Proiect didactic
Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data : 02.04.2019
Clasa: a III -a B
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător: Florean Cornelia
Unitatea de
învăţare: Cum
gândesc? Ce simt? Cum mă comport?
Subiectul lecției: Intuirea
claselor morfologice – Verbul, exerciții aplicative
Text
suport: Dărnicie, după Mircea
Sântimbreanu
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.3. Sesizarea unor regularităţi ale limbii prin
raportare la mesaje audiate;
3.5. Sesizarea unor regularităţi ale limbii pe baza
textului citit;
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 - să recunoască
verbele, aplicând cunoștințele însușite în contexte date;
O 2 - să ordoneze
alfabetic verbele identificate;
O3- să schimbe
valoarea gramaticală a unor cuvinte;
O4- să găsească verbe
conform unor criterii date;
O5- să asocieze
verbele cu expresiile potrivite;
Psihomotrice:
O6 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O7- să
manifeste interes pentru activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, observarea, jocul, expunerea;
-Materiale: flipchart, manuale, caietele elevilor, fișe
de lucru, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontală, independentă și pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 20 elevi
Resurse temporale: 50 min.
DEMERSUL DIDACTIC
Nr.
Crt.
|
Etapele lecției
|
Ob.
op
|
Activitatea
propunătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode și procedee
|
Mijloace didactice
|
Forma de organizare
|
Evaluare
|
||||||
1.
|
Momentul
organizatoric
1 min.
|
|
Se aeriseşte sala
de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii
a lecției:
Se pregătește
materialul didactic.
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
|
|
|
frontală
|
observarea
|
||||||
2.
|
Captarea atenției
5 min.
|
|
Propun completarea
unui aritmogrif.
1.
Aritmogriful este expus pe o
coală de flipchart, în fața clasei, dar și pe fișele de lucru ale elevilor.
Pe coloana verticală de la A la B se va
obţine cuvântul: VERB (anexa 1)
Cerinţe
:
1.Partea de
vorbire care exprimă o însuşire a unui substantiv;
2.Substantivele
care denumesc ființe, lucruri, fenomene de același fel sunt....
3.Partea de
vorbire ca ţine locul unui substantiv ;
4.Partea de
vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii;
|
Elevii sunt
atenţi şi dau răspunsurile corespunzătoare:
Elevii descoperă soluția pe verticala A-B a
aritmogrifului, cuvântul VERB.
Soluții:
1.ADJECTIV
2.COMUNE
3.PRONUME
4.SUBSTANTIV
|
Jocul
|
aritmogrif
flipchart
|
Fontală
|
Aprecieri
verbale
|
||||||
3.
|
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min.
|
|
Astăzi la ora de
limba română vom continua să rezolvăm sarcini pe baza textului studiat ora
trecută și ne vom consolida cunoștințele despre verb. Vom face exerciții aplicative ca să putem
comunica corect, atât în scris, cât şi oral.
Scriu titlul lecției la tablă:
Verbul
Atrag atenția
asupra participării active și cu interes la lecție.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
Își notează
titlul lecției în caiete.
|
Explicația
|
Caietele
elevilor
|
frontală
|
observarea
|
||||||
4.
|
Reactualizarea
cunoștințelor însușite
anterior
5 min.
|
O1
|
Solicit
elevilor realizarea următorului joc.
Fiecare
elev dă exemplu de un verb care începe cu litera inițială a propriului
prenume.
De exemplu:
Andrei
va spune....aruncă, Ionuț....iartă etc.
Ce
este verbul?
|
Fiecare elev dă exemplu de câte un verb
conform regulii jocului.
Raluca – râde
Denisa- duce
Ionuț- izvorăște
Bianca- se bucură etc.
Verbul este partea de vorbire
care exprimă starea, acțiunea sau existența ființelor, lucrurilor,
fenomenelor naturii.
|
Jocul
Conversația
|
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
|
||||||
5.
|
Dirijarea învățării
20 min.
|
O1
O2
O3
|
Descopăr
pe o planșă de flipchart un fragment din textul
,,Dărnicie”
după Mircea Sântimbreanu, text ce se află și pe fișa de lucru pe care fiecare
elev o primește la începutul activității (Anexă ):
Solicit
elevilor, pe baza acestui text, efectuarea
următoarelor sarcini:
1.Subliniază verbele din
textul dat și grupează-le în tabel:
2. Ordonează alfabetic verbele identificate din textul
dat:
3.Transformă substantivele
date în verbe ca în model:
Dărnicie - a dărui
prieten-
înserare-
chemare-
țârâit-
ieșire-
amintire-
4. Grupează verbele pe două coloane după numărul de
personae care realizează acțiunea:
credem, se uită, curge, stau, se cern,
putem, chemăm, iese, azvârlim, așteaptă
5.
Transformă verbele date, ca în model:
știu - am știut - voi ști
stau-________________
plutesc- _____________
simt-________________
dau- ________________
ies-_________________
promit.______________
fac- ________________
sparg-_______________
|
Elevii vor
răspunde astfel:
1.Verbele subliniate vor fi:
Acțiune: sparg, se cern, plutesc, iese, se uită, se întoarce
Stare: stau, stă
Existența: este, este;
2.Ordinea
completării verbelor va fi:
cern, este, este, iese,
întoarce, plutesc, sparg, stau, stă, uită;
3.
a împrieteni/ a
se însera/ a chema/ a țârâi/ a ieși/ a aminti
4.
Singular: se uită, curge, stau,
iese, așteaptă;
Plural: credem, se cern,
putem, chemăm, azvârlim;
5.
-Stau/am stat/voi
sta
-Plutesc/am
plutit/ voi pluti
-Simt/am simțit/
voi simți
-Dau/ am dat/ voi
da
-Ies/ am ieșit/
voi ieși
-Promit/ am
promis/ voi promite
-Fac/ am făcut/
voi face
-Sparg/ am spart/
voi sparge
|
Exercițiul
Exercițiul
|
Fișe
de lucru
Flipchart
Fișe
de lucru
|
Frontală
Frontală
|
Aprecieri
verbale
Observarea
Aprecieri
verbale
|
||||||
6.
|
Atingerea performanței
6 min.
|
O4
|
Enumeră minimum trei verbe potrivite următoarelor
substantive:
Prietenul
Gazda
Băiatul
Musafirul
|
Elevii vor
răspunde astfel:
-Prietenul dăruiește, ajută, corectează.
-Gazda povestește, amintește, ascultă;
Băiatul vorbește, se laudă, se așază;
Musafirul ascultă, răspunde, se miră;
|
Exercițiul
|
Fișe
de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri
verbale
|
||||||
7.
|
Realizarea feeedback-ului
6 min.
|
O4
|
Propun elevilor
organizarea unui concurs pe grupe,
fiecare grupă având următoarea sarcină:
Scrie câte un
verb care începe cu următoarele litere: d, a, r, n, i, c, e. (Dărnicie)
Câştigă echipa
care termină prima și identifică verbele potrivite.
|
Elevii vor găsi verbe precum:
d- doare,
dă, dăruiește;
a-aruncă,
aleargă, ascultă, alintă, ascute;
r- râde,
rănește, ridică;
n-numește, nimerește, năzuiește,
narează;
c-cântă, culege, citește, colorează,
coboară;
e-este, echilibrează, elaborează,
etichetează;
|
Jocul
Exercițiul
|
Fișe
de lucru
|
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
|
||||||
8.
|
Evaluarea
5 min.
|
O1
O5
|
Elevii
primesc o fișă de evaluare (anexă) cu următoarele sarcini:
1.Încercuiește forma corectă
a verbelor scrise în paranteze:
2.Uneşte prin săgeţi verbele
cu expresia potrivită: (expresii din textul studiat)
Diferențiat:
Transcrie următorul enunț și
alcătuiește propoziții cu toate cuvintele subliniate.
|
Elevii rezolvă
sarcinile din fișa de evaluare.
|
Exercițiul
|
Fișe
de evaluare
|
Independen-
tă
|
Evaluare
scrisă
Coevaluare
|
||||||
9.
|
Încheierea
activității
1 min.
|
|
Fac aprecieri
asupra modului cum au participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra
modului cum s-au realizat obiectivele propuse.
Îi anunț tema pentru acasă:
Transcrie primele trei enunțuri din textul ,,Dărnicie”
de M. Sântimbreanu și subliniază cu o linie verbele.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Explicația
|
Caietele
elevilor
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
Calificative
|
ANEXĂ
Completând
rândurile 1, 2, 3, 4 cu literele potrivite, veţi descoperi pe coloana A-B numele unei părţi de vorbire.
- Partea de vorbire care exprimă o însuşire a unui substantiv;
- Substantivele care denumesc ființe, lucruri, fenomene de același fel se numesc.....;
- Partea de vorbire ca ţine locul unui substantiv (unui nume);
- Partea de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii...;
A
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
ANEXĂ
Completând
rândurile 1, 2, 3, 4 cu literele potrivite, veţi descoperi pe coloana A-B numele unei părţi de vorbire.
- Partea de vorbire care exprimă o însuşire a unui substantiv;
- Substantivele care denumesc ființe, lucruri, fenomene de același fel se numesc.....;
- Partea de vorbire ca ţine locul unui substantiv (unui nume);
- Partea de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii...;
A
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
Fișă de evaluare
1.Încercuiește
forma corectă a verbelor scrise în paranteze:
Băiatul (iese/
ies) tiptil în hol și (se uită/se
uitase) cercetător prin ochiul de la ușă. Apoi (se întorc/se întoarce) în vârful picioarelor. (Se așeză/ se așez) pe covorașul din fața sobei și (aștept/ așteptă) ca musafirul nepoftit
(să plec/ să plece).
2.Uneşte prin săgeţi verbele cu expresia
potrivită: (expresii din
textul studiat)
Stau
|
o nucă cu vătraiul
|
Se cern
|
pentru patinele mele
|
A venit
|
fulgi foșnitori
|
Sparge
|
la taifas
|
Fișă de evaluare
1.Încercuiește
forma corectă a verbelor scrise în paranteze:
Băiatul (iese/
ies) tiptil în hol și (se uită/se
uitase) cercetător prin ochiul de la ușă. Apoi (se întorc/se întoarce) în vârful picioarelor. (Se așeză/ se așez) pe covorașul din fața sobei și (aștept/ așteptă) ca musafirul nepoftit
(să plec/ să plece).
2.Uneşte prin săgeţi verbele cu expresia
potrivită: (expresii din
textul studiat)
Stau
|
o nucă cu vătraiul
|
Se cern
|
pentru patinele mele
|
A venit
|
fulgi foșnitori
|
Sparge
|
la taifas
|
Fișă de lucru (dirijarea învățării)
Text
suport ,,Dărnicie” după Mircea Sântimbreanu
Cei doi băieți stau la taifas lungiți pe covorul gros din fața sobei și
sparg cu vătraiul nuci aurite. În odaie este o lumină plăcută iar la ferestre
se cern fulgi foșnitori ce plutesc prin
văzduh.
Spovedania este curmată brusc de sonerie. Băiatul iese tiptil și se
uită prin ochiul de la ușă. Stă nemișcat apoi se întoarce indispus în vârful
picioarelor.
1.Subliniază verbele din textul dat și grupează-le în
tabel:
Acțiune
|
Stare
|
Existență
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Ordonează alfabetic verbele identificate din textul
dat:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Transformă substantivele date în verbe ca în model:
Dărnicie - a dărui
prieten-
înserare-
chemare-
țârâit-
ieșire-
amintire-
4.Grupează
verbele pe două coloane după numărul de personae care realizează acțiunea:
credem, se uită, curge, stau, se cern,
putem, chemăm, iese, azvârlim, așteaptă
|
|
singular
|
plural
|
|
|
5.Transformă
verbele date, ca în model:
știu - am știut - voi ști
stau-___________________
plutesc- ________________
simt-___________________
dau- ___________________
|
ies-_______________________
promit.____________________
fac- ______________________
sparg-_____________________
|
Fișă de lucru (pe grupe)
4..Enumeră minimum trei verbe potrivite următoarelor
substantive:
Prietenul
___________________________________________________
Gazda________________________________________________
Băiatul________________________________________________
Musafirul______________________________________________
5.Scrie câte un verb care începe cu fiecare din literele
următoare: d, a, r, n, i, c, e. (Dărnicie)
d…………………………….
a………………………………
r……………………………………..
n………………………………………
|
i………………………………….
c…………………………………
e…………………………………….
|
Fișă de lucru (pe grupe)
4.Enumeră minimum trei verbe potrivite următoarelor
substantive:
Prietenul
___________________________________________________
Gazda________________________________________________
Băiatul________________________________________________
Musafirul______________________________________________
5.Scrie câte un verb care începe cu fiecare din literele
următoare: d, a, r, n, i, c, e. (Dărnicie)
d…………………………….
a………………………………
r……………………………………..
n………………………………………
|
i………………………………….
c…………………………………
e…………………………………….
|
Fișă de evaluare (diferențiat)
Transcrie următorul enunț și alcătuiește
propoziții cu toate cuvintele subliniate.
Dacă toată zăpada asta din curte ar
fi halviță sau frișcă, l-aș chema
întâi pe Vintilă și l-aș ruga să-și ia câtă are nevoie.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fișă de evaluare (diferențiat)
Transcrie următorul enunț și alcătuiește
propoziții cu toate cuvintele subliniate.
Dacă toată zăpada asta din curte ar
fi halviță sau frișcă, l-aș chema
întâi pe Vintilă și l-aș ruga să-și ia câtă are nevoie.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.