,,Micul Prinţ”, Antoine de Saint-Exupery

Model de analiza a unei cărţi pentru copii;



Titlul: Micul Prinţ
În loc de ,,Motto-ul autorului” avem dedicaţia prin care închină cartea prietenului său, Leon Werth, din trei motive:
-pentru că îi este cel mai bun prieten;
-pricepe totul dintr-o carte adresată copiilor;
-are nevoie de multă mângâiere;
,,Copiilor le cer iertare că am închinat această carte unui om mare.(...)
Aşa că fac o îndreptare: Lui Leon Werth pe când era băieţel”.

    Cartea începe cu o dedicaţie adresată lui Leon Werth, cel mai bun prieten al autorului. Autorul ne spune ca acest prieten al său trăieşte în Franţa, unde suferă de foame şi frig. Îi dedică cartea ca semn de mângâiere de care acesta are nevoie.
 De asemenea, în această dedicaţie autorul îşi cere iertare faţă de copii, pentru că a închinat această carte unui om mare. Dar.... decide că şi acest om mare a fost cândva copil, de aceea nu ar trebui să se supere copiii cititori.


Incipitul:
   ,,Odată, pe vremea când aveam eu şase ani, am dat peste o poză minunată, într-o carte despre pădurile virgine, numită ,,Întâmplări trăite”. Înfăţişa un şarpe boa, care înghiţea o fiară sălbatică.”
  În primul capitol, autorul ne descrie primele sale desene. Inspirat de pădurile virgine, întâiul desen reprezintă un şarpe boa care înghiţise un elefant . Deoarece „oamenii mari” i-au confundat şarpele boa cu o pălărie, autorul a desenat încă un şarpe boa, dar despicat, pentru a se vedea clar elefantul dinlăuntru.Văzand că nu este înţeles (fiind doar un băieţel de 6 ani), autorul nu a mai desenat nimic dupa această întâmplare. El ne spune că a ales să urmeze meseria de aviator. Apoi mărturiseşte că, datorită meseriei sale, a vizitat multe locuri şi s-a întâlnit cu o grămadă de oameni. Primul său desen l-a purtat cu el totdeauna şi când întâlnea pe cineva îl întreba ce reprezintă desenul. Din pacate, răspunsul era mereu acelaşi: «  seamănă  cu...o pălărie ».


Clauzulă :
,,Şi dacă vine la voi un copil (...) Scrieţi-mi de îndată ce s-a întors...”
   Aflăm în ultimul capitol opiniile Micului Prinţ faţă de planeta noastră şi felul în care s-au despărţit cei doi. Astfel corpul său a rămas pe pământ, el plecând numai cu sufletul.
 Totuşi, pilotul ar mai fi vrut să stea cu el, însă îşi terminase avionul de reparat şi trebuia să se întoarcă în lumea reală. L-au impresionat credinţa copilului faţă de floare şi a realizat că « aceasta e identică cu icoana unei flori ce străluceşte înlăuntru-i, ca flacăra-ntr-o lampă, chiar şi atunci când doarme. » Micuţul i-a amintit un lucru dureros, dar adevărat, acela că oamenii caută o viaţă şi de multe ori nu găsesc ceea ce caută. Pentru că nu caută cu inima, nu pot găsi misterul dintr-o floare sau dintr-un strop de apă.
  Micul Prinţ l-a convins pe autor să nu fie trist, deoarece ei vor fi tot timpul împreună, iar când pilotul se va uita la cer zâmbind, va vedea stelele, fiind singurul care va şti că pe una din ele trăieşte micuţul împreună cu floarea sa şi cei trei vulcani. Doar el va cunoaşte întreaga poveste a copilului şi aventurilor sale. Doar el va înţelege de ce clopoţeii se preschimbă-n lacrimi adesori.

Nivelul de adresabilitate:
Cartea se adresează tuturor copiilor, dar şi adulţilor ce-şi amintesc că au fost cândva copii...
Povestea este deosebită prin personajul creat de autor, prin înţelepciunea de care dă dovadă Micul Prinţ, dincolo de gândirea unui copil. 

Personajele cărţii:
Micul Prinţ
Aviatorul (autorul)
Floarea
Un rege
Vanitosul
Beţivul
Businessman-ul
Lampagiul
Geograful
Şarpele
Vulpea
Trandafirii din grădina de pe pământ
Acarul
Neguţătorul de hapuri
Personajele reale sunt: aviatorul,
Personaj alegoric: Micul Prinţ
Personaje imaginare: toate celelalte

Subiectul cărţii:
     În opera “Micul prinţ”  este readus la viaţă universul copilariei inocente  printr-o suită de parabole a căror unitate este asigurată de povestirile personajului principal care, în calătoria lui pe pământ, îşi spune povestea unui aviator aflat în pană în mijlocul deşertului. Prinţul se afla într-o călătorie iniţiatică având drept scop descoperirea de sine.
    Planeta de pe care venea Micul Prinţ (află autorul mai târziu) era de mărimea unei case şi se numea asteroidul B-612, el trăia singur pe ea, avea doar o floare şi trei vulcani, din care unul stins, pe care îi curăţa în fiecare săptămână. Floarea lui, care era foarte pretenţioasă vroia să fie udată mereu, să stea sub un clopot de sticlă ca să nu-i fie frig noaptea. Era o floare specială, care putea să vorbească şi să-şi exprime sentimentele
   Micul Prinţ începe să-i facă mărturisiri autorului cum că, se temea ca pe planeta lui micuţă vor creşte baobabi, care sunt nişte arbori înalţi cât bisericile. De aceea el a vrut o oaie care să poată mânca puieţii de baobabi. Ca sa nu-i mănânce oaia floarea, pilotul i-a desenat acesteia o botniţă, iar florii o armură ca să fie protejată.
    Povestea ilustrează trăirile micuţului, credinţa şi viziunea sa asupra vieţii. Şi astfel ni se revelează portretul său. Descoperim că cel mai mult Micului Prinţ îi plăceau apusurile de soare. Planeta fiind foarte mică era suficient să se mute cu scaunul pentru a vedea un nou apus. Astfel el văzuse într-o zi patruzeci şi trei de apusuri.
   În capitolele cărţii autorul ne prezintă toate planetele pe care le-a vizitat Micul Prinţ, călătoriile şi descoperirile sale.
    Pe prima planetă, se afla un rege care era în căutare de supuşi. Acest rege părea a fi un om corect. El susţinea că este stăpânul stelelor.
   Pe următoarele planete, se întâlni cu un vanitos, care trăia doar pentru a fi admirat şi pe care, Prinţul nu l-a înţeles ; cu un beţiv care nici el nu ştia de ce bea; cu un businessman care pretindea că stelele sunt ale lui şi le tot calcula spunând că le pune la bancă.
   Planeta a cincea era cea mai mica dintre toate. Aici trăia un lampagiu care respecta cu sfinţenie un consemn care îi spunea că dimineaţa şi seara trebuia să aprindă şi să stingă felinarul. Lampagiul i se păru prima persoană care nu era caraghioasă şi care făcea un lucru util.
   Cea de-a şasea planetă, era de zece ori mai mare decât celelalte. Pe ea trăia un geograf. Acesta îl sfătui pe Micul Prinţ să meargă pe planeta Pământ. Află tot de la el noţiunea efemerului şi nu îi plăcu, deoarece dacă efemerul ar exista şi pe planeta sa, ar rămâne fără floarea lui preferată, aceea care are patru ghimpi pentru apărare.
  Ca urmare, cea de-a şaptea planetă pe care a poposit Micul Prinţ a fost planeta Pământ. Aici el a fost uimit de întinderea nemarginită a acestuia. Primul personaj cu care s-a întâlnit aici a fost şarpele. A mai găsit o sumedenie de flori ca ale lui şi rămăsese dezamăgit când reali că floarea sa nu era unică, aşa cum crezuse iniţial. Aceasta îi spusese cândva că e unică în lume.
   Se întâlni în drumul său cu o vulpe, care îi arată diferenţa dintre floarea lui şi restul florilor. Diferenţa consta în faptul că floarea lui era „îmblânzită” deoarece micuţul avusese grijă de ea, încărcând-o cu atenţie şi dragoste. Vulpea îi spuse să meargă în grădină şi să observe că trandafirii pe care îi văzuse şi crezuse că sunt la fel cu floarea lui, erau altfel, căci creşteau singuri, nu erau răsfăţaţi şi îngrijiţi de cineva anume, precum era floarea sa de către el. Vulpea îi cere să o îmblânzească pentru că şi ea ar vrea să-i devină prietenă.
   De la vulpe află un lucru înţelept, acela că « oamenii mari nu mai au timp de nimic, cumpără lucruri de-a gata de la neguţători ». Şi că de multe ori ,,graiul e izvorul unor neînţelegeri , că limpede poţi vedea doar cu inima deoarece ochii nu pot pătrunde în miezul lucrurilor ».
   În vizita lui pe pământ, Micul Prinţ s-a mai întâlnit cu un acar şi cu un neguţător de hapuri perfecţionate care potolesc setea.
 Autorul la un moment dat întrerupe confesiunile copilului, deoarece nu mai aveau apă şi riscau să moară de sete. Decid să caute o fântână, iar în cele din urmă o şi descoperă.
  Spre sfârşitul poveştii, pilotul află de la Micul Prinţ că plecase de pe planeta lui micuţă de un an de zile şi că ar fi trebuit să se întoarcă acasă exact în acea noapte. De aceea Micul Prinţ vorbise cu şarpele veninos ca să-l otrăvească (adică să-l omoare fizic)  pentru a ajunge acasă.
   Dupa plecarea Micuţului cu păr de aur, autorul îşi aminteşte că a uitat să pună legătoarea de piele la botniţa oii, şi că ar exista posibilitatea ca aceasta să cadă, iar floarea să fie mâncată de oaie. Şi totuşi...nu se va întâmpla asta deoarece Micul Prinţ va fi acolo şi va veghea. Şi fericirea se va scrie din nou...


Persoana de naraţie:
  Este autorul care reproduce aventurile Micului Prinţ. Chiar dacă a ajuns la maturitate spiritul de copil nu l-a părăsit pe autor, de aceea a ales prin intermediul personajului principal să ne facă cunoscute trăirile sale de atunci, învăluindu-le în haina înţelepciunii ce-o poartă acum Micul Prinţ.
   Este o experienţă pe care fiecare om o trăieşte, într-o formă sau alta, în drumul prin care bate la porţile maturităţii, păşind peste punţi nebănuite ale vieţii, purtând încă în suflet aspiraţii nerostite, vise care doar prin intermediul unei poveşti primesc imboldul să zboare.
  Naratorul porneşte de la o întâmplare din copilăria sa, (după cum am amintit mai sus),  aceea când a creionat un elefant înghiţit de un şarpe boa. Pentru adulţi, imaginea respectivă părea o pălărie, dar mai târziu, când devenise aviator, omuleţul din deşert a recunoscut ce era în desen; numai că Micul Prinţ vroia să i se deseneze o oaie, care să nu fie nici bătrână, nici bolnavă şi nici berbec.

-Raportul dintre narator şi personaj:
   Se creează un raport de prietenie, de confesiune a unor realităţi ale vieţii, care îi dă autorului şansa de a se simţi copil încă o dată.
    Se întâmplă în textul  ,Micul prinţ” ca un copil şi un adult să aibă acelaşi limbaj, să aibă lucruri în comun, apropierea  făcându-se astfel mult mai uşor.

-Raportul narator-martor:
  Naratorul este un martor imaginar al călătoriilor prinţului. El ni le reproduce aşa cum i-au fost povestite de către acesta. De fapt, ne sunt prezentate tablourile dragostei, prieteniei şi ale poeziei, sentimente de care adultul uită adesea. Ochii unui copil reuşesc în această poveste să prindă esenţa lucrurilor vieţii.

Spaţiul desfăşurării întâmplărilor:
  Povestea se scrie undeva în deşertul Saharei, acolo unde autorul, aviator fiind, rămâne în pană. În această imensitate a nisipului îşi face apariţia un băieţel cu ,,părul de aur” care îl roagă pe autor să-i deseneze o oaie.
   Chiar în al doilea capitol, autorul ne povesteşte cum a rămas în pustiul Saharei.
   S-a întâmplat odată să i se strice avionul şi să rămână singur în mijlocul deşertului. Acolo s-a întâlnit cu Micul Prinţ, care era un băieţel provenit de pe altă planetă. Îşi aminteşte că, atunci când s-a trezit de dimineaţă, un glas ciudat îl ruga să-i deseneze o oaie. El a încercat de mai multe ori să o deseneze, dar nu a reuşit să îl satisfacă pe Micul Prinţ. Nu-i venea să creadă că cineva ajunsese la aşa distanţă de aşezările omeneşti. Neştiind cum să-i deseneze o oaie, i-a desenat şarpele. Mirarea autorului a fost că, pentru prima dată, cineva ştia ce reprezintă desenul său din copilărie. Aproape că nu îi veni să creadă.
  Deoarece nu reuşea să deseneze oaia dorită de copil, îi desenă o cutie, şi-i explică, cum înlăuntrul acesteia se află chiar oaia lui.


Timpul desfăşurării:
  În urmă cu 6 ani de la momentul scrierii poveştii de către autor, într-o perioadă de 8 zile în care aviatorul şi-a reparat aparatul de zbor. Sunt rememorate călătoriile şi aventurile Micului Prinţ desfăşurate pe parcursul unui an, perioadă de când el a căzut de pe un asteroid.


Opinie personală

   După părerea mea, povestea ,,Micul Prinţ”, scrisă de Antoine de Saint-Exupery, este povestea din care s-a desprins  ,,Alchimistul” scrisă de  Paulo Coelho.
 Alchimistul” ne prezintă calea prescrisă fiecaruia în viaţă şi alegerea de a ne-o trasa într-un fel sau altul. Mesajul nu este nou, ci este acela că,  lucrurile cele mai simple sunt adesea încărcate de sensurile cele mai adânci.
   Toţi oamenii în adolescenţă ştiu care este legenda lor personală. Este momentul în care totul este posibil, nu se tem să viseze, dar pe măsură ce înaintează în vârstă, o forţă misterioasă îi fac să se îndoiască de vise şi să nu mai creadă în împlinirea lor.
  Şi astfel oamenii uită cel mai important lucru, respectiv:
 ,,Tocmai posibilitatea de a împlini un vis face viaţa interesantă”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.