UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Gimnazială Movila Miresii
PROPUNĂTOR:Florean
Cornelia
CLASA: a IV-a
DATA: 20.11.2017
DISCIPLINA: Istorie
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Epoci istorice,
evenimente, personalități, locuri istorice
SUBIECTUL: Grecii, prima
civilizație a Europei
TIPUL LECTIEI: transmitere de cunoştinţe
COMPETENȚE SPECIFICE:
- sa recunoasca si
sa utilizeze informatii dintr-o sursa istorica
- sa foloseasca
termeni istorici in situatii diverse
OBIECTIVE OPERATIONALE:
O1 – sa
precizeze pozitia geografica a Greciei;
O2 – sa
numeasca ocupatiile principale ale vechilor greci;
O3 – sa
descrie modul de viata al grecilor si cele doua mari orase-cetati
O4
- sa extraga informatii despre educatia
si mitologia greaca din textele date;
O5 – sa
completeze un text lacunar utilizand cuvintele date.
STRATEGII
DIDACTICE
* METODE
ŞI PROCEDEE: exerciţiul, conversaţia, explicaţia, problematizarea,munca cu harta, învăţarea
prin descoperire, tabelul conceptelor,
aprecierea verbala
* MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT: manual, caiet, fişă de lucru,
marker, foi flip-chart, fise cu texte, ilustratii cu Grecia, cu
zeitatile grecesti
* FORME
DE ORGANIZARE: frontal, pe grupe, individual
RESURSE:
Temporale: 45 minute
Umane: 16 elevi
BIBLIOGRAFICE:
-
Programa scolara pentru cls a IV-a
, Istorie, aprobat prin OMEN 5003/ 02.12.2014
-
Manual de istorie, cls a IV-a, de
Cleopatra Mihailescu, Tudora Pitila , Ed. Aramis, 2016
DEMERSUL
DIDACTIC
Nr. crt.
|
Etapele lectiei
|
Ob. op
|
Activitatea invatatorului
|
Activitatea elevilor
|
Strategie didactica
|
Evalu-are
|
||
Metode
procedee
|
Mijloace
de inv.
|
Forme de org.
|
||||||
1.
|
Momente
organizatoric
1 min
|
|
Anunţ
elevii să se pregătescă pentru lecţia de istorie. Ordonez şi distribui
materialele necesare desfăşurării lecţiei.
|
Elevii se pregătesc pentru lecţie.
|
|
Caietele
și manualele de istorie
|
frontal
|
|
2.
|
Captarea
atentiei
3 min
|
|
- se
prezinta imaginile cu Grecia din manual
- se
discuta imaginile
|
-
observa imaginile
-
raspund la intrebari
|
Conversatia
|
Ilustratii
cu Grecia
|
frontal
|
Observarea
|
3.
|
Anuntarea
temei si a obiectivelor
1 min
|
|
- se
anunta tema lectiei si obiectivele urmarite
|
-
noteaza titlul lectiei
|
|
|
frontal
|
|
4.
|
Dirijarea
invatarii
30min
|
O1
O2
O3
O4
|
Invit elevii
să citească textul din manual.
Stabilim
ideile pricipale pe care și le notează în caietele de notițe.
Adresez elevilor apoi următoarele întrebări pe baza textului:
Cum se mai
numea Grecia?
P: Care
este capitala Greciei?
P: Care
erau ocupaţiile principale ale grecilor?
P: Care era modul de viaţă şi
locuinţel grecilor?
E: Modul de viaţă şi locuinţele
grecilor erau simple. Casele făcute din lemn şi cărămidă uscată la soare.
P: Care era îmbrăcămintea grecilor?
P: Care erau cele mai importante
oraşe-cetăţi?
P: La ce vârstă începeau copiii să
meargă la şcoală?
P: În ce credeau grecii şi la cine se
rugau ei?
P: Care sunt cei mai cunoscuţi zei?
|
E: Grecia
se mai numea Elada.
E:
Capitala Greciei este Atena.
E: Ocupaţiile principale ale grecilor
erau: cultivarea măslinilor, a viţei de vie, a cerealelor (orz şi secară)
precum şi creşterea animalelor ( oi, capre, măgari).
E: Îmbrăcămintea era alcătuită
dintr-o bucată dreptunghiulară de
material ţesut în casă, fiind prinsă la mijloc cu o centură sau prinsă pe
umăr cu o fibulă (broşă, agrafă). Îmbrăcămintea femeilor era asemănătoare cu
cea a bărbaţilor.
E: Cele mai importante oraşe-cetăţi
erau Atena şi Sparta.
E: Copiii începeau să meargă la
şcoală de la vârsta de 7 ani.
E: Grecii credeau şi se rugau zeilor.
E: Zeus-zeul luminilor şi fulgerelor, Atena-zeiţa
înţelepciunii şi Apollo zeul zilei şi al artei.
|
Invatarea
prin descoperire
conversatia
Tabelul
conceptelor
Lucrul
cu manualul
|
Foi
flip-chart
Marker
Manual
Fise
cu texte
|
frontal
|
Observarea
Aprecieri
verbale
|
5.
|
Evaluarea
activității
9 min
|
O5
|
-
se da elevilor o fisa cu text
lacunar(anexa )
-
se cere elevilor sa completeze cu ajutorul cuvintelor date
|
-
completeaza textul lacunar
-
schimba fisele intre ei, le vor lua acasa ptr a le corecta ajutandu-se de
manual
|
Explicatia
exercitiul
|
Fise
de lucru
|
individual
|
Evaluare
în
perechi
|
6.
|
Incheierea
activitatii
1 min
|
|
- se
fac aprecieri asupra lectiei
Se da
tema pentru acasa: Portofoliu-
fragmente care descriu credinta grecilor in anumite zeitati din volumul „ Legendele Olimpului” de Al. Mitru
|
-
noteaza tema pentru acasa
|
|
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
SCHIȚA LECȚIEI
Grecia sau Elada
l Grecia este o ţară minunată, din sudul Europei. Capitala Greciei este Atena.
l Vechea Grecie se numea Elada, iar vechii greci se numeau, eleni.
l Ţinuturile unde s-a format poporul grec sunt foarte stâncoase, cu
câmpii puţine şi înguste, greu de străbătut până şi azi. Pământul nu prea roditor, clima foarte caldă vara
şi ploioasă iarna, i-au obligat pe greci să fie harnici şi economi.
Ocupaţiile principale
l Ocupaţiile principale au fost cultivarea măslinilor, a viţei de vie, a
cerealelor (orz şi secară) precum şi creşterea animalelor ( oi, capre, măgari).
l Daca drumurile pe uscat erau mai greu de străbătut, marea era deosebit
de prielnică pentru a comunica între un ţărm grecesc şi altul.
l Din această pricină, grecii au devenit repede corăbieri şi negustori
pricepuţi. Ei duceau in lumea largă vase din lut frumos pictate, ţesături,
vinuri dulci şi ulei de măsline şi aduceau în schimb grâne, bronz, aur, fildeş,
mirodenii.
Modul de viaţă
l Locuinţele şi modul de viaţă erau simple, ca şi la romani. Casele erau
făcute din lemn şi cărămidă uscată la soare.
l Îmbrăcămintea era alcătuită
dintr-o bucată dreptunghiulară de
material ţesut în casă, fiind prinsă la mijloc cu o centură sau prinsă pe umăr
cu o fibulă (broşă, agrafă).
l Îmbrăcămintea femeilor era
asemănătoare cu a bărbaţilor.
Oraşe-cetăţi
l Dezvoltarea meşteşugurilor şi a negoţului au favorizat întemeierea şi
dezvoltarea oraşelor-cetăţi, oraşelor-stat (polisuri).
l Cele mai importante au fost: Sparta şi Atena
l Atena şi Sparta îşi subordonează cu timpul şi celelalte oraşe.
l Cele două oraşe-stat sunt
diferite ca mod de organizare.
l Sparta deţinea cea mai puternică armată.
l Atena a devenit cea mai mare forţă maritimă a lumii vechi.
Mitologie
Vechii greci se rugau şi credeau în zei. Ei îşi închipuiau zeii
asemeni unor făpturi cu înfăţişare şi obiceiuri asemănătoare cu cele ale
oamenilor. Dar zeii nu mor niciodată, rămânând mereu tineri, frumoşi şi
puternici, locuind pe muntele Olimp.
Zeus este cel mai puternic dintre olimpieni, socotit
drept stăpânul suprem al oamenilor şi al zeilor.
Ca stăpân suprem şi ca deţinător al
puterii supreme absolute, Zeus era cel care împărţea dreptatea printre oameni
şi zei, el era expresia echilibrului şi a ordinii din natură şi din societate.
Era socotit zeul luminii, al fenomenelor naturale, deţinătorul fulgerelor şi,
mai ales, al trăsnetelor - manifestare cu precădere a forţei şi a mâniei sale
divine. El domnea în palatul său aflat pe crestele înalte ale Olimpului şi de
acolo, înconjurat de ceilalţi zei, cârmuia destinele lumii, împărţind binele şi
răul printre muritori şi veghind asupra împlinirii destinelor lor.
Atena era zeiţa înţelepciunii, a strategiei, a disciplinei şi a meşteşugurilor.
Potrivit legendei, Atena ar fi inventat
torsul şi ţesutul.
Apollo - zeul zilei, al
luminii si al artelor, protector al poeziei si al muzicii, conducatorul corului
muzelor, personificare a Soarelui.
Educaţia
l Deşi şcolarizarea nu era
obligatorie prin lege în Grecia Antică, scenele pictate pe vase încă din anii
500 î.e.n. arată că şcoala avea o prezenţă semnificativă în viaţa grecilor.
l Băieţii îşi începeau educaţia
formală la vârsta de şapte ani. Cei mai săraci urmau doar trei sau patru ani de
şcoală, în care învăţau lucruri elementare, dar cei mai bogaţi rămâneau în
şcoală pe durate de până la zece ani. În lumea greacă existau chiar şi fete
care primeau această educaţie formală, deşi asemenea situaţii erau relativ
rare, iar băieţii şi fetele învăţau în şcoli separate.
l Elevii învăţau cu trei tipuri
de profesori: gramatikos, care îi învăţau să scrie şi să citească, predând în
plus şi cursuri de aritmetică şi literatură; paidotribos, care îi antrenau la
lupte, box şi gimnastică; şi kitaristos, care le predau muzica, în special
canto şi cursuri de liră.
l De la vârsta de 18 ani,
băieţii erau obligaţi să facă doi ani de instrucţie militară, după care
reveneau adesea la o formă superioară de educaţie, pregătindu-se pentru a intra
în viaţa publică. Unul dintre primele lăcaşuri de învăţământ superior a fost
Academia, o şcoală de filosofie înfiinţată de Platon în jurul anului 385 î.e.n.
Aristotel a fondat o instituţie similară, numită “Lyceum”, unde cursurile erau
mai diverse. Aceste şcoli ale antichităţii au oferit modelul pentru
universităţile din zilele noastre.
Fișă de evaluare
1. Completează
corespunzător:
Vechea Grecie se mai numea
şi.............................Ea cuprindea numeroase oraşe stat, numite şi
........................, situate în jurul Mării................ Cele mai
vestite erau: ............. şi ....................Grecii erau
mari...................... şi pescari, dar se ocupau şi
cu............................, meşteşugurile,
........................Cultivau cereale, ................... şi viţă de
vie. Din cauza reliefului muntos, între secolele VIII-VI î.Hr grecii au migrat
spre ţărmurile Mării....................... întemeind aici
cunoscutele..............................: Histria( în nordul Dobrogei),
...............(Constanţa) şi Calatis (Mangalia).
Grecii credeau în mai mulţi zei, cel mai important
fiind............................Ei iubeau.......................................,
artele şi ştiinţele. Ei au deschis tradiţia Jocurilor Olimpice. Tot grecii au
creat o formă de organizare socială şi politică
numită..............................Cei mai renumiţi conducători ai Greciei
antice au fost: Pericle, Filip al II lea şi
........................................................
( Elada,
polisuri, Egee, Atena, Sparta, navigatori, agricultura, comerţul, măslini,
Negre, colonii greceşti, Tomis, Zeus, întrecerile sportive, democraţie,
Alexandru cel Mare).
Fișă de evaluare
1. Completează
corespunzător:
Vechea Grecie se mai numea
şi.............................Ea cuprindea numeroase oraşe stat, numite şi
........................, situate în jurul Mării................ Cele mai
vestite erau: ............. şi ....................Grecii erau
mari...................... şi pescari, dar se ocupau şi
cu............................, meşteşugurile,
........................Cultivau cereale, ................... şi viţă de
vie. Din cauza reliefului muntos, între secolele VIII-VI î.Hr grecii au migrat
spre ţărmurile Mării....................... întemeind aici
cunoscutele..............................: Histria( în nordul Dobrogei),
...............(Constanţa) şi Calatis (Mangalia).
Grecii credeau în mai mulţi zei, cel mai important
fiind............................Ei
iubeau......................................., artele şi ştiinţele. Ei au
deschis tradiţia Jocurilor Olimpice. Tot grecii au creat o formă de organizare
socială şi politică numită..............................Cei mai renumiţi
conducători ai Greciei antice au fost: Pericle, Filip al II lea şi
........................................................
( Elada,
polisuri, Egee, Atena, Sparta, navigatori, agricultura, comerţul, măslini,
Negre, colonii greceşti, Tomis, Zeus, întrecerile sportive, democraţie,
Alexandru cel Mare).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.