Unitatea
de învățământ:
Data:
Clasa: a III-a
Disciplina: Matematică
Aria curriculară: Matematică şi știinţe
Propunător:
Unitatea de învăţare: Metode de
rezolvare a problemelor
Subiectul: Metoda
reprezentării grafice când se cunoaşte suma şi câtul - Probleme
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare a cunoștințelor
COMPETENȚE SPECIFICE:
5.1. Utilizarea terminologiei specifice şi a unor simboluri matematice în rezolvarea şi/sau compunerea de probleme cu raţionamente diverse
5.3. Rezolvarea de probleme cu operaţiile aritmetice studiate, în concentrul 0 - 1 000 000
Obiective operaţionale:
Cognitive:
ü O1 – să
identifice expresiile matematice specifice metodei grafice, precizând
operaţiile sugerate
ü O2 – să
precizeze etapele rezolvării unei probleme cu ajutorul metodei reprezentării
grafice, pe baza cunoştinţelor anterioare;
ü O3 – să reprezinte grafic expresiile
matematice specifice metodei grafice, pe baza citirii conştiente a enunţului
ü O4 – să elaboreze un plan de rezolvare, având
ca punct de plecare reprezentarea grafică realizată;
ü O5 – să
efectueze corect calculele sugerate de expresiile matematice şi de
reprezentarea grafică;
Psihomotrice:
O6-să păstreze o
poziție corespunzătoare în băncuțe pe parcursul activității;
Afective:
O7-să participe cu interes la activitate.
Strategia didactică:
-Metode și procedee:
exerciţiul, conversaţia, jocul, observarea,
explicația;
-Materiale:
tablă digitală, caietele elevilor, fișe de lucru, fișe de evaluare.
Forme
de activitate: frontală și independentă
Locul
de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Resurse
bibliografice:
- Programa
şcolară pentru disciplina Matematică,
clasa a III-a, Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 5003 /02.12.2014, Bucureşti,
- Mogoș, Mariana, Manual
de matematică clasa a III-a, Editura Art, București 2021;
- Neacșu, I., Dascălu, G., Metodica predării matematicii la clasele I-IV,
Manual pentru liceele pedagogice, Editura Sigma, București, 2003;
Resurse
umane: 17 elevi
Resurse
temporale: 50 min
DEMERSUL
DIDACTIC
Secvenţele
lecţiei/ timp |
Ob. Op. |
Strategii didactice
|
Resurse
didactice |
Metode și
intrumente de evaluare |
|||
Activitatea
învățătorului |
Activitatea
elevilor |
Metode
și procedee |
Mijloace
didactice |
Forme
de activitate |
|||
Moment
organizatoric 1
min |
|
Se
aeriseşte sala de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea
în bune condiţii a lecției. Se
pregătește materialul didactic. Verificarea
temei se va realiza din punct de vedere cantitativ. |
Elevii se pregătesc pentru activitate. Prezintă caietele de teme. |
|
Caietele de
teme ale elevilor |
Frontală
|
Aprecieri
verbale |
Reactualizarea
cunoștințelor 5
min |
O1 O2 |
Lecția trecută
am aflat că ați descoperit metoda grafică sau figurativă. Este adevărat? Adresez
elevilor următoarele întrebări: 1.Ce înseamnă
să figurăm o problemă? 2.Ce se poate
reprezenta grafic în cazul acestor probleme?
3.Ce se poate
folosi pentru reprezentare? 4.Care sunt
etapele ce trebuie respectate în rezolvarea problemelor cu ajutorul metodei
grafice? |
Elevii vor răspunde la întrebările adresate astfel: 1.Să realizăm
un desen care să ne ajute în rezolvarea problemei. 2.În cazul
acestor probleme mărimile sau numerele necunoscute se reprezintă grafic. 3.Se pot
folosi segmente de dreaptă, figuri geometrice sau scheme ale obiectelor. 4.Etapele sunt: 1.citirea
problemei 2.identificarea relaţiilor dintre datele
problemei, 3.reprezentarea
grafică 4.întocmirea planului de rezolvare 5.efectuarea
calculelor 6.verificarea rezultatelor. |
Conversaţia
|
|
Frontală |
Aprecieri verbale Aprecieri verbale |
Captarea
atenției 3
min |
|
Elevilor li se
propune un aritmogrif (rebus). În urma rezolvării acestuia, elevii descoperă
un mesaj. |
Elevii descoperă soluția aritmogrifului: PROBLEME |
jocul |
Artimo- grif |
frontală |
Aprecieri
verbale |
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale 1
min |
|
Astăzi la ora de matematică vom
rezolva probleme cu ajutorul metodei grafice. Vom exersa etapele de rezolvare ale
unei probleme, vom face aplicații cu această metodă, iar spre sfârșitul
activității ne vom verifica cunoștințele acumulate. Dacă veți fi atenți pe parcursul
activității, la sfârșitul orei vă veți simți adevărați matematicieni. Scriu titlul la tablă: Probleme, metoda grafică. Îi invit să
și-l noteze în caietele de clasă. |
Elevii sunt atenți la anunțarea obiectivelor lecției
și își notează titlul în caiete. |
Explicația |
Caietele
elevilor |
Frontală
|
Observarea
|
Dirijarea
învățării 20
min |
O1 O2 O3 O4 O5 |
Așadar: -Dacă știm cele patru operații, respectiv adunarea,
scăderea, înmulțirea și împărțirea, înseamnă că suntem pregătiți să rezolvăm
probleme prin metoda figurativă (grafică/ a segmentelor/figurativă). -Pentru a rezolva astfel de probleme vom folosi
desene și anume segmente. -Un segment reprezintă o linie dreaptă
mărginită la capete, segmente ce vor avea o anumită lungime și care vor
reprezenta datele unei probleme. -Ilustrăm prin segmentul
cel mai mic valoarea cea mai mică din
problemă. Le distribui elevilor o fișă de lucru din care vom lucra frontal, la tablă, mai multe
probleme pe parcursul activității. (anexă) Voi supraveghea rezolvarea problemelor și voi
interveni atunci când va fi nevoie. |
Elevii vor lucra problemele propuse. Cei numiți de către propunătoare vor ieși la tablă. |
Exercițiul
|
Fișe
de lucru |
Frontală |
Observarea Aprecieri
verbale |
Atingerea
performanței 7
min |
O3 O4 O5 |
Propun rezolvarea problemei următoare: Irina, Monica şi Simona i-au
oferit mamei, de ziua ei, 25 de flori. De la Irina a primit 9 flori, iar
de la
Monica de 3
ori mai puţine decât de la
Simona. Câte flori a primit mama
de la fiecare fată? |
Elevii vor
rezolva corespunzător. |
Exercițiul
|
Fișe
de lucru |
Frontală
|
Aprecieri
verbale |
Realizarea
feed-back-ului 4
min |
O2 |
Propun rezolvarea unui
joc pe platforma WordWall, astfel: Etapele de rezolvare a unei probleme utilizând
metoda grafică / figurativă sunt: |
Elevii vor răspunde astfel: |
Jocul
|
Tablă
digitală |
Frontală |
Aprecieri
verbale |
Evaluarea activității 7
min |
O5 |
1.
Elevii vor primi o fișă de 2.
evaluare
cu următoarele sarcini: Încercuiește
varianta corectă în care problema este rezolvată corect: |
Elevii rezolvă
sarcinile din fișa de evaluare. |
Exercițiul |
Fișe
de evaluare |
Indepen- dentă |
Evaluare
scrisă Auto- evaluare |
Încheierea
activității 2
min. |
|
Comunic tema
pentru acasă: 1.Suma
a două numere este 56. Al
doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? Fac aprecieri generale şi individuale asupra
modului în care s-a desfăşurat lecţia. Acord calificative. |
Elevii sunt atenți la aprecierile și explicațiile
propunătoarei cu privire la rezolvarea temei. |
Conversația
|
Fișe
de lucru |
frontală |
Aprecieri
verbale Calificative
|
FIȘĂ DE LUCRU
FIȘĂ DE LUCRU ( dirijarea învățării)
1.Într-o cutie sunt 56 cuburi verzi şi albe. Numărul
celor albe este de 6 ori mai mare decât al celor verzi. Câte cuburi de fiecare
fel sunt în cutie?
2.Pe
două rafturi sunt 24 de cărţi. Pe primul raft sunt de 2 ori mai puţine decât pe
al doilea.Câte cărţi sunt pe fiecare raft ?
3.Alin
şi Eugen au împreună 15 jucării . Eugen are de 2 ori mai multe decât Alin. Câte
jucării are fiecare copil ?
4.Știind
că un număr este de 3 ori mai mare decât altul, iar suma lor este 32, care sunt
numerele?
5.
Tatăl și fiul au împreună 50 de ani. Fiul este de 4 ori mai mic decât tatăl.
Câți ani are fiecare?
6.
Câtul a două numere este 6, iar suma lor este 42. Află numerele.
7. Câtul a două numere este
5, iar suma lor 50. Care sunt numerele?
8.Suma a două numere este 56. Află
numerele știind că primul este de 6 ori mai mic decât al doilea.
9.Ana și Miruna au împreună 66 de
nuci. Află câte nuci are fiecare dintre fete, știind că Miruna are de 5 ori mai
multe nuci decât Ana.
10.Suma a două numere este 49, iar
câtul 6. Află cele două numere.
Atingerea
performanței
Irina,
Monica şi Simona i-au oferit mamei, de ziua ei, 25 de flori. De la Irina a primit
9 flori, iar de la Monica
de 3 ori mai
puţine decât de la Simona. Câte flori a primit mama de
la fiecare fată?
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
TEMĂ 1.Suma
a două numere este 56. Al doilea număr este de 6 ori mai mic decât primul. Află
numerele. 2.Pentru
excursia la munte, Emil și sora sa au economisit 80 de lei. Emil a economisit
de 3 ori mai mult decât sora sa. Câți lei a economisit fiecare copil? |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.