Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data : 23.03.2018
Clasa: a IV -a A
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător:
Unitatea de
învăţare: Gata de
aventură
Subiectul lecției: Intuirea
claselor morfologice – Verbul- exerciții
aplicative
Text
suport: Vic-pitic și-o poveste din
nimic, de Victoria Pătrașcu
Competenţe specifice :
1.3. Sesizarea
abaterilor din mesajele audiate în vederea corectării acestora;
3.5. Sesizarea
abaterilor din textele citite în vederea corectării acestora;
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 - să identifice verbe într-un text dat, aplicând cunoștințele
însușite anterior;
O 2 - să analizeze
verbele identificate, stabilind persoana, numărul, timpul;
O3- să recunoască verbul nepotrivit (intrusul)
din serii de cuvinte date;
O4- să scrie verbe cu sens asemănător / opus pentru
verbe date;
O5- să găsească verbe conform unor criterii date;
Psihomotrice:
O6 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O7- să
manifeste interes pentru activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: ciorchinele, exerciţiul, conversaţia, observarea,
jocul, explicația;
-Materiale: flipchart,
fișe aritmogrif, manuale, caietele elevilor, fișe de lucru, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontală,
independentă și pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de
clasă
Resurse didactice:
Resurse bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a IV-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse temporale: 45 minute
DEMERSUL DIDACTIC
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
|
|
Strategii didactice
|
||||||||||||||||||||||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode și
procedee
|
Mijloace didactice
|
Forme de organizare
|
Metode și instrumen
-te de
evaluare
|
|||||||||||||||||||||||
Moment organizatoric
1 min
|
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un climat propice
pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției.
|
Elevii se pregătesc
pentru activitate.
|
|
|
|
Observarea
|
|||||||||||||||||||||
Captarea atenției
3 min
|
|
După ce mă asigur
că elevii sunt pregătiți pentru activitate, le spun că Marc, personajul din
textul studiat în ora precedentă, s-a hotărât să scrie o poveste nouă. Ca să aibă mai multă inspirație, l-am invitat -
imaginar desigur!- la noi în clasă și - cine știe?- poate va descoperi un nou
subiect de poveste.
Credeți că Marc
s-ar simți inspirat dacă ar veni în clasa noastră?
Le solicit
elevilor completarea unui aritmogrif:
1.
Aritmogriful este expus pe o
coală de flipchart, dar și pe fișele de lucru ale elevilor.
-Pe
coloana verticală de la A la B se va obţine cuvântul: VERBUL (anexa )
Cerinţe/
definiții :
1.
Cuvintele sunt părți de ............
2. Exprimă
însușirea unui obiect……..
3. Ține
locul unui nume……..
4.
Cuvantul carte este ..............
5.
Exprimă un numar…….
6. Fuge
sau…………
2.
3.
-Solicit elevilor să-și lipească
în caiet aritmogriful completat. (după ce își vor nota titlul lecției)
|
Sunt încântați
că-l pot inspira pe Marc să scrie o poveste nouă.
Elevii sunt atenţi şi dau răspunsurile
corespunzătoare:
Elevii
descoperă soluția pe verticala A-B a aritmogrifului, cuvântul VERBUL.
Soluții:
1.vorbire
2.adjectiv
3.pronume
4.substantiv
5.numeral
6.aleargă
|
Conversația
Jocul
|
Fișă aritmogrif
Flipchart
|
Frontală
Indepen-
dentă
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||
Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale
1 min
|
|
Astăzi la ora
de limba română vom continua să rezolvăm sarcini pe baza textului studiat ora
trecută și ne vom consolida cunoștințele despre verb,
realizând cât mai multe exerciții
de analiză a acestei părți de vorbire.
Scriu titlul
lecției la tablă:
Verbul – exerciții aplicative
Atrag atenția asupra participării active și cu interes
la lecție și... subliniez că Marc are posibilitatea să scrie alături de ei Povestea verbului.
|
Elevii ascultă cu atenție obiectivele operaționale.
Își notează titlul lecției în caiete.
|
Explicația
|
Tablă
|
Frontală
|
Observarea
|
|||||||||||||||||||||
Reactualizarea cunoștințelor
dobândite anterior
5 min
|
O1
|
Solicit elevilor reactualizarea
cunoștințelor despre verb prin completarea
unui ciorchine.
În urma răspunsurilor formulate de
elevi, completez fiecare satelit al
ciorchinelui reprezentat pe o coală de flipchart.
a)Așadar, cum recunoaștem verbul
copii?
b)Cum deosebim verbele în comunicare? Cum analizăm un
verb?
c)Cum recunoaștem numărul unui verb? (cer exemple)
d)Dar persoana? (cer exemple)
e)Cum stabilim timpul verbului? (cer exemple)
|
Elevii răspund oral
la întrebările propunătoarei.
a)Verbul este partea de vorbire care exprimă
acțiunea, starea sau existența
ființelor, lucrurilor, fenomenelor naturii.
b)Noi deosebim verbele în comunicare prin analiză. Atunci
când analizăm un verb stabilim: numărul, persoana și timpul.
c)Spunem că un verb este la numărul singular când indică acțiunea unei singure persoane
(culeg) și la numărul plural când exprimă acțiunea mai multor persoane
(culegem).
d)Stabilim persoana
astfel: persoana care vorbește indică persoana I, persoana cu care se
vorbește indică persoana a II-a, iar persoana a III-a indică persoana despre
care se vorbește. (exemplu: scriu/ scrii/ scrie).
e)Spunem că un verb este la timpul prezent atunci când acțiunea se desfășoară în timpul
vorbirii (învăț) la timpul trecut când acțiunea s-a petrecut înainte de
momentul vorbirii (învățam) și viitor
atunci când acțiunea se va desfășura în curând, adică după momentul
vorbirii (voi învăța).
|
Ciorchine
-le
|
flipchart
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||
Dirijarea învățării
18 min
|
O1
O2
O3
|
Descopăr pe o planșă de flipchart un
fragment din textul Vic-pitic și-o poveste din nimic, de Victoria Pătrașcu care se află și pe fișa de lucru pe care
fiecare elev o primește la începutul activității (Anexă ):
Solicit elevilor, pe baza acestui
text, efectuarea următoarelor sarcini:
1.Subliniază verbele din textul dat.
2. Analizați primele zece verbe identificate, stabilind numărul,
persoana și timpul, conform tabelului:
Invit elevii, pe rând, la tablă să
facă analiza verbelor conform cerinței.
3.Găsește verbele nepotrivite din seriile de mai jos, intuind timpul
acestora și încercuiește-le:
a)devenise, părăsise, este, stătea,
părea, curăța;
b)am, bate, a apucat, face, scrie, amestecă, sunt;
c)va scrie, va asculta, va povesti, a
spus, va vedea;
|
Elevii vor răspunde astfel:
1.Verbele subliniate vor fi:
devenise,
părăsiseră, nu se așezau,
nu părăsise,
stătea, era, nu știți, este, sunt, părea, stătea, se
lăsa, prindea, începea, să trebăluiască, este, să aibă, se plimba, așeza,
curăța, mătura, cânta, dădea.
Elevii vor analiza verbele conform sarcinii primite.
Vor lucra individual, pe fișa de lucru, dar și la
tablă/ pe flipchart.
3. Intrușii
vor fi identificați astfel:
a)este
b)a apucat
c)a spus
|
Expunerea
Conversația
Exercițiul
Joc detectivul
|
Fișe de lucru
Planșa flipchart
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
observarea
|
|||||||||||||||||||||
Atingerea performanței
5 min
|
O4
|
Găsește verbe cu sens
asemănător celor date:
Găsește verbe cu sens
opus celor date:
|
Elevii vor rezolva astfel:
Asemănător:
Opus:
|
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri
verbale
|
|||||||||||||||||||||
Realizarea feed-back-ului
4 min
|
O5
|
Propun elevilor realizarea următoarei sarcini:
Găsește verbe
potrivite substantivului poveste.
|
Elevii
vor realiza sarcina.
Exemple
de verbe potrivite:
citesc,
scriu, ascult, gândesc, văd, povestesc, creez, observ, adulmec, inspir,
desenez, pictez etc.
|
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Coevaluare
|
|||||||||||||||||||||
Evaluarea
activității
7 min
|
O2
O5
|
Elevii vor primi o fișă de evaluare (anexă) cu următoarele sarcini:
1.Identifică și
analizează verbele din următoarea propoziție, conform tabelului dat:
A alergat într-un suflet la Zuze să
îi spună dorința sa.
2.Transcrie
enunțurile, scriind formele verbelor din paranteză la momentul indicat.
Marc (a scrie/
viitor) povești minunate.
Pisica și câinele (a
pleca/ prezent) din curtea lui Marc.
Vrăjitoarea ( a
pregăti/ trecut) o poțiune pentru Marc.
3.Selectează
din fragmentul dat un verb la timpul trecut și trece-l la viitor păstrând
numărul și persoana.
Le explic elevilor baremul de notare.
-diferențiat
Transcrie
următoarele enunțuri. Alcătuiește propoziții cu cele trei cuvinte subliniate.
,,Marc stătea
posac. Florile, păsările, luna, cerul au
fost în poveștile altora. Ar fi
putut să scrie despre blocuri și
magazine.”
|
Elevii lucrează în fișa de evaluare.
1.
2.Forma corectă a verbelor este:
-va scrie
-pleacă
-a pregătit
3.devenise
(timp trecut) / va deveni (timpul
viitor)
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
Indepen-dentă
|
Evaluare
scrisă
Evaluare în perechi
|
|||||||||||||||||||||
Încheierea activității
1 min.
|
|
Fac aprecieri asupra modului cum au participat şi au răspuns
la lecţie elevii, precum și a modului cum s-au realizat obiectivele propuse.
Acord calificative elevilor care
s-au evidențiat pe parcursul activității.
Îi anunț tema
pentru acasă (ex.15/41 manual) având următoarea cerință:
Identifică
verbele din propozițiile următoare și precizează numărul, persoana și timpul
acestora.
Diferențiat
Alcătuiți enunțuri despre Vic-pitic,
personajul din textul studiat, utilizând următoarele verbe: caută, găsește, se bucură și
amestecă.
|
Elevii ascultă cu atenție aprecierile individuale și
colective ale propunătoarei și își notează tema.
|
Conversația
|
Manuale
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
ANEXE
Aritmogrif gramatical
Rezolvând corect aritmogriful,
pe verticala A-B
vei
descoperi denumirea unei părți de vorbire sudiate.
1. Cuvintele
sunt părți de ............
2. Exprimă
însușirea unui obiect……..
3. Ține locul
unui nume……..
4. Cuvântul carte este ..............
5. Exprimă un
număr…….
6. Fuge sau…………
|
Aritmogrif gramatical
Rezolvând corect aritmogriful,
pe verticala A-B
vei
descoperi denumirea unei părți de vorbire sudiate.
1. Cuvintele sunt
părți de ............
2. Exprimă
însușirea unui obiect……..
3. Ține locul
unui nume……..
4. Cuvântul carte este ..............
5. Exprimă un
număr…….
6. Fuge sau………
|
Fișă de lucru
( dirijarea învățării)
Marc devenise atât de trist, că-l părăsise
întâi câinele, apoi și pisica. Nici păsările nu se mai așezau pe streașina
casei. Singurul care nu-l părăsise și mai stătea încă sub o frunză de brusture
era Vic-pitic. Nu știți cine este Vic-pitic? Evident, un pitic. Un pitic de
grădină, mic așa cum sunt toți piticii. Ziua părea făcut din ghips și stătea
cuminte și zâmbitor cu o roabă în mână. Însă, cum se lăsa noaptea, prindea
viață și începea să trebăluiască prin grădină. Căci asta este treaba piticilor
de grădină: să aibă grijă de flori, de frunze, alei și tufișuri. Se plimba prin
grădină și mai așeza o frunzuliță, mai curăța o floare, mătura aleea de frunze
uscate, cânta un cântecel cu broscuțele din iaz sau le dădea câte o indicație licuricilor.
1.Subliniază verbele din textul dat.
2. Analizați primele zece verbe
identificate, stabilind numărul, persoana și timpul, conform tabelului:
Verbul
|
Numărul
|
Persoana
|
Timpul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Găsește verbele nepotrivite din seriile de mai jos, intuind timpul acestora și
încercuiește-le:
a)devenise, părăsise, este, stătea,
părea, curăța;
b)am, bate, a apucat, face, scrie, amestecă, sunt;
c)va scrie, va asculta, va povesti, a
spus, va vedea;
Fișă de lucru ( pe grupe)
(atingerea performanței)
1.Găsește verbe cu sens
asemănător celor date:
prindea=
așeza=
clătina=
|
strecura=
spunea=
a schimbat=
|
2.Găsește verbe cu sens opus
celor date:
dădea-
face-
stătea-
|
începeau-
apucă-
adun-
|
3.Găsește verbe potrivite substantivului poveste.
Fișă de evaluare
1.Identifică
și analizează verbele din următoarea propoziție, conform tabelului dat:
A
alergat într-un suflet la Zuze să îi
spună dorința sa.
Verb
|
Persoana
|
Numărul
|
Timpul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Transcrie enunțurile, scriind formele
verbelor din paranteză la momentul indicat.
Marc (a scrie/ viitor) povești minunate.
__________________________________________________________
Pisica și câinele (a pleca/
prezent) din curtea lui Marc.
__________________________________________________________
Vrăjitoarea ( a pregăti/
trecut) o poțiune pentru Marc.
_________________________________________________________
3.Selectează din fragmentul dat
un verb la timpul trecut și trece-l la viitor păstrând numărul și persoana.
__________________________________________________________
Fișă de evaluare
diferențiat
1.Transcrie
următoarele enunțuri.
Marc stătea posac. Florile, păsările, luna,
cerul au fost în poveștile altora. Ar fi putut să scrie despre blocuri și magazine.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Alcătuiește
propoziții cu cele trei cuvinte
subliniate.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Temă (diferențiat)
Alcătuiți enunțuri
despre Vic-pitic, personajul din textul studiat, utilizând următoarele verbe: caută, găsește, se bucură și amestecă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.