Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data : 23.03.2018
Clasa: a IV -a A
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător:
Unitatea de
învăţare: Gata de
aventură
Subiectul lecției: Textul literar narativ - formularea ideilor principale
Text
suport: Vic-pitic și-o poveste din
nimic, de Victoria Pătrașcu
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un text informativ sau
literar accesibil
3.1. Formularea de concluzii simple pe baza lecturii textelor informative
sau literare
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 -să citească
corect, expresiv, fluent și conștient textul;
O2- să formuleze
întrebări / răspunsuri referitoare la
conţinutul textului;
O3- să povestească
textul pe fragmente/ integral;
O4- să alcătuiască planul
de idei al textului;
O5- să aplice
cunoștințele însușite în exercițiile propuse (eseul de cinci minute, cvintetul);
Psihomotrice:
O6 – să
scrie lizibil şi îngrijit pe caiete, pe fișe şi pe tablă, în ritm propriu;
Afective:
O7- să manifeste interes
față de activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: conversaţia,
lectura explicativă, exerciţiul, povestirea, jocul, explozia stelară, cvintetul,
eseul de cinci minute, observarea;
-Materiale: flipchart, manuale, caietele elevilor, textul
ghicitorii-poezie, fișe de lucru, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontală, independentă, pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse temporale: 45 min.
Resurse bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a IV-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Radu
Alina, Jeler Roxana, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
-Şerdean I.,
Metodica predării limbii române
pentru învăţământul primar, E.D.P., Bucureşti, 2002
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
|
Activitatea
învățătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Strategii didactice
|
|||||||
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forma de organizare
|
Metode
și instrumentede
evaluare
|
|||||||||
Moment organizatoric
1 min
|
|
Aerisesc sala de clasă şi asigur un climat propice
pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției;
-pregătesc
materialul didactic;
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
|
|
|
|
Observarea
|
|||||
Verificarea temei
3 min
|
|
În timp ce
verific realizarea temei, invit câțiva elevi să citească câte două din cele
mai frumoase propoziții realizate.
De asemenea,
numesc elevi care vor citi rezolvarea celui de-al doilea exercițiu din temă,
respectiv reproducerea unor citate specifice din text.
|
Elevii
prezintă caietele de teme.
Au avut de realizat enunțuri cu noile cuvinte
de la vocabular și de completat un tabel cu citate din text (ex.6/ 40
manual).
|
Conversația
|
Caietele elevilor
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Captarea atenției
1 min
|
|
Captarea atenției se realizează cu ajutorul
unei poezii-ghicitori:
În
grădina fermecată,
Prin
tufișuri și alei,
Se
trudește noaptea toată,
Face orice
muncă vrei.
Cu
broscuțele voioase,
Cântă
și se veselește
Și de
florile frumoase,
Tot
mereu se îngrijește.
De
statură-i… tare mic
Și se
cheamă…(Vic-pitic!)
|
Elevii vor intui
răspunsul corect: Vic-pitic.
|
Jocul
|
Textul
poeziei
ghicitoare
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Verificarea cunoștințelor însușite
anterior
2 min.
|
|
-Ce fel de text
este Vic-pitic și-o poveste din nimic?
-De ce spunem că
este un text literar narativ?
|
Elevii răspund la întrebările propunătoarei:
-Este un text literar narativ.
-Textul literar narativ prezintă un șir de
întâmplări, așezate într-o anumită ordine, cu ajutorul unor personaje ce
participă la acțiune.
|
Conversația
|
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min
|
|
Astăzi vom extrage ideile principale din
textul: Vic-pitic și-o poveste din
nimic de Victoria Pătrașcu. Apoi, pe baza planului de idei realizat, vom
încerca să povestim oral, în întregime, textul ca să înţelegem mai bine
mesajul unui text literar narativ.
Notez pe tablă
titlul lecției.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele lecției.
Manifestă
interes.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
Observarea
|
|||||
Dirijarea învățării
18 min
|
O1
O3
O4
|
Se citeşte integral textul de
către elevi.
-Solicit
elevilor să delimiteze textul în fragmente și să povestească fiecare fragment
formulând ideea principală.
-Reamintesc
elevilor că ideile principale redau informația cea mai importantă dintr-un
fragment.
-Dirijez
împărțirea textului pe fragmente logice.
-După ce
se vor formula ideile, voi invita câțiva elevi
să le scrie la tablă, iar ceilalți în caiete.
-După ce
elevii au formulat ideile principale, invit câțiva elevi să povestească,
oral, în întregime textul.
-Dirijez
povestirea integrală a textului.
|
Citesc textul din
manual integral, în lanț, pe fragmente logice și povestesc stabilind ideea
principală sub formă de propoziții.
Planul de idei realizat de
elevi, va fi:
1.Scriitorul Marc este trist că nu mai poate să scrie
povești.
2.Vic-pitic este alături de suferința lui Marc.
3.Piticul se hotărăște să-l ajute pe Marc.
4.Vic-pitic cere ajutorul unei vrăjitoare ca să-l
vindece pe Marc.
5. Cu licoarea pregătită de vrăjitoare, Marc își revine.
Elevii solicitați
povestesc textul în întregime, dezvoltând ideile principale scrise pe tablă.
|
Lectura
explicativă
Exercițiul
Povestirea
|
Manuale
Caietele elevilor
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
Observarea
|
|||||
Atingerea performanței
5 min
|
O 5
|
Le cer elevilor
să realizeze un eseu de 5 minute cu următoarea sarcină:
Dacă voi ați
fi fost în locul lui
Vic-pitic, cum ați fi încercat să-l ajutați pe Marc?
|
Elevii vor
realiza sarcina primită și se vor încadra în timpul de lucru precizat (5
minute).
Model de text
realizat de copii:
Dacă aș fi
fost în locul piticului, l-aș fi invitat pe Marc să meargă într-o școală unde
sunt mulți copii. L-aș fi sfătuit să discute cu fiecare în parte și să le
asculte propriile povești. Copiii, în general, sunt creatori de povești, doar
că nu-și dau seama de lucrul acesta. Astfel, Marc ar fi avut inspirație să
scrie nu o poveste, ci un volum întreg de povești.
|
Eseul de cinci minute
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
Coevaluare
|
|||||
Realizarea feed-back-ului
6 min.
|
O2
|
Propun realizarea unei explozii stelare care conține întrebări din textul literar
narativ studiat, cu următoarele cerinţe:
-titlul textului
este scris în centrul stelei:,,Vic-pitic și-o poveste din nimic”.
Se pun întrebări
în interiorul stelei, iar pe fiecare rază este scrisă o întrebare legată de
întâmplările din text care începe cu unul din cuvintele:
Cine? Ce? Unde?
De ce? Cum?
-se citesc fişele lucrate de câte un
reprezentant de
la fiecare grupă.
-răspunsurile vor
fi formulate de membrii celorlalte grupe.
-se expun apoi pe flipchard fișele întocmite.
|
Elevii vor
formula întrebări conform cerinței metodei. Un reprezentant al grupei citește
întrebarea, iar elevii din celelalte grupe vor răspunde. În situația în care
elevul numit nu va răpunde corect, va formula răspunsul elevul care a lansat
întrebarea.
-Cine era Vic-pitic?
(Vic-pitic era un
pitic din grădina lui Marc.)
-Ce s-a întâmplat cu Marc? (Marc
considera că s-au scris toate poveștile, iar el nu mai avea despre ce să
scrie.)
-De ce l-au părăsit prietenii pe Marc?
(Prietenii l-au
părăsit deoarece îl vedeau foarte
morocănos.)
-Cum l-a vindecat vrăjitoarea Zuze pe
Marc?
(Vrăjitoarea i-a
pregătit o licoare magică.)
-Unde l-a înțepat țânțarul cel bătrân
pe Marc?
(Țânțarul l-a
înțepat aproape de inimă.)
|
Explozia
stelară
|
Fișe de lucru
Recompense
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
Recompense
(fețe zâmbitoare)
|
|||||
Evaluarea
activității
7 min.
|
O5
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu următoarele sarcini:
1.
Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din text.
Toți prietenii l-au părăsit pe Marc.
Vrăjitoarea Zuze a preparat o poțiune
pentru Marc.
Vic-pitic a rămas singurul său
prieten.
Marc a fost vindecat și cu
ajutorul unui țânțar.
Vic-pitic căuta o soluție pentru
vindecarea de tristețe a lui Marc.
2.Realizează
un cvintet (o poezie din cinci versuri) în
care cuvântul cheie să fie Vic-pitic
precizând:
-2 însușiri;
-3 acțiuni;
-o propoziție alcătuită din 4 cuvinte despre
cuvântul-cheie;
-esența cuvântului cheie
Diferențiat:
Transcrie al treilea fragment al textului. Verifică
transcrierea și autoevaluează-te potrivit criteriilor date:
-identificarea
fragmentului;
-respectarea
alineatelor;
-aspectul
scrisului (îngrijit, lizibil).
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
Ordinea propozițiilor este:
1.Marc era trist și morocănos.
2. Toți prietenii l-au părăsit pe Marc.
3. Vic-pitic a rămas singurul său prieten.
4 Vic-pitic căuta o
soluție pentru vindecarea de tristețe a lui Marc.
5. Vrăjitoarea Zuze a preparat o poțiune pentru Marc.
6. Marc a fost vindecat și cu ajutorul unui țânțar.
Model
de cvintet realizat
de către elevi:
Vic-pitic
mic,
harnic
zâmbind,
trebăluind, măturând
Vic-pitic
este foarte îngrijorat
salvatorul
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
independentă
|
Evaluare
scrisă
Autoevaluare
|
|||||
Încheierea activității
1 min.
|
|
Fac aprecieri
asupra modului cum au participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra
modului cum s-au realizat obiectivele propuse. Acord calificative elevilor ce
s-au evidențiat pe parcursul activității.
Îi anunț tema pentru acasă: Povestește în scris, după planul de idei,
textul studiat.
Diferențiat:
Transcrie primul fragment din textul studiat.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
Fișă de lucru (pe grupe)
Formulează întrebări în legătură cu textul studiat care
să înceapă cu următoarele cuvinte: Cine? Ce? Unde? De ce? Cum?
Fișă de evaluare
- Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările
din text.
Toți prietenii l-au părăsit pe Marc.
|
Vrăjitoarea Zuze va prepara o poțiune
pentru Marc.
Vic-pitic a rămas singurul său
prieten.
Marc este vindecat cu ajutorul unui
țânțar.
Vic-pitic caută o soluție pentru vindecarea de tristețe a lui Marc.
2.Realizează un cvintet în care
cuvântul-cheie să fie Vic-pitic precizând:
-2 însușiri;
-3 acțiuni;
-o propoziție
alcătuită din 4 cuvinte despre cuvântul-cheie;
- o sinteză a
cuvântului cheie;
|
-
-
-
-
-
|
Fișă de evaluare (diferențiat)
Transcrie al treilea fragment al textului. Verifică
transcrierea și autoevaluează-te potrivit criteriilor date:
-identificarea
fragmentului;
-respectarea
alineatelor;
-aspectul
scrisului (îngrijit, lizibil).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ATINGEREA PERFORMANȚEI
(eseul de cinci minute)
Dacă voi ați
fi fost în locul lui Vic-pitic, cum ați fi încercat să-l ajutați pe Marc?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Multumim!
RăspundețiȘtergere