PROIECT DIDACTIC de activitate online
Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială
Data: 9
decembrie 2020
Clasa: a II-a
B
Propunător:
Aria curriculară: Matematica și știinte
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: Fenomene naturale și mediul înconjurător
Subiectul lectiei:
Adunarea și
scăderea numerelor naturale de la 0 la
1000, cu și fără trecere peste ordin/ Fenomene
meteorologice- ninsoarea;
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
Competențe
specifice:
Matematică și explorarea mediului
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în concentrul 0-1000, recurgând la numărare şi/sau grupare ori de câte ori este necesar
1.6. Utilizarea unor denumiri şi simboluri matematice (sumă, total, termenii unei sume, diferenţă, rest, descăzut, scăzător, produs, factorii unui produs, cât, deîmpărţit, împărţitor, <, >, =, +, -, ·, :) în rezolvarea şi/sau compunerea de probleme
4.2. Formularea unor consecinţe rezultate în urma observării unor relaţii, fenomene, procese simple
Comunicare în limba română
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral din texte accesibile variate
2.3. Participarea cu interes la dialoguri, în diferite contexte de comunicare
Obiective
operaţionale:
O1 – să efectueze corect operaţii de adunare şi
scădere în concentrul 0 – 1000;
O2 – să utilizeze
terminologia specifică operaţiilor de adunare şi scădere;.
O3 – să folosească corect algoritmul de rezolvare a exerciţiilor propuse;
O4 – să identifice ninsoarea ca
fenomen meteorologic specific iernii;
Afective:
O5 – să participe activ la lecția online;
Psihomotrice:
O6– să păstreze o poziție corespunzătoare participării la lecția
virtuală;
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode
şi procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul, chestionarul online;
Mijloace
de învăţământ:
dispozitive electronice, platforma Classroom/ aplicația Meet, aplicația
DroidCam, brăduț, flipchart, fulgi de zăpadă, tablă Jamboard, caietele elevilor, caietele auxiliare Mem, aplicația Wordwall ;
Forme
de organizare: frontală,
independentă
Resurse
umane:
20 elevi
Resurse temporale: 35 minute
Locul desfăşurării: acasă la fiecare elev, conectați pe platforma
Classroom/ aplicația Meet.
BIBLIOGRAFIE:
- „Matematică și explorarea mediului – clasa a II-a” (manual), EDP București 2018;
- „Metodica predării matematicii la clasele I-IV” I. Neacşu;
- Programa şcolară pentru clasa a II-a, București, 2013;
https://manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20II-a/Matematica%20si%20explorarea%20mediului/EDP/
Nr. Crt. |
Etapele lectiei/ Timp |
Ob.op |
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII |
Metode și procedee |
Mijloace de învățământ |
Forma de organizare |
Forme și instrumente de evaluare |
|||||||||||||||||||||
Activitatea învățătorului |
Activitatea elevilor |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
1. |
Moment organizatoric 2 min |
|
Pregătirea
pentru desfăşurarea activităţii: Accesez platforma
Classroom, generez o sesiune online cu ajutorul aplicației Meet și trimit
invitația elevilor pentru a participa la lecție; Mă asigur că dispozitivele
tuturor elevilor funcționează (camera, microfonul, conexiunea la internet); |
Intră pe aplicația Meet și
se conectează la lecția inițiată de către învățătoare, accesând butonul
”Participă” Verifică funcționalitatea
conexiunii video și audio;
|
Exercițiul organizatoric |
Dispozitive
electronice și internet Platforma
Classroom Aplicația Meet |
Frontală |
|
||||||||||||||||||||
2. |
Captarea atenției 5
min |
|
Cu ajutorul
funcției de partajare a ecranului, propun spre vizionare o prezentare Power
Point despre Ninsoare ca Fenomen al Naturii. În urma prezentării, stabilim că apa care circulă în natură are 3 stări de agregare diferite: lichidă, gazoasă și solidă. Când norii iau contact cu straturi mai reci de aer din atmosferă, vaporii de apă îngheață și se transformă în fulgi dantelați de nea. Cad pe pământ sub formă de ninsoare. |
Elevii urmăresc atenți prezentarea propunătoarei. |
Conversația |
Prezentare Power Point |
Frontală |
Aprecieri verbale |
||||||||||||||||||||
3. |
Anuntarea obiectivelor operaționale 1 min |
|
Așadar, astăzi la matematică si explorarea mediului vom efectua diverse exerciţii de adunare și scădere și ne vom juca cu fulgii de nea. Vom rezolva operații de adunare și scădere scrise pe fulgișorii de nea din Coșulețul Iernii, apoi îi vom așeza în
brăduțul pe care l-am pregătit. Cu cât vom rezolva mai multe operații corect,
cu atât brăduțul nostru va fi mai împodobit, astfel încât Iarna să fie impresionată de istețimea
noastră și să ne aducă zăpadă din belșug anul acesta.
|
Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei. Par nerăbdători să împodobească brăduțul cu fulgișori plini de operații matematice. |
Explicația |
|
frontală |
Observarea |
||||||||||||||||||||
5. |
Dirijarea învățării 14 min |
O1 O2 O3 O4 |
Propun câteva operații de calcul mintal, precum: Aflaţi suma
numerelor 300 şi 200/ 400 şi 500. Aflaţi numărul
cu 7 mai mare decât 700. Măriţi cu 100
suma numerelor 400 şi 500 Aflaţi
diferenţa numerelor 400 şi 300/ 320 şi
300 Aflaţi numărul
cu 10 mai mic decât 100 Micşoraţi cu
100 numărul 400. Spuneţi trei numere consecutive
începând cu 699. Le expun
,,Brăduțul” și ,,Coșulețul Iernii” ajutorul aplicației DroidCam pentru a
focaliza imaginea flipchartului. Extrag din Coșulețul Iernii mai mulți fulgișori
pe care sunt scrise operații matematice. Le arat la
cameră și le propun spre rezolvare. Le cer
elevilor să-și deschidă caietele de matematică și să noteze exercițiile
propuse. Deschid o
tablă Jamboard, notând rezolvarea operațiilor după cum verbalizează elevii
solicitați.
Află termenul necunoscut:
|
Notează în caiete titlul lecției: Exerciții Elevii rezolvă sarcinile propuse de învățătoare. Fiecare elev își notează operațiile în caietul de clasă. Elevii numiți verbalizează rezolvarea exercițiilor propuse. Rezultatele vor fi: /
Elevii rezolvă sarcinile.
|
Jocul Exercitiul |
Caietele elevilor Aplicația DroidCam Flipchart cu Băduț Coșulețul iernii Fulgi de nea cu operații Tablă jamboard Dispozitive electronice |
Frontală independentă
|
Observarea Aprecieri verbale |
||||||||||||||||||||
6. |
Obținerea performanței 6 min |
O1 |
Problemă: Echipa Mariei a făcut 117 bulgări de zăpadă, iar echipa Monicăi cu 56 de bulgări mai mulți. Câți bulgări au făcut în total cele două echipe? Deschid o nouă tablă Jamboard și scriu rezolvarea problemei conform indicațiilor elevilor astfel încât toți participanții să poată vizualiza conținutul și etapele de rezolvare. |
Elevii rezolvă problema astfel: 117+56= 173 bulgări (E.Monica) 117+173=290 de bulgări ( total cele 2 echipe) |
Tablă Jamboard Caietele elevilor |
Exercițiul |
Frontală |
Aprecieri verbale |
||||||||||||||||||||
7. |
Evaluare 6 min |
O1 |
Propun spre rezolvare un Chestionar online, (cu ajutorul aplicației Wordwall), având următoarele sarcini de lucru. 1.Suma numerelor 355 și 478 este:
-833
-755
-733
2.Diferența numerelor 849 și 450 este:
-411
-389
-399
3.Ninsoarea este specifică anotimpului:
-vara
-toamna
-iarna
4.Norii sunt formați din:
-vapori de apă
-aer
-praf
5.Numerele care se adună se numesc:
-factori
-sumă
-termeni
6. Rezultatul scăderii se numește:
-descăzut
-diferență
-scăzător
Le precizez timpul de lucru, 5 minute, după care îi rog să ne spună punctajul obținut. |
Elevii rezolvă Chestionarul propus. Rețin punctajul obținut și-l transmit colegilor atunci când propunătoarea le solicită acest lucru. |
Link cu Chestionar online Aplicația Wordwall |
Exercițiul |
Independentă |
Chestionar online |
||||||||||||||||||||
8. |
Încheierea activității 1 min. |
|
Se fac aprecieri generale şi individuale. Auxiliar MEM, pag 50, exercițiile 1și 2, cu următoarele cerințe: 1.Calculează apoi verifică prin adunare sau scădere: 642-493= 900-368= 703-178= 703-584= 2.Află numerele cu 278 mai mici decât: 813, 608, 425. |
Elevii ascultă aprecierile învățătoarei. Își notează tema. |
Caietele auxiliare Mem |
Explicația Jocul |
frontală |
Aprecieri verbale Calificative |
ANEXE