Unitatea
de învățământ: Școala Gimnazială Movila Miresii
Propunător:
Data:
23.03.2018
Clasa
: a IV-a A
Aria curriculară: Arte
și tehnologii
Disciplina:
Arte vizuale și abilități practice
Unitatea
de învățare: Măiestrie și creație
Subiectul lecției
: Tehnici
de lucru cu hârtia: Grădina
lui Vic-pitic – colaj
Tipul
lecției: Formare de priceperi şi deprinderi
Competențe
specifice:
2.1. Valorificarea unor materiale și tehnici adecvate,
pentru exprimarea clară a unui mesaj intenționat;
2.3. Realizarea de produse unicat, personalizate și
utilizabile, în urma desfășurării unor activități dominant manuale, creative și
ludice;
OBIECTIVE
OPERAȚIONALE
Cognitive:
O1 –
să identifice etapele realizării
lucrării pornind de la modelul dat ;
O2 – să evalueze
lucrările proprii şi pe ale colegilor, cu ajutorul criteriilor de evaluare
stabilite;
Psiho-motrice:
O3 – să utilizeze tehnici diferite de lucru cu hârtia
(pliere, decupare după contur, lipire);
O4
- să mânuiască corect materialele
de lucru;
O5 - să coloreze
piticul respectând conturul desenului;
O6 – să
asambleze corect , estetic şi
creativ în spaţiul de lucru elementele componente pentru
realizarea produsului final;
Afective:
O7 -să coopereze cu membrii grupei pentru realizarea lucrării propuse;
Strategia
didactică:
Metode
și procedee: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, munca în echipă, demonstrația, turul
galeriei;
Forme
de oragnizare: frontală și pe grupe;
Resurse
Materiale :
lucrarea model Grădina lui Vic-pitic,coli
albe format A3, hârtie creponată verde, hârtie colorată, foarfece,
lipici,
desene cu Vic-pitic, culori, fond
muzical adecvat, laptop;
Umane: 15 elevi
Spațiale: sala de clasă
Temporale: 45 de minute
Bibliografice:
-Ministerul Educației
Naționale – Programa școlară: Clasa a
IV-a; Aprobată în 02.12.2014, București;
-Grigore, Alina și
colaboratorii, Arte vizuale și abilități
practice, manual, Editura Ars Libri, 2016, București;
-Arte vizuale şi lucru manual – ghid metodologic, clasele I – IV,
Editura Aramis, 2012.
Demersul
didactic
Nr.
crt.
|
Ob.
op
|
Etapele
lecției/ timp
|
Activitatea
propunătoarei
|
Activitatea
elevilor
|
Strategia didactică
|
|||
Metode și procedee
|
Resurse
materiale
|
Forma de
organizare
|
Evaluare
|
|||||
1.
|
|
Moment organizatoric
1 min.
|
Asigur condiţiile
necesare unei bune defăşurări a lecţiei, pregătesc materialul didactic,
aerisesc sala de clasă.
|
Pregătesc materialele
necesare pentru activitate .
|
|
|
|
Observarea
|
2.
|
|
Captarea şi orientarea atenţiei/
3
min.
|
-În ce anotimp se trezește natura la
viață?
-Care sunt semnele apariției acestui
anotimp?
-Cum credeți că arată grădina lui
Vic-pitic primăvara?
|
Elevii răspund la întrebările
propunătoarei:
-primăvara
-natura toată înverzește,
temperaturile cresc și păsările călătoare se întorc din țările calde.
-grădina piticului este foarte
îngrijită.
|
Conversația
|
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
3.
|
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1 min.
|
Îi
invit pe elevi, cu ajutorul imaginației, să pătrundă în grădina piticului din
povestea studiată la ora de limba și literatura română. Vizualizând tabloul
descris în text, le spun să realizeze un
colaj intitulat Grădina lui Vic-pitic, utilizând tehnici cunoscute de lucru cu hârtia: pliere,
decupare, lipire.
|
Ascultă cu atenţie tema activității.
Realizează exercițiul
de imaginație propus și sunt motivați să realizeze colajul cu tema indicată.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
|
4.
|
O1
O3
O4
O5
O6
|
Dirijarea învăţării
25 min
|
Antrenez elevii
în discuţii pe marginea lucrării model pe care o afișez în fața clasei.
Intuirea
modelului şi a materialelor;
Le cer să identifice materialele folosite.
- Ce observaţi?
Ce materiale s-au folosit în
realizarea acestei lucrări ?
- Ce tehnici de
lucru credeţi că au fost aplicate ?
- De ce instrumente şi materiale de lucru
avem nevoie?
Le
explic modul de realizare al lucrării.
-Demonstrarea şi
explicarea modului de lucru;
Fac demonstrația etapelor de lucru:
Grădina lui
Vic-pitic:
-plierea hârtiei pentru a obține flori și frunze;
-colorarea în contur a piticului;
-decuparea după contur a elementelor componente;
-asamblarea prin lipire;
-lipirea elementelor de decor;
-Realizarea
lucrǎrilor de cǎtre elevi;
Informez elevii că planşa cu produsul final este orientativă, iar ei pot
realiza colaje mult mai originale decât cel expus.
Le
precizez care vor fi criteriile de
evaluare ale lucrărilor;
-Realizarea temei propuse;
-Expresivitatea
și acuratețea lucrării;
-Creativitate,
originalitate;
-Finalizarea
lucrării.
Înainte de a se apuca de lucru, execut
împreună cu elevii câteva exerciţii pentru relaxarea muşchilor mâinii:
Mişcăm degeţelele,
Batem încet palmele,
Pumnişorii uite-aşa
Şi morişca tot aşa,
Înainte si-napoi,
Vine ploaia pe la noi.
În timpul lucrului vor fi
supravegheaţi îndeaproape şi se va interveni acolo unde este cazul.
Le urez: ,,Spor la lucru!”
Asigur fondul muzical necesar în vederea creǎrii unei
atmosfere adecvate lucrului.
Voi supraveghea activitatea elevilor, dând sugestii acolo unde este
necesar pentru a realiza lucrări originale.
Îi anunț din timp pe elevi când trebuie să finalizeze lucrările, pentru a
putea participa cu ele la momentul de evaluare.
|
Elevii răspund la întrebările propunătoarei.
Elevii vor repeta etapele de lucru ce trebuie urmate pentru finalizarea lucrării.
După finalizarea lucrărilor elevii le
expun pe panoul așezat în fața clasei.
|
Expunerea
Conversația
Demonstrația
Conversația
Exercițiul
|
Coli A3, lipici, foarfece, hârtie colorată, hârtie
glasse
Fond muzical
Laptop
|
Frontală
Pe grupe
|
Observarea
|
5.
|
|
Realizarea
feed-back-ului
2
min.
|
După
finalizarea lucrărilor:
Adresez
următoarele întrebări:
-Ce
ati realizat astăzi la ora de AVAP?
-Ce materiale ați folosit?
|
Elevii răspund la întrebările
propunătoarei.
-un colaj cu tema: Grădina lui Vic-pitic
-diferite
tipuri de hârtie
|
Conversația
|
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|
O2
|
Evaluarea
12 min.
|
-Toate cele 5 lucrări ale grupelor vor fi expuse în fața
clasei, se vor analiza şi discuta ţinând cont de criteriile de evaluare
stabilite anterior.
-Organizez un tur
al galeriei și invit fiecare grupă să aprecieze fiecare lucrare după
criteriile stabilite anterior.
|
Fiecare grupă vine la
panou și evaluează lucrările
celorlalte grupe.
|
Turul
galeriei
|
Panoul
cu lucrările elevilor
|
Frontală
|
Analiza
produselor activității
|
6.
|
|
Încheierea
activității
1 min.
|
Fac aprecieri și observații evidenţiind efortul pe
care
l-a depus fiecare în realizarea lucrării.
Acord calificative.
Ofer diplome.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile și observațiile propunătoarei.
|
Explicația
|
Diplome
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.