Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Movila Miresii
Data : ....
Propunător:
Clasa: a-II-a A
Disciplina: Comunicare în limba română
Unitatea de învățare: Bun venit, primăvară!
Subiectul: Scrierea corectă a cuvintelor
care conţin grupul de sunete ua/uă / Text suport: Un
joc nou, după Călin Gruia
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
Competențe specifice:
1.3. Identificarea sunetelor şi silabelor în cuvinte şi a cuvintelor în enunţuri rostite cu
claritate
3.1. Citirea unor mesaje scrise, întâlnite în mediul cunoscut
3.2. Identificarea mesajului unui text în care se relatează întâmplări,
fenomene din universul cunoscut
Obiectivele operaţionale:
Cognitive:
O1.Să citească corect, fluent, conştient şi expresiv textul;
O2.Să răspundă la
întrebări legate de conținutul textului;
O3.Să recunoască
personajele textului după prezentarea acțiunii acestora;
O4.Să distingă
în cuvinte date grupurile de sunete ua/uă ;
O5. Să despartă în silabe cuvinte care
conțin grupurile de sunete ua/uă;
O6. Să identifice silabe potrivite pentru a forma cuvinte ;
Motrice:
O7.Să păstreze poziţia corectă în bancă pe tot parcursul lecției
Afective:
O8.
să manifeste interes pentru lecţie,
răspunzând prompt şi solicitări
Strategii didactice:
Resurse procedurale: exercițiul, conversația, explicația, lectura explicativă,
jocul
Resurse umane: 16 elevi
Resurse materiale: manual CLR, fişe de lucru cu imagini
reprezentative din text, fișe-stea, flipchart, caiete de lucru CLR, planșă-aritmogrif
Resurse temporale: 50 de minute
Forme de organizare: frontal, independent
Bibliografie:
- Curriculum
Naţional – Programe şcolare pentru clasa
II, 2013
- Cleopatra
Mihăilescu, Tudora Piţilă, Manual pentru clasa a II-a, Comunicare în limba
română, partea a II-a, Ed. Art, Bucureşti, 2014;
-Cleopatra Mihăilescu,
Tudora Piţilă, Caiet de lucru /
Comunicare în limba română, partea a II-a, Ed. Art, Bucureşti, 2015;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în
învăţământul primar, Editura „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
SCENARIUL DIDACTIC
Nr.
crt.
|
Secvenţele
lecției
/ timpul alocat
|
op.
|
Activitatea
cadrului didactic
|
Activitatea
elevilor
|
Resurse
procedurale
|
Resurse
materiale
|
Forma
de
organizare
|
Metode
de
evaluare
|
||
1
|
Moment
Organizatoric
1 minut
|
Pregătesc materialele necesare în timpul
desfăşurării activităţii.
Asigur o atmosferă adecvată
desfăşurarii activităţii.
Verific
cantitativ efectuarea temei.
|
Pregătesc materialele necesare pentru
activitate.
|
Manuale și caiete
|
frontal
|
Observarea
|
||||
2.
|
Captarea
atenției
5 minute
|
Le propun spre dezlegare un Aritmogrif,
a cărei soluție este Călin Gruia, autorul
textului pe care-l vom studia astăzi.
|
Elevii rezolvă
aritmogriful expus la flipchart, dar și-n fișele primite.
|
Jocul
|
Aritmogrif
Flipchart
Fișe
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||
3
|
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale
1 minut
|
Elevii vor fi anunțați că vor continua să rezolve
diferite sarcini pe textul ,,Un joc nou”, după Călin Gruia.Vor învăța despre Scrierea corectă a cuvintelor care conţin
grupul de sunete ua/uă .
Notez pe tablă
titlul lecției, al textului support și autorul acestuia.
|
Elevii își notează titlul lecției și autorul în caiete.
|
Explicația
|
Caietele de clasă
|
frontal
|
Observarea
|
|||
4
|
Dirijarea
învățării
20 minute
|
O1
O2
O3
O4
O5
|
Solicit
elevilor citirea textului în lanț și apoi în ștafetă.
Voi continua
cu adresarea următoarelor întrebări:
-Care este
titlul textului?
-Câte alienate
are textul?
-Câte alienate
introduce dialogul în text?
-În câte
fragmente este împărțit textul?
-Despre ce
este vorba în acest text?
-Cum se simțea
fetița?
-Ce își dorea
ea?
-Pe cine a
rugat să intre în jocul ei?
-De ce nimeni
nu a ajutat-o pe fetiță?
-De unde venea
rândunica?
-Ce i-a cerut
ea fetiței?
-De ce nu se
mai simțea fetița singură?
-Care este învățătura extrasă din text?
-Ce ai
sfătui-o tu pe fetiță?
Solicit
rezolvarea următoarelor sarcini:
1.Desparte următoarele cuvinte în silabe: ploua/ ploaie/ poveste/ singură/ poposi.
2.Tranformă cuvintele după model:
Le explic
elevilor că: Uneori, grupurile de
sunete ua și uă fac parte dintr-o silabă. Totuși există și unele excepții:
acuarelă=a-cu-a-re-lă/ manual=ma-nu-al.
Cer elevilor
să-și noteze aceste explicații în caiete.
3. Citiți enuțurile:
Acum o oră ploua.
Încă mai plouă.
Pronunțați
cuvintele subliniate. Despărțiți în silabe aceste cuvinte. Evidențiați
silabele. Pronunțați ultima silabă a fiecărui cuvânt. Prin ce diferă?
Solicit
exemple asemănătoare pe care le vom analiza oral.
|
Elevii
citesc, răspund la întrebări și se implică în rezolvarea sarcinilor propuse.
|
Conversația
Lectura explicativă
Exercițiul
Explicația
|
Manuale/
Caiete de clasă
|
Frontal
|
Observarea
Aprecieri
verbale
|
||
5
|
Atingerea performanței
7 minute
|
O3
|
Elevii primesc o fișă în care
sunt 4 imagini cu: ploaia, o floare, un ceas și o rândunică.
Sarcina de
rezolvat este:
Scrie în caseta de mai jos ce i-au răspuns
fetiței: ploaia, ceasul, floarea și rândunica.
|
Elevii rezolvă sarcinile primite.
|
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
Indepen-
dent
|
Aprecieri
verbale
|
||
6
|
Realizarea retenției și a transferului
5 minute
|
O6
|
Solicit
rezolvarea la tablă și pe caiete a următoarei sarcini:
Completaţi cu silabe
potrivite :
|
Elevii rezolvă sarcina primită.
|
Exercițiul
|
Caietele elevilor
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
||
7
|
Evaluarea
activității
10 min.
|
O4
O3
|
Le dau elevilor să scrie după dictare:
Acum o oră ploua. Nu se vedea nimic pe
fereastră.Fetița a luat două cărți de povești
din bibliotecă.
|
Elevii scriu textul după dictare.
|
Exercițiul
|
Caietele de clasă
|
Indepen-dent
|
Evaluare
scrisă
|
||
8
|
Încheierea lecției
1 minut
|
Voi face
aprecieri nominale și colective asupra modului de
participare la lecție.
Le anunț tema: din caietul de lucru, la
pagina 33, rubrica ,,pronunțăm și scriem corect” , ex. 1 și 2 având
următoarele cerințe:
1.Transformă
enunțurile după modelul dat.
2.
Încercuiește doar cuvintele care conțin grupul de sunete ua în aceeași silabă.
|
Elevii sunt atenți la aprecieri,
observații și își notează tema.
|
Explicația
|
.
caietele de lucru CLR
|
frontal
|
aprecieri
verbale
|
ANEXA 1
Aritmogrif
Completaţi corect următorul careu şi
veţi descoperi pe verticala A-B numele
unui cunoscut autor de poveşti şi povestiri pentru copii.
A
1.
|
|||||||||||||||||
2.
|
|||||||||||||||||
3.
|
|||||||||||||||||
4
|
|||||||||||||||||
5
|
|||||||||||||||||
6
|
|||||||||||||||||
7
|
|||||||||||||||||
8
|
|||||||||||||||||
9
|
|||||||||||||||||
10
|
B
|
|
Anexa 2
Scrie în caseta de mai jos ce i-au răspuns fetiței:
ploaia, ceasul, floarea și rândunica:
|
|||
........................................................
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
|
........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
....................................................
.......................................................
.........................................................
|
.................................................................
..................................................................
................................................................
..................................................................
................................................................
..................................................................
.................................................................
|
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.......................................................
.......................................................
........................................................
.......................................................
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.