PROIECT DIDACTIC
UNITATEA
DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Gimnazială
Movila Miresii
DATA: 24.03.2021
CLASA: Pregătitoare 
PROPUNĂTOR: Florean Cornelia
ARIA
CURRICULARĂ: Limbă şi comunicare
DISCIPLINA:
Comunicare în limba română
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Bine ai venit, primăvară!
SUBIECTUL:
Ne jucăm cu literele și cuvintele! -  Identificarea sunetului
iniţial dintr-un cuvânt, a silabelor și a cuvintelor din propoziţii. 
TIPUL
LECŢIEI: consolidare de priceperi
și deprinderi
FORMA DE
REALIZARE: activitate integrată
DISCIPLINE
INTEGRATE: CLR, DP, MM, AVAP
COMPETENȚE
SPECIFICE VIZATE:
CLR
1.3. 
Identificarea  sunetului  iniţial 
şi/  sau  final dintr-un cuvânt, a silabelor şi  a cuvintelor din propoziţii rostite clar şi
rar
2.1. Pronunţarea clară a sunetelor şi a cuvintelor în
enunţuri simple
DP:
2.1. Recunoaşterea emoţiilor de bază în situaţii simple, familiare
MM:
2.1. Cântarea în colectiv, asociind mişcarea sugerată de text
AVAP:
2.3. Realizarea de aplicaţii/compoziţii/obiecte/ construcţii simple,
pe baza interesului direct
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE: 
Cognitive:
                      O1 -  să răspundă la întrebările despre conținutul
textului audiat;
                      O2 - să
despartă în silabe cuvinte;
                      O3 – să
distingă sunetele din silabe;
                      O4 – să formuleze
oral propoziții cu ajutorul unor cuvinte date;
                      O5 – să
identifice sunetul inițial/ final al unor cuvinte;
Afectiv-atitudinale:
                   O6 - să participe cu interes
la activitate;
Psiho-motorii:
                  O7   - să ordoneze
corespunzător jetoane-silabe pentru a forma  cuvinte ;
                 O8 - să traseze  corespunzător litere punctate;
STRATEGIA DIDACTICĂ :
a)     
Metode şi procedee didactice: metoda fonetică analitico-sintetică, conversaţia, jocul, observarea,
explicaţia,  exerciţiul , expunerea
b)     
Mijloace de învăţământ:
 jetoane-silabe,  jetoane-cuvinte, fișe de lucru, fișe de
evaluare, recompense      
           c)  Forme de
organizare: frontală și independentă 
RESURSE:
Umane: 25 elevi
Temporale: 45 minute ( 35
activitate propriu-zisă + 10 minute activități în completare)
Bibliografice:
    - Curriculum Naţional , Programa
pentru disciplina Comunicare în limba
română, clasa pregătitoare, 2013
- Nuţă,  Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
- "Organizarea
interdisciplinara a ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie
la școlarii din clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended
learning” pentru cadrele didactice din învatamântul primar"- suport de curs – 20
DEMERSUL DIDACTIC
| 
   Nr. crt.  | 
  
   Secvenţele
   lecţiei /Timp  | 
  
   op.  | 
  
   Activitatea propunătoarei  | 
  
   Activitatea elevilor  | 
  
   Strategia didactică  | 
  
   Metode și instrumente de  evaluare  | 
 ||
| 
        Metode şi       procedee        | 
  
   Mijloace
  de învăţământ  | 
  
   Forma
  de organizare  | 
 ||||||
| 
   1.  | 
  
       
  Moment      organizatoric 2 min.  | 
  
   | 
  
   Aerisesc sala
  de clasă şi asigur un climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a
  lecției. Pregătesc materialul didactic necesar.  | 
  
   Elevii se pregătesc pentru activitate. Execută jocul de mișcare: ,,Pic, pic, pic…”  | 
  
   Jocul   | 
  
   | 
  
   Frontală  | 
  
   Observarea  | 
 
| 
   2.  | 
  
   Captarea atenției   5 min.  | 
  
   O1  | 
  
    Primăvara ne-a lăsat în coșulețul  ei și o scrisoare.  Sunteți curioși
  să aflați ce scrie în ea, copii? Le citesc elevilor textul A venit primăvara! după Emilia
  Plugaru  (anexă).  Apoi le voi adresa următoarele întrebări: 1.Cine se bucură de venirea primăverii? 2.Pe cine anunță ei de sosirea primăverii? 3. Ce-i spune iepurașul ursulețului? 4. Ce observă ursulețul atunci când iese din
  bârlog?  5. De ce
  crede ursulețul că primăvara este minunată?  | 
  
   Elevii își exprimă curiozitatea și nerăbdarea de a descoperi mesajul
  Primăverii. Elevii vor răspunde astfel: 1.Vrăbiuțele, veverița și iepurașul. 2.Pe Ursuleț 3. Că dacă mai doarme mult, primăvara va pleca
  fără ca el s-o vadă. 4. Că pădurea este verde, florile au înflorit,
  albinele zumzăie, iar păsările ciripesc. 5. Deoarece aerul este proaspăt și natura freamătă de viață.  | 
  
   Expunerea
    | 
  
   Textul  scrisorii  | 
  
   frontală  | 
  
   Aprecieri
  verbale  | 
 
| 
   3.  | 
  
   Anunțarea
  temei și a obiectivelor operaționale 1 min.  | 
  
   | 
  
   Prezint obiectivele stabilite pentru oră. Îi anunţ că ne vom juca cu
  unele cuvinte din povestioara citită, le vom despărți în silabe, vom
  identifica sunetele inițiale/ finale ale cuvintelor respective și vom
  alcătui oral propoziții cu ele.  | 
  
   Elevii ascultă cu atenţie obiectivele expuse de propunătoare.  | 
  
   Explicația  | 
  
   | 
  
   Frontală   | 
  
   Observarea   | 
 
| 
   4.  | 
  
   Dirijarea
  învățării 15 min.  | 
  
   O2 O3 O4 O5  | 
  
   Solicit elevilor alcătuirea orală a unor propoziții utilizând următoarele
  cuvinte din text: flori, albine,
  pădure, ursuleț, păsărele, primăvară. Ne vom opri la una din propozițiile din text și o vom analiza fonetic. A venit
  Primăvara! Adresez elevilor următoarele întrebări: 1.Câte cuvinte are propoziția? 2.Care este primul cuvânt din propoziție? Dar al doilea? Care este
  ultimul cuvânt? 3.Solicit elevilor să despartă în silabe cuvântul primăvara. 4.Ce sunete se aud în prima silabă? Dar în cea de-a doua? În silaba ,,va” ce sunete se aud? Dar în
  silaba ,,ra”? Voi numi un elev care va reprezenta grafic la tablă propoziția/
  cuvintele/ silabele.  | 
  
   Elevii vor răpunde astfel: 1. trei cuvinte 2.primul cuvânt este ,,A”, al doilea cuvânt ,,venit”, iar ultimul cuvânt
  al propoziției ,,primăvara”. 3. pri-mă-va-ra 4. sunetele sunt: p,r,i /  m, ă / v, a
  / r, a.  | 
  
   Metoda fonetică
  analitico-sintetică  | 
  
   cuvinte-jetoane  | 
  
   Frontală  | 
  
   Observarea Aprecieri
  verbale  | 
 
| 
   5.  | 
  
   Asigurarea retenţiei şi transferului 5 min.  | 
  
   O7 O 8    | 
  
   Elevii vor primi o fișă de lucru, dar și silabele cuvântului PRIMĂVARA.  Le cer să traseze cuvântul PRIMĂVARA
  după contur, apoi să ordoneze silabele, astfel încât să formeze  cuvântul cerut (anexă).  Vor lipi în fișa primită silabele, astfel încât să formeze cuvântul
  urmărit. (primăvara) Invit un elev să formeze din silabe la tablă cuvântul: PRI-MĂ-VA-RA.  | 
  
   Elevii îndeplinesc sarcinile conform cerinței.  | 
  
   Exercițiul  | 
  
   Jetoane cu silabe fișă de lucru lipici  | 
  
   Frontală  | 
  
   Aprecieri verbale Observarea   | 
 
| 
   6.  | 
  
   Evaluarea activității 5  min.  | 
  
   O2 O5 O8  | 
  
   Elevii primesc o
  fişă de evaluare cu următoarele
  cerinţe: Denumeste imaginile. Încercuieste
  cifra corespunzătoare numărului de silabe. Uneste 
  imaginea cu litera care indică sunetului initial.  | 
  
   Elevii lucrează fișele de evaluare, după ce li s-au citit cerințele de
  către propunătoare.  | 
  
   Exercițiul    | 
  
   Fişă de evaluare  | 
  
   Independentă  | 
  
   Evaluare scrisă Auto- evaluare  | 
 
| 
   7.  | 
  
   Încheierea
  activității  2 min.  | 
  
   | 
  
   Fac aprecieri referitoare la comportamentul din
  timpul activităţii şi a modului în care au realizat sarcinile de lucru. Ofer
  recompense  copiilor care au fost
  activi pe parcursul lecției.    Le propun să cântăm cântecul:  Înfloresc
  grădinile!  | 
  
   Elevii sunt atenţi la
  învăţătoare. Cântă cântecelul
  propus.  | 
  
   Jocul   | 
  
   Laptop, boxe  | 
  
   frontală  | 
  
   Aprecieri verbale Recompense   | 
 
| 
   8.  | 
  
   Activitate
  recreativă    | 
  
   | 
  
   Elevii primesc o fișă 
  de lucru. Alege imaginile personajelor descoperite în poveste
  și colorează-le corespunzător:  | 
  
   Elevii vor colora desenul primit.  | 
  
   Exercițiul  | 
  
   Fișe de
  lucru  | 
  
   independentă  | 
  
   Aprecieri verbale  | 
 
Fișă de lucru
1.Trasează după
contur. 
                                                                  
                               .....

 




    

2. Ordonează silabele primite, apoi lipește-le corespunzător. 
 
NUME
Fișă de
evaluare
1.Denumeste imaginile.
Încercuiește cifra corespunzatoare numărului de silabe . Unește  imaginea cu litera corespunzătoare sunetului
inițial.    
 8 1  2 
    3  4  5  1  2  3
    4 5    4    5 1  2 
    3  4 5  5 
 
   
   
 
   
   
     
  
     
   
 
   
   
 
   
   
     
  
     
   
 
   
   
 
   
   
     
  
     
   
 
                                                                                                                                           
   
   
 
   
   
     
  
     
   
                 
              
R    I     E    o   A   T   C 
                               
1 2  3 
    4  5  1  2 
    3  4  5  1 2  3 
    4  5 
 
   
   
 
   
   
     
  
     
   
 
   
   
 
   
   
     
  
     
   
                                              
 
   
   
 
   
   
     
  
     
   

 A venit
primăvara!
după  Emilia Plugaru
– Cip-cirip! Cip-cirip! A
venit Primăvara!
 Odată cu venirea primăverii, pădurea se
trezeşte la viaţă. Peste tot fierbe munca. Vrăbiuţele
se grăbesc să-şi clădească o nouă căsuţă. Adună crenguţe, firicele de iarbă
uscată, le lipesc împreună şi căsuţa e gata.
        –
Dar unde e ursulețul? Îşi aminteşte veveriţa.
        –
Aoleu! Am uitat! Se agită vrăbiuţele.
        –
Cip-cirip! Cip-cirip! Aleargă ele spre căsuţa ursuleţului. Trezeşte-te, Ursulețule! A venit primăvara! Trezeşte-te!Trezeşte-te!
Îşi pierd răbdarea vrăbiuţele. A venit Primăvara! Nu e timp de dormit!
        –
Ce miros plăcut, deschide un ochi Ursulețul. Miroase a primăvară. Aoleu! Nu
cumva a venit? 
        –
A venit, a venit! Dacă mai dormi, primăvara pleacă fără să o vezi, glumeşte iepuraşul.
Ursulețul iese în uşa bârlogului.
Îşi întinde lăbuţele și respiră aerul minunat al primăverii. Pădurea e aproape
verde. Peste tot flori, zumzet de albine, ciripit de păsărele. Cerul e
albastru, soarele e vesel.
        –
Ce minunată e Primăvara! le spune Ursulețul prietenilor săi.