Unitatea de învățământ:
Data:
Propunător:
Clasa: a-II-a
Disciplina: Comunicare în limba română
Unitatea tematică: Sărbătoarea primăverii
Subiectul: Scrierea
corectă a cuvintelor care conţin diftongii oa, ea, ia, ie, ua, uă - text suport: Ghiocelul după
Hans Christian Andersen
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
Competențe specifice:
Comunicare în limba română
1.2 Identificarea
unor informaţii variate dintr-un text audiat.
1.3. Identificarea
sunetelor şi silabelor în cuvinte şi a cuvintelor în enunţuri rostite cu
claritate.
Dezvoltare
personală :
2.1. Exprimarea
emoţiilor de bază în situaţii variate
Muzică şi mişcare
1.1. Receptarea unor sunete emise de surse
diferite, cu durate, intensităţi, înălţime şi viteză de succesiune contrastante
Obiectivele operaţionale:
Cognitive:
O1- să identifice grupurile de vocale în cuvinte;
O2- să pronunțe clar și corect grupurile de sunete
„oa”, „ea”, „ia”, „ie”, „ua”, „uă”;
O3- să despartă corect în silabe cuvinte care
conţin grupurile vocalice;
O4- să precizeze varianta corectă de scriere a unor
cuvinte utilizând grupurile de sunete;
O5- să ordoneze silabe pentru a obține cuvinte din text;
O6- să formuleze propoziții corecte din punct de vedere gramatical, folosind cuvinte date.
Motrice:
O7.Să păstreze o poziție corespunzătoare în bancă pe parcursul activității;
Afective:
O8.Să participe cu interes la activitate.
Strategii didactice:
Resurse procedurale: conversația, explicația, citirea expresivă, exercițiul, jocul
Resurse umane: 19 elevi
Resurse materiale: manuale CLR , fişe de lucru, fișe de evaluare, tablă digitală, planșă cu grupurile de sunete.
Resurse temporale: 50 de minute
Forme de organizare: frontală, independentă
Bibliografie:
- Curriculum Naţional – Programe şcolare pentru clasa II, 2013
- Manual pentru clasa a II-a, Comunicare în limba română,EDP București;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în învăţământul primar, Editura „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
SCENARIUL DIDACTIC
Nr. crt. |
Secvenţele lecției / timpul alocat |
Ob. op. |
Activitatea cadrului didactic |
Activitatea elevilor |
Resurse procedurale |
Resurse materiale |
Forma de organizare |
Metode de evaluare |
||||||||
1. |
Moment organizatoric 1 minut |
|
Pregătesc materialele necesare pentru desfăşurarea activităţii. Asigur o atmosferă adecvată, verific cantitativ efectuarea temei. |
Pregătesc materialele necesare pentru activitate. |
|
Caietele elevilor |
frontală |
Observarea |
||||||||
2. |
Reactualizarea cunoștințelor 4 min. |
O1 O2 O3 |
Le spun copiilor că în drum spre școală am întâlnit un grup de broscuțe vesele. (ANEXĂ) Se lăudau că știu să citească și că obișnuiesc să se joace cu anumite grupuri de sunete. Le-am invitat aici, la voi în clasă ca să le arat că și voi știți să citiți cuvintele de pe hăinuțele lor. Ce părere aveți, copii? Acceptați provocarea broscuțelor? Numesc pe rând câte un elev ca să citească cuvintele din imagini. După ce citesc cuvintele solicit elevilor să le despartă în silabe. Ce observăm copii? Am descoperit că unele cuvinte conțin grupurile de sunete oa,ea, ia, ie, ua, uă, care se rostesc în aceeași silabă. |
Copii sunt de acord cu provocarea broscuțelor. Citesc pe rând cuvintele scrise pe hăinuța acestora și le despart în silabe. Observă că grupurile de vocale marcate se rostesc în aceeași silabă. |
Exercițiul |
Tablă digitală Planșa broscuțelor |
Frontală |
Aprecieri verbale |
||||||||
3. |
Captarea atenției 4 minute |
|
Expun la
tabla digitală planșa unui joc cu următoarea cerință: Aranjează corect silabele scrise pe piesele de
puzzle și vei descoperi un cuvânt magic. |
Elevi vor descoperi cuvântul ascuns: Ghiocelul |
Jocul |
planșă |
frontală |
Aprecieri verbale |
||||||||
4. |
Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale 1 minute |
|
Elevii vor fi anunțați că vor continua să descopere secretele care se ascund în textul Ghiocelul după H.C. Andersen. Vor învăța lucruri interesante despre anumite grupuri de sunete din limba română care sunt prietene și care se așază în cuvinte după anumite reguli. Notez pe tablă titlul textului și autorul. Ghiocelul după H.C. Andersen - Grupurile de sunete: oa,
ea, ia, ie, ua, uă |
Elevii își notează titlul lecției și autorul în caiete. |
Explicația |
Caietele de clasă |
frontală |
Observarea |
||||||||
5. |
Dirijarea învățării 20 minute |
O1 O2 O3 O5 O6 O3 O4 |
Solicit elevilor citirea în lanţ a textului din manual (fișa de lucru). Atrag atenția asupra cuvintelor marcate din text, cu care ne vom juca prin intermediul unor sarcini. 1.Desparte
în silabe cuvintele. Ce observi? 2.Descoperă cuvintele ascunse pe steluțe și
alcătuiește câte o propoziție cu fiecare cuvânt. 3.Alintă
cuvintele după model şi apoi desparte-le în silabe: 4.Completează cuvintele cu grupul de sunete potrivit:
https://wordwall.net/resource/7080263/grupurile-de-sunete |
Elevii citesc textul după indicația propunătoarei. Vor rezolva sarcinile din fișele de lucru, iar elevii solicitați vor ieși la tablă. Participă cu interes la rezolvarea corectă a joculețului. |
Citirea expresivă Exercițiul Jocul |
Fișe de lucru |
Frontală |
Observarea Aprecieri verbale
|
||||||||
6. |
Atingerea performanței 5 min. |
O4 |
Solicit elevilor rezolvarea următoarei sarcini: Completeaza enunțurile de mai jos! Elena este o elevă...... Sora mea cântă la....... Mama are o geantă.... Am vizitat o....... Afară .... neîncetat.
|
Elevii vor rezolva sarcina din fișa de lucru. Elena este o elevă...... ambițioasă. Sora mea cântă la....... pian. Mama are o geantă....nouă. Am vizitat o....... moară veche. Afară .... plouă neîncetat. |
Exercițiul |
fișe de lucru |
frontală |
Aprecieri verbale |
||||||||
7. |
Realizarea feed-back-ului 6 min |
O4 |
Propun rezolvarea următorului joc în care elevii trebuie să selecteze cuvântul potrivit pentru enunțurile date. https://wordwall.net/resource/30086789/grupuri-de-sunete-oa-ia-ie-ea-ua-u%c4%83 |
Elevii răspund la întrebările jocului expus la tabla digitală. |
Jocul |
Tabla digitală |
frontală |
aprecieri verbale |
||||||||
8. |
Evaluarea activității 8 min. |
O1 O4 |
Le cer elevilor să rezolve o fișă de evaluare (Anexă) cu următoarele sarcini: 1.Identificați fiecare grup
de sunete și așezați cuvintele următoare în tabel conform modelului: școală, plouă, unuia, miere, curea, două,
iaurt, moară, fereastră. 2.Încercuiește/colorează caseta cu varianta corectă
a următoarelor cuvinte: DIFERENȚIAT: Unește cuvintele potrivit ilustrațiilor. |
Elevii rezolvă sarcinile din fișă. Se autoevaluează cu ajutorul tablei digitale. |
Exercițiul |
fișe de evaluare |
independentă |
evaluare scrisă autoevaluare |
||||||||
9. |
Încheierea activității 1 min. |
|
Voi face aprecieri nominale și colective asupra modului de participare la lecție. Acord calificative. Anunț tema: 1.Completează cuvintele cu grupul de sunete
potrivit. 2.Taie cuvântul scris greșit. Propun interpretarea unui cântec de primăvară. https://www.youtube.com/watch?v=floFCn-RmhM&ab_channel=TraLaLa-Cantecesideseneanimatepentrucopii |
Elevii sunt atenți la aprecieri, observații și își notează tema. Intonează cântecelul solicitat de propunătoare. |
Explicația Jocul |
. Fișe cu tema |
frontală |
aprecieri verbale |
FIȘĂ DE EVALUARE (Diferențiat)
FIȘĂ DE EVALUARE
1.
Identificați fiecare grup de sunete și
așezați cuvintele următoare în
tabel conform modelului: școală, plouă, unuia, miere, curea, două,
iaurt, moară, fereastră
oa |
ia |
ie |
ea |
uă |
școală |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Încercuiește/
colorează caseta cu varianta corectă a următoarelor cuvinte:
ieşire |
eşire |
suare |
soare |
ouă |
oo |
uală |
oală |
plouă |
ploo |
Fişă de lucru
Ghiocelul
după Hans Christian Andersen
Era mijlocul iernii, dar o rază de soare își
făcu loc până la ghiocel.
- Vino la mine! i-a zis ghiocelul razei.
- Nu pot. Nu sunt destul de puternică până la
primăvară.
Mai era destul până la sosirea primăverii.
Dar floarea
s-a zbătut și a crescut, apoi a ieșit de sub zăpadă.
- Bine ai venit! cânta fiecare rază.
- Frumoasă
floare, i-au spus razele soarelui,
ce grațioasă
și delicată ești!
- Ai sosit prea devreme! i-au zis Vântul și Vremea. Nu a
venit încă timpul
tău!
Vremea
putea să distrugă floarea cu răceala
ei. Dar ghiocelul avea mai multă putere decât credea. Era puternic datorită bucuriei și credinței în
primăvară.
1.Desparte în silabe
cuvintele. Ce observi?
floarea |
|
soarelui |
|
grațioasă |
|
putea |
|
credea |
|
vremea |
|
răceala |
|
sosirea |
|
frumoasă |
|
Obs. Grupurile
de sunete oa, ea, ia, ie, ua, uă se pronunță, în cazul mai multor
cuvinte, în aceeasi silabă.
2.
fru să moa |
le re soa |
mea vre |
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Alintă cuvintele după model şi apoi desparte-le în silabe:
Exemplu: vrabie |
vrăbioară |
vră-bi-oa-ră |
pălărie |
|
|
inimă |
|
|
sanie |
|
|
salcie |
|
|
soră |
|
|
4.Completează cuvintele cu grupul de sunete
potrivit:
cul__re |
nins__re |
I__na |
cob__ră |
ro__ |
no__zeci |
şc__lă |
vi__ră |
5.Atingerea performanței
TEMĂ
TEMĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.