Proiect didactic - tonuri și nuanțe

PROIECT DIDACTIC

UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT:
DATA:
CLASA : a IV-a
ARIA CURRICULARĂ: Arte și tehnologii
DISCIPLINA: Arte vizuale și abilități practice
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Picături de  culoare
TEMA PLASTICĂ: -   Amestecuri cromatice și acromaticenuanţe şi tonuri       
SUBIECTUL LECȚIEI : Peisaj de toamnă 
TIPUL LECŢIEI: Consolidare de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi

Competențe generale

2. Realizarea de creaţii funcţionale şi/sau estetice folosind materiale şi tehnici adecvate

Competențe specifice

1.2. Diferențierea caracteristicilor expresive ale elementelor de limbaj plastic în compoziții și în mediul înconjurător

2.3. Valorificarea elementelor de limbaj plastic în compoziții tematice

     
      
OBIECTIVE OPERAȚIONALE
COGNITIVE
O1 – să dea exemple de culori primare şi binare în natură şi în reproduceri de artă, pe baza propriei experienţe de cunoaştere  şi a materialului intuitiv;

O2 – să identifice nuanța și scara tonală în diferite imagini expuse;
O3 – să realizeze compoziţia  în tonurile şi nuanţele cerute;

O4 – să armonizeze culorile folosite, pe baza explicațiilor primite
O5 să evalueze lucrările proprii şi pe ale colegilor, cu ajutorul criteriilor de evaluare stabilite, folosind un limbaj plastic adecvat;

MOTRICE
O6-să mânuiască corect materialele de lucru
O7-să adopte o poziție corectă în bancă pe parcursul lecției
AFECTIVE
O8 -să participe cu interes la activitate
STRATEGIA DIDACTICĂ:
RESURSE PROCEDURALE: conversaţia, observarea, explicaţia, exerciţiul, munca independentă,demonstrația
 RESURSE MATERIALE: manualul de AVAP-partea I, Editura ARS LIBRI, imagini cu reproduceri de arta,  imagini din natură, acuarele, planşe, pensule, panou expunere lucrări, pensule, fond muzical, calculator, videoproiector, planșă pentru videoproiector, videoclip ,,Rapsodii de toamnă” – A. Vivaldi
FORME DE ORGANIZARE: frontală, individuală
FORME DE EVALUARE: observarea comportamentului elevilor, aprecieri verbale;
RESURSE UMANE: 33 de elevi
RESURSE TEMPORALE: 50 de min
LOCUL DE DESFĂȘURARE: sala de clasă
BIBLIOGRAFIE:
-Ministerul Educației Naționale – Programa școlară: Clasa clasa IIII și clasa a IV-a; Aprobată în 19.03.2013
-Adina Grigore și colaboratorii, Arte vizuale și abilități practice, manual, Editura Ars Libri, 2016, Argeș
-Educaţie plastică – ghid metodologic, clasele I – IV – Silvia Drăghicescu, Florenţa Drăghicescu;


MOMENTUL ORGANIZATORIC: Creez  un climat psihopedagogic favorabil desfăşurării lecţiei. Asigur materialele necesare pentru lecţie .

  
DEMERSUL DIDACTIC

Nr.
crt
Etapele lecţiei
/timp

Ob
Op
Activitatea propunătorului
Activitatea elevilor
Resurse procedurale
Resurse materiale
Forme de organizare
Forma
 de evaluare



1.
Captarea şi orientarea atenţiei/

6 min.

Adresez elevilor următoarele întrebări:

-Ați privit vreodată cu atenție un tablou?
-Ce aspecte observați atunci când aveți în față o lucrare plastică?

- Dacă privim cu atenție culorile, acestea ne  transmit anumite emoții?

- Vă invit să priviți câteva creatii plastice!
Prezint elevilor cu ajutorul videoproiectorului trei lucrări unde este ilustrat anotimpul Toamna ale artiștilor:
-Alexandru Ciucurescu
-Kimon Loghi
-Rudolf Schweitzer
 1-Ce culori predomină în aceste imagini?





Solicit apoi elevilor să-şi exprime preferinţa pentru o anumită culoare.
Ascultă cu atenție. Răspund la întrebările adresate de propunătoare.
-Da!
-Observăm culorile ce s-au folosit în realizarea lucrării respective.
-Într-adevăr, culorile calde ne transmit emoții pozitive, iar lucrările unde predomină culorile reci ne insuflă  o senzație de rece.






1-În imaginile prezentate cu ajutorul videoproiectorului, predomină roșu și galben

Elevii își vor exprima preferința pentru o anumită culoare.



Conversaţia
euristică



Expunerea









Conversaţia









Imagini
diferite din natură
Video-proiector
Planșă proiecție




Frontală















Frontală

    Aprecieri verbale  












Observ
comportamentul elevilor     

2.


Reactualizarea cunoștințelor
însușite anterior
3 min.






O1



O2


Înainte să trecem la subiectul lecției noastre de astăzi, propun să ne reamintim câteva lucruri despre culori, ghidându-ne după cercul cromatic.  

1.Care sunt culorile primare (de bază)?


2.Care sunt culorile binare (secundare)?



3.Care sunt culorile calde?


4.De ce sunt numite culori
calde?



5.Care sunt culorile reci?





6.Care sunt nonculorile?


7.Cum se obțin tonurile de roșu?



8.Ce este nuanța?










9.Ce este tonul?
 




1.Culorile primare sunt: roșu, galben, albastru.
2.Culorile binare sunt: orange, verde, violet
3.Culori calde sunt: Roșu, Orange, Galben;
4.Culorile calde  produc o stare de bine şi de căldură. 
5- Culorile reci sunt: Verde, Albastru, Violet;

6. Albul și negru sunt nonculori.
7. Tonurile de roșu se obțin prin adăugare de alb sau negru la culoarea roșie.
8.Elevii definesc nuanța ca fiind procedeul de a amesteca două culori vecine sau două culori primare luate în cantități egale sau inegale.
9.Elevii definesc tonurile ca fiind drumul parcurs de o culoare de la deschis (în combinație cu alb) până la închis ( în combinație cu negru) formează scara tonală.


Conversația   







Conversația  
euristică

Planșă demonstrativă
Cercul cromatic


Frontală







Frontală










Frontală

Observ
comportamentul elevilor 
   
Aprecieri verbale













Aprecieri verbale





3.
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1 min.




 Astăzi la ora de educație plastică vom realiza o lucrare  pe care o vom denumi:  Peisaj de toamnă.
Vom descoperi împreună   tonurile și nuanțele, apoi le veți folosi în lucrările voastre, în funcție de preferința fiecăruia pentru o culoare și, bineînțeles, ținând cont de paleta bogată a culorilor pe care ni le oferă anotimpul toamna.



Ascultă cu atenţie tema activității.



Explicația








Frontală





Observ
comportamentul elevilor



4.
Dirijarea învăţării
25 min









































O3











O4












Solicit elevilor să  realizeze câte un peisaj de toamnă, folosind culorile astfel: două culori principale și nuanțe și tonuri ale acestora.  
Le explic și fac demonstrația etapelor de lucru:
1.Elaborarea echilibrată a fondului;
2.Schiţarea şi redarea detaliilor;
3.Acoperirea echilibrată a paginii;
4.Finisarea şi corectarea lucrării.
Reamintesc elevilor că trebuie  să țină cont de raporturile apropiat-depărtat , în față vor desena forme mai mari, în spate forme mai mici.
Le precizez care vor fi criteriile de evaluare ale lucrărilor;
-Realizarea temei plastice si a subiectului
-Expresivitatea formei plastice
-Armonia cromatica
-Creativitate, originalitate
-Finalizarea lucrării

Le urez: ,,Spor la lucru!”
Un videoclip cu imaginile toamnei pe muzica  lui Antonio Vivaldi se va derula pe tot parcursul lecției, pe ecranul videoproiectorului .
Voi supraveghea activitatea elevilor, corectând unele greşeli  şi dându-le explicaţii acolo unde este necesar pentru a realiza lucrări originale.
Menționez elevilor că cei care nu reușesc să-și finalizeze lucrarea în timpul alocat acestui moment, nu vor mai putea expune planșa respectivă.
Îi anunț din timp pe elevi când trebuie să finalizeze lucrările, pentru a putea participa cu ele la momentul de evaluare..


Elevii îndeplinesc sarcinile propunătoarei.





Sunt atenți la enunțarea etapelor de lucru.






Elevii vor repeta etapele de lucru ce trebuie urmate pentru finalizarea lucrării.





Elevii vor lucra independent și vor pune întrebări, dacă întâmpină dificultăți.
  



Explicația


Demonstrația










Exercițiul














Exercițiul



Manuale
AVAP

Video-proiector










Planșă video-proiector













Imagini
videoclip











Frontală




















individuală


Aprecieri verbale

















Observ comportamentul elevilor



5.
 Evaluarea
12 min.




O5
După ce elevii  vor finaliza lucrările, acestea vor fi expuse în fața clasei la un panou, se vor analiza şi discuta ţinând cont de criteriile de apreciere stabilite anterior.
Pentru gestionarea eficientă a timpului, voi invita câte un reprezentant al fiecărei grupe (voi considera fiecare rând de elevi o posibilă grupă) să iasă în față și să seleteze  lucrarea care respectă criteriile stabilite de evaluare.
Lucrările selectate vor fi premiate și recompensate cu diplome.



Apreciază lucrările colegilor respectând criteriile de evaluare stabilite anterior;
 


Conversația
euristică

Panou
Lucrările elevilor






Diplome


frontală



Aprecieri
verbale






6.
Realizarea feedback-ului
2 min.

Adresez următoarele întrebări:
-Ce ati pictat astăzi?



-Indicati modalitatile prin
care ati obtinut efectele expresive în lucrările voastre.

Elevii răspund la întrebările propunătoarei.
-Am pictat un peisaj de toamnă!
-Am folosit tonuri și nuanțe ale culorilor principale.
Conversația
euristică

Frontală
Aprecieri verbale
7.
Încheierea lecţiei
1 min.

Fac aprecieri și observații evidenţiind efortul pe care l-a depus fiecare în realizarea lucrării.
Ascultă cu atenţie.
Explicaţia

Frontală
Aprecieri verbale



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.