoștințelor/ 5 min/ O1 |
Solicit elevilor recunoașterea formelor
geometrice plane care sunt expuse la panou în fața clasei. Câte laturi are triunghiul? Dar pătratul? Dar dreptunghiul? Câte laturi are cercul? Solicit identificarea unor obiecte din
mediul apropiat cu forma acestor figuri geometrice învățate. Am vorbit la ora de DP despre primăvară și
alaiul ei de flori. Cine ajută florile să crească, copii? Credeți că este posibilă viața pe pământ în
absența soarelui? Dacă ar fi să asociem imaginea soarelui cu o
figură geometrică, care ar fi aceasta? |
Elevii răspund întrebărilor propunătoarei. Triunghiul are 3 laturi. Pătratul are 4 laturi egale. Dreptunghiul are 4 laturi, egale două câte două. Cercul nu are laturi. Posibile răspunsuri date de
către elevi: Au formă de dreptunghi: dulapul, ușa, ferestrele,
tabla, cărțile, caietele, bancnotele etc. Au formă de pătrat: întrerupătorul, fețele unui
zar, rama unui tablou, o batistă împăturită etc. Au formă de cerc: monedele, CD-urile, nasturii,
lupa, mingea, capacul unei sticle, un inel, circumferința găletuței de apă
etc. Au formă de triunghi: umerașele, suportul de plastic
din clasă, feliile de pizza, acoperișul unei case etc. Soarele ajută florile să
crească deoarece le dă lumină și căldură. Fără lumina și căldura soarelui
nu ar fi viață pe pământ. Cercul |
Conversația |
Panou cu formele geometrice
plane |
frontală |
Aprecieri verbale |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Captarea atenției/ 2 min |
Descoperă sursa de energie din
spatele următoarei ghicitori: Eu cu raze vă-ncălzesc, Zi de zi vă ocrotesc! (soarele) Orientez atenția elevilor spre
tablă unde se observă că în grădina
primăverii florile vor fi așezate
în straturi care au formă de pătrat, cerc, triunghi, dreptunghi. Pentru a înflori întreaga grădină,
Primăvara a hotărât să supună florile la câteva probe matematice. De aceea,
florile au nevoie de ajutorul nostru în rezolvarea sarcinilor. |
Elevii ghicesc
răspunsul ghicitorii. (soarele) Copiii sunt atenți la
propunătoare și sunt dispuși să ajute florile rezolvând sarcinile matematice. |
Explicația |
Textul ghicitorii Grădina primăverii cu straturi în forme geometrice |
Frontală |
observarea |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Anuntarea obiectivelor operaționale/ 1min |
Anunţ elevii că astăzi la ora
de matematică şi explorarea mediului o să ne jucăm cu formele plane învățate,
le vom identifica, număra și vom rezolva operațiile care se ascund în spatele
fiecărei forme geometrice. Scriu
titlul lecției la tablă: Forme
geometrice plane. |
Elevii sunt atenţi la
explicaţiile propunătoarei. |
Explicația |
|
frontală |
observarea |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Dirijarea învățării 20 min/ O2 O2 O4 O2 O3 O5 |
Fiecare elev solicitat va extrage
dintr-un coșuleț o floare pe care este scrisă o operație, o va rezolva și apoi o va așeza pe una din formele geometrice din grădinița
primăverii. 1.Operațiile matematice de pe flori vor fi următoarele:
2. a)Află suma numerelor pare
situate în interiorul cercului. b)Află diferența numerelor impare
situate doar în interiorul triunghiului,
nu și al cercului. c) Cu cât este mai mare suma decât diferența obținută? d)Află suma dintre numărul situat atât în cerc, cât și în triunghi și
vecinul său mai mare. 3.Află
suma numerelor scrise pe figurile geometrice de același fel. 4.Continuă șirul cu încă 3
elemente: 5.Dacă =
55
= 9 = 16
= 60 Calculează: 6.Marchează cu X imaginile unde soarele a avut un rol benefic în
viața plantelor/ animalelor. |
Elevii rezolvă sarcinile propuse de învățătoare.
Operațiile realizate vor fi următoarele: 2. a) 36+48=84 b) 65-27=38 c) 84-38=46 d)45+46=91 3. 63+11= 74 28+43= 71 41+21= 62 37+55= 92 4.
5. a)
55-16=39 60-9=51 b)
60-55=5 9+16=25 6.
Elevii vor lucra în perechi această sarcină. |
Jocul Exercițiul Exercițiul Exercițiul |
Grădinițele cu flori Coșuleț cu flori cu operații
matematice Fișe de lucru Fișe de lucru |
Frontală Frontală Pe grupe |
Aprecieri verbale Aprecieri verbale Autoevaluare Aprecieri verbale |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Atingerea performanței/ 5 min O3 |
Solicit elevilor rezolvarea unei probleme. Pentru a da energie electrică unei comune s-au pus în funcțiune 35 de
panouri solare, iar pentru a da energie
electrică altei comune s-au pus în funcțiune cu 17 mai puține. Câte panouri solare dau energie celor două comune? |
Elevii rezolvă problema din fișa de lucru. 35-17 = 18 panouri solare ( a doua comună) 35+18=53 panouri solare ( total)
|
Exercițiul |
Fișe de lucru |
Frontală |
observarea |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. |
Realizarea Feed-back-ului 2 min/ O1 |
Care sunt formele plane cu care ne-am jucat astăzi la
ora de matematică? Cum deosebim un pătrat de un triunghi? Solicit elevilor să deseneze pe tablă fiecare din
cele 4 forme geometrice plane. Care este principala sursă de lumină și căldură? |
Elevii răspund la întrebările
adresate de propunătoare. Am vorbit despre triunghi,
pătrat, dreptunghi și cerc. Triunghiul are 3 laturi, iar
pătratul are patru laturi. Elevii numiți ies la tablă și
desenează formele geometrice respective. Soarele este principala sursă
de lumină și căldură. |
Conversația |
|
frontală |
Aprecieri verbale |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. |
Evaluare 5 min O1 O2 |
1.Observă imaginea. Numără și completează tabelul. 2.Află
suma tuturor figurilor geometrice obținute. Evaluare diferenţiată: Colorează
toate cercurile din imagine. |
Elevii rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.
33+9+8+22=72 |
Fișe de evaluare |
Exercițiul |
independentă |
scrisă evaluare în perechi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. |
Încheierea activității 1 min. |
Se fac aprecieri generale şi
individuale. Se anunță tema pentru
acasă, o fișă de lucru cu
următoarea cerință: Identifică în desen numărul formelor geometrice din fiecare fel. Află suma acestora. Dau tonul cântecelului
,,Înfloresc grădinile!” |
Elevii ascultă aprecierile învățătoarei și rețin tema. Interpretează cântecul solicitat. |
fișe cu tema |
Explicația |
frontală |
Aprecieri verbale Calificative |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. |
Activitate recreativă 5 minute |
|
Elevii vor colora desenul după codul culorilor precizat. |
Fișă de lucru |
Jocul |
independentă |
Observarea |
Fișă activitate recreativă
Fișă de evaluare
1.Observă imaginea.
Numără și completează tabelul.
2. Află
suma tuturor figurilor geometrice obținute.
|
Evaluare diferenţiată:
Colorează toate cercurile din imagine.
Fișă
de lucru
1.Operațiile
matematice de pe flori le vom rezolva aici:
|
2.
a)Află suma numerelor pare situate în interiorul cercului.
b)Află diferența numerelor impare situate doar în interiorul triunghiului,
nu și al cercului.
c) Cu cât este mai mare suma decât diferența
obținută?
d)Află
suma dintre numărul situat atât în cerc, cât și în triunghi și vecinul său
mai mare.
a. |
b. |
c. |
d. |
3.Află suma numerelor scrise pe figurile geometrice de
același fel.
4.Continuă șirul cu încă 3 elemente:
Calculează:
6. Pentru a da energie
electrică unei comune s-au pus în funcțiune 35 de panouri solare, iar pentru a da energie electrică
altei comune s-au pus în funcțiune cu 17 mai puține.
Câte panouri solare dau energie celor
două comune?
Fișă
de lucru
Marchează cu
X imaginile unde soarele a avut un rol benefic în viața plantelor/ animalelor.
Fișă
de lucru
Marchează cu X imaginile unde
soarele a avut un rol important în viața
plantelor/ animalelor.
Temă
Află suma formelor
geometrice identificate.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.