ŞCOALA
DATA:
CLASA:
a IV-a
PROPUNĂTOR:
ARIA
CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
DISCIPLINA:
Limba şi literatura română
UNITATEA
DE ÎNVĂŢARE: În ritm de primăvară
TITLUL
LECȚIEI: Intuirea relaţiilor simple dintre cuvinte: Subiect și predicat - exerciții
aplicative
TIPUL
LECȚIEI: Consolidare și sistematizare a cunoștințelor
NUMĂR
ELEVI: 22
LOCUL
DESFĂȘURĂRII: sala de clasă
COMPETENŢE SPECIFICE :
1.3. Sesizarea
unor regularităţi ale limbii prin raportare la mesaje audiate;
3.5. Sesizarea
unor regularităţi ale limbii pe baza textului citit;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
ü
Cognitive:
O1-să
identifice părțile principale de propoziție învățate ;
O2-să realizeze acordul între subiect si predicat;
O3-
să analizeze corect gramatical părțile principale de propoziție;
O4
- să aplice corect cunoștințele despre părțile principale de propoziție în
sarcini date.
ü
Afective:
O5
- să participe cu interes la lecție.
ü
Psihomotorii:
O6 - să mențină o poziție corectă a corpului
în bancă pe parcursul activității.
METODE
ŞI PROCEDEE: explicația, conversația, Ciorchinele, exercițiul, observația, Diagrama
Venn, jocul;
MATERIALE
DIDACTICE: fişe de lucru, manuale, fișe de evaluare, joc wordwall, planse, tablă
digitală.
FORME
DE ORGANIZARE: frontală, independentă;
BIBLIOGRAFIE:
- Limba
și literatura română, manual pentru clasa a IV-a, Editura CD PRESS;
-Curriculum Naţional.Programe şcolare pentru învăţământul primar;
-Nuță, Silvia, Metodica
predării limbii române în clasele primare, Editura Aramis, București, 2000;
Etapele lecției /timp/ obiective |
CONȚINUTUL ÎNVĂȚĂRII |
STRATEGII DIDACTICE |
EVALUARE |
|||||
Activitatea propunătorului |
Activitatea elevilor |
Meode si procedee |
Materiale didactice |
Forme de organizare |
||||
Moment organizatoric 2 min |
Asigurarea conditiilor necesare bunei desfăşurări a lecției, pregătirea materialului didactic necesar. Verificarea temei se va face frontal, cantitativ, făcând aprecieri si observații, dacă este cazul, asupra modului de rezolvare a temei. |
Elevii prezintă
caietele cu tema efectuată. |
Elevii prezintă
caietele cu tema efectuată. |
Caietele elevilor |
frontală |
Aprecieri verbale |
||
Verificarea cunostintelor anterioare 5 min O1 |
Expun la tabla digitală CIORCHINELE pe care îl vom completa oral. Adresez elevilor următoarele întrebări: 1.Ce este predicatul? 2.La ce întrebare răspunde? 3.Prin ce parte de vorbire este exprimat? 4.Ce este subiectul? 5.La ce întrebări răspunde subiectul? 6.De câte feluri poate fi subiectul? 7.Prin ce este exprimat subiectul? 8.Cum se face acordul dintre subiect și
predicat? 9.Ce locuri pot ocupa subiectul și predicatul
într-o propoziție?
|
1.Predicatul este partea principală de propoziție care ne arată ce face subiectul. 2.Răspunde la întrebarea „Ce face? 3.Exprimat prin verb. 4.Subiectul este partea principală de propoziție care ne arată cine face acțiunea. 5.Răspunde la
întrebările „Cine?”, „Despre cine se vorbește în propoziție?”. 6.Poate fi simplu sau multiplu. 7.Exprimat prin substantive, pronume și alte părți de vorbire. 8. Acordul se face după număr, dacă acțiunea este făcută de una sau mai multe persoane. 9.Pot ocupa locuri diferite în propoziție. |
ciorchinele |
Schema metodei Tabla digitală |
frontală |
Aprecieri verbale |
||
Captarea atentiei 6 min O4 |
Prezentarea pe tabla digitală a unei planșei cu un artimogrif prin care se vor reactualiza noțiunile despre subiect și predicat. Pe verticală se va obține SUBIECTUL ȘI PREDICATUL, fiind astfel descoperit titlul lecției. |
Elevii participă la rezolvarea aritmogrifului, pe care-l vor rezolva independent pe băncuțe, dar și frontal la tabla digitală. |
Exercitiul |
Planșă Tablă digitală Fișe de lucru |
frontală |
Aprecieri verbale |
||
Anuntarea temei si a obiectivelor 1 min |
Anunț elevii că vom face diverse exerciții prin care vom consolida cunostințele despre părțile principale de propoziție, subiectul si predicatul. Voi scrie titlul pe tablă și voi cere elevilor să-l scrie pe fişele pe care le voi distribui: „Subiectul și predicatul. Exerciții aplicative” |
Elevii sunt atenți la titlul lecției și la prezentarea obiectivelor operaționale. |
Explicația |
|
frontală |
|
||
Dirijarea învățării 20 min O1 O2 O3 O4 |
Voi distribui elevilor o fișă de lucru (ANEXĂ) cu următoarele sarcini: Citește cu atenție textul: Cățelul se
numea Năsturel. El strălucea ca un nasture de haină. Năsturel îi sărea
băiatului cu labele pe piept. Botul, ochii și coada îi erau negre. Câinele
alerga mereu. Băiatul mergea hotărât la școală. Uneori, Năsturel ciulea
urechile. Sărea când într-o parte, când în cealaltă. Lătra viteaz la pisici.
Își ștergea, din când în când, prietenul pe obraz, cu limba lui roz și
catifelată. 1.Identifică părțile principale de propoziție. Subliniază subiectele cu o linie și predicatele cu două linii. 3. Găsiți subiecte pentru predicatul: 4. Găsiți predicate pentru subiectul: 5. Realizaţi acordul predicatului cu subiectul: 6. Predicatul poate ocupa diverse poziții în propoziție. Observă modelul și completează tabelul. 7. Alege forma corectă a subiectului. 8.Trece propozițiile la plural, după model. |
Elevii vor lucra frontal, la tabla digitală, dar și în fișele de lucru de pe băncuțe. Răspund la întrebările propunătoarei. |
Exercitiul |
Fise de lucru |
Frontală |
Aprecieri verbale Observa rea |
||
Obținerea performanței 5 min O1 O2 O4 |
Se va realiza cu ajutorul următorului joc: https://wordwall.net/resource/8038864/subiectul-%c8%99i-predicatul |
Elevii răspund la întrebările joculețului propus. |
Jocul |
Tabla digitală |
Frontală |
orală |
||
Realizarea feed-back-ului 3 min. O1 |
Se va realiza cu ajutorul Diagramei Venn. Se vor revedea aspectele legate de subiect, predicat și cele comune. Trăsături comune: -sunt părți principale de propoziție; -pot ocupa diferite poziții într-o propoziție. |
Elevii răspund la întrebările propunătoarei. |
Diagrama Venn |
Schema metodei Tablă digitală |
frontală |
Orală Aprecieri verbale |
||
Evaluarea activității 7 min O5 O2 O4 |
Distribui elevilor o fișă de evaluare cu următoarele
cerinţe: 1.Realizează corespondența dintre
subiect și predicat. 2.Completează propozițiile cu predicatele potrivite. |
Elevii vor lucra independent fișele de evaluare. |
Exercițiul |
Fișe de evaluare |
Independentă |
Evaluare scrisă autoevaluare |
||
Încheierea activității 1 min |
Se fac precieri finale, privind modul de participare al elevilor la lecție. Propun acordarea de calificative celor care s-au evidențiat la activitate. Anunț tema pentru acasă, din manual, pag 119, Creionașul fermecat, având următoarea cerință: Scrie
câte două propoziții, pornind de la fiecare imagine dată, respectând
următoarele: subiectul primei propoziții să fie exprimat prin substantive,
iar în cea de-a doua, prin pronume personale. Subliniază subiectele și predicatele. Dau explicațiile necesare temei. Propun interpretarea unui cântec de primăvară. https://www.youtube.com/watch?v=w0BYtzLCn6s |
Elevii sunt atenți la precizările propunătoarei. Ascultă cu atenție explicațiile primite. Intonează/ audiază cântecul propus. |
Explicația Jocul |
manuale |
Frontală |
Aprecieri verbale Calificative |
Anexa –ARITMOGRIF
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
Parte de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene
ale naturii.
2.
………….. masculin, feminin sau neutru.
3.
Substantiv propriu, nume de băiat, care începe cu silaba
„Bar”.
4.
Numărul plural sau ………….. .
5.
Prin ele se exprimă predicatele.
6.
Forma verbului „a cădea” la persoana a III-a, nr.
singular, timp prezent.
7.
Verbul „sta” arată ……………… .
8.
Cuvântul el
este un ………………. .
9.
Este subiect în enunţul Primul a câştigat.
10.
Forma verbului „a şti” la persoana I, nr. plural, timp
prezent.
11.
Arată o însuşire a substantivului.
12.
Antonimul predicatului din propoziţia „Râde de bucurie”
este………….. .
13.
Exprimă numărul sau ordinea obiectelor.
14.
Întrebare la care răspunde subiectul.
15.
Există între subiect şi predicat.
16.
Cuvântul subliniat din propoziţia Maşina s-a oprit este un subiect exprimat prin……… .
17.
Verbul arată ……………. , starea, existenţa.
18.
Predicatul verbal se acordă în ………………….. cu subiectul.
19.
Pronume personal, persoana a II-a, numărul singular.
20.
Subiectul poate fi simplu sau ………………………….. .
21.
Predicatul exprimat prin verb se numeşte predicat ………………
.
Fișă de lucru (dirijarea învățării)
Cățelul se numea Năsturel. El strălucea ca un nasture
de haină. Năsturel îi sărea băiatului cu labele pe piept. Botul, ochii și coada
îi erau negre. Câinele alerga mereu. Băiatul mergea hotărât la școală. Uneori,
Năsturel ciulea urechile. Sărea când într-o parte, când în cealaltă. Lătra
viteaz la pisici. Își ștergea, din când în când, prietenul pe obraz, cu limba
lui roz și catifelată.
- Citește textul cu atenție și
identifică părțile principale de propoziție. Subliniază cu o linie
subiectele și cu două linii predicatele.
- Analizează corespunzător, la alegere,
patru subiecte și patru predicate din cele identificate:
Cuvântul |
Partea de
propozitie |
Partea de
vorbire |
Timpul |
Genul |
Persoana |
Numărul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Găsiți subiecte pentru predicatul:
sărea
- Găsiți predicate pentru subiectul:
Năsturel
5.
Realizaţi acordul
predicatului cu subiectul:
Băiatul ( a culege)……………………
roadele muncii sale.
Băiatul şi Năsturel ( a merge)
…………………… la spectacolul de mâine.
Cățelul (a lătra)……………………………. la
pisici.
6.
Predicatul poate ocupa diverse
poziții în propoziție. Observă modelul și completează
tabelul.
La începutul propoziției |
În interiorul propoziției |
La finalul propoziției |
Aleargă Năsturel prin ogradă. |
Năsturel aleargă prin ogradă. |
Prin ogradă, Năsturel aleargă. |
Înfloresc lalelele în grădină. |
|
|
|
Furnicile pornesc la drum. |
|
|
|
În poiană, copiii zburdă. |
- Alege
forma corectă a subiectului.
Norul/Norii
s-au împrăștiat.
Codrul/Codrii au înverzit.
Firul/Firele de iarbă au încolțit.
Un fluturaș/Niște fluturași a zburat pe o floare.
Albinele/Albina au cules miere.
Veverița/Veverițele a ieșit din scorbură.
Căprioara/Căprioarele s-a așezat la umbra copacului.
Trece
propozițiile la plural, după model.
Model: · Fata a
împletit o coroniță din flori.
Fetele au împletit o coroniță din
flori.
. Baiatul i-a oferit ajutor.
______________________________________________________
· Eu iau autobuzul.
______________________________________________________
· Veverița strânge alune.
_____________________________________________________
· El este fericit.
_____________________________________________________
· Furnica se duce grăbită spre mușuroi.
____________________________________________________
· Şoricelul s-a speriat la vederea motanului.
____________________________________________________
. Tu stii limba franceza foarte bine!
Fișă de
evaluare
1.Realizează
corespondența dintre subiect și predicat:
2. Completează propozițiile cu
predicatele potrivite.
a) Soarele |
|
pe cer. |
b) Păsărelele |
|
pe rămurele. |
c) Băiatul |
|
prin toată curtea. |
d) Năsturel |
|
de bucurie |
e) Fluturaşii |
|
prin flori. |
f) Mânzul |
|
iarbă. |
g) Mama |
|
fericită. |
Temă. Manual, pag. 119, Creionașul
fermecat:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.