PROIECT DIDACTIC
Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială
Data:
Clasa: I –B
Propunător:
Aria curriculară: Matematica
și știinte
Disciplina: Matematică
și explorarea mediului
Unitatea de
învățare: Noțiuni de geometrie
Subiectul lectiei: Forme geometrice plane/ Flori de primăvară- recunoaștere, desenare
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare de cunoștințe
Discipline integrate: CLR, AVAP;
Competențe specifice:
Matematică
și explorarea mediului
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în
scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare;
numărare;
2.2.
Recunoaşterea unor figuri şi corpuri geometrice în mediul apropiat şi în
reprezentări
plane accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice);
plane accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice);
Comunicare
în limba română
1.1. Identificarea semnificaţiei unui
mesaj oral, pe teme accesibile, rostit cu claritate
Arte
vizuale și abilități practice
2.1.
Identificarea unor caracteristici/ proprietăţi ale materialelor întâlnite în
mediul cunoscut
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Cognitive:
O1: să recunoască forme
geometrice (pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi);
O2: să asocieze obiectele din
mediul înconjurător cu formele plane învăţate;
O3: să efectueze corect operații de adunare/scădere în concentrul 0-100;
O4: să completeze șirul formelor geometrice după regula precizată;
O5: să deseneze forme geometrice plane: pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi;
Psiho-motrice:
O6- să manipuleze rapid
materialele dispuse pentru realizarea sarcinilor matematice;
O7 - să lipească corespunzător
jetoanele date;
Afective:
O8- să participe cu interes la activitate;
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode şi
procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul, ;
Mijloace de
învăţământ:
fişede lucru, fișe de evaluare, manual, planșă
cu forme geometrice, imagini flori de primăvară, șablon vaze, recompense, planșă
cu flori de primăvară, culori;
Forme de
organizare: frontală,
independentă, pe grupe.
Resurse umane: 18 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă
BIBLIOGRAFIE:
- „Matematică și explorarea mediului – clasa I” (manual), EDP București 2018;
- „Metodica predării matematicii la clasele I-IV” I. Neacşu;
- Programa şcolară pentru clasa I, București, 2013;
Nr. Crt.
|
Etapele lectiei/
Timp /
ob.op
|
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII
|
Metode și procedee
|
Mijloace
de înv.
|
Forma de organizare
|
Metode și instrumente de
evaluare
|
||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
|||||||||
1.
|
Moment
organizatoric
1
min
|
Asigur
condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei, solicitând
elevilor să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în
bancă şi să fie atenți.
Clopoţelul a sunat,
Toţi în bănci ne-am adunat,
Pregătim cărţi şi caiete,
Matematica începe!
|
Elevii
se pregatesc pentru ora de matematică.
|
Manuale
Caiete
|
Frontală
|
Aprecieri
verbale
|
||||
2.
|
Verificarea
temei
3
min
|
Verific tema din punct de vedere cantitativ.
|
Elevii
prezintă caietele de teme.
|
Caietele de temă
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
||||
3.
|
Captarea
atenției/
4
min
|
Sunteți curioși să descoperim ce sarcini-obstacol se ascund
în plicul de culoare albastră?
Deschidem plicul
albastru cu sarcinile matematice.
Prima sarcină este efectuarea unui Aritmogrif matematic al cărui soluție este : FORME PLANE
Aritmogriful se rezolvă și frontal pe o coală de
flipchart.
|
Elevii
descoperă soluția corectă a aritmogtifului.
FORME PLANE
|
Jocul
|
Flipchart cu aritmogrif
Fișe de lucru
|
Frontală
În
echipă
|
Aprecieri
verbale
|
|||
4.
|
Anuntarea
obiectivelor
operaționale/
1min
|
Aduc la cunoştinţă elevilor că astăzi vom face o lecţie de consolidare
a cunoştinţelor anterioare cu subiectul ,,Forme
geometrice plane/ Flori de primăvară’’.
|
Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei.
|
Explicația
|
Caietele
elevilor
|
frontală
|
observarea
|
|||
5.
|
Reactualizarea
cunoștințelor/
5
min/
O1
|
Verificarea cunoştinţelor:
Am
stabilit la începutul zilei, la ora de dezvoltare personală că suntem în
anotimpul primăvara.
Ce
flori specifice acestui anotimp, cunoașteți voi, copii?
Solicit
unui elev să îmi indice aceste flori pe panoul expus în fața clasei.
1.Expun jetoane cu următoarele forme
geometrice :
a) b)
c) d)
şi le cer să denumească fiecare formă:
2.Cer elevilor să îmi descrie figurile
astfel:
1- Câte laturi are pătratul?
2- Câte laturi are triunghiul?
3- Cum sunt laturile dreptunghiului?
4- Cu ce asemănăm cercul?
|
Elevii
răspund corect întrebărilor colegilor, sub dirijarea propunătoarei.
Elevii
răspund, viorele, ghiocei, lalele, narcise, zambile.
Elevul solicitat indică florile denumite.
1.Elevii intuiesc imaginile
Dreptunghi, cerc, pătrat, triunghi
2.Elevii vor răspunde:
a- pătrat/ patru laturi
b- triunghi/ trei laturi
c-dreptungi/egale două câte două
d-cerc/ seamănă cu o minge
|
Conversația
|
Panou cu figurile geometrice indicate
Planșă cu florile de primăvară
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
|||
6.
|
Dirijarea
învățării
20
min/
O2
O3
O7
O5
|
Solicit
rezolvarea sarcinilor matematice descoperite în plicul Zânei Primăvară:
Le cer elevilor să-mi spună diferite obiecte
din mediul înconjurător care seamănă cu formele geometrice amintite.
.
Împart
elevii în patru grupe. ( a pătratului,
dreptunghiului, triunghiului, cercului).
Inițiez
jocul Grădinile Primăverii:
Ca
să poată ajunge pe Pământ, Zâna Primăvară trebuie să înflorească mai multe
grădini cu flori de primăvară.
Rezolvați
operațiile așezate pe fiecare grădină și astfel Vântul o va lăsa pe Zână să
înflorească grădinița respectivă.
1.Grădina ghioceilor are formă de dreptunghi și conține următoarele
operații.
56-28=
44-8=
63+9=
23+38=
42+39=
2.Grădina lalelelor are formă de pătrat și conține următoarele
operații:
55-39=
43-18=
88+12=
15+6=
93-54=
3.Grădina zambilelor are formă ce triunghi și conține următoarele
operații:
52-17=
80-68=
27+48=
13+27=
4.Grădina narciselor are formă de cerc și conține următoarele
operații:
60-14=
32-6=
65+35=
28+19=
Elevii
vor lucra tot pe grupe și următoarea sarcină, iar fiecare din cele 4 grupe va primi o fișă pe care este desenată o vază cu
flori.
G1:Decorează vaza cu 5 pătrate. G2:Decorează
vaza cu 6 triunghiuri.
G3:Decorează vaza cu 4 dreptunghiuri.
G4:Decorează
vaza cu 7 cerculețe.
|
Elevii
rezolvă sarcinile propuse de învățătoare.
Ei vor răspunde astfel:
-pătratul se aseamănă cu: întrerupătorul, plicurile de pe mese,
ceasul, monitorul de la calculator etc.
-triunghiul seamănă cu: acoperișul unei case, umeraș, stegulețe,
cornet de înghețată, o felie de pizza etc.
-cercul seamănă cu : monede, un Cd, ceas, nasture, lupă etc.
-dreptunghiul seamănă cu : bancnote, cărți, caiete, linie,
coperte, tablă, ferestre, ușă, planșă etc.
Execută cerințele.
Elevii rezolvă sarcinile.
Lucrările
vor fi expuse la panoul Primăverii.
|
Conversația
Exercițiul
Jocul
Jocul
Exercițiul
|
Grădinițele cu flori
Coșulețe cu jetoane -flori
Fișe
cu grădinile primăverii
|
Frontală
Pe
grupe
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
Observarea
Aprecieri
verbale
|
|||
7.
|
Atingerea
performanței/
7 min
O4
|
Solicit elevilor rezolvarea următoarei
sarcini:
Observă regula și continuă șirurile date cu încă 4 forme geometrice:
|
Elevii
rezolvă sarcina din fișa de lucru.
|
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
independentă
|
coevaluare
|
|||
8.
|
Realizarea
Feed-back-ului
3 min/
O5
|
Adresez următoarele întrebări:
Despre ce forme geometrice am
învăţat astăzi?
- Invit elevii să deseneze la
tablă un triunghi, un cerc, un pătrat,
un dreptunghi.
|
Elevii răspund la întrebările adresate de
propunătoare.
Elevii numiți ies la tablă și desenează
formele geometrice respective.
|
Conversația
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
||||
9.
|
Evaluare
5
min
O1
|
Distribui elevilor o fișă de evaluare, având următoarea
cerință.
Numără câte forme geometrice de fiecare fel conţine desenul de mai jos și scrie numărul
acestora în tabel:
|
Elevii
rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.
|
Fișe de evaluare
|
Exercițiul
|
independentă
|
scrisă
autoevaluare
|
|||
10.
|
Încheierea
activității
1
min.
|
Se fac aprecieri generale şi individuale.
Se anunță tema pentru acasă:
Elevii vor primi câte o fișă pe care trebuie să lipească jetoane din carton cu formele geometrice
învățate, astfel încât să obțină imaginea unui obiect.
( jucărie, castel etc.)
|
Elevii
ascultă aprecierile învățătoarei.
|
Explicația
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
Recompense
Calificative
|
1.Grădina
ghioceilor- dreptunghi
56-28= 28
44-8=36
63+9=72
23+38=61
42+39=81
|
2.Grădina
lalelelor –
pătrat
55-39=16
43-18=61
88+12=100
15+6=21
93-54=39
|
3.Grădina
zambilelor -triunghi
52-17=35
80-68=12
27+48=75
13+27=40
|
4.Grădina
narciselor –
cerc
60-14=46
32-6=26
65+35=100
28+19=47
|
Aritmogrif
matematic (în echipă)
Selectează
toate literele scrise pe diagonala a-b
a careului, scrie-le jos în casetuțe și
vei descoperi soluția jocului.
Ce cuvânt/ cuvinte ai obținut ?
Fișă de evaluare
Identifică formele geometrice de același fel și scrie numărul acestora
în căsuța indicată:
Scrie aici numărul fomelor geometrice găsite:
....................... ..........................
|
|||
.................. ................................
Observă regula și continuă șirurile date cu încă 4
forme geometrice:
|
Fișă de lucru ( atingerea performanței )
Fișă de lucru ( atingerea performanței )
Observă
regula și continuă șirurile date cu încă 4 forme geometrice: