Proiect de activitate didactică online
Unitatea de
învățământ: Școala Gimnazială
Data:
9 decembrie 2020
Clasa:
a II-a B
Propunător:
Aria
curriculară: Limba și comunicare
Disciplina:
Comunicare în limba română
Unitatea
tematică: Farmecul
iernii
Titlul lecției:
Iarna, după Mihail Sadoveanu – exerciții aplicative
Tipul lecţiei:
consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Durata:
35 minute
Locul de
desfășurare: on-line, acasă la fiecare elev.
COMPETENȚE
SPECIFICE
Comunicare în
limba română:
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral
din texte accesibile variate
1.2 Identificarea unor informaţii variate
dintr-un text audiat
4.1. Scrierea unor mesaje, în diverse contexte de
comunicare
AVAP:
2.3.
Realizarea de produse utile şi/sau estetice combinând materiale uşor de
prelucrat şi tehnici accesibile
Obiective operaționale:
La finalul activității
didactice, elevii vor fi capabili:
O1. - să
citească corect, expresiv, conştient și în ritm propriu textul din manual;
O2. – să
răspundă corect la întrebările adresate, referitoare la conţinutul textului;
O3. –să identifice
în text propozițiile solicitate;
O4. – să găsească
cuvinte cu sens asemănător/ opus celor indicate;
O5 - să
selecteze itemul corect din variantele propuse;
afective
O6. - să manifeste interes pentru activitatea desfăşurată;
psihomotrice
:
O 7. - să scrie
în caiete lizibil şi îngrijit în ritm propriu.
Strategii didactice:
1.
Metode şi procedee: conversaţia, explicația,
exercițiul, brainstorming, chestionarul online;
2.Mijloace
de învăţământ (resurse tradiționale și moderne):
manual E.D.P, caietele elevilor, flipchart, dispozitive digitale
(calculator/laptop/tabletă/telefon), internet, platforma Classroom, aplicația
Meet, aplicația DroidCam, aplicația Wordwall, Tablă
Jamboard;
3.
Forme de organizare a activităţii: frontală,
independentă;
4.
Forme de evaluare a activității: observarea, aprecieri
verbale, chestionarul online, aprecierea colectivă;
5.
Resurse umane: 20 elevi
Bibliografie:
-
Manual Comunicare în limba română, pentru clasa
a II-a, E.D.P. București
-
Programa şcolară pentru
disciplina COMUNICARE ÎN LIMBA
ROMÂNĂ pentru Clasa a II-a, nr. 3418/19.03.2013
-
Nuţă, S., (2001),Metodica predării limbii române în clasele
primare, Editura Aramis
-
https://manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20II-a/Comunicare%20in%20limba%20romana/EDP/#p=60
Desfășurarea
activității
Etapele lecţiei |
Ob. Op. |
Conţinutul
știinţific |
Strategii didactice |
Forme de evaluare |
||||
Metode şi procedee |
Forme de organizare |
Resurse materiale |
||||||
Activitatea învățătoarei |
Activitatea elevilor |
|||||||
1. Moment organizatoric 3 min. |
|
Pregătirea
pentru desfăşurarea activităţii: Accesez
platforma Classroom, generez o sesiune online cu ajutorul aplicației Meet și
trimit invitația elevilor pentru a participa la lecție; Mă
asigur că dispozitivele tuturor elevilor funcționează (camera, microfonul,
conexiunea la internet); Salut
elevii pe măsură ce se conectează și inițiez o conversație plăcută, până la
conectarea tuturor elevilor. |
Intră
pe aplicația Meet și se conectează la lecția inițiată de către învățătoare,
accesând butonul ”Participă” Verifică
funcționalitatea conexiunii video și audio; Își
salută învățătoarea, colegii, participă la conversație. |
Exercițiul organizatoric |
Frontală |
Dispozitive
electronice (laptop, calculator, tabletă, telefon) și internet Platforma
Classroom Aplicația
Meet |
|
|
2. Captarea atenției 5 min. |
O1 |
Propun realizarea unui Brainstorming având ca element central
cuvântul ,,Iarna”. La ce ne gândim atunci când spunem Iarna? În timp ce elevii îmi dau răspunsurile lor, eu le adaug pe
flipchart, care este vizibil pe ecranele lor cu ajutorul aplicației DroidCam. |
Elevii vor da răspunsuri precum: Om de zăpadă, bulgări de nea, derdeluș, sanie etc. |
Brainstorming
|
frontală |
Flipchart Aplicația
DroidCam |
aprecieri
verbale |
|
3. Anunţarea temei și a obiectivelor 1 min. |
|
Anunț tema și obiectivele lecției pe înțelesul copiilor. Vom citi din manual textul ,,Iarna” după M. Sadoveanu și vom
rezolva sarcini legate de conținutul acestuia. |
Elevii sunt atenți la anunțarea obiectivelor operaționale. |
Explicaţia |
Frontală |
|
|
|
4.Dirijarea activității 14 min. |
O2 O3 |
Cer elevilor
să deschidă manualele la pagina 60 și numesc 2-3 elevi să citească textul. Adresez
întrebări pe baza textului citit: 1.Când se
petrece întâmplarea? 2.Ce a cerut
băiatul lui Moș Irimia? 3.Unde au
pornit băieții? 4.Ce i-a
învățat Vasile a lui Pânzaru? 5.Cum se
simțea băiatul? 6.De ce
chiuiau copiii? Numesc elevi
pentru citirea selectivă a următoarelor enunțuri: a)Enunțul în
care Tudoriță învață să cârmuiască sania. b)Fragmentul
care înfățișează cursa celor doi frați. Partajez ecranul laptopului și deschid o tablă
Jamboard astfel încât elevii pot vizualiza următoarele exerciții pe care le
vor nota și în caietele de clasă: 1.
Găsiți cuvinte cu același sens: Zăpadă= Troienit= Deal= 2.
Găsiți cuvinte cu sens opus pentru: Bogată – Înghețat- Mergea - |
Elevii deschid manualul la
pagina indicată, citesc în gând textul odată cu colegii lor și formulează
răspunsuri la întrebările propunătoarei; 1. Întâmplarea se petrece în
vacanța de iarnă. 2. Băiatul i-a cerut lui Moș
Irimia să-i cioplească o săniuță. 3. Băieții au pornit pe
derdeluș, pe costișă, să se dea cu săniuța. 4. Vasile a lui Pânzaru i-a
învățat pe băieți cum să conducă săniuța. 5. Băiatul ( Tudoriță) se
simțea bucuros. 6. Băieții satului chiuiau
de bucuria săniușului. Elevii solicitați citesc
enunțurile corespunzătoare din manual. a) ,,Măi, Tudoriță... ca
trenul!” b),,După ce bătrânul...
chiuind și urlând.” Elevii notează în caiet
execițiile propuse Zăpadă=nea,
omăt Troienit=
înzăpezit Deal=culme Bogată –
săracă Înghețat-dezghețat Mergea –
stătea |
Conversația exercițiul |
Frontală |
Dispozitive
electronice Manual
digital manualele
elevilor |
Aprecieri
verbale |
|
5.Obținerea performanței 5 min. |
O4 |
Solicit elevilor rezolvarea exercițiului-
joc din manual: Descoperă cuvintele ascunse în cuvântul ,,fulgerător”. |
Elevii scriu exercițiul indicat și-l rezolvă astfel: Fulgerător- fulg/ ger/ fulger/ eră |
Exercițiul |
Frontală |
Caietele elevilor Tablă Jamboard |
Aprecieri
verbale |
|
6. Evaluarea activității 5 min. |
|
Evaluarea se va face prin intermediul
unui chestionar postat, al cărui link va fi postat pe chat-ul întâlnirii
online. Acesta va conține următoarele întrebări: 1.
Iarna
era bogată în: -zăpadă –
gheață -
sănii 2. Băiatului i-a cioplit o
sanie: -fratele
Matei -Moș Irimia -un
prieten 3. Săniuța mergea la vale: -încet -fulgerător -greu 4. Pe deal băieții satului: -plângeau -cântau -chiuiau 5. Băiatul a învățat să
conducă sania de la: -Vasile a lui Pânzaru -bunica -prietenii
săi |
Elevii vor rezolva
chestionarul propus utilizând propriul dispozitiv. La finalul testului rezolvat
ei vor primi punctajul. Propunătoarea îi va întreba despre punctajul obținut,
iar elevii vor ridica mânuța pentru a confirma la câte din cele cinci
întrebări au răspuns corect. |
Conversația |
Independentă |
Aplicația Wordwall |
Chestionar
online |
|
7. Încheierea activității 2 min. |
|
Fac aprecieri globale asupra
participarii copiilor și a modului de lucru pe parcursul orei, anunț pauza și
le reamintesc că la fix vom începe următoarea activitate. Le anunț tema: Reprezentați
printr-un desen conținutul textului
,,Iarna” după Mihai Sadoveanu. |
Elevii ascultă aprecierile. Își
notează tema. |
conversația |
frontală |
|
aprecieri
colective |
|
Anexe