Proiect didactic - AVAP- Coronița Primăverii

 

PROIECT DIDACTIC

 

Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Movila Miresii

Data: 24. 03. 2021

Clasa: Pregătitoare

Propunător:  Florean Cornelia

Aria curriculară: Arte şi tehnologii

Disciplina: Arte vizuale și abilități practice

Unitatea de învățare: Bine-ai venit, primăvară!

Subiectul lecției: Coronița primăverii - tehnici simple de prelucrare a hârtiei

Forma de realizare: activitate integrată

Tipul lecției: formare de priceperi şi deprinderi

Discipline integrate: AVAP, CLR, MM

 

COMPETENȚE SPECIFICE VIZATE:

 

Arte vizuale și abilități practice

2.3. Realizarea de aplicaţii/compoziţii/obiecte/ construcţii simple, pe baza interesului direct

2.4. Transformarea unui material prin tehnici simple

Comunicare în limba română

1.2. Identificarea unor informaţii variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar

Muzică și mișcare

2.1. Cântarea în colectiv, asociind mişcarea sugerată de text

Obiective operaționale:

Cognitive:

O1 – să numească materialele necesare realizării lucrării;

O2 – să precizeze etapele de lucru / tehnica de lucru cu  hârtia;   

Psiho-motrice:

O3 –să aplice tehnici de lucru adecvate (colorare, decupare, lipire);

O4  -să realizeze lucrările propuse;

O5- să manevreze cu ușurință materialele de lucru;  

 

Afective:

O6 -să manifeste simț estetic în decorarea coroniței;

O7- să aprecieze corect  lucrările colegilor și pe cea proprie;

 

 

STRATEGIA DIDACTICĂ

METODE ȘI PROCEDEE: conversația, explicația, instructajul, demonstrația, exercițiul,  jocul;

FORME DE ORGANIZARE:  frontală, independentă;

RESURSE MATERIALE: șablon coroniță, fluturi din hârtie, planșă model, lipici, computer, fond muzical, boxe audio, seturi  puzzle ;

RESURSE TEMPORALE:  45 de minute ( 35 +10)

RESURSE UMANE: 25 elevi

Bibliografie:

- Curriculum pentru învăţământul primar, Programa școlară pentru  Arte vizuale și abilități practice, Clasa pregătitoare, București 2013;

-Organizarea interdisciplinară a ofertelor de ȋnvăţare pentru formarea competenţelor cheie la şcolarii mici, Suport de curs, 2013;

 

           


DEMERSUL DIDACTIC

 

Nr.

Crt.

Etapele lecției / timp

Ob. Op.

Activitatea propunătoarei

Activitatea

elevilor

Metode și

procedee

Mijloace didactice

Forme

de

organizare

 

și         Metode și instrumente de evaluare

 

1.

Moment

organizatoric

3 min.

 

Asigur un climat propice pentru desfășurarea activității.

 

Solicit efectuarea unui joc de mișcare.

Elevii vor avea pe bănci materialele necesare desfășurării lecției de arte vizuale și abilități practice.

Execută jocul propus.

 

 

Jocul

 

 

frontală

 

observarea

 

2.

Captarea

atenției

 

2 min.

 

Citesc  elevilor o ghicitoare.

Le solicit răspunsul.

Cine aduce iar în ţară

Mândre păsări călătoare,

Îmbracă grădina-n floare

Şi-ncălzeşte vremea afară?

Pentru că astăzi am primit Primăvara în clasa noastră,  propun să-i facem ora aceasta un dar. Ce părere aveți?

Elevii ascultă cu atenție ghicitoarea.

 

Răspund la ghicitoare:

PRIMĂVARA.

 

 

 

Jocul

 

Textul

ghicitorii

 

Frontală

 

Aprecieri verbale

 

3.

Anunțarea temei și a obiectivelor

1 min.

 

Anunț elevii că vor face un colaj cu tema:

Coronița  primăverii

Elevii ascultă cu atenție.

Explicația

 

Frontală

observarea

 

4.

Dirijarea învățării

 

15 min.

 

O1

 

 

 

 

 

 

 

O2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O3

 

 

O4

 

 

O5

 

 

O6

           

Intuirea modelului şi a materialelor

Prezint lucrarea model – Coronița  primăverii

 

Solicit elevilor sǎ numeascǎ materialele din care e confecţionat modelul;

 

Demonstrarea şi explicarea modului de lucru

Prezint elevilor etapele de realizare ale lucrǎrii:

- colorarea coroniței

- lipirea fluturilor pe suprafața coroniței;

Verbalizarea etapelor de lucru

Se vor repeta etapele de lucru.

Solicit efectuarea exerciţiilor pentru încălzirea muşchilor mici ai mâinilor, iar apoi le urez: spor la lucru.

,,Închid pumnii și-i desfac/ Degetelor fac pe plac: Clap, clap, clap!/ Pocnim din degete/ picură ploaia din ce în ce mai tare.

Mâna lebădă o fac / Care dă uşor din cap/                           Lebedele în jur privesc/ Mâinile eu le rotesc/                                  Ploaia cade neîncetat/ Vârful degetelor bat/

 

Realizarea lucrǎrilor de cǎtre elevi

Supraveghez modul în care lucreazǎ elevii şi ofer informaţii suplimentare acolo unde este nevoie;

Fac observaţii asupra modului de folosire a materialelor de lucru şi a poziţiei corpului, asupra acurateţei lucrării.

Le cer elevilor sǎ lucreze cât mai corect şi estetic, respectând etapele de lucru;

Asigur un climat favorabil lucrului cu ajutorul unei audiţii muzicale.

 

 

  

 

 

Elevii numesc materialele primite şi vor intui modul cum vor fi folosite.

Observă, cu atenţie, modelul prezentat.

Precizează ce materiale s-au folosit pentru realizarea acestei lucrări.

Sunt atenți la explicațiile primite.

 

-Repetă etapele de lucru pentru realizarea lucrării.

-Efectuează exerciții pentru încălzirea mușchilor mici ai mâinilor.

 

 

 

 

 

 

 -Elevii realizează colajul cu ajutorul materialelor expuse, decorând coronița după preferință.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Demonstrația

 

 

 

 

Instructajul

 

 

 

 

 

 

Exercițiul

 

 șabloane

coronițe

 

 

fluturi din hârtie

 

lipici

 

carioci

culori

 

Planșa model

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muzică de fundal

 

Computer

 

independentă

 

 

 

Observarea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aprecieri verbale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Observarea

 

5.

 

Evaluarea

activității

 

10 min.

 

 

O7

 

Voi anunţa încetarea lucrului, după ce timpul destinat acestei etape din activitate este scurs.

  

Voi afișa în fața clasei lucrările. Le propun o  expoziție, iar fiecare elev va veni și va alege o lucrare pe care ar dori să o cumpere (exceptând propria lucrare).

Se vor face aprecieri în funcție de corectitudinea realizării   lucrării,

originalitate, de acuratețe și încadrarea în timp.

 

 

 

Se realizează o expoziţie cu lucrările elevilor.

 

Elevii vin și selectează lucrarea pe care le-ar plăcea să o premieze din galeria primăverii.

Voi adăuga emoticoane lucrărilor selectate.

 

 

 

Jocul

 

Lucrările elevilor

 

 

 

 

Frontală

 

Aprecieri verbale

 

 

Recompense

 

6.

 

Încheierea

activității

 

4 min.

 

 

 

Se fac aprecieri individuale şi generale

 

Propun audiția cântecelului ,,Primăvara”, iar copiii execută mișcările sugerate de versurile cântecului.

 

Elevii ascultă aprecierile cadrului didactic.

 

 

Conversația

 

 

 

 jocul   

 

Laptop

 

Boxe

 

pozitivul cântecului

 

frontală

 

Aprecieri verbale

 

 

7.

Activitate în completare

 

Elevii vor primi câte un puzzle cu un tablou de primăvară.

Elevii rezolvă joculețul puzzle.

jocul

Planșe puzzle

 

Aprecieri verbale

observarea

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Proiect didactic - Dezvoltare personală - familia mea

 

 

Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Movila Miresii

Data: 24.03.2021

Clasa: Pregătitoare                                                        

Propunător: Florean Cornelia

Aria curriculară: Consiliere şi orientare

Disciplina: Dezvoltare personală

Unitatea de ȋnvăţare: Bine ai venit, primăvară!

Subiectul lecţiei: Familia mea – Dezvoltare emională şi socială

Forma de realizare: activitate integrată

Tipul activităţii: predare- învăţare

Durata: 45 min. (35 minute activitate propriu-zisă şi 10 minute activităţi în completare);

 

Competenţe specifice:

DP     

2.3. Explorarea caracteristicilor fiielor şi obiectelor preferate şi a interacţiunii simple cu acestea

2.1. Recunoaşterea emiilor de bază în situaţii  simple, familiare

CLR  

1.2. Identificarea unor informaţii variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar

AVAP           

1.1.  Sesizarea semnificaţiei unui mesaj vizual simplu, exprimat prin desen/ pictură/ modelaj/ colaj/ film/ desen animat, care reflectă un context familiar

MM

2.1. Cântarea în colectiv, asociind mişcarea sugerată de text

 

Obiective operaţionale:

 

Cognitive:

O1- să enumere membrii familiei din care fac  parte;

O2- să precizeze activităţile specifice fiecărui membru al familiei;

O3- să menţioneze rolul său în cadrul familiei;

O4- să mimeze în cadrul jocului acțiuni potrivite personajului ales;

 

Afective:

O5- să participe cu interes la activitate

 

Psiho-motrice:

O6- să coloreze imaginile cu membrii familiei din fișa recreativă

 

Strategii didactice:

Metode şi procedee:  conversaţia, jocul, explicaţia, exerciţiul, observarea

Mijloace de învăţământ: planşă cu arborele familiei, fişe de evaluare, creioane colorate, suport muzical,  laptop, boxe;

 

Forme de organizare: frontală și  independentă

 

Bibliografie:

      - MECTS- Programa şcolară pentru clasa pregătitoare, disciplina Dezvoltare personală aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013;

- Organizarea interdisciplinara a ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie la școlarii din clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended learning” pentru cadrele didactice din învatamântul primar - suport de curs – 2013;

- Dezvoltare personală- auxiliar didactic, Editura Sinapsis, 2020.


ETAPELE LECŢIEI

Ob. op.

Activitatea învățătorului

Activitatea elevilor

Strategii didactice

 

Evaluare

Metode şi procedee

Mijloace de învăţământ

Forme de organizare

1. Moment organizatoric

(5 min.)

 

Voi asigura condiţiile necesare pentru buna desfăşurare a lecţiei.

Propun un exercițiu de mișcare,

,,Bate vântul frunzele”.

Fiind prima activitate din zi, vom realiza momentul ,,Calendarul naturii”.

1-Ce zi este astăzi?

2-Ce zi a fost ieri?

3-Ce zi va fi mâine?

4-În ce anotimp suntem?

5-Care sunt lunile primăverii?

6-Ce schimbări observăm în natură?

 

Se pregătesc pentru activitate.

Răspund la întrebările propunătoarei.

 

1-      Astăzi este miercuri.

2-      Ieri a fost marți.

3-      Mâine va fi joi.

4-      Noi suntem în anotimpul primăvara.

5-      Lunile primăverii sunt: martie, aprilie și mai.

6-      Vremea se încălzește, iarba înverzește, florile înfloresc, păsările călătoare se întorc din țările calde etc.

Conversația

 

Calendarul naturii

Frontală

Aprecieri verbale

2.Captarea atenţiei

(1 min.)

 

Citesc elevilor  ghicitoarea găsită în coșulețul Primăverii.

Sora, fratele, mămica

Tata, bunicul, bunica...

Ce alcătuiesc ei toţi?

Hai, ghiceşte dacă poţi!                                           

Aceste persoane alcătuiesc o familie.

 

jocul

 

 

 

 

 

 

Textul ghicitorii

 

 

 

frontală

 

 

Aprecieri verbale

3.Anunţarea temei şi a obiectivelor

(1 min.)

 

Astăzi, la ora de Dezvoltare Personală, vom discuta despre familie, despre ce înseamnă  familia pentru noi. Vom afla cum trebuie să ne comportăm în cadrul familiei şi care sunt responsabilităţile fiecărui membru. Vom identifica care este rolul fiecărui membru al familiei noastre.

 

 

Sunt atenţi la anunţarea temei şi a obiectivelor.

 

 

 

Explicația

 

 

 

frontală

 

 

Observarea

4. Dirijarea învăţării

(20 min.)

 

O1

 

 

 

 

 

O2

 

 

 

 

 

 

O3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O4

 

 

 

 

 

 

Le prezint elevilor o planşă cu arborele familiei. Vom analiza împreună componenţa familiei, așa cum este redată pe planșă.

Încurajez elevii să vorbească despre propria familie.

1.Ce rol are mama în familie? Ce face ea ?

2.Dar tata?

3.Cine de la noi din clasă locuiește cu bunicii? Ce face bunica/ bunicul în familie? Cu ce se ocupă ei?

4. Ce responsabilități ai tu în familie? Ce sarcini faci tu în fiecare zi?

5. Dacă  mama ar fi aici în clasă și tu i-ai oferi o floare de primăvară, ce floare crezi că ar prefera? Dar bunica? Dar surioara?  

 

Propun realizarea următorului joc :

 

  ridice mânuța:

- cei care sunt singuri la părinţi.

- cei care mai au un frate sau o soră.

-cei care mai au doi fraţi/ surori.

-cei care sunt cei mai mici din familie.

-cei care o ajută pe mama la bucătărie.

- cei care merg la cumpărături cu tata.

-cei care locuiesc cu bunicii.

 

 

Propun realizarea unui joc de mimă, intitulat: În familie.

Elevii vor juca pe rând rolul mamei/ tatălui/ bunicului/ bunicii. Un alt elev va juca rolul copilului curios.

Jocul model:

-Bună ziua, tată!

-Bună ziua, fiule/ fiică!

-Unde ai fost, tată?

-În grădină ( în livadă, la lemne, la serviciu, la magazin etc.).

-Și ce-ai făcut, tată?

(tatăl mimează activitatea și copilul trebuie să ghicească ).

Se va continua cu rolul mamei, al bunicului, bunicii.

 

Vor analiza planşa prezentată.

Descoperă componenţa familiei din planşa prezentată.

Vorbesc despre componenţa propriilor lor familii.

 

Discută despre drepturile şi îndatoririle fiecărui membru al familiei.

Participă la dialog.

Exemple de posibile răspunsuri formulate de către elevi:

1.Mama gătește, spală, calcă, face curățenie etc.

2.Tata lucrează în curte, taie lemne, face focul, îngrijește animalele din gospodărie, merge la cumpărături, îngrijește grădina etc.

3.Bunica o ajută pe mama la treabă, face prăjituri nepoțeilor etc.

Bunicul îl ajută pe tata la treabă, merge la câmp, se joacă cu nepoții, merge la cumpărături cu bunica.

4.Eu merg la școală, îmi fac ordine în cameră, ud florile, o ajut pe mama prin casă.

5.Eu i-aș oferi mamei ghiocei, bunicii lalele, surioarei panseluțe etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Participă cu interes la jocul propus.

 

 

 

 

Explicaţia

 

 

 

 

 

Conversaţia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jocul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planşă

arborele genealogic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

frontală

 

 

 

 

 

 

 

 

Observarea

 

 

 

 

 

Aprecieri verbale  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aprecieri

verbale

5.Evaluarea activităţii

(5 min.)

O1

 

O6

Elevii primesc o fișă de evaluare cu următoarele sarcini:

1.Desenează în chenar familia ta.

2.Colorează tot atâtea steluţe câţi membri are familia ta.

3.Ajută copilul să ajungă acasă trasând corect drumul prin labirint.

 

Elevii lucrează sarcinile  din fișa de evaluare

exerciţiul

fişe de evaluare

 

creioane colorate

Independentă

Observarea

 

Autoevaluarea

6.Încheierea activității

3 min

 

Fac aprecieri despre modul cum   s-au implicat în activitate.

Ofer recompense (floricele ) elevilor care au fost activi la lecție.

Propun să audiem cântecul ,,Familia mea”.

https://www.youtube.com/watch?v=l_l73DzfCHw&ab_channel=TraLaLa-Cantecesideseneanimatepentrucopii

 

Ascultă aprecierile propunătoarei.

Audiază cântecelul propus.

Conversația

 

Jocul

flori

recompense

Laptop, boxe

frontală

Aprecieri

verbale

7. Activitate

recreativă

 

Elevii primesc o fișă în care  este reprezentată o familie pe care o vor colora.

Elevii colorează fișa.

Exercițiul

Fișe de lucru

independentă

observarea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

FIŞĂ DE EVALUARE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fișă recreativă

 

Colorează corespunzător familia din imagine.