Școala
……
Data:
12.01.2016
Clasa: a II-a A
Propunător:
Aria curriculară: Limbă
şi comunicare
Disciplina: Comunicare
în limba română
Unitatea de învăţare: Tradiții,
obiceiuri, sărbători...
Subiectul: Propoziția/
semnul exclamării- text suport: Primii fulgi de
nea, după Ion Agârbiceanu
Tipul lecţiei:
comunicare de noi cunoștințe;
Competenţe specifice
1.2 Identificarea unor informaţii variate dintr-un text audiat
3.2. Identificarea mesajului unui text în care se relatează întâmplări,
fenomene din universul cunoscut
4.1. Scrierea unor mesaje, în diverse contexte de comunicare
Obiective operaționale:
Cognitive:
O1:
să citească
corect, coerent, conştient şi expresiv textul propus;
O2:
să răspundă la întrebări referitoare la
conţinutul textului;
O3:
să recunoască
propozițiile care au ca semn de punctuație semnul exclamării;
O4:
să explice ce
exprimă (mirare, îndemn etc.) propozițiile exclamative în exemple date;
O5: să distingă propoziţiile exclamative
scrise pe jetoane;
O6: să folosească corect semnele de
punctuaţie într-un text scris după dictare;
Afective :
O7: să prezinte interes pentru activitate, participând activ la activitățile
propuse;
Psiho-motrice:
O8: să utilizeze corect instrumentele de lucru.
Strategia didactică:
Metode
şi procedee:
- conversaţia,
explicația, lectura explicativă, exerciţiul, jocul, observarea .
Resurse:
-
materiale: manual CLR, caietul de clasă, caiet de lucru, jetoane, caietele
de dictare;
-
bibliografice:
- Curriculum Naţional –
Programe şcolare pentru clasa II,
2013
- Cleopatra Mihăilescu,
Tudora Piţilă, Manual pentru clasa a II-a, Comunicare
în limba română, partea I, Ed. Art, Bucureşti, 2014;
-Cleopatra Mihăilescu,
Tudora Piţilă, Caiet de lucru /
Comunicare în limba română, partea I, Ed. Art, Bucureşti, 2015;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în
învăţământul primar, Editura
„Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
-
umane: elevi 16
-
temporale: 50 minute
-locul de desfășurare : sala de clasă
DEMERSUL DIDACTIC
Nr.
crt
|
EVENIMENTELE LECȚIEI/ TIMP
|
Ob.
Op.
|
CONȚINUTURI ȘI SARCINI DE ÎNVĂȚARE
|
ELEMENTE DE STRATEGIE DIDACTICĂ
|
|||||||
Activitatea învăţătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode și procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forme
de organizare
|
Metode
și instrumente de evaluare
|
||||||
1.
|
Momentul organizatoric
1 min
|
Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei cerând elevilor
să-şi pregătească cele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă.
|
Se pregătesc
pentru începerea activităţii.
|
Frontal
|
Observarea
|
||||||
2.
|
Captarea
atenției
2
min
|
Se
realizează cu ajutorul
unei ghicitori.
Citesc câteva versuri
care ilustrează unul din cele patru anotimpuri.
Cer elevilor să
ghicească despre ce anotimp este vorba.
Este
frig şi este ger
Cad
fulgi albi de sus, din cer.
Ca-ntr-un
joc de fluturei Mici, nehotărâţi şi ei
Se
aştern în rânduri, rânduri,
Ies
copiii-afară cârduri
Şi
aleargă după fluturi,
Dar în mâini rămân cu picuri.
|
Elevii recunosc că este vorba
despre anotimpul iarna.
|
jocul
|
Textul ghicitorii
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
||||
3.
|
Reactualizarea cunoștințelor
3 min.
|
-Care sunt cele patru anotimpuri ale anului?
-Dintre acestea, care
este anotimpul în care ne aflăm?
-Care sunt semnele prin
care deosebim iarna de celelalte anotimpuri?
Schimbările petrecute în natură au inspirat mulți scriitori,
unul dintre ei fiind și Ion Agârbiceanu.
|
Elevii răspund la întrebările
propunătoarei.
Elevii solicitați răspund,
făcând referiri la vreme şi la schimbările care se produc în natură.
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|||||
4.
|
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min.
|
-Anunț
elevii că vor
învăța despre un semn de punctuație- semnul exclamării- situațiile în care trebuie folosit acesta,
dar vor face cunoștință și cu un text nou, inspirat de anotimpul iarna.
-Se
scrie titlul textului pe tablă și în caiete: Primii
fulgi de nea, după Ion
Agârbiceanu-
Semnul exclamării
|
Ascultă cu atenţie tema şi obiectivele.
Își
notează titlul lecţiei
și autorul în caiet.
|
explicația
|
Caietele
elevilor
|
frontal
|
Observarea
elevilor
|
||||
5.
|
Dirijarea
învățării
20 min.
|
O1
O2
|
Solicit
citirea textului de către elevi în gând.
Solicit
citirea textului de către elevi,
în lanț , selectiv, în
ștafetă, pe fragmente.
Inițiez o scurtă conversație despre conținutul textului.
-Ce
anotimp este prezentat în text?
-Cum
coborau primii fulgi de nea?
-Care
sunt personajele?
-De
ce zbura cioara anevoie?
-Ce
voia să facă băiatul? De ce?
-Cine
s-a împotrivit băiatului?
--Ce
a hotărât mama?
-Ce
s-a întâmplat cu cioara?
-Ce
învăţătură desprindem din acest text?
Le citesc model textul, iar apoi cer unui
elev să citească după model.
|
Elevii îndeplinesc sarcinile didactice
solicitate.
|
Lectura
explicativă
Exercițiul
|
Manuale
Caietele de clasă
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|||
O3
O4
|
-Se
selectează din text
propozițiile exclamative, se citesc și se explică ce exprimă fiecare.
-Uite
cum ninge, mamă! strigă un copil cu nasul turtit de geam.(o mirare)
-Hai s-o prindem! zise un băiat, vrând să arunce cu un lemn.(îndemn)
-Nu
da cu bâta!(o poruncă)
-Să lovești o pasăre șchioapă! (o mirare)
N-a fost îndeajuns nenorocirea ei!
(mirare) Vino, Aniță! Să o îngrijim ca să nu moară!(un îndemn)
-
Se observă semnul scris la
sfârșitul acestor enunțuri.
-Solicit
elevilor să scrie în caiete, iar eu notez pe tablă:
Unele enunțuri exprimă o strigare, o mirare, o bucurie, o poruncă,
un îndemn, un salut, o urare. La sfârșitul acestor propoziții se scrie semnul
exclamării.(!).
|
conversația
citire selectivă
|
frontal
|
Observarea
elevilor
|
|||||||
6.
|
Realizarea
feed-back-ului
15 min.
|
O5
|
-Joc
didactic : Spune ce exprimă !
Împart
colectivul elevilor în două grupe.
-Le
explic elevilor regulile jocului.
-
Prezint elevilor un
coșuleț cu jetoane.
Varianta 1
Pe jetoane sunt
scrise propoziții exclamative și enunțiative, iar fiecare elev din prima
grupă alege un jeton cu o propoziție, citește
propoziția cu intonația corespunzătoare, iar un alt elev, din cea de-a
doua grupă scrie propoziția respectivă la tablă, folosind, în scriere, la
sfârșitul acesteia semnul potrivit (punct sau semnul exclamării).
Fiecare din cele două sarcini rezolvate corect, vor
aduce puncte pentru grupa respectivă, iar în caz contrar vor diminua din
punctaj.
Varianta 2
Se vor inversa sarcinile grupelor, respectiv elevii din
grupa care au citit, de această dată vor scrie la tablă propozițiile de pe
jetoane, iar colegii lor din grupa paralelă le vor citi corespunzător.
Fac aprecieri asupra
modului cum au rezolvat sarcinile jocului.
|
Elevii
realizează sarcinile primite.
|
Jocul
Exercițiul
|
Coșulețe
cu jetoane
Caietele
elevilor
|
Pe
grupe
|
Aprecieri
verbale
Aplauze
|
|||
7.
|
Evaluarea
cunoștințelor
7 min.
|
O6
|
Cer
elevilor să scrie după dictare următoarele
propoziții:
Ana și Bogdan sunt la săniuș. Ce repede
alunecă sania! Cum o vor opri?
Cei doi chiuie de bucurie.
|
Elevii
scriu textul dictat.
|
Exercițiul
|
Caietele de dictare
|
independent
|
Evaluare
scrisă
|
|||
8.
|
Încheierea
activității
1 min.
|
Fac aprecieri despre cum s-au
comportat la activitate, felicit și încurajez acolo unde este nevoie.
Anunț tema pentru acasă:
Exercițiul 1 pagina 54, din caietul de
lucru, care are următoarea cerință:
Scrie
comunicări despre primii fulgi de nea, la sfârșitul cărora să folosești, pe
rând, următoarele semne de punctuație: punct (.), semnul întrebării (?) și
semnul exclamării (!).
Dau tonul cântecului ,,Fulgi de nea”.
|
Elevii ascultă aprecierile și observațiile
propunătoarei, își notează tema dată și interpretează cântecul propus.
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.