Unitatea
de învățământ:
Data: 25.01.2017
Clasa: a IV-a
Propunător :
Aria curriculara: Matematica si Stiinte ale naturii
Disciplina: Matematica
Unitatea de învăţare: Rezolvare de probleme
Subiectul lecției: Probleme care
se rezolvă prin operaţiile aritmetice cunoscute; metoda reprezentării grafice (probleme de sumă și diferență)
Tipul lectiei: consolidare și sistematizare a
cunoștințelor
Competenţe specifice
2.4. Efectuarea de adunări şi scăderi de numere
naturale în concentrul 0 - 1 000 000 sau cu numere fracţionare
2.5. Efectuarea de înmulţiri de numere în
concentrul 0 - 1 000 000 când factorii au cel mult trei cifre şi de împărţiri
la numere de o cifră sau două cifre
Obiective operationale:
La sfarsitul activității elevii vor ști :
Cognitive:
O1 - să utilizeze metoda reprezentării
grafice în rezolvarea unor probleme date;
O2 - să urmeze paşii de rezolvare a
unei probleme;
O3 - să folosească un limbaj
matematic adecvat în situațiile date de învățare;
O4-să efectueze mintal operații de înmulțire /
împărțire utilizând terminologia matematică;
O5- să compună o problemă după o reprezentare grafică;
Psiho-motrice
O6 – să adopte o poziţie corectă în bancă pe tot
parcursul orei;
Afective
O7 – să
manifeste interes pentru rezolvarea
sarcinilor pe parcursul lecţiei;
Strategia didactică
Metode și procedee: conversaţia,jocul, problematizarea, exerciţiul,
observaţia.
Mijloace didactice: fise de lucru cu probleme, fişe/ planșă - ARITMOGRIF, flipchart, fişe de
evaluare;
Forme de organizare: frontală, independentă.
Resurse
Umane: 33 elevi
Temporale: 50 de minute
Locul de desfășurare: sala de clasă
Bibliografice :
- Programe şcolare pentru clasa a IV-a, aprobat prin
ordinul ministerului Nr. 3919/20.04.2005
-„Matematica”- manual pentru clasa a IV-a;
-Domniţeanu Pachiţa – „Metodica predării matematicii
în învăţământul primar”, Editura Geneze,
Galaţi, 2002
-Dudău Florentina și colaboratorii, “Metoda
figurativă- Matematică pentru învăţământul primar”, Editura Carminis, Piteşti,
2006
Momentul organizatoric: Creez condiţiile optime pentru desfăşurarea lecţiei, pregătirea
materialului didactic necesar, stabilirea
liniştii, îndrumarea elevilor în
activitatea de pregătire.
DEMERSUL DIDACTIC
Nr. crt.
|
Etapele
Lecției/ timp
|
Op.
|
Conținutul istructiv-educativ
|
Metode și
procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forme de
organizare
|
Metode și
instrumen-te de
evaluare
|
||||
Activitatea
propunătorului
|
Activitatea elevilor
|
||||||||||
1.
|
Verificarea temei și reactualizarea cunoștințelor
3 min.
|
O4
|
Se verifică cantitativ tema de acasă.
Verific cunoştinţele dobândite
anterior prin adresarea următoarelor întrebări:
(exerciţii de
calcul mintal)
a. Care este jumătatea lui 200?
b. Care este nr. de 3 ori mai mare
decât 6, 20, 7?
c. Care este nr. de 4 ori mai mic decât 16?
d. 35 x 2 x 9 x 2 x 0
e. Numiți 2 perechi de numere în care unul să fie dublul celuilalt;
f.Numiți 2 perechi de numere în care unul să fie triplul celuilalt;
g.Numiți 2 perechi de numere în
care primul să fie un sfert din al doilea.
|
-Elevii numiți răspund la întrebările propunătoarei.
a.100
b.18,60,21
c.4
d.0
e.4 și 8, 6 și 12
f.3 și 9, 5 și 15
g.6 și 24, 8 și 32
|
Exercițiul
|
Caietele de teme ale elevilor
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||
2.
|
Captarea
atenției
5
min.
|
|
Solicit elevilor să rezolve un aritmogrif.
De asemenea acesta se va completa și pe flipchart ( Anexa 1 ).
1.Rezultatul înmulţirii se numeşte....
2.Numerele care se adună se numesc ...
3.Numerele care se înmulţesc se numesc ...
4.Verific un rezultat prin
efectuarea…
5.Sumă sau ....
6.Numărul din care scădem alt număr …
7.Rezultatul adunării ...
8.Rezultatul scăderii...
|
Elevii descoperă pe verticala A-B a
aritmogrifului cuvântul PROBLEME.
Soluțiile aritmogrifului sunt:
1-produs
2-termeni
3-factori
4-probei
5-total
6-descăzut
7-sumă
8-diferență
|
Jocul
Exercițiul
|
Flipchart
Fișe
de lucru cu aritmogri-
ful
|
frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||
3.
|
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale
1
min.
|
|
Anunţ titlul lecţiei: „Probleme care se rezolvă prin metoda
figurativă (Sumă şi diferenţă)”
Scriu pe tablă data şi titlul lecţiei, iar elevii și le vor nota în
caiete pe caiete.
|
Notează în caiete titlul lecţiei.
|
Exercițiul
|
|
|
Observ comporta-
mentele
elevilor
|
|||
4.
|
Dirijarea
învățării
22
min.
|
O2
O3
O1
O3
|
Stabilesc cu ajutorul elevilor care sunt etapele ce trebuie respectate în rezolvarea problemelor cu
ajutorul metodei figurative (grafice).
Urmăresc corectitudinea răspunsurilor elevilor și întăresc pozitiv
răspunsurile corecte. Corectez dacă este cazul și verific corectitudinea
exprimării în limbaj matematic.
Propun spre rezolvare următoarele probleme:
1.Mihai are împreună cu fratele lui
50 de ani. Fratele este cu 4 ani mai în vârstă decât el.
Câţi ani are
fiecare?
2.Diana, Corina și Teodor au
colectat împreună 183 kg de hârtie. Corina a colectat cu 12 kg mai puțin
decât Diana, iar Teodor a colectat cu 18 kg mai mult decât Diana. Câte kg de
hârtie a colectat fiecare copil?
3.Trei frați au economisit împreună
113 lei. Mijlociul a economisit cât jumătate din suma pe care a economisit-o
fratele mai mare, iar mezinul a economisit cu 3 lei mai puțin decât fratele
mijlociu. Câți bani a
economisit fiecare copil?
4. Dan a citit într-o săptămână 175 de pagini dintr-o carte de povești.
Știind că în fiecare zi băiatul a citit cu 5 pagini mai mult decât în ziua
precedentă, află la ce pagină a ajuns după 5 zile de lectură, dacă prima
poveste a început la pagina
În timp ce elevii rezolvă problemele
propuse, eu supraveghez modul de lucru al celor din clasă. Mă asigur că
atenția elevilor este captată de corectitudinea rezolvării de la tablă.
|
Elevii răspund la întrebări.
Etapele sunt:
-citirea problemei și identificarea datelor;
-identificarea relaţiilor dintre
date;
-folosirea informațiilor într-un desen (grafic);
-întocmirea planului de rezolvare ;
-efectuarea calculelor;
-verificarea rezultatelor.
Elevii folosesc un limbaj matematic corespunzător.
Elevii vor rezolva în caietele de clasă problemele conform Anexei 3.
Elevii numiți ies la tablă și rezolvă problemele. Colegii intervin cu
completări și observații dacă este necesar.
|
Conversația
Exercițiul
Exercițiul
Problema-
tizarea
|
Fișe de lucru
Caietele de clasă ale elevilor
Fișe de lucru cu enunțul problemelor
Caietele de clasă ale elevilor
|
Frontală
Frontală
|
Aprecieri verbale
Observarea
Aprecieri verbale
|
|||
5.
|
Atingerea
performanței
7
min.
|
O5
|
Propun elevilor să compună şi să rezolve o problemă, după
desenul:
+2
68
+2
+4
Urmăresc modul
de rezolvare al sarcinii. Numesc 2-3 elevi să citească problemele realizate,
apoi solicit unui elev să iasă la tablă să rezolve conform graficului cerut.
|
Elevii compun problema după desenul dat pe caietele de clasă.
Un posibil răspuns al elevilor:
Suma a 3 numere este 68. Află care sunt cele 3
numere dacă al doilea este cu 2 mai mare decât primul, iar al treilea cu 4
mai mare decât al doilea?
I+II+III=68
I=(68-2-2-4):3
I=20
II=22
III=26
|
Exercițiul
Problematizarea
|
Fișele de lucru
Caietele elevilor
|
Frontală
independentă
|
Aprecieri verbale
|
|||
6.
|
Evaluarea
activității
10
min.
|
O1
O2
|
Solicit elevilor rezolvarea, prin metoda figurativă, a următoarei
probleme:
5.Matei l-a ajutat pe bunicul să planteze legume în
grădină.,, Vom planta 121 de fire de legume. Află tu, Matei, câte sunt din
fiecare fel, dacă firele de vinete sunt cu 27 mai puține decât cele de roșii,
iar numărul firelor de ardei este cu 31 mai mare decât numărul firelor de
roșii.
Aflați și voi!
Precizez timpul de lucru alocat acestei sarcini. Mă asigur că elevii
au înțeles cerința și dau indicaţiile necesare.
După ce vor rezolva problema numesc un elev să o rezolve la tablă,
permițându-le celorlalți să se evalueze.
|
Rezolvă problema dată: (rezolvarea în anexa 3)
Elevul numit rezolvă problema la tablă, iar ceilalți se autoevaluează.
|
Exercițiul
|
Fișa de evaluare
|
independentă
|
Evaluare scrisă
Autoevaluare
|
|||
7.
|
Încheierea
activității
1
min.
|
|
Aprecieri generale şi individuale asupra întregii activităţi.
- Anunț
tema pentru acasă, rezolvarea unor probleme din culegere.
|
Îşi notează tema pentru acasă
|
Conversația
|
Fișa de lucru
|
frontală
|
Aprecieri verbale
|
ANEXA 1
ARITMOGRIF matematic
|
|
|
|
|
|
A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
|
|
|
|
|
|
|
1.Rezultatul
înmulţirii se numeşte....
2.Numerele care se adună se numesc .................
3.Numerele care se înmulţesc se numesc
.......................
4.Verific un
rezultat prin efectuarea ...........................
5.Sumă
sau .........................
6.Numărul
din care scădem alt număr .......................
7.Rezultatul
adunării ....................
8.Rezultatul
scăderii..........................
ARITMOGRIF matematic
|
|
|
|
|
|
A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
|
|
|
|
|
|
|
1.Rezultatul
înmulţirii se numeşte....
2.Numerele care se adună se numesc .................
3.Numerele care se înmulţesc se numesc
.......................
4.Verific un
rezultat prin efectuarea
...........................
5.Sumă
sau .........................
6.Numărul
din care scădem alt număr .......................
7.Rezultatul
adunării ....................
8.Rezultatul
scăderii..........................
ANEXA 2
Probleme
1. Mihai are
împreună cu fratele lui 50 de ani. Fratele este cu 4 ani
mai în vârstă decât el.
Câţi ani are fiecare?
2.Diana, Corina și Teodor au colectat împreună 183 kg
de hârtie. Corina a colectat cu 12 kg mai puțin decât Diana, iar Teodor a
colectat cu 18 kg mai mult decât Diana. Câte kg de hârtie a colectat fiecare
copil?
3.Trei frați au
economisit împreună 113 lei. Mijlociul a economisit cât jumătate din suma pe
care a economisit-o fratele mai mare, iar mezinul a economisit cu 3 lei mai
puțin decât fratele mijlociu. Câți bani a economisit fiecare copil?
4. Matei l-a ajutat pe bunicul să planteze legume în
grădină.,, Vom planta 121 de fire de legume. Află tu, Matei, câte sunt din
fiecare fel, dacă firele de vinete sunt cu 27 mai puține decât cele de roșii,
iar numărul firelor de ardei este cu 31 mai mare decât numărul firelor de
roșii.
Aflați și voi!
Probleme
1. Mihai are
împreună cu fratele lui 50 de ani. Fratele este cu 4 ani
mai în vârstă decât el.
Câţi ani are fiecare?
2.Diana, Corina și Teodor au colectat împreună 183 kg
de hârtie. Corina a colectat cu 12 kg mai puțin decât Diana, iar Teodor a
colectat cu 18 kg mai mult decât Diana. Câte kg de hârtie a colectat fiecare
copil?
3.Trei frați au
economisit împreună 113 lei. Mijlociul a economisit cât jumătate din suma pe
care a economisit-o fratele mai mare, iar mezinul a economisit cu 3 lei mai
puțin decât fratele mijlociu. Câți bani a economisit fiecare copil?
4. Matei l-a ajutat pe bunicul să planteze legume în
grădină.,, Vom planta 121 de fire de legume. Află tu, Matei, câte sunt din
fiecare fel, dacă firele de vinete sunt cu 27 mai puține decât cele de roșii,
iar numărul firelor de ardei este cu 31 mai mare decât numărul firelor de
roșii.
Aflați și voi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.