Școala Gimnazială Movila Miresii
Data: 24.02.2015
Clasa: I-A
Propunător: Vîju Cornelia
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Disciplina: Comunicare în limba
română
Unitatea de învăţare: Împărăția
literelor
Tema lecţiei: Sunetul și litera ,,b” mic de tipar și de mână - Citirea
propoziţiilor/ enunţurilor - Scrierea ortografică a cuvintelor
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe
specifice
1.3. Identificarea unor sunete, silabe, cuvinte în enunţuri rostite cu
claritate
3.1. Citirea unor cuvinte şi propoziţii scurte, scrise cu litere de tipar
sau de mână
- intuirea unor cuvinte însoţite de imagini
4.1. Scrierea literelor de mână
Obiective
operaţionale: La
sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili:
-cognitive:
O1 – să citească în ritm propriu, corect şi conştient cuvintele şi
propozițiile din lecţia “În
parc”;
O2 – să scrie corect, în ritm
propriu, litere, silabe, cuvinte și propoziții;
O3 – să despartă corect cuvinte
în silabe;
O4 – să ordoneze cuvinte date
pentru a obţine propoziţii;
O5 – să formuleze întrebări și
răspunsuri pe baza textului citit;
O6 – să identifice cuvinte noi
înlocuind prima literă din cuvintele date;
- psiho-motorii
O7- să coloreze imaginile date
corespunzător;
- afectiv-atitudinale:
O8 - să manifeste interes pentru
conținutul textului și în scrierea
corectă, caligrafică;
Strategia didactică:
Metode şi procedee:
-metoda fonetică
analitico-sintetică, conversaţia,explicația, expunerea, exerciţiul, jocul.
Resurse:
- materiale:
abecedar, caietul
de scriere, fişe de evaluare;
- bibliografice:
- Curriculum Naţional – Programe şcolare pentru clasa I, 2003
- Cleopatra
Mihăilescu, Tudora Piţilă, Abecedar,
Ed. Aramis, Bucureşti, 2004;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în învăţământul primar,
Editura „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
- umane: elevi 16
- temporale: 50 minute
Desfăşurarea activităţii
Nr.
Crt
|
Ob.
Op.
|
Etapele lecţiei/timp
|
Organizarea situaţilor de învăţare
|
Metode şi
procedee
|
Mijloace
de învăţământ
|
Modalităţi
de evaluare
|
|
|
Activitatea
cadrului didactic
|
Activitatea
elevilor
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
|
|
Momentul organizatoric
1 min
|
Asigur condiţiile necesare desfăşurării în
bune condiţii a lecţiei cerând elevilor să-şi pregătească cele necesare, să-şi
corecteze poziţia în bancă.
|
Se pregătesc pentru începerea
activităţii – de comunicare în limba română. Au pe băncuțe abecedarele deschise la ultima
lecție studiată. ,,Litera b”
|
|
Cărțile de abecedar
|
Observarea
|
2.
|
O1
|
Verificarea temei
3 min.
|
Se verifică tema, cantitativ și
calitativ.
Elevii au avut de transcris textul
,,În parc” . În timp ce propunătoarea verifică caietele de teme ale elevilor,
aceștia citesc în lanț textul din abecedar.
|
Elevii citesc lecția în lanț.
|
Exercițiul
|
Abecedarele
|
Aprecieri verbale
|
3.
|
|
Reactualizarea
cunoștințelor
3 min.
|
1- Ce am
învățat până în prezent la orele de comunicare?
2- Ce este litera?
3- Când folosim literele?
4- Cu ce litere scriem?
5- De câte tipuri sunt literele de mână?
6.- Când scriem cu literă
mare?
7.- Din
ce sunt formate propozițiile?
8.- Dar
cuvintele?
9.-
Silabele din ce sunt formate?
|
1.am învățat să
citim și să scriem literele de mână
2.litera este
semnul grafic al sunetului
3.când vrem să
scriem silabe, cuvinte, propoziții
4.folosim
literele de mână
5. litere mici și
litere mari de mână
6. la început de
propoziții și atunci când denumim nume de persoane, ape, orașe etc.
7.din cuvinte
8. din silabe
9.din litere
|
Conversația
|
|
Aprecieri verbale
|
4.
|
|
Captarea
atenţiei
2 min.
|
Prezint elevilor următoarele ghicitori:
1.Când e plin zboară,
Când e gol coboară.
Ghici ce-i?
2.Nu e peşte, nici vapor
Uriaşul mărilor.
Ghici ce-i?
3.Pe masă sau în tavan,
Seara vezi un ghem bălan.
Ghici ce-i?
4.Două roate-n lanţ legate
Duc iute un
om în spate.
Ghici ce-i?
Ce observați
la aceste cuvinte?
|
Elevii vor răspunde astfel:
1 balonul
2
balena
3 becul
4
bicicleta
Toate aceste cuvinte încep cu sunetul b.
|
Jocul
|
Textul
ghicitorilor
|
Aprecieri verbale
|
5.
|
|
Anunţarea temei şi a
obiectivelor
1 min
|
Anunţ tema lecţiei:
Astăzi vom continua să
ne jucăm cu litera „b” mic de
tipar și de mână pentru a putea citi și scrie cuvinte cu această literă.
|
Ascultă cu atenţie propunătoarea.
|
Expunerea
|
|
Observarea
|
6.
|
O1
O2
O3
O5
O3
O6
O8
|
Dirijarea activităţii
25 min.
|
Se face citirea model, cu o pronunție
clară a textului din abecedar, În parc.
Elevii citesc textul în lanț, selectiv și model.
Propun elevilor
să citească încă o dată ultima propoziție din abecedar şi cer să facem diverse
exerciţii pe marginea acesteia.
Mirabela și Șerban sunt bucuroși.
Elevii o vor scrie în caiete, iar eu o voi scrie la
tablă.
Cer elevilor să
numărăm cuvintele propoziției, să recunoască care este primul, al doilea și
ultimul cuvânt, iar apoi invit câțiva elevi să despartă în silabe cuvintele
din această propoziție.
Formularea de
întrebări plecând de la text :
1.Care sunt
personajele acestui text?
2.Unde locuiește
Șerban?
3.Unde se întâlnesc
cei doi?
4.Ce fac în parc cei
doi copii?
5.Ce observă Mirabela
în iarbă?
Solicit elevilor să despartă în silabe următoarele cuvinte ce conțin sunetul ,,b” :
coboară
albastru
bucurie
telecabină
bomboane
Dacă timpul va
permite, cer elevilor să alcătuiască propoziții utilizând aceste cuvinte.
Joc didactic:
Scrie în locul literei „p”
litera „b”.
Citeşte
cuvintele!
pot ;
paie; pară;
pun ; pere; parcă;
pat ; după
; împăiat;
Completează oral propoziţiile:
Pe
malul lacului orăcăie o ………….. .
Pe
lac înoată …………. graţioase.
|
-Elevii rezolvă sarcinile
conform cerințelor propunătoarei.
- Elevii vor citi
în ritm propriu enunțul şi vor lucra pe el. Vor număra cuvintele din
propoziția cerută de propunătoare. Elevii despart cuvintele date în silabe şi
vor indica numărul acestora sub fiecare cuvânt;
(4-1-2-1-3)
Elevii vor răspunde astfel la întrebări:
1. Personajele
sunt: Șerban și Mirabela
2. Șerban
locuiește la bloc.
3.Copiii se
întâlnesc în parc.
4. Ei plantează
un puiet de brad.
5. Mirabela vede
o vrabie în iarbă.
Elevii despart
astfel:
co-boa-ră/ al-bas-tru/ bu-cu-ri-e/ te-le-ca-bi-nă/
bom-boa-ne;
La jocul didactic, elevii formează
cuvintele astfel:
bot/ bun/ bat/ baie/ bere/ bară/ barcă/ dubă/ îmbăiat
Elevii vor completa propozițiile lacunare folosind cuvintele: broască și lebede.
|
Metoda fonetică analitico-sintetică
Jocul
Conversația
Exerciţiul
|
Tablă
Caietele elevilor tip I
|
Aprecieri verbale
Observarea
Aprecieri verbale
|
7.
|
O4
|
Asigurarea feed-back-ului
5 min
|
Elevii primesc următoarea sarcină
didactică pe care eu o scriu la tablă, iar ei în caietele de clasă.
Propoziții încurcate:
este, El,
meu, bunicul.
un,
Mirabela, nume, e.
borcan, Eu, un, am.
Solicit pe rând trei elevi să le scrie la
tablă.
|
Sarcina va fi rezolvată astfel:
El
este bunicul meu.
Mirabela
e un nume.
Eu
am un borcan.
Elevii se vor corecta în caiete, dacă au greșit.
|
Exercițiul
|
Caietele de clasă
tip I
|
Autoevaluare
|
8.
|
O2
O7
|
Evaluarea
activității
8 min.
|
Elevii vor primi o fișă de lucru cu următoarele sarcini:
1.Colorează imaginile şi încercuieşte litera ,,b’’:
2.Denumeşte
imaginile şi scrie cuvântul sub ele:
3.Unește câte
două silabe pentru a obține cuvinte și scrie-le pe spațiul dat:
|
Elevii efectuează sarcinile din fișa de evaluare.
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
evaluare în perechi
|
9.
|
|
Încheierea activității
2 min.
|
Fac aprecieri individuale şi
colective.
Anunț elevilor: Tema pentru acasă. De alcătuit câte
două propoziții utilizând fiecare din următoarele cuvinte:
bloc, brad, iarbă, vrabie,
bucuroși
|
Elevii ascultă aprecierile propunătoarei și își notează tema.
|
Explicația
|
|
Aprecierea verbală, colectivă şi individuală
|
Fișă de
evaluare
1.Colorează imaginile şi încercuieşte litera ,,b’’:
|
|
|
|
||||
b r o a s c ă
|
b o m b o a n ă
|
r o b o t
|
ş u r u b
|
b o r c a n
|
1.
Denumeşte imaginile şi scrie cuvântul sub ele:
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Unește câte
două silabe pentru a obține cuvinte și scrie-le pe spațiul dat:
ba toi
bu bă
bar let
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.