PROIECT DIDACTIC
Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială 
Data: 
Clasa: I –B
Propunător: 
Aria curriculară: Matematica
și știinte 
Disciplina: Matematică
și explorarea mediului
Unitatea de
învățare: Noțiuni de geometrie
Subiectul lectiei: Forme geometrice plane/ Flori de primăvară- recunoaștere, desenare
Tipul lecţiei: consolidare
și sistematizare de cunoștințe
Discipline integrate: CLR, AVAP;
Competențe specifice:
Matematică
și explorarea mediului
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în
scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare;
numărare;
2.2.
Recunoaşterea unor figuri şi corpuri geometrice în mediul apropiat şi în
reprezentări
plane accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice);
plane accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice);
Comunicare
în limba română
1.1.  Identificarea semnificaţiei unui
mesaj oral, pe teme accesibile, rostit cu claritate
Arte
vizuale și abilități practice
2.1.
Identificarea unor caracteristici/ proprietăţi ale materialelor întâlnite în
mediul cunoscut
OBIECTIVE OPERAŢIONALE: 
Cognitive:
O1: să recunoască forme
geometrice (pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi);
O2: să asocieze obiectele din
mediul înconjurător cu formele plane învăţate; 
O3: să efectueze corect operații de adunare/scădere  în concentrul 0-100;
O4: să completeze șirul formelor geometrice după regula precizată;
O5: să deseneze forme geometrice plane: pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi;
Psiho-motrice:
O6- să manipuleze rapid
materialele dispuse pentru realizarea sarcinilor matematice;
O7 - să lipească corespunzător
jetoanele date;
Afective:
O8- să participe cu interes  la activitate;
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode şi
procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul, ;
Mijloace de
învăţământ:
fişede lucru, fișe de evaluare,  manual, planșă
cu forme geometrice, imagini flori de primăvară, șablon vaze, recompense, planșă
cu flori de primăvară, culori;
Forme de
organizare: frontală,
independentă, pe grupe.
Resurse umane: 18 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă
BIBLIOGRAFIE:
- „Matematică și explorarea mediului – clasa I” (manual), EDP București 2018;
 - „Metodica predării matematicii la clasele I-IV” I. Neacşu;
 - Programa şcolară pentru clasa I, București, 2013;
 
Nr.  Crt. 
 | 
  
Etapele lectiei/ 
Timp / 
ob.op 
 | 
  
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII 
 | 
  
Metode și procedee 
 | 
  
Mijloace  
de înv. 
 | 
  
Forma de organizare 
 | 
  
Metode și instrumente de  
evaluare 
 | 
 ||||
Activitatea învățătorului 
 | 
  
Activitatea elevilor 
 | 
  |||||||||
1. 
 | 
  
Moment
  organizatoric 
1
  min 
 | 
  
Asigur
  condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei, solicitând
  elevilor să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în
  bancă şi să fie atenți. 
             Clopoţelul a sunat, 
             Toţi în bănci ne-am adunat, 
             Pregătim cărţi şi caiete, 
            Matematica începe! 
 | 
  
Elevii
  se pregatesc pentru ora de matematică. 
 | 
  
Manuale 
Caiete 
 | 
  
Frontală 
 | 
  
Aprecieri
  verbale 
 | 
 ||||
2. 
 | 
  
Verificarea
   
temei 
3
  min 
 | 
  
Verific tema din punct de vedere cantitativ. 
 | 
  
Elevii
  prezintă caietele de teme. 
 | 
  
Caietele de temă 
 | 
  
frontală 
 | 
  
Aprecieri
  verbale 
 | 
 ||||
3. 
 | 
  
Captarea
  atenției/ 
4       
  min 
 | 
  
Sunteți curioși să descoperim ce  sarcini-obstacol se ascund
  în  plicul de culoare albastră? 
Deschidem plicul
  albastru cu sarcinile matematice. 
Prima sarcină este efectuarea unui Aritmogrif matematic al cărui soluție este : FORME PLANE 
Aritmogriful se rezolvă și frontal pe o coală de
  flipchart. 
 | 
  
Elevii
  descoperă soluția corectă a aritmogtifului. 
FORME  PLANE 
 | 
  
Jocul  
 | 
  
Flipchart cu aritmogrif 
Fișe de lucru 
 | 
  
Frontală 
În
  echipă   
 | 
  
Aprecieri
  verbale  
 | 
 |||
4. 
 | 
  
Anuntarea
  obiectivelor 
operaționale/ 
1min 
 | 
  
Aduc la cunoştinţă elevilor că astăzi vom face o lecţie de consolidare
  a cunoştinţelor anterioare cu subiectul ,,Forme
  geometrice plane/ Flori de primăvară’’. 
 | 
  
Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei. 
 | 
  
Explicația 
 | 
  
Caietele
  elevilor 
 | 
  
frontală 
 | 
  
observarea 
 | 
 |||
5. 
 | 
  
Reactualizarea
  cunoștințelor/ 
5
  min/ 
O1 
 | 
  
  Verificarea cunoştinţelor: 
Am
  stabilit la începutul zilei, la ora de dezvoltare personală că suntem în
  anotimpul primăvara.  
Ce
  flori specifice acestui anotimp, cunoașteți voi, copii? 
Solicit
  unui elev să îmi indice aceste flori pe panoul expus în fața clasei. 
1.Expun jetoane cu următoarele forme  
geometrice : 
  c)                  d)
şi le cer să denumească fiecare formă: 
2.Cer elevilor să îmi descrie figurile
  astfel: 
1-      Câte laturi are pătratul? 
2-      Câte laturi are triunghiul? 
3-      Cum sunt laturile dreptunghiului? 
4-      Cu ce asemănăm cercul? 
 | 
  
Elevii
  răspund corect întrebărilor colegilor, sub dirijarea propunătoarei. 
Elevii
  răspund, viorele, ghiocei, lalele, narcise, zambile.  
Elevul solicitat indică florile denumite. 
1.Elevii intuiesc imaginile  
Dreptunghi, cerc, pătrat, triunghi 
2.Elevii vor răspunde: 
a- pătrat/ patru laturi 
b- triunghi/ trei laturi 
c-dreptungi/egale două câte două 
d-cerc/ seamănă cu o minge 
 | 
  
Conversația  
 | 
  
Panou cu figurile geometrice indicate 
Planșă cu florile de primăvară 
 | 
  
frontală 
 | 
  
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||
6. 
 | 
  
Dirijarea
  învățării 
20
   min/  
O2 
O3        
O7 
O5 
 | 
  
Solicit
  rezolvarea sarcinilor matematice descoperite în plicul   Zânei Primăvară: 
 Le cer elevilor să-mi spună diferite obiecte
  din mediul înconjurător care seamănă cu formele geometrice amintite. 
![]() 
.  
Împart
  elevii în patru grupe. ( a pătratului,
  dreptunghiului, triunghiului, cercului). 
Inițiez
  jocul Grădinile Primăverii: 
Ca
  să poată ajunge pe Pământ, Zâna Primăvară trebuie să înflorească mai multe
  grădini cu flori de primăvară. 
Rezolvați
  operațiile așezate pe fiecare grădină și astfel Vântul o va lăsa pe Zână să
  înflorească grădinița respectivă. 
1.Grădina ghioceilor are formă de dreptunghi și conține următoarele
  operații. 
56-28= 
44-8= 
63+9= 
23+38= 
42+39= 
2.Grădina lalelelor are formă de pătrat și conține următoarele
  operații: 
55-39= 
43-18= 
88+12= 
15+6= 
93-54= 
3.Grădina zambilelor are formă ce triunghi și conține următoarele
  operații: 
52-17= 
80-68= 
27+48= 
13+27= 
4.Grădina narciselor are formă de cerc și conține următoarele
  operații: 
60-14= 
32-6= 
65+35= 
28+19= 
Elevii
  vor lucra tot pe grupe și următoarea sarcină, iar fiecare din cele 4 grupe va primi o fișă pe care este desenată o vază cu
  flori. 
G1:Decorează vaza cu 5 pătrate. G2:Decorează
  vaza cu 6 triunghiuri.  
G3:Decorează vaza cu 4 dreptunghiuri.  
G4:Decorează
  vaza cu 7 cerculețe.  
 | 
  
Elevii
  rezolvă sarcinile propuse de învățătoare. 
Ei vor răspunde astfel: 
-pătratul se aseamănă cu: întrerupătorul, plicurile de pe mese,
  ceasul, monitorul de la calculator etc. 
-triunghiul seamănă cu:  acoperișul unei case, umeraș, stegulețe,
  cornet de înghețată, o felie de pizza etc. 
-cercul seamănă cu : monede, un Cd, ceas, nasture, lupă etc. 
-dreptunghiul seamănă cu : bancnote, cărți, caiete, linie,
  coperte, tablă, ferestre, ușă, planșă etc.  
Execută cerințele.  
Elevii rezolvă sarcinile.  
Lucrările
  vor fi expuse la panoul Primăverii. 
 | 
  
Conversația   
Exercițiul 
Jocul  
Jocul  
Exercițiul  
 | 
  
Grădinițele cu flori 
Coșulețe cu jetoane -flori 
Fișe
  cu grădinile primăverii 
 | 
  
Frontală 
Pe
  grupe 
Pe
  grupe   
 | 
  
Aprecieri
  verbale 
Observarea
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||
7. 
 | 
  
Atingerea
  performanței/ 
 7 min 
O4 
 | 
  
  Solicit elevilor rezolvarea următoarei
  sarcini:  
Observă regula și continuă șirurile date cu încă 4 forme geometrice: 
 | 
  
Elevii
  rezolvă sarcina din fișa de lucru. 
 | 
  
Exercițiul 
 | 
  
Fișe de lucru 
 | 
  
independentă 
 | 
  
coevaluare
   
 | 
 |||
8. 
 | 
  
Realizarea  
Feed-back-ului 
3 min/ 
O5 
 | 
  
Adresez următoarele întrebări: 
Despre ce forme geometrice am
  învăţat astăzi? 
- Invit elevii să deseneze la
  tablă un triunghi, un cerc, un pătrat,
  un dreptunghi. 
 | 
  
Elevii răspund la întrebările adresate de
  propunătoare. 
Elevii numiți ies la tablă și desenează
  formele geometrice respective. 
 | 
  
Conversația 
 | 
  
frontală 
 | 
  
Aprecieri
  verbale 
 | 
 ||||
9. 
 | 
  
 Evaluare 
5
  min 
O1 
 | 
  
Distribui elevilor o fișă de evaluare, având următoarea
  cerință. 
Numără câte forme geometrice de fiecare fel conţine  desenul de mai jos și scrie numărul
  acestora în tabel: 
 | 
  
Elevii
  rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.  
 | 
  
Fișe de evaluare 
 | 
  
Exercițiul 
 | 
  
independentă 
 | 
  
scrisă 
autoevaluare
   
 | 
 |||
10. 
 | 
  
Încheierea
  activității  
1
  min. 
 | 
  
Se fac aprecieri generale şi individuale.  
 Se anunță tema pentru acasă:                         
Elevii vor primi câte o fișă pe care trebuie să lipească  jetoane din carton cu formele geometrice
  învățate, astfel încât să obțină imaginea unui obiect. 
( jucărie, castel etc.)  
 | 
  
Elevii
  ascultă aprecierile învățătoarei. 
 | 
  
Explicația 
 | 
  
frontală 
 | 
  
Aprecieri
  verbale 
Recompense 
Calificative
   
 | 
 ||||
1.Grădina
  ghioceilor- dreptunghi 
56-28= 28 
44-8=36 
63+9=72 
23+38=61 
42+39=81 
 | 
  
2.Grădina
  lalelelor – 
 pătrat
   
55-39=16 
43-18=61 
88+12=100 
15+6=21 
93-54=39 
 | 
  
3.Grădina
  zambilelor -triunghi  
52-17=35 
80-68=12 
27+48=75 
13+27=40 
 | 
  
4.Grădina
  narciselor – 
cerc  
60-14=46 
32-6=26 
65+35=100 
28+19=47 
 | 
 
Aritmogrif
matematic (în echipă)
 Selectează
toate literele scrise pe diagonala a-b
a  careului, scrie-le jos în casetuțe și
vei descoperi soluția jocului.
Ce cuvânt/ cuvinte  ai obținut ?

Fișă de evaluare
 
Identifică formele geometrice de același fel și scrie numărul acestora
în căsuța indicată:
Scrie aici numărul fomelor geometrice găsite:
.......................              ..........................
  
  | 
 |||
               ..................            ................................
![]()  | 
 |||||||
![]()  | 
 |||||||
![]()  | 
 |||||||
![]()  | 
 |||||||
           Observă regula și continuă șirurile date cu încă 4
  forme geometrice: 
 | 
 
Fișă de lucru ( atingerea performanței )
Fișă de lucru ( atingerea performanței )
Observă
regula și continuă șirurile date cu încă 4 forme geometrice:



















