Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data:
Clasa: II –A
Propunător:
Aria curriculară: Matematică și știinte
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: Adunarea și scăderea numerelor
naturale de la 0 la 100
Subiectul lectiei: Adunarea și scăderea numerelor naturale de la 0 la 100, cu și fără
trecere peste ordin - Forme de relief
Tipul lecţiei: mixtă
Competenţe specifice
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în
concentrul 0-1000, recurgând la
numărare şi/sau grupare ori de câte ori este
necesar
1.6. Utilizarea unor denumiri şi simboluri matematice (sumă, total, termenii unei sume,
diferenţă, rest, descăzut, scăzător, produs,
factorii unui produs, cât, deîmpărţit, împărţitor, <, >, =, +, -, ·, :) în
rezolvarea şi/sau compunerea de probleme
5.1. Sortarea, clasificarea şi înregistrarea prin
desene şi tabele a unor date din mediul cunoscut
Obiective
operaţionale:
O1 – sã efectueze corect operații de
adunare și scădere în concentrul 0-100;
O2 – să găsească
răspunsurile corecte la ghicitorile matematice;
O3 – să denumească principalele forme
de relief;
O4 – să utilizeze terminologia specifică
operaţiilor de adunare și de scădere;
Afective:
O5 – să manifeste interes şi plăcere pentru
înţelegerea şi aplicarea cunoştinţelor învăţate;
Psihomotrice:
O6 – să indice la harta expusă în clasă,
formele de relief conform culorii reprezentative ( maro-munte, galben-deal,
verde-câmpie);
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode
şi procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul
Mijloace
de învăţământ:
fişe, copăcel, frunze cu operații matematice, manual de matematică și
explorarea mediului clasa a II-a, partea
a I-a, Editura ART, 2014, caietele de lucru și teme;
Forme
de organizare: frontal,
independent.
Resurse
umane:
16 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de
clasă
BIBLIOGRAFIE:
- Tudora Pițilă, Cleopatra Mihăilescu, Matematică
și explorarea mediului, manual pentru clasa aII, partea a I-a, Editura EDU-2014;
- Programa
şcolară pentru clasa I, București, 2013;
- Metodica predării
matematicii la clasele I-IV” I. Neacşu;
SCENARIUL LECŢIEI
Nr.
crt
|
Etapele lectiei/
Timp /
|
obop
|
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII
|
Metode și procedee
|
Mijloace
de înv.
|
Forma de organizare
|
Evaluare
|
||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
||||||||
1.
|
Moment
organizatoric
1 min/
|
Asigur condiţiile necesare
desfăşurării în bune condiţii a lecţiei cerând elevilor să pregătească
materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă şi să păstreze ordinea
şi disciplina.
|
Elevii se pregătesc pentru ora
de matematică.
|
Manualul
Caietul
de lucru
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||
2.
|
Verificarea
temei
/3 min/
|
Verific cantitativ efectuarea temei.
Numesc pe rând câte un elev să
citească rezultatele obținute, iar colegilor le cer să se corecteze acolo
unde este cazul.
|
Elevii prezintă caietele cu
tema.
|
Caietele de temă
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||
3.
|
Reactualizarea
cunoștințelor/
3 min/
|
O4
|
Verificarea
cunoştinţelor - terminologie matematică:
Cum se numesc numerele care se
adună?
Cum se numește rezultatul
adunării?
Care este semnul adunării?
Dar semnul scăderii?
Cum se numește numărul din care scădem ?
Dar cel pe care îl scădem ?
Dar rezultatul scăderii ?
Ce operaţie faceţi când auziţi
:,...cu atât mai puțin / ... cu atât mai mult ?
Care sunt principalele forme
de relief?
Care este cea mai înaltă formă
de relief?
Dar cea mai joasă?
Continui cu câteva exerciții
de calcul mintal:
Alfă numărul cu 50 mai mic decat 100.
Alfă numărul cu 30 mai mic decat 90.
Alfă numărul cu 40 mai mic decat 50.
Ce număr obțin dacă adaug 20
la numărul 60?
Care este numărul cu 25 mai
mare decât 25?
Care este numărul cu 40 mai
mare decât 20?
|
Elevii răspund conform
cerințelor propunătoarei.
|
Convesația
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
||
4.
|
Captarea
atenției/
2 min
|
O5
|
Prezentarea unor ghicitori:
Vârfuri ascuţite,
Cărări şerpuite
Culmi încărunţite;
Locu-i minunat
Pentru colindat.
(munţii)
Culmile sunt mai domoale,
Pantele sunt mai uşoare.
Păduri de stejari şi fag
Ne întâmpină cu drag.
Vii, livezi, cărbuni şi sare –
Ce forme de relief sunt oare?
(dealurile)
|
Elevii răspund corect la
ghicitori.
|
Jocul
|
Textul ghicitorilor
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|
5.
|
Anuntarea
obiectivelor
operaționale/
1min
|
Astăzi, la matematică, vom continua
să facem exerciții de adunare/ scădere în concentrul 0-100 și ne vom reaminti
noțiunile despre formele de relief cunoscute de voi.
|
Elevii sunt atenţi la explicaţiile
învăţătoarei pentru a şti ce au de făcut în ora respectivă.
|
Explicația
|
frontal
|
observarea
|
|||
6.
|
Dirijarea
învățării
23 min
|
O1
O2
O3
|
Cer elevilor să efectueze următoarele
exerciţii şi probleme ghicitori,
ieșind pe rând la tablă:
56-29= 60+24=
80-48= 23+48=
50-29= 79+18=
57-25= 64+27=
77-18= 33+49=
Fiecare
operație este scrisă pe o frunză, pe care elevul o va extrage dintr-un
coșuleț. Elevul numit vine la tablă,
rezolvă operația scrisă, iar apoi prinde frunza în copăcelul de la panou unde
sunt scrise rezultatele operațiilor, alegând numărul corespunzător
rezultatului obținut.
Probleme sub formă de ghicitori:
P1.
Pe cer în amiaza mare
Erau 90
raze de soare
Iar pe jos dacă mă uit
24
au căzut.
Câte raze au rămas
Colo-n cerul depărtat?
P2.
5o de flori frumoase
Strânge iute-o florăreasă
Numai 15 a
vândut,
Că soarele a și apus
Mă întreb cu-ngrijorare
Câte flori acum mai are?
P3.
Pe fereastra din odaie
Dimineță au intrat
30 raze de soare
Ce căldura lor mi-au dat.
De-aș putea să-nchid vreo 14
În cutia fermecată
Câte s-ar mai reîntoarce
Colo, pe bolta cerească?
P4.Mama are 40 ani. Nicu are cu 28 ani mai
puţin. Câţi ani are Nicu?
P5. Ce rezultat voi obține dacă adaug 27 la
numărul 66?
P6. Ionuț
avea 50 de
timbre, iar prietenul său Cosmin 21
timbre. Câte timbre au împreună cei doi băieți?
P7. Pe coasta unui deal au fost plantați 32 puieți de copaci cu frunze
căzătoare. Dintre aceștia 9 sunt stejari, 7 sunt fagi, iar restul mesteceni.
Câți mesteceni au fost plantați?
Elevii
primesc o fișă de lucru cu următoarele cerințe:
P8. Adevărat (A) sau fals
(F)?
Dealul este mai înalt decât muntele. ________
Munții se reprezintă, pe hartă ,cu
maro. _________
La câmpie cresc păduri de
conifere(brazi). ______
Pe hartă, culoarea verde reprezintă câmpia. _________
Câmpia este mai joasă decât dealul. _______
La deal sunt livezi de pomi fructiferi
și viță de vie._____
Brazii cresc în special la
munte.-----------
|
Elevii rezolvă exercițiile
propuse de învățătoare.
Se va insista asupra aşezării
: unităţi sub unităţi şi zeci sub zeci , scăderea făcându-se de la dreapta
înspre stânga .
Elevii solicitați ies la tablă
și rezolvă exercițiile propuse.
|
Exercitiul
Jocul
Exercițiul
|
Tabla
Frunze
Copăcel
Panou
Caietele elevilor
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
Observarea
Aprecieri verbale
|
|
7.
|
Obținerea
performanței/
4 min
|
O1
|
M.I.
Află :
-numărul cu 32
mai mic decât: 91;
-numărul cu 45 mai mare decât 19;
|
Elevii rezolvă munca
independentă.
|
Caietele elevilor
|
Exercițiul
|
independent
|
Evaluare scrisă
|
|
8.
|
Realizarea
Feed-back-ului
4 min/
|
Spune dacă este adevărat sau fals dacă : În
zona de deal poți întâlni păduri de fag, stejar sau fag?
Munții din țara noastră sunt
munții?
Ce animale trăiesc în zona de câmpie?
|
Elevii răspund la întrebările
adresate de către propunătoare.
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||
9.
|
Evaluare
8 min
|
O1
|
Elevii vor rezolva o fişă de evaluare cu următoarele
cerințe:
1.Efectuează adunările și scăderile așezând numerele unele sub
celelalte:
27 + 29 =
24 + 45 + 13 =
89 - 36 =
99 - 62 - 13 =
2.Colorează formele de relief din imagine utilizând culoarea
corespunzătoare:
|
Elevii rezolvă sarcinile din
fișa de evaluare.
Cu ajutorul învățătoarei
elevii își vor acorda calificative.
|
Fișe de evaluare
|
Exercițiul
|
independent
|
autoevaluare
|
|
10.
|
Încheierea
activității
1 min.
|
Se fac aprecieri generale şi
individuale. Elevii care au fost activi primesc calificative.
Se anunță tema pentru acasă.
Ex.2 și 3 de la pagina 17,
având următoarea cerință:
Calculează apoi verifică prin adunare și prin scădere;
Calculează așezând termenii unii sub alții.
|
Elevii ascultă aprecierile
învățătoarei.
Își notează tema.
|
Explicația
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.