Balada unui greier mic, de George Topârceanu


PROIECT DIDACTIC

Școala
Data: 17.11. 2016
Clasa: III-A
Învățător:
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Limba și literatura română
Unitatea de învăţare: De unde vine toamna?
Tema lecţiei: Textul narativ; text suport: Balada unui greier mic, de George Topârceanu
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor

Competenţe specifice
1.2 Identificarea unor informaţii variate dintr-un text audiat

3.2. Identificarea mesajului unui text în care se relatează întâmplări, fenomene din universul cunoscut

   Obiective  operaţionale: La sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili:
-cognitive:
O1 – să recite corect şi expresiv un text în versuri ; 
O2  –  să alcătuiască enunţuri folosind cuvinte şi expresii noi;
O3 – să formuleze întrebări şi răspunsuri cu privire la conţinutul unei text citit;
O4 –să ordoneze momentele desfășurării acțiunii;
O5 – să completeze un text lacunar folosind cuvintele potrivite.
O6să îşi exprime propriile păreri cu privire la conținutul textului;


- psiho-motorii      
O7-să păstreze poziția corespunzătoare în bancă pe parcursul activității;        
- afectiv-atitudinale:
O8 - să manifeste interes pentru activitate și în  scrierea corectă, caligrafică;
Strategia didactică:
Metode şi procedee:
- conversaţia, explicația,  expunerea, exerciţiul, observarea, ciorchinele, diamantul
Forma de organizare: frontală, individuală.
Resurse:
- materiale: manual de limba și literatura română – clasa a III-a, caietele elevilor, fişe de lucru, caiete de lucru, fișe de evaluare; panou;
- umane: 15 elevi
- temporale: 50 minute 
-locul de desfășurare : sala de clasă
- bibliografice:
- Curriculum Naţional – Programe şcolare pentru clasa a III, 2013
- Cleopatra Mihăilescu, Tudora Piţilă, Manual pentru clasa a III-a, Limba și literatura română, partea I, Ed. Art, Bucureşti, 2014;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în învăţământul primar, Editura  „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;


Desfăşurarea activităţii

Nr.
Crt
 Ob.
Op.

Etapele lecţiei/timp
Organizarea situaţilor de învăţare

Metode şi
procedee

Mijloace de învăţământ

Forme
de
organizare

Forme și
instrumente                             
de evaluare

Activitatea cadrului didactic

Activitatea elevilor











1.

Momentul organizatoric

1 min
        Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei cerând elevilor să-şi pregătească cele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă.

   Se pregătesc pentru începerea lecției de limba și literatura română.

Cărțile și caietele de limba și literatura română
Frontală
Observarea
                  

2.


O1
Verificarea temei

4 min.

Se verifică cantitativ  și calitativ tema scrisă.
În timp ce verific tema elevilor, aceștia recită poezia pe care au avut-o de memorat.

Elevii recită versurile poeziei.
Exercițiul


Frontală
Aprecieri verbale


3.

Reactualizarea
cunoștințelor

3 min.
Voi adresa elevilor următoarele întrebări :
1-În ce anotimp suntem acum copii?
2-Ce fac vietăţile la sfârşitul toamnei?


3-Daţi exemple de comportamente    ale unor  animale ce se pregătesc de iarnă!


4-Cunoaşteţi vreun animal care preferă să cânte, decât să-şi adune de mâncare ?
5-Cine este el ?


   Elevii răspund la întrebări.

1.toamna
2 Îşi adună provizii pentru iarnă şi îşi pregătesc culcuşurile.
3. Veveriţa adună alune, ursul se retrage în bârlog, vulpea în vizuină.

4. Da,
5. Greierele.




Conversația




Frontală

Aprecieri verbale



4.

Anunţarea temei şi a obiectivelor  

1 min


     Anunţ tema lecţiei:
Astăzi vom continua să înțelegem textul literar: ,,Balada unui greier mic”, scris de George Topîrceanu. Se notează titlul lecţiei în caiete şi pe tablă.


    Ascultă cu atenţie învățătoarea.
Explicația

Frontală
Observarea


5.














































O3
















O4



O2








O5










O5








O1
Dirijarea activităţii

20 min.








































1.Adresez elevilor următoarele întrebări:
- Care este titlul poeziei?
- Cine este autorul?
- Ce anotimp este prezentat în poezie?
- Cine este personajul întâmplării
prezentate?
-De ce este necăjit greierul?
-Ce îi reproșează el furnicii?
-Cum este înfățișată toamna de către
poet? Dar greierul?

2.Solicit elevilor să recite poezia pe roluri.

3.Solicit elevilor să ordoneze momentele întâmplării prezentate în text:
-mâhnirea greierașului
-apariția greierașului
-rugămintea greierașului
-sosirea toamnei


4.Solicit elevilor să alcătuiască  propoziţii, folosind cuvintele/ grupurile de cuvinte:ţarini zdrenţuite, toamnă gri, dealuri zgribulite, aripi pudrate cu brumă, glas sfârşit.
 
5.Completaţi:
Toamna a colorat natura ca un adevărat... (focul, pictor, aurul, oameni)
Pomii sunt îmbrăcaţi cu haine galbene şi ruginii ca niste... (focul, pictor, aurul, oameni)
Merele sunt roşii ca... (focul, pictor, aurul, oameni)
Perele sunt galbene ca... (focul, pictor, aurul, oameni)
6. Propun completarea unui ciorchine la panou, iar elevii îl vor completa  în fișele de lucru, având în centru:
Toamna a venit...




- Recitați din  text versurile unde este prezentată descrierea greieraşului.

Le explic apoi elevilor și vom nota și la tablă că: ,,Textul în versuri care prezintă o întâmplare la care participă personaje este un text narativ (o povestire în versuri ca și în cazul poeziei de astăzi).
Poetul atribuie însușiri omenești toamnei, dealurilor, ciulinilor, măceșilor, greierului. Acestea sunt prezentate drept personaje.
1-Elevii răspund la întrebările adresate de învățătoare.









2-Elevii recită versurile conform cerinței.

3.Elevii ordonează astfel  momentele întâmplării:
I-sosirea toamnei
II-apariția greierașului
III-rugămintea greierașului
IV-mâhnirea greierașului
4. Elevii alcătuiesc enunțurile solicitate.

Peste țarini zdrențuite a căzut brumă.
Toamna gri s-a așezat peste deal.
Dealurile zgribulite așteaptă iarna.
Buburuza avea aripi pudrate cu brumă.
Furnica aude glasul sfârșit al greierașului.

5.Elevii completează enunțurile cu următoarele cuvinte: pictor, aurul, focul,aurul.

6.Elevii alcătuiesc ciorchinele cerut.
Toamna a venit:
Peste dealuri zgribulite
Peste ţarini zdrenţuite
Ploi mărunte
Frunze moarte
Blestemînd şi lăcrămînd
Stropi de tină
Guturai

-Elevul numit recită versurile solicitate.














Conversația











Exercițiul



























ciorchinele






Manual

Caietele elevilor



















Fișe de lucru





















Fișe de lucru
Frontală





















Frontală
































Frontală

Aprecieri verbale







Observarea










Aprecieri verbale




























Evaluare scrisă  


Aprecieri verbale
6.

Atingerea performanței

10 min


Completaţi diamantul
-2 însuşiri ale greieraşului
-3 acţiuni ale greieraşului
-O propoziţie din patru cuvinte despre greieraş.
-Sinonim al cuvântului


 














Elevii completează  diamantul cu următoarele cuvinte:
-mic, negru
-urcă, cântă,cere
-El ridică un picioruș.
-insectă



Diamantul


Fișe de lucru


Pe grupe


Evaluare scrisă


7.


O6
Evaluarea
activității

10 min.
Elevii primesc o fișă pe care este ilustrat un greieraș, unde au de completat următoarele spații lacunare:
Azi la lecţia de limba română:
Am aflat.....
Deja ştiu că....
Nu am înţeles...
Mi-a plăcut...
Consider că am lucrat de nota....
Elevii rezolvă fișa conform cerinței.


Exercițiul
Fișe de lucru
independentă


evaluare scrisă

evaluare în perechi


8.

Încheierea activității

1 min.
   Fac aprecieri individuale şi colective.
Anunț elevilor: Tema pentru acasă:
 Desenează greieraşul după imaginaţia ta și scrie cât mai multe însușiri omenești atribuite toamnei, furnicii, greierului.
Formulează enunțuri în care să evidențiezi înțelesurile diferite ale cuvântului ,,coastă” (ex. 1 și 2 de la pag. 42 din caietul de lucru).


Elevii ascultă aprecierile învățătoarei și își notează tema. 

Explicația

Caietele de lucru
Frontală
Aprecierea verbală, colectivă şi individuală







FIȘĂ DE LUCRU
Balada unui greier mic, de G. Topârceanu



1.Alcătuiți  propoziţii, folosind cuvintele/ grupurile de cuvinte:
ţarini zdrenţuite,
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
 toamnă gri,
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
dealuri zgribulite,
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
aripi pudrate cu brumă,
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
glas sfârşit.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
 
2.Completaţi:
Toamna a colorat natura ca un adevărat.............................. (focul, pictor, aurul, oameni)
Pomii sunt îmbrăcaţi cu haine galbene şi ruginii ca niste... .................(focul, pictor, aurul, oameni)
Merele sunt roşii ca... ............................................................(focul, pictor, aurul, oameni)
Perele sunt galbene ca... ...........................................................(focul, pictor, aurul, oameni)
3. Completeaza  ciorchinele

 















4.Completaţi diamantul
-2 însuşiri ale greieraşului
-O propoziţie din patru cuvinte despre greieraş.
-3 acţiuni ale greieraşului
-cuvânt cu același sens ca și ,,greieraș”
Imagini pentru metoda diamantului
FIȘĂ DE EVALUARE
Balada unui greier mic, de G. Topârceanu

Azi la lecţia de limba română:

Am aflat................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Deja ştiu că...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Nu am înţeles............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Mi-a plăcut............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Consider că am lucrat de nota...............................................................deoarece..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Un comentariu:

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.