Data :
Unitatea de învăţământ: Şcoala Gimnazială Movila Miresii
Clasa : a IV-a A
Propunător : Florean Cornelia
Aria curriculară : Limbă şi comunicare
Disciplina : Limba și literatura română
Unitatea de învăţare : O iarnă... de
poveste
Subiectul : Intuirea claselor morfologice - Adjectivul
Tipul lecţiei: sistematizare şi consolidare a cunoştinţelor
Locul de desfăşurare: sala de clasă
Numărul de elevi: 16
Resurse temporale: 45 de minute
Competențe specifice:
1.1. Realizarea de deducţii simple pe baza audierii unui text literar sau
informativ accesibil;
3.5. Sesizarea abaterilor din textele citite
în vederea corectării acestora;
Obiective operaţionale:
Cognitive :
O1-să
folosească adjective în comunicarea orală și scrisă;
O2- să
recunoască adjectivele din textul suport;
O3-
să formeze propoziţii cu adjective date/
găsite;
O4-să
analizeze morfologic adjectivele dintr-un
text dat, precizând genul și numărul;
O5-să găsească adjective cu sens opus
celor date;
Afective :
O6 -Să participe
cu interes la activitate;
Psiho-motrice:
O7 -să adopte o poziţie corectă
în bancă în timpul activității;
ELEMENTE DE
STRATEGIE DIDACTICĂ
Metode
si procedee: exerciţiul, ciorchinele, observaţia,
explicaţia, conversaţia , jocul.
Forme de organizare :
frontal, independent şi pe grupe;
Mijloace de invatamant: fişe de lucru, planşă cu aritmogrif, manual, caiete;
BIBLIOGRAFIE:
-Curriculum
Naţional.Programe şcolare pentru
învăţământul primar;
-Nuță,
Silvia, Metodica predării limbii române
în clasele primare, Editura Aramis, București, 2000;
-Alina Radu, Roxana Jeler, Manual de limba şi literatura romană,
clasa a IV-a, Editura Art;
Demersul
didactic
Nr.
crt.
|
Etapele lecţiei/
timp alocat
|
Ob.
op.
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
Resurse
procedurale
|
Resurse
materiale
|
Forma de organizare
|
Metode de evaluare/
|
1.
|
Moment
organizatoric
1 minut
|
|
Asigur un
climat propice desfăşurării activităţii.
Fac prezenţa.
|
Elevii îşi pregătesc materialele necesare activităţii.
|
|
Cărţile şi caietele de limba română
|
Frontală
|
Observarea
|
2.
|
Captarea
atenţiei/ verificarea temei
4 minute
|
|
Le dau la tablă, pe o planşă mare,
spre rezolvare un aritmogrif. ( Vezi ANEXA) .
Vor primi aritmogriful şi pe fişe, fiind grupati câte trei elevi şi-l vor
completa în acelaşi timp cu cel de pe tablă.
În acest timp verific cantitativ şi calitativ (la o parte din elevi)
tema, după ce mă asigur că nu au întâmpinat probleme în rezolvarea ei.
|
Elevii participă la rezolvarea aritmogrifului din fişă.
Câte un copil va citi definiţia, apoi va răspunde şi va trece la panou ca
să-l completeze.
Se lucrează artimogriful la tablă, dar și pe fișele elevilor.
Soluția este: ADJECTIVUL
|
Jocul
Exercițiul
|
Fişe pentru
grupe de trei elevi, planşa de la tablă.
|
Frontală
|
Frontală
Pe grupe
|
3.
|
Anunţarea temei şi obiectivelor
operaţionale
1 minut
|
|
Pornind de la soluţia obtinută pe verticala A-B, ADJECTIVUL, voi anunţa
că vom face exerciţii de recunoaştere şi analiză a acestei părţi de vorbire. Este
o lecţie de consolidare şi vom face cât mai multe aplicaţii pentru a ne fixa
cunoştinţele despre adjectiv, să îl recunoaştem în texte, să îi stabilim
felul şi numărul. Scriu pe tablă data şi tema lecţiei, respectiv Adjectivul.
|
Elevii scriu în
caiete data şi titlul lecţiei.
Sunt atenţi la
propunătoare.
|
Explicaţia
|
Caietele
elevilor
|
Frontală
|
Observaţia
|
4.
|
Dirijarea
învăţării
20 minute
|
O1
O2
O4
O5
|
Propun spre
rezolvare la tablă un CIORCHINE despre adjectiv, care va conţine toate
informaţiile cu privire la această parte de vorbire.
(ANEXA)
După fiecare
răspuns corect le voi cere elevilor să dea şi exemple.
Cerinţele
ciorchinelui vor fi:
-Ce este
adjectivul?
-Câte
numere are adjectivul?
-Care
sunt genurile adjectivului? (cer exemple)
Daţi exemple de
adjective care exprimă însușiri:
-fizice: roșu, mare, verde,
-sufletești: bun, generos
În timpul completării ciorchinelui de la tablă, voi aşeza pe banca
fiecărui elev o fişă care va conţine un fragment din textul,,Darul lui Moș
Crăciun” preluat din manual, pag.52.
(anexa )
Anexa va conţine, pe lângă textul suport,
următoarele exerciţii:
1. Subliniază adjectivele din text și
analizează-le conform tabelului:
2. Alcătuiește enunțuri cu adjectivele identificate
la exercițiul anterior.
3.Găsește adjective cu sens opus pentru:
albă........................................
pufoasă..................................
albită....................................
mari.......................................
|
Elevii vor
răspunde conform cerințelor.
Elevii
dau exemple conform cerinţei propunătoarei.
Elevii
rezolvă sarcinile propuse.
|
Ciorchinele
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
Exerciţiul
|
Panou
Fişe de lucru
|
Frontală
Frontală
Independentă
|
Aprecieri
verbale
Observația
Aprecieri
verbale
|
5.
|
Obţinerea performanţei
3 minute
|
O3
|
1.Alege cinci substantive din textul dat și adaugă-le câte un adjectiv
potrivit.
|
Elevii rezolvă sarcina cerută.
|
Exerciţiul
|
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Evaluare scrisă
Autoevaluare
|
6.
|
Realizarea feed-back-ului
7 minute
|
O3
O1
|
Le propun un joc, pe grupe:
Să identifice câte un adjectiv care începe cu litera inițială a
prenumelui elevilor din grupă și realizarea în scris a unor propoziții cu acestea.
Câștigă grupa care termină prima rezolvarea cerinței.
|
Elevii vor participa cu interes. Vor citi propozițiile.
|
Exercițiul
Jocul
|
Fișe de lucru
|
pe grupe.
|
Aprecieri
verbale
Autoevaluare
|
7.
|
Evaluarea
8 minute
|
O1
O3
|
Dau elevilor spre rezolvare o fişă de evaluare a cunoştinţelor, având
următoarea cerință:
Alcătuiește câte un enunț
cu:
a)- un adjectiv, numărul plural, genul masculin;
- un adjectiv, numărul singular, genul feminin;
|
Elevii rezolvă
fişa de evaluare.
|
Exercițiul
|
Fişe de
evaluare
|
Independentă
|
Evaluare scrisă
autoevaluare
|
8.
|
Încheierea
activităţii
1 minut
|
|
Fac aprecieri faţă de modul în care au răspuns la ora de limba şi
literatura română. Voi acorda calificative elevilor care s-au evidenţiat pe
parcursul orei.
Se stabileşte tema pentru acasă (
ex. 27 și 28 pag. 57 din manual) şi se dau câteva detalii cu privire la modul
de rezolvare.
|
Elevii ascultă aprecierile și observațiile propunătoarei.
Își notează tema pentru acasă.
|
Conversaţia
|
Manuale
|
frontală
|
Aprecieri
verbale
Calificative
|
Anexă
FIȘĂ DE LUCRU
(dirijarea învățării)
În prag se afla un bulgăre de zăpadă, din care
sticleau doi ochi albaștri. Bulgărele se scutură și din el apăru o pisică la
fel de albă și de pufoasă. (...).
Gabi urca poteca albită dinspre
poiană, cu trei fulgi mari pe gene și cu rugămintea ca Moș Crăciun să-i aducă
în loc de role un cățel.
(Darul lui Moș Crăciun, după T.O. Bobe)
1. Subliniază adjectivele din text și analizează-le conform
tabelului:
Adjectivul
|
Substantivul
pe care-l însoțește
|
Numărul
|
Genul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Alcătuiește enunțuri cu adjectivele identificate la
exercițiul anterior.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Găsește adjective
cu sens opus pentru:
albă........................................
pufoasă.....................................
albită.............................................
mari..............................................
Anexă
ATINGEREA PERFORMANȚEI
(Sarcini pe grupe)
1.Alege cinci substantive din textul dat și
adaugă-le câte un adjectiv potrivit.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Realizarea
feed-back-ului
(Sarcini pe grupe)
2.Identificați câte un adjectiv
care începe cu litera inițială a prenumelui vostru și realizați, în scris, propoziții cu acestea.
____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Anexă
EVALUAREA ACTIVITĂȚII
Alcătuiește câte un enunț cu:
a) un
adjectiv, numărul plural, genul
masculin;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b) un
adjectiv, numărul singular, genul feminin;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
EVALUAREA ACTIVITĂȚII
Alcătuiește câte un enunț cu:
c) un
adjectiv, numărul plural, genul
masculin;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
d) un
adjectiv, numărul singular, genul feminin;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
EVALUAREA ACTIVITĂȚII
Alcătuiește câte un enunț cu:
e) un
adjectiv, numărul plural, genul
masculin;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
f) un adjectiv,
numărul singular, genul feminin;
______________________________________________________________________________________________________________________________
Anexă
ARITMOGRIF
1.
Adjectivul poate sta înainte sau după .....
2.Substantivul are .... numere
3. Găsește
adjectivul pornind de la substantivul ,,jucărie"
4. Numărul
singular al substantivului ,,munți"
5.
Substantivele care denumesc fiinte, lucruri, fenomene ale naturii de același
fel.
6. Cuvântul
cu sens opus pentru ,,moale”
7. Ce ne
aduce Moș Crăciun în sacul său?
8.
Substantivul și adjectivul sunt părti de .....
Pe verticala A-B
ai obținut: _______________________________
Anexă
ADJECTIVUL
Metoda ciorchinelui
Anexă
Fișă de lucru
(diferențiat)
În prag se afla un bulgăre de zăpadă, din care
sticleau doi ochi albaștri.
Bulgărele se scutură și din el apăru o pisică la fel de albă și de pufoasă.
(...).
Gabi urca poteca albită dinspre poiană, cu trei fulgi mari pe gene și cu rugămintea ca Moș
Crăciun să-i aducă în loc de role un cățel.
(Darul lui Moș Crăciun, după T.O. Bobe)
1. Transcrie textul:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Alcătuiește enunțuri utilizând adjectivele
subliniate din text:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Felicitari,multumim pentru model,il putem folosi ca sursa de inspiratie !
RăspundețiȘtergere