Unitatea
de învățământ: Şcoala Gimnazială Movila Miresii
Data: 23.03.2018
Clasa: a IV-a A
Disciplina: Matematică
Aria curriculară: Matematică şi știinţe
Propunător:
Unitatea de învăţare: Fracții cu numitorul mai mic sau egal cu 10 sau cu
numitorul egal cu 100
Subiectul: Adunarea și scăderea fracțiilor cu același
numitor – exerciţii şi
probleme
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
2.1.
Recunoaşterea numerelor naturale în concentrul 0- 1 000 000 şi fracţiilor cu numitori mai mici sau egali cu
10, respectiv egali cu 100
2.4.
Efectuarea de adunări şi scăderi de numere naturale în concentrul 0 -1 000 000
sau cu numere fracţionare;
5.1.
Utilizarea terminologiei specifice şi a unor simboluri matematice în rezolvarea
şi/sau compunerea de probleme cu raţionamente diverse;
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1- să utilizeze terminologia corespunzătoare
în citirea/ scrierea fracţiilor;
O2- să efectueze
operaţii de adunare şi scădere între fracţii cu acelaşi numitor;
O3-
să rezolve probleme cu fracţii prin operaţiile învăţate ( adunare, scădere);
O4-
să compună probleme cu ajutorul unor fracții date;
Psihomotrice:
O5-să mânuiască corespunzător
materialul didactic conform sarcinilor matematice;
Afective:
O6-să manifeste
interes/motivaţie pentru rezolvarea
sarcinilor;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, observarea, explicația, jocul;
-Materiale: manuale, caietele elevilor, fișe de lucru,
fișe de evaluare, jetoane cu fracții (carduri).
Forme
de activitate: frontală, independentă și pe grupe.
Locul
de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Resurse
bibliografice:
- Programa
şcolară pentru disciplina Matematică,
clasa a IV-a, Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mariana, Mogoș, Manual
de matematică,, sem. al II-lea, Editura Art, București 2016
- Neacșu, I., Dascălu, G., Metodica predării matematicii la clasele I-IV,
Manual pentru liceele pedagogice, Editura Sigma, București, 2003;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse
temporale: 45 min.
DEMERSUL
DIDACTIC
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategia didactică
|
|||||||||
Activitatea
învățătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
și procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forme
de
organizare
|
Metode și
intrumente de
evaluare
|
||||||
Moment
organizatoric
1
min
|
Se
aeriseşte sala de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea
în bune condiţii a lecției;
Se
pregătește materialul didactic;
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
|
Observarea
|
||||||||
Verificarea
temei
2
min.
|
Verific
efectuarea temei;
-În
timp ce verific tema, elevii primesc spre rezolvare următoarea sarcină: Scrie fracţia ⅞
ca o sumă / diferenţă
de două, apoi de trei fracţii cu acelaşi numitor.
-Verific
apoi munca independentă.
|
Prezintă caietele de teme.
Rezolvă sarcina independentă.
|
Conversația
Munca
independen-
tă
|
Caietele
elevilor
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||||
Reactualizarea
cunoștințelor
3
min
|
O1
O2
|
Inițiez jocul : Eu am...Cine are?
Dintr-un coșuleț se distribuie elevilor câte un card pe care este reprezentată o fracție printr-un desen. Fiecare
elev trebuie să citească corect fracția din imagine și apoi că continue
lanțul întrebând cine are cardul cu fracția scrisă alături de cea
reprezentată în imagine. (Exemplu: Eu am
3/5. Cine are 7/8?) Și așa mai departe. Elevii trebuie să asculte cu atenție
și să încerce să nu spargă lanțul.
Când
lanțul ajunge la primul elev, jocul s-a terminat.
|
Elevii participă cu interes la desfășurarea jocului
propus.
|
Jocul
|
Cardurile
cu fracții
|
frontală
|
Observarea
Aprecieri
verbale
|
||||
Captarea
atenției
2
min
|
Ca
să ajungă la vrăjitoarea Zuze, Vic-pitic trebuie să străbată drumul în mai
multe zile. Acesta și-a propus să parcurgă părți egale din drum în fiecare
zi. Piticul cunoaște distanța totală a drumului, însă nu știe exact câți km
trebuie să parcurgă în fiecare zi.
Astfel
…el a chemat un prieten să-l ajute.
Puteți
să-mi spuneți cine ar putea fi acel prieten la care s-a gândit piticul? (Fracția)
Descopăr
apoi elevilor chipul lui Vic-pitic pe
o planșă în fața clasei. Elevii vor
observa că piticul este împodobit
cu niște plicuri în care s-au strecurat câteva sarcini matematice.
|
Elevii intuiesc răspunsul corect: prietenul care-l
ajută pe Vic-pitic este... Fracția.
|
Jocul
|
Planșa
cu
chipul
lui Vic-pitic
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||||
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale
1
min
|
Astăzi la ora de matematică vom rezolva exerciţii
şi probleme cu fracţii pentru a vă fixa mai bine cunoștințele despre această
noțiune.
Scriu titlul la tablă: Adunarea și scăderea fracțiilor cu același numitor –
exerciţii
şi probleme
Pe
parcursul acestei lecţii ne vom juca, vom face adunări şi scăderi, vom
compune şi rezolva probleme cu
ajutorul fracțiilor. Toate aceste sarcini se află în plicurile colorate pe
care Vic-pitic le poartă cu el. Fiecare sarcină rezolvată corect îl ajută pe
pitic să se apropie de casa vrăjitoarei.
|
Elevii sunt atenți la anunțarea obiectivelor lecției
și își notează titlul în caiete.
|
Explicația
|
Caietele
elevilor
|
Frontală
|
Observarea
|
|||||
Dirijarea
învățării
18
min
|
O1
O3
|
Am descoperit la ora de literatură că Vic-pitic a
plecat în căutarea unei noi povești pentru Marc. Și pentru că piticul nu știa
să măsoare distanțele pe care trebuia să le parcurgă, i-a cerut, după cum ați
ghicit, ajutorul prietenei noastre, Fracția. Și astfel a aflat ce distanțe
are de parcurs.
Pentru că noi am învățat multe lucruri despre
fracții, m-am gândit să-i arătăm piticului că îl putem însoți și noi,
imaginar desigur, în călătoria sa ca să-l ajutăm să găsească mai ușor
răspunsurile la problemele pe care le
întâmpină.
Sunteți dispuși să-l ajutăm?
Așadar…
Cum scriem ca fracţie?
-o zi dintr-o săptămână
-o lună dintr-un an
-un anotimp dintr-un an
Drumul lui Vic-pitic până la casa lupului are
lungimea unei doimi din 10 km, adică… km.
Până la
arici, distanța este de o treime din 12 km, adică…km, iar până la urs drumul măsoară o pătrime din 16 km, adică....km.
a)-Cât formează o doime şi încă o doime?
b)-Câte pătrimi formează un întreg?
c)- Dar trei treimi, cât reprezintă?
d)Dacă luăm dintr-un întreg un sfert,
cât ne va rămâne?
e)-Cum
adunăm/ scădem două sau mai multe
fracții cu același numitor?
După aceste întrebări orale propun elevilor rezolvarea următoarelor exerciții și probleme:
Sarcinile sunt scrise într-o fișă de lucru pe care a adus-o chiar
piticul și pe care o primește fiecare echipă.
Invit câte un reprezentant al
echipelor să vină la panou și să ia câte un plic de culoare galbenă.
Exercițiile se vor rezolva frontal la tablă,
iar elevii le vor scrie în caietele de clasă.
1.Calculați:
2.Aflaţi fracţiile cu mai mari decât : și cu mai mici decât aceleași fracții.
-Ca să se apropie mai mult de casa vrăjitoarei,
Vic-pitic trebuie să rezolve și celelalte
sarcini din plicuri:
-Invit câte un reprezentant al grupei să ia câte un plic de culoare verde.
Echipa 1
Vic-pitic a parcurs ¼ din lungimea drumului către
casa vrăjitoarei Zuze, adică 10 km. Care este lungimea totală a drumului? Cât
mai are de parcurs?
Echipa 2
După ce a mâncat ½ din merele pe care le avea, piticului
i-au rămas în rucsac 5 mere. Câțe mere a avut la începutul călătoriei?
Cât reprezintă 1/5 din totalul merelor piticului?
Echipa 3
Înainte de a pleca spre Zuze, piticul a cumpărat
de la piață ½ kg de caise, 3/2 kg de piersici și 2/2 kg de banane. Câte kg
de fructe a cumpărat? Câți întregi
reprezintă totalul kg de fructe?
Echipa 4
Înainte să-l invite în casă, Zuze l-a rugat pe
Vic-pitic să-i rezolve următoarea problemă.
Suma a două
fracții este 8/9. Dacă una din fracții este 3/9 care este cealaltă fracție? Vic a întrebat-o
repede pe prietena Fracție și a răspuns corect. Tu știi răspunsul?
Echipa nr. 5
Vrăjitoarea
toarnă o licoare magică într-un vas. Inițial ea toarnă 1/5 din
cantitatea pregătită. Apoi mai adaugă 3/5 din licoare. Care este fracția ce
reprezintă cantitatea de licoare ce
i-a rămas vrăjitoarei?
După ce fiecare reprezentant al grupei vine în
față și citește rezolvarea, fișele sunt așezate pe planșa piticului.
Din nou invit câte un elev al fiecărei grupe să
ceară spre rezolvare de la pitic o nouă sarcină ascunsă în plicurile roz.
M
Compune câte o
problemă utilizând următoarele fracții:
Rezolvă apoi
problema compusă.
(sugerez
elevilor că se pot inspira în
alcătuirea enunțurilor cu informații din textul studiat)
Echipa1:
1/4 și 2/4.
Echipa 2:
1/5 și 2/5
Echipa 3:
2/7 și 4/7
Echipa 4
4/9 și 2/9
Echipa 5:
2/6 și 3/6
|
Elevii
vor rezolva sarcinile astfel:
Răspunsuri la întrebările orale:
1/7;
1/12;
1/4;
½
din 10 = 5
1/3
din 12 =4
¼
din 16 =4
a-2/2 adică un întreg
b-4 pătrimi formează un întreg
c-3 treimi formează un întreg
d-3sferturi adică ¾
e-Pentru a
aduna două sau mai multe fracții cu același numitor, se efectuează suma
numărătorilor și se păstrează numitorul neschimbat. / Pentru a scădea două fracții cu același
numitor, se efectuează diferența numărătorilor și se păstrează numitorul
neschimbat;
1.Rezultatele
obținute vor fi:
6/10; 4/5;
10/6;
4/10; 1/8; 8/9;
9/10;
3/8; 5/6
2. Rezultate obținute:
Fracțiile mai mari sunt: 6/7; 9/7; 12/7; 13/7; 15/7;
Fracțiile mai mici sunt: 1/7; 4/7; 7/7; 8/7; 10/7;
Echipa
1
10x
4=40 km (lungimea totală a drumului)
40-10
=30 km (mai are de parcurs)
Echipa
2
5x2=
10 mere a avut la început
10: 5 x1 = 2 mere
Echipa 3
½
+3/2+ 2/2 =6/2 kg
6/2= 2/2+2/2+2/2 (3 întregi)
Echipa 4
a+3/9=8/9
a=8/9-3/9
a=5/9
Echipa nr. 5
1/5 +3/5 = 4/5
5/5-4/5= 1/5
Modele de rezolvare:
Echipa1:
Vic-pitic a greblat 1/4 din grădină într-o zi. A
doua zi a mai greblat 2/4. Cât din suprafața grădinii mai are de greblat?
4/4 – 1/4 - 2/4 = 1/4
Echipa 2:
Marc și-a propus să citească o poveste în 3 zile. În
prima zi a citit 1/5 din poveste, a doua zi 2/5 din poveste, iar a treia zi
restul. Cât din poveste a citit Marc a treia zi?
5/5 - 1/5 - 2/5 = 2/5
Echipa 3:
2/7
din grădina lui Vic-pitic sunt ocupate cu tufele de flori, 4/7 sunt ocupate
cu straturile de legume, iar restul este ocupat de tufișuri.
Cât
din grădina piticului este ocupată de tufișuri?
7/7
- 2/7 - 4/7 = 1/7
Echipa 4
Vic-pitic i-a propus lui Zuze o rețetă nouă pentru o
poveste care conține mai multe ingrediente. 4/9 din totalul ingredientelor
sunt reprezentate de bucurie, 2/9
de lucruri frumoase, iar restul de magie. Cât din rețeta propusă de pitic
este reprezentată de magie?
9/9 - 4/9 - 2/9 = 3/9
Echipa 5:
2/6 din poveștile scrise de Marc sunt despre lumi fantastice, 3/6 sunt despre copilărie, iar restul despre lumea de azi.
Află fracția care reprezintă numărul poveștilor
inspirate din lumea de azi?
6/6 - 2/6 - 3/6 = 1/6
|
Conversația
Exercițiul
Exercițiul
Exercițiul
Exercițiul
|
Fișe
de lucru
Plicuri
colorate cu sarcini
Coșuleț
cu stikere
(fețe
zâmbitoare)
|
Frontală
Frontală
Pe
grupe
Frontală
|
Observarea
Aprecieri
verbale
Evaluare
orală
Observarea
Aprecieri
verbale
Recompense
Aprecieri
verbale
Coevaluare
|
||||
Atingerea
performanței
10
min.
|
O4
|
Piticul îi invită pe elevi să
rezolve sarcinile din plicurile roșii.
Acestea sunt identice pentru toate grupele:
a) Scrie
fracția 6/8 ca sumă:
-de
două fracții diferite
-de
trei fracții diferite
-de
două fracții identice
b)Scrie fracția 5/9 ca diferență
de:
-două
fracții subunitare
-două
fracții supraunitare
-t
|
Elevii
vor rezolva sarcinile astfel:
a)
6/8 = 2/8 + 4/8
6/8 = 1/8 + 2/8
+ 3/8
6/8 = 3/8 + 3/8
b)
5/9 = 6/9 - 1/9
5/9 = 15/9 - 10/9
|
Exercițiul
|
Fișe
de lucru
|
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
Coevaluare
|
||||
Realizarea
feed-back-ului
2
min
|
O2
|
-
Despre ce am vorbit astăzi la ora de matematică?
-
Cum adunăm/ scădem două sau mai multe fracții?
Joc concurs: „Imaginație și rapiditate”.
Elevii rămân împărțiți în cele 5 grupe. Fiecare grupă va primi un plic portocaliu în care sunt introduse
jetoane pe care sunt scrise operații de adunare/ scădere cu fracții. De
asemenea în plic se găsesc și jetoane cu răspunsul operației respective.
Fiind 3 răspunsuri diferite, elevii trebuie să selecteze jetonul pe care este
scris rezultatul corect al operației.
Echipa câștigătoare va fi cea care va termina prima
sarcina.
|
- Am vorbit despre adunarea și scăderea fracțiilor cu același numitor;
- Pentru a
aduna/ a scădea două sau mai multe
fracții cu același numitor, se efectuează suma / diferența numărătorilor și
se păstrează numitorul neschimbat.
Elevii
participă la jocul
propus. Rezolvă sarcinile primite pe jetoane.
Echipele câștigătoare primesc câte o față zâmbitoare
drept recompensă.
|
Conversația
Jocul
|
Plicuri
cu jetoane
Stikere
(Fețe
zâmbitoa-
Re)
|
Frontală
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
Interevaluare
|
||||
Evaluarea
activității
5
min.
|
O3
|
1.
2.
Elevii vor primi o fișă de evaluare
3.
cu cu următoarele sarcini:
1.Calculează:
2. Alcătuiește o problemă
folosind următoarele fracții: și . Scrie rezolvarea acesteia.
Diferențiat:
Colorează fracția reprezentată în
desen:
.
|
Elevii rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.
Rezultatele obținute vor fi:
2. În grădina lui Vic-pitic au înflorit mai multe
flori. 1/7 din totalul florilor înflorite sunt lalele și 4/7 sunt zambile.
Află fracția ce reprezintă numărul florilor ce au
înflorit în grădină.
4/7 + 1/7 = 5/7
|
Exercițiul
|
Fișe
de evaluare
|
Indepen-
dentă
|
Evaluare
scrisă
Autoevalua-
re
|
||||
Încheierea
activității
1
min.
|
Fac
aprecieri generale şi individuale asupra modului în care s-a desfăşurat
lecţia.
Acord
calificative.
Comunic
tema pentru acasă, dau explicaţiile necesare.
Manual,
ex. 6 și 7 pagina 36, având următoarele cerințe:
6.
Scrie fracția 5/9 ca diferență de:
a)două fracții subunitare
b)două fracții supraunitare
c)trei fracții.
7. Pentru a decora sala petrecerii,
Irina și Mara au folosit 4/8 dintr-o coală pentru a decupa cerculețe și cu
1/8 mai puțin pentru a decupa steluțe. Ce parte din întreaga coală a rămas
nefolosită?
Temă diferențiat:
Scrie fracția corespunzătoare
părții colorate din desen.
|
Elevii sunt atenți la explicațiile propunătoarei.
Își notează tema.
|
Explicația
|
Caietele
elevilor
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
Calificative
|
1.Calculați:
+=
+ =
+ =
|
-=
- =
-=
|
Fișă
de evaluare
2. Alcătuiește o problemă
folosind următoarele fracții: și
Scrie rezolvarea acesteia.
Fișă de evaluare (Diferențiat)
Fișă de evaluare (Diferențiat)
Coloreaza fractia reprezentata în desen Coloreaza fractia reprezentata în desen
Fișă de
lucru (plicuri galbene)/ dirijarea învățării
1.Calculați:
2.Aflaţi fracţiile cu mai mari decât : și cu mai mici decât aceleași fracții.
Probleme (plicuri verzi)
Echipa
1
Vic-pitic a parcurs ¼ din
lungimea drumului către casa vrăjitoarei Zuze, adică 10 km. Care este lungimea
totală a drumului? Cât mai are de parcurs?
Echipa
2
După ce a mâncat ½ din merele pe care le
avea, piticului i-au rămas în rucsac 5 mere. Câțe mere a avut la începutul
călătoriei?
Cât reprezintă 1/5 din totalul merelor
piticului?
Echipa
3
Înainte de a pleca spre Zuze, piticul a
cumpărat de la piață ½ kg de caise, 3/2 kg de piersici și 2/2 kg de
banane. Câte kg de fructe a cumpărat?
Câți întregi reprezintă totalul kg de fructe?
Echipa
4
Înainte să-l invite în casă, Zuze l-a
rugat pe Vic-pitic să-i rezolve următoarea problemă.
Suma
a două fracții este 8/9. Dacă una din fracții este 3/9 care este cealaltă
fracție?
Vic a întrebat-o repede pe prietena Fracție și a răspuns corect. Tu știi
răspunsul?
Echipa
nr. 5
Vrăjitoarea toarnă o licoare magică într-un vas. Inițial
ea toarnă 1/5 din cantitatea pregătită. Apoi mai adaugă 3/5 din licoare. Care
este fracția ce reprezintă cantitatea de licoare ce i-a rămas?
Plicuri
roz
Echipa1:
Compune o problemă utilizând următoarele
fracții:
1/4 și 2/4.
Rezolvă apoi
problema compusă.
Echipa
2:
Compune o problemă utilizând următoarele
fracții:
1/5 și 2/5
Rezolvă apoi
problema compusă.
Echipa
3:
Compune o problemă utilizând următoarele
fracții:
2/7 și 4/7
Rezolvă apoi
problema compusă.
Echipa
4
Compune o problemă utilizând următoarele
fracții:
4/9 și 2/9
Rezolvă apoi
problema compusă.
Echipa
5
Compune o problemă utilizând următoarele
fracții: 2/6 și 3/6
Rezolvă apoi
problema compusă.
Fișă
de lucru (Plicuri
roșii)
a) Scrie
fracția 6/8 ca sumă:
-de
două fracții diferite
-de
trei fracții diferite
-de
două fracții identice
b)Scrie
fracția 5/9 ca diferență de:
-două fracții subunitare
-două fracții supraunitare
Plicuri
portocalii
Selectează jetonul
potrivit rezultatului operației de
adunare/ scădere.
Temă-
diferențiat
buna ziua, frumos proiect, felicitari, mi-ar placea sa am si eu o copie, va rog, multumesc
RăspundețiȘtergere