https://drezina.wordpress.com/2016/02/29/exasperari-pledoaria-profesorului/
Și pentru că am regăsit aici niște adevăruri ale timpului prezent, mi-am permis, cu citarea sursei, desigur, să-l postez și la mine pe blog.
Felicitări autorului!
Tot
mai mulți părinți sunt tot mai indignați de felul în care merg lucrurile în
învățământul românesc. Că au de făcut teme cu copiii, că trebuie să plătească
meditații, că au copii stresați, că profesorii sunt abuzivi etc.
Dar
am putea să începem discuția puțin mai dinainte. Fiindcă părintele, pe de o
parte, privește numai dintr-un singur unghi (al său), iar, pe de altă parte,
părinții mai „recenți” au descoperit brusc că au drepturi și nu sunt puțini cei
cărora li s-a cam suit la cap chestia asta.
Dacă
au trimis odrasla la școală, au dreptul să pretindă ca progenitura să
se întoarcă acasă tobă de carte, un monument de bune maniere și un munte de
performanțe, toate pe un fundal… dar hai să vedem ce fundal.
La
școală – v-o spun cu toată certitudinea și puteți verifica, dacă nu mă credeți
– se lucrează „cu materialul clientului”.
Nu odată îți vin în clasă o grămadă
de copii care nu știu ce-i aia disciplină, ce-i ăla bun-simț, care urlă și ei
pe voci mai subțiri că vor numai drepturi. Nu puțini sunt agresivi și n-au
nici urmă de respect pentru vreun dascăl – exact ca părinții lor.
Deci
când îți trimiți copilul într-un loc despre care vorbești permanent cu dispreț,
cu superioritate, ce drept mai ai să te aștepți ca lucrurile să
meargă bine? Cine poate stăpâni zece mici „sălbăticiuni” fără caracter care se
întâmplă să se adune într-o clasă de 25-30 de copii? Îl duci la școală nesimțit
sadea, însă îl vrei acasă sfânnt din calendar…
Sistemul
șpăgilor din învățământ s-ar fi prăbușit de multă vreme dacă nu erau părinții
care să-l susțină cu mare elan. Iar asta dovedește că nici ei nu cred că
pruncii pe care-i laudă până la cer ar fi cu adevărat în stare să-și ia pe
cinstite un amărât de examen. Așa că pompează cu fervoare bani în „protocoale”.
Iar
copiii au și ei atâta creieraș cât să înțeleagă că nu are vreun rost să învețe
dacă examenele sunt plătite. Să ținem minte însă că acest mediu este alimentat
permanent de către părinții care se oftică demonstrativ și înțelept că școala e
slabă, coruptă, inutilă etc.
Păstrându-ne
în același perimetru, părinții adesea sugerează prin tot ceea ce fac în viața
lor de zi cu zi că nu există altă valoare mai de preț decât banul. Ei plătesc
pentru toate, cumpără orice (legal sau ilegal), cumpără simpatia copiilor, își
manifestă iubirea în bunuri și servicii. În locul timpului petrecut cu copiii,
preferă să finanțeze niște gadget-uri de ultimă generație. Și toată lumea-i
mulțumită.
Dacă acesta este mesajul esențial care
merge constant către copii, cum ar putea profesorii în șase ceasuri să răstoarne
o perspectivă omniprezentă? Inclusiv profesorii sunt luați la rost în virtutea
drepturilor contribuabilului. Deci totul o mare târguială (când nu e chiar
curvăsăreală) economică. Dar copiii vrem să înțeleagă altceva… Ce altceva? Ne
spun cumva părinții? Și prin faptele lor sau numai prin vorbe goale?
Profesorii, pe urmă, trebuie să țină
atenți niște copii pentru care există milioane de distracții, ispite și
alternative. Și trebuie să-i țină pe toți într-o relativă disciplină, fără să
poată (așa cum fac mulți părinți acasă) să le arunce în față tableta cu jocuri
sau telecomanda de la televizor.
Cum,
majestățile voastre părintești, cereți atunci de la un singur om aflat în fața
a 25 de copii ceea ce voi nu sunteți în stare să faceți nici măcar cu cei 2-3
pe care-i aveți sub propriul acoperiș? La școală, dascălii n-au voie să-i pună
să se joace ca să scape de ei. Nu-i pot lăsa cu ceasurile la desene animate sau
la filme imbecile de pe așa-zisele canale pentru copii.
Sunt tot mai mulți părinții care nu știu
cum să-i întrețină pe copii nici măcar în weekend-uri, iar în vacanțe plănuiesc
excursii și plimbări ca să nu fie nevoiți să stea o zi întreagă în prezența
propriilor odrasle. Dar sunt foarte talentați să dea lecții profesorilor.
Poate
că pentru unii părinți e realmente o noutate și o descoperire epocală, dar
disciplina la clasă nu vine de la sine, ci ea trebuie obținută și ajută mult
dacă a fost deprinsă în cei așa-ziși „șapte ani de acasă”. Dar ia încearcă tu,
profesor imbecil, să te atingi cu o floare de vreo sacrosanctă odraslă și vezi
apoi scandal!
În
esență, părintele ar vrea disciplină la școală (că altfel nu se poate desfășura
nicio activitate educativă, evident), dar nu cumva să se înceapă cu copilul
lui. De ce cu al lui? Ce, e mai rău ca ai altora? Pedeapsă fizică, nici vorbă!
Note proaste? Ți-ai găsit! Atenționare? Îl umilești! Ironie? Îți bați joc de
el! Avertisment scris? Ești nedrept! Probabil că rămâne ca, prin puteri
paranormale, profesorul să lipească elevul de scaun și să-l țină treaz vreme de
50 de minute. Altă soluție nu-i.
Câți
profesori n-ar vrea să predea lecții fascinante? Dar fie n-au experiența, fie
pur și simplu sunt copleșiți de presiunea programei, a manualelor tot mai
proaste, a dosarelor pe care trebuie să le completeze, a amenințării cu
restrângerea de posturi (căci copiii sunt tot mai puțini).
Aveți idee cam câte „activități
extracurriculare” (aberații europene absolut inepte, de multe ori) trebuie să
presteze un cadru didactic anual ca să nu-și vadă periclitată poziția la catedră?
Câte cursuri de pretinsă „formare continuă” (acum așa îi zice)? Iar aceste
activități, care de multe ori n-au nicio legătură cu materia, iau evident timp
și necesită efort. Cel mai bine ar fi să nu mai formăm profesori, ci entertaineri care
să întrețină atmosfera. Ei s-ar potrivi mult mai bine în noua schemă.
Aveți
idee ce frustrare e să-și vadă forurile superioare conduse de imbecili piloși
sau nesimțiți înregimentați politic, remarcabile nulități profesionale? Nu prea
aveți, dragi părinți, și probabil că nici nu prea vă interesează, doar aveți
voi grijile voastre. Ei bine, și indiferența voastră este reponsabilă
pentru această stare de fapt. Ați auzit vreodată părinți care vor să iasă în
stradă pentru reforma învățământului românesc? Dar i-ați auzit cu siguranță
înjurând când profesorii au încercat câteva greve timide…
Ați
auzit comitete despre părinți care se lupte împotriva rețelei de corupți care
împânzește cu siguranță orice inspectorat școlar? Am lucrat un an cu normă
întreagă în „sistem”, dar am asistat la vreo 3-4 acte frauduloase și am mai
aflat despre încă pe atâtea (în paranteză fie spus, erau aproape imposibil de
dovedit). Într-un an, într-un oraș! Și sigur eu am aflat numai despre cele mai
„nevinovate”. Că eram un amărât de debutant.
Părinții indignați și spumegânzi vor
performanță, vor calitate, vor școală bună, dar, de pildă, să nu cumva să le
vorbești despre sisteme de evaluare oneste. Nu i-ați auzit cum urlă la
televizor ori de câte ori se dovedește că un examen e mai exigent? Nu țineți
minte cum s-au indignat că le sunt „stresați” copiii când s-au introdus
camerele de supraveghere? Hai să nu ne mințim singuri. Nu vor calitate, vor să
treacă toți! Vor îngăduință, vor să negocieze până și raționamentele
matematice, doar ca să nu le „strice media” copiilor care vor să „aplice” pe
cine știe unde.
Gureși,
părinții vorbesc despre „criterii de performanță”. Cine să le aplice?
Politrucii din minister și inspectorate? Și după ce performanțe? După cele ale
unor licee care, în continuare, cu tot sistemul de supraveghere, își corup
corectorii ca să nu li se strice imaginea? Adică, ce dorim, ca tot profesorii
cinstiți să tragă ponoasele și pe mai departe?
Performanță e să te trezești cu un copil
semi-analfabet în clasa a V-a și la finalul clasei a VIII-a să știe citi
cursiv, să se poată exprima în propoziții cu subiect și predicat, să înțeleagă
ideea dintr-un text simplu și să recunoască măcar câteva părți de vorbire. Dar
va lua probabil un 6 sau 7 chinuit la examene. Cine va plăti astfel de
performanțe? Că performanță nu înseamnă numai 10, ci ar trebui evaluată în
raport cu datele inițiale ale copilului.
Chiar
credeți că e cineva interesat cu adevărat să evalueze stfel de performanțe?
Tactul pedagogic se poate evalua? Dar educația informală? Sau reducem totul la
o altă șarjă de hârțoage care să sufoce birocratic și cele mai nobile bune
intenții?
Nu-i așa că sloganele părintești sunt
mult mai găunoase decât par la prima vedere? Nu-i așa că indignarea lor scapă
din vedere o grămadă de „amănunte” esențiale? Nu-i așa că există și alte
perspective de care ar trebui ținut cont, nu doar cele ale contribuabilului
care dorește, în esență, să-și țină copilul ocupat 6 ceasuri în condiții de
cazare cât mai sigure și cu maximum de rezultate „academice”?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.