Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data : 26.11.2018
Clasa: a III -a B
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător: Florean Cornelia
Unitatea de
învăţare: Când
mergem la colindat?
Subiectul lecției: Textul narativ - relatarea unor întâmplări
citite; Text suport: Lupul la
stână, de Ion Creangă
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un text informativ sau
literar accesibil;
3.2. Formularea unui răspuns emoţional faţă de textul literar citit ;
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 -să citească textul
corect, expresiv, fluent și conștient ;
O2- să formuleze
întrebări / răspunsuri referitoare la
conţinutul textului;
O 3- să găsească
cuvinte cu sens asemănător/ opus/ omonim ale unor cuvinte/ expresii date;
O4- să identifice
caracteristicile personajelor din textul dat;
O5- să indice ordinea
în care s-au petrecut întâmplările din text;
O6- să își exprime
părerea față de atitudinea personajelor din text;
Psihomotrice:
O7 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O8- să
manifeste interes față de activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: lectura
explicativă,explozia stelară, exerciţiul, conversaţia, jocul, observarea;
-Materiale: flipchart, caietele de lucru cu textul propus
pentru activitate, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontal, independent, pe grupe;
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
-Berechet Daniela și asociații, Caiet de lucru pentru clasa a III-a,
Editura Paralela 45, București, 2018;
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 20 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Modalităţi
de
evaluare
|
||||||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forma de activitate
|
||||||||
1
|
||||||||||||
Moment organizatoric
1 min
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
Verific
cantitativ realizarea temei.
|
Elevii se pregătesc pentru activitate, prezintă
caietele de teme.
|
Conversația
|
Caietele
de teme ale elevilor
|
Frontală
|
Observarea
|
||||||
Captarea atenției
4 min
|
Captarea atenției se realizează printr-un
aritmogrif.
Soluția acestuia
va fi: ,,Texte literare”.
|
Elevii vor da
răspunsurile potrivit definițiilor aritmogrifului din caietul de lucru, pag.
48.
|
jocul
|
Planșă
Flipchart
Caiete de lucru
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
||||||
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min
|
Menționez elevilor că astăzi, la ora de
limba română, vom descoperi mesajul textului literar narativ: ,,Lupul la
stână” de Ion Creangă și vom rezolva exerciții aplicative pe marginea lui.
Notez pe tablă titlul lecției.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
|
Explicația
|
Frontală
|
Observarea
|
|||||||
Actualizarea cunoștințelor
2 min
|
Adresez
elevilor următoarea întrebare:
-Ce fel de
text este ,,Lupul la stână”, de Ion Creangă?
-De ce
considerați că este un text literar narativ?
-Ce texte
scrise de Ion Creangă cunoașteți?
|
Elevii solicitați
răspund la întrebările propunătoarei.
|
Conversația
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||||||
Dirijarea învățării
20 min
|
O1
O2
O6
O3
|
După ce se va
citi în lanț și pe roluri textul voi adresa elevilor următoarele întrebări:
1.Unde se
petrece întâmplarea?
2. Care
sunt personajele povestirii?
3.Ce a
făcut lupul?
4.Cum a
răspuns mielul?
5.De ce
credeți că s-a terminat așa întâmplarea?
6.Putea fi
altul finalul povestirii?
7.A fost
corect ce s-a întâmplat cu mielul? De ce?
8.Dacă ai
fi fost mielul, ce ai fi făcut într-o asemenea situație?
9.Dacă ai
fi fost mama mielului, cum ai fi reacționat văzându-ți copilul în gura
lupului?
a)Solicit elevilor să rezolve exercițiul de la pag. 50
din caiet și să explice sensul expresiilor:
-pe când
întunericul se lupta cu lumina;
-cu
blândețe;
-mă jur pe
părul meu;
b)Cer
elevilor să găsească cuvinte cu sens
asemănător pentru:
-neînțelept,
zbiera, înmărmurită, sărmana și cu sens opus pentru:
-flămând,
lumină, slab, prieten.
|
Elevii vor
răspunde astfel:
1.Întâmplarea se
petrece lângă un staul de oi.
2.Personajele
povestirii sunt: lupul și mielul.
3.Lupul l-a
convins pe miel să iasă din staul.
4.Mielul a ieșit
din staul, iar lupul l-a mâncat.
5.Deoarece mielul
nu a ascultat de sfatul mamei și a crezut cuvintele lupului.
6. Da, dacă
mielul ar fi chemat părinții și n-ar fi ieșit din staul, lupul ar fi fost
alungat.
7.Da. Pentru că
nu și-a ascultat mama și a trecut dincolo de gard.
8. Eu aș fi
alarmat pe cei mari și lupul ar fi fost alungat.
9. Aș fi încercat
să-l prind pe lup și să-l duc înaintea celor înțelepți spre a fi judecat
pentru fapta sa rea.
Elevii răspund
astfel:
a)
- se însera
-cu răbdare
-pe onoarea sa
b)
-nepriceput,
țipa, nemișcat/ uimit
-sătul,
întuneric, gras, dușman.
|
Lectura explicativă
Conversația
Exercițiul
|
Manuale
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
observarea
|
|||||
Atingerea performanței
4 min
|
O4
|
Solicit elevilor
să rezolve următoarele sarcini:
1.Subliniază caracteristicile mielului din
poveste: era frumușel, isteț, ascultător, grăsuț, avea blănița moale și cârlionțată,
glasul subțirel, avea o mamă de la care primea numai sfaturi bune, îi plăcea
să fie lăudat, se certa mereu cu frații săi;
2.Încercuiește caracteristicile lupului: curajos, viclean, animal erbivor, carnivor, slab, neajutorat,
prefăcut, sincer, blând, cuminte, darnic;
|
Elevii vor
rezolva astfel:
1.era frumușel,
avea blănița moale și cârlionțată, avea o mamă de la care primea numai
sfaturi bune;
2. viclean, curajos, carnivor, prefăcut.
|
Exercițiul
|
Caietele de lucru
|
frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Realizarea feed-back-ului
7 min
|
O2
|
Fixarea
conţinutului se va face prin
Aplicarea metodei
explozia stelară.
Elevii vor lucra
pe 5 grupe, fiecare grupă având drept sarcină alcătuirea unor întrebări care
să înceapă cu:
-Cine?
-Ce?
-Unde?
-De ce?
-Când?
Membrii grupelor
vor expune întrebările și răspunsurile potrivite la panou.
|
Elevii formulează
întrebări respectând cerința dată, astfel:
-Cine a venit lângă staul?
- Ce voia lupul?
-Unde se duce mielul?
-De ce l-a păcălit lupul pe miel?
-Când a venit lupul la stână?
|
Explozia
stelară
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Evaluarea
activității
10 min
|
O6
O3
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu următoarele sarcini:
1.
Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din text.
Lupul se recomandă a fi prieten pentru a nu fi recunoscut.
Un lup flămând s-a apropiat seara de
staul.
Ochii lui au fost zăriți prin gard de
miel.
Zbierând, mama se trezește și-l
vede în gura lupului.
Deși știa că mănâncă doar carne,
mielul se lasă îmbrățișat.
2.Menționează
în enunțuri două înțelesuri diferite ale cuvintelor: iute și păr.
Diferențiat:
1.Transcrie
propozițiile următoare și desparte în silabe cuvintele subliniate:
Un miel din cei ce se jucau văzu prin gard strălucind ceva ca două lumânări aprinse. El se apropie
de locul acela, ca să afle ce-i acolo.
2. Colorează personajul preferat din textul Lupul la stână, de Ion Creangă.
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
1.
Ordinea propozițiilor este:
Un lup flămând s-a apropiat seara de staul.
Ochii lui au fost zăriți prin gard de miel.
Lupul se recomandă a fi prieten pentru a nu
fi recunoscut.
El cere să fie dus la iarbă și trifoi.
Deși știa că mănâncă doar carne, mielul se
lasă îmbrățișat.
Zbierând, mama se trezește și-l vede în gura
lupului.
2.
Tata mănâncă un ardei iute.(gust)
Cristi este iute de picior.(rapid)
În curtea bunicilor am văzut un păr plin cu fructe. ( pom)
Elena și-a prins o floare în păr. (podoabă capilară)
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
Caietele
elevilor
|
independent
|
Evaluare
Scrisă
Evaluare în
perechi
|
|||||
Încheierea activității
1 min.
|
Fac aprecieri asupra modului cum au
participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat
obiectivele propuse.
Îi anunț tema pentru acasă:
Realizează un text (de cel puțin zece propoziții) prin
care faci o judecată a lupului.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Conversația
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Fișă de evaluare (diferențiat)
1.Transcrie propozițiile
următoare și desparte în silabe cuvintele subliniate:
Un miel din cei ce se jucau, văzu prin gard strălucind
ceva, ca două lumânări
aprinse. El se apropie de locul acela, ca să afle ce-i acolo.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Colorează personajul preferat din textul Lupul la stână, de Ion Creangă.
Fișă
de evaluare
1.Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din
text.
Lupul se recomandă a fi prieten pentru
a nu fi recunoscut.
|
Un lup flămând s-a apropiat seara de
staul.
Ochii lui au fost zăriți prin gard de
miel.
Zbierând, mama se trezește și-l vede
în gura lupului.
Deși știa că mănâncă doar carne,
mielul se lasă îmbrățișat.
2.Menționează în enunțuri
două înțelesuri diferite ale cuvintelor: iute
și păr
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fișă
de evaluare
1.Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din
text.
Lupul se recomandă a fi prieten pentru
a nu fi recunoscut.
|
Un lup flămând s-a apropiat seara de
staul.
Ochii lui au fost zăriți prin gard de
miel.
Zbierând, mama se trezește și-l vede în
gura lupului.
Deși știa că mănâncă doar carne,
mielul se lasă îmbrățișat.
2.Menționează în enunțuri
două înțelesuri diferite ale cuvintelor: iute
și păr
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.