Proiect didactic - Comunicare în limba română



PROIECT DIDACTIC

Școala Gimnazială
Data:
Clasa: I-B
Propunător:
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Comunicare în limba română
Unitatea de învăţare: Poveștile, daruri ale Planetei Albastre
Subiectul  lecţiei: Ne jucăm cu sunetele şi literele învăţate!
Tipul lecţiei: Recapitulare - consolidare
Discipline integrate: MEM, AVAP;
Competențe specifice:
Comunicare în limba română
1.2. Identificarea unor informaţii variate dintr-un mesaj rostit cu claritate;
1.3. Identificarea unor sunete, silabe, cuvinte în enunţuri rostite cu claritate;


Matematică și explorarea mediului
5.1. Sortarea şi clasificarea unor date din mediul apropiat pe baza a două criterii;

Arte vizuale și abilități practice
1.1.  Sesizarea elementelor de detaliu ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme artistice

   Obiective  operaţionale: La sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili:
-cognitive:
O1 – să citească în ritm propriu, corect şi conştient cuvinte, silabe, propoziții date;
O2 – să scrie corect silabe, cuvinte, propoziţii;
O3 – să despartă corect în silabe, cuvinte;
O4 – să găsească forma de singular a cuvintelor date;
O5 – să ordoneze cuvinte în  propoziții logice;
O6– să descopere cuvinte noi după criterii date;

- psiho-motorii                
O7- să păstreze poziţia corectă în timpul scrisului;

- afectiv-atitudinale:
O8 – să manifeste iniţiativă, plăcere şi o atitudine degajată în comunicarea orală.

Strategia didactică:
Metode şi procedee:
-ciorchinele, metoda fonetică analitico-sintetică, conversaţia, explicația, exerciţiul, activitatea independentă, jocul, autoevaluarea;
Forme de organizare: frontală, independentă, pe grupe;
Resurse:
- materiale: Comunicare în limba română - manuale, coșuleț cu jetoane, jetoane-flori,  fişe de lucru, fişe de evaluare, recompense;
- bibliografice:
- Curriculum Naţional – Programe şcolare pentru clasa I, 2013;
- Manual clasa I- CLR, Ed. Didactică și pedagogică, Bucureşti, 2018;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în învăţământul primar, Editura  „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
- umane: elevi  18
- temporale: 50 minute 

Desfăşurarea activităţii

Nr.
Crt
Ob.
Op.
Etapele lecţiei/timp
Organizarea situaţilor de învăţare
Metode şi procedee
Mijloace
de învăţământ
Forma de organizare
Metode și instrumente de evaluare
Activitatea cadrului didactic
Activitatea elevilor

1
2
3
4
5
6

7


1.

Momentul organizatoric
2 min
        Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei, cerând elevilor să-şi pregătească cele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă.
   Se pregătesc pentru începerea activităţii de comunicare în limba română.

Manuale CLR
Frontală
Observarea

2.

Verificarea temei
 2 min.

Verific cantitativ  realizarea temei.
Elevii prezintă caietele cu tema efectuată.

Caietele de temă
CLR
Frontală
Aprecieri verbale
3.

Reactualizarea cunoștințelor

3 min.
Ce este litera, copii? (semnul grafic al sunetului)
Haideți să ne jucăm cu câteva litere!
Pe o coală de flipchart expun în fața clasei un ciorchine în centrul căruia se află scris cuvântul LITERE.
Pe sateliții ce pleacă din centru sunt scrise diferite litere. Elevii vor denumi oral cuvinte care încep cu sunetul indicat de litera respectivă.
Elevii răspund conform sarcinii enunțate de propunătoare.
Ciorchinele
Fișă flipchart

Panou
 Frontală
 Aprecieri verbale


4.

Captarea  atenţiei

3 min.
 Deschid plicul roșu trimis de Zâna Primăvară și dau citire sarcinilor.
Iată, aici în plic se află câteva sarcini despre sunete și litere. Probabil, Zâna nu știa cât suntem noi de isteți, credea, poate, că ne vom încurca, dar eu sunt convinsă că dacă voi veți fi atenți, vom rezolva corect toate cerințele.
Ce părere aveți?
Încercăm, copii?

Elevii sunt curioși de ce conține plicul.

Sunt de acord să rezolve sarcinile trimise de Zână.

Expunerea
Plicul roșu cu sarcini

Frontală

Observarea


5.

Anunţarea temei şi a obiectivelor  
1 min
     Anunţ tema lecţiei:
     Sunetele şi literele învăţate, vom citi cuvinte, propoziţii, ne vom juca jocuri folosindu-ne de multe din cunostințele acumulte.
    Ascultă cu atenţie titlul lecției și obiectivele vizate. .
Explicaţia

Frontală
Observarea


6.









O1



O3




O2





O4



O5












O6







O3













Dirijarea activităţii

20 min.






































La panou, în fața clasei, sunt expuse etichete cu următoarele cuvinte: anotimpul, e, florilor, Primăvara.

1.Ordonați cuvintele pentru a alcătui o propoziție.
anotimpul  e florilor.  Primăvara

Se va aplica metoda fonetică analitico-sintetică pentru propoziţia ordonată, care va fi scrisă și de mine la tablă și de către elevi în caiete.

Primăvara e anotimpul florilor.

Etapele de analiză:
-Se repetă în cor propoziţia, stabilindu-se prin bătăi din palme numărul de cuvinte.
-Se analizează fonetic fiecare cuvânt.
1.Câte silabe are cuvântul?
( primul, al doilea, al treilea și al patrulea)
2.Care este prima silabă?
3.Ce sunete se aud în această silabă?
4.Care este a doua silabă?
 5.Ce sunete se aud în această silabă?

2.Ordonează cuvintele pentru a obține propoziții. Transcrie propozițiile obținute.
Actorul, talent, are, mult
desenele, plac, Îmi, animate
preferă, mei, Prietenii, lectura

3. Despărțiți în silabe cuvintele şi scrieți-le în rubrica potrivită:
creastă, răsare, urs, soare, seară, crăiasă, stea, lectură, copt;

o silabă
2 silabe
3 silabe









4.Eu zic multe, voi spuneţi una!
(exercițiu oral)
Cercuri/ măcelari/ cercei/ inele/ coli/ mere/ baloane/ ace;
(sarcină pe grupe)

5. Jocul silabelor
Ofer elevilor dintr-un coșuleț câte un jeton/ floare pe care este scrisă o silabă.
Elevii au ca sarcină să găsească un cuvânt care conține silaba respectivă și să-l scrie pe jeton.
După realizarea acestei sarcini toate florile vor fi lipite pe rochița Zânei Primăvară a cărei imagine se află pe o coală de flipchart în fața clasei..



-Elevii rezolvă sarcinile conform cerințelor propunătoarei.
Elevul solicitat vine la panou și ordonează propoziția.

- Elevii vor citi în ritm propriu enunțul şi vor lucra pe el. Vor număra cuvintele din propoziție, silabele și vor intui sunetele indicate.
Elevii vor rezolva sarcini într-un mod asemănător celui de mai jos:
1.Propoziția are 4 cuvinte/ primul cuvânt este ,,primăvara”/ ultimul cuvânt este ,,florilor”/ silabele vor fi numărate astefel: 4/2/4/3 silabe.
Elevii solicitați vor participa la rezolvarea exerciţiului de analiză orală;







2.Elevii aranjează în ordine cuvintele date, indicând sub fiecare cuvânt cifra care reprezintă ordinea cuvântului în propoziţie:
Actorul are mult talent.
Îmi plac desenele animate.
Prietenii mei îndrăgesc lectura.

3. Elevii vor așeza cuvintele astfel:

o silabă
2 silabe
3 silabe
urs
creastă
răsare
stea
soare
crăiasă
copt
seară
lectură


4.Se va găsi singularul cuvintelor, astfel:
 Cerc, măcelar, cercel, inel, coală, măr, balon, ac;


5.Elevii extrag floarea din coșuleț și scriu cuvinte potrivite cu silaba respectivă.
Vin în fața clasei și lipesc floarea pe rochița Primăverii.






Exerciţiul





Metoda fonetică analitico-sintetică




























Exerciţiul















Exercițiul









Jocul















Fișă de lucru

























Fișă de lucru
























Jetoane-flori


Frontală





















Frontală












































Independentă

Aprecieri verbale










Observarea




Aprecieri verbale





















Aprecieri verbale






















Aprecieri verbale


7.


O6
Atingerea performanței

 7 min

Elevii primesc următoarea sarcină didactică:
Scrie o propoziție în care cuvintele să înceapă cu aceeași literă. Exemplu: Trică termină tot tortul.

Model de realizare al elevilor:
Aura adună alune.
Maria mănâncă mere.
Corina cântă cântecul cu Cristi.
Matei mută mobila.


Exercițiul

Fișe de lucru

Pe grupe


Coevaluare


8.


O3

O7
Evaluarea
activității

10    in.
Elevii vor primi o fișă de evaluare cu următoarele sarcini:
1.Denumeşte imaginile şi scrie cuvântul sub ele.
2.Unește câte două silabe pentru a obține cuvinte și scrie-le pe spațiul dat:
bu        mos
fru         
hai         nic    


Elevii după finalizarea sarcinii, se autocorectează cu ajutorul propunătoarei.


Exercițiul



Fișe de evaluare


Independentă



Autoevaluare


9.

Încheierea activității

2 min.
   Fac aprecieri individuale şi colective.
  Anunț elevilor: Tema pentru acasă. Alcătuți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.

Elevii ascultă aprecierile propunătoarei și explicația  temei. 

Explicația

Fișe cu cerința temei

frontală

Aprecierea verbală, colectivă şi individuală

Acordare de calificative
Recompense



Fișă de lucru (dirijarea învățării)

1.Ordonați cuvintele pentru a alcătui o propoziție.
anotimpul  e  florilor.  Primăvara
Transcie propoziția:

 








2.Ordonează cuvintele pentru a obține propoziții. Transcrie propozițiile obținute.

Actorul  talent.  are  mult

desenele  plac  Îmi  animate.

îndrăgesc  mei  Prietenii  lectura.

 





 











3. Despărțiți în silabe cuvintele şi scrieți-le în rubrica potrivită:
creastă, răsare, urs, soare, seară, crăiasă, stea, lectură, copt;


o silabă
2 silabe
3 silabe
















































Fișă de lucru
(atingerea performanței/ pe grupe)

 Scrie o propoziție în care cuvintele să înceapă cu aceeași literă. Exemplu: Trică termină tot tortul.

 














Fișă de lucru
(atingerea performanței/ pe grupe)

 Scrie o propoziție în care cuvintele să înceapă cu aceeași literă. Exemplu: Trică termină tot tortul.

 














Fișă de evaluare

                                                                                                                           


1.      Denumeşte imaginile şi scrie cuvântul sub ele:

http://ts1.mm.bing.net/th?id=H.4647254277424000&pid=1.9
http://ts1.mm.bing.net/th?id=H.4810613379891460&pid=1.9
http://ts4.mm.bing.net/th?id=H.4716471970956547&pid=1.9





2.Unește câte două silabe pentru a obține cuvinte și scrie-le pe spațiul dat:
bu         mos

fru         

hai         nic    

 



















TEMĂ
     Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
     Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
      Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
  Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
     Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
     Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
      Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
  Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
     Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
     Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
      Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
  Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
     Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
     Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
      Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
  Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
     Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
     Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.


TEMĂ
      Alcătuiți propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
  Bogdan, floare, hipopotam, greiere, Felicia.






CIORCHINE


 












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.