Proiect didactic - Intuirea claselor morfologice - Substantivul

PROIECT DIDACTIC

Data : 18.10. 2017
Unitatea de învăţământ: Şcoala Gimnazială Movila Miresii
Clasa : a IV-a A
Propunător : Florean Cornelia
Aria curriculară : Limbă şi comunicare
Disciplina : Limba și literatura română
Unitatea de învăţare : Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!
Subiectul : Intuirea claselor morfologice - Substantivul
Tipul lecţiei: sistematizare şi consolidare a cunoştinţelor
Locul de desfăşurare: sala de clasă
Numărul de elevi: 16
Resurse temporale: 45 de minute

Competențe specifice:

1.1. Realizarea de deducţii simple pe baza audierii unui text literar sau informativ accesibil;
3.5. Sesizarea abaterilor din textele citite în vederea corectării acestora;

Obiective operaţionale:

Cognitive :
O1-să folosească substantive în comunicarea orală și scrisă;
O2- să recunoască substantivele din textul suport;
O3- să formeze propoziţii cu substantive date;
O4-să  analizeze morfologic substantivele dintr-un text dat precizând felul, genul, numărul;
O5-să schimbe numărul unor substantive date;
Afective :
O6 -Să participe cu interes la activitate;
Psiho-motrice:
 O7 -să adopte o poziţie corectă în bancă în timpul activității;



ELEMENTE DE STRATEGIE DIDACTICĂ
Metode  si  procedee: exerciţiul, ciorchinele, observaţia, explicaţia, conversaţia , jocul.
Forme de organizare :  frontal, independent şi pe grupe;
Mijloace de invatamant: fişe de lucru,  planşă cu aritmogrif, manual, caiete;


BIBLIOGRAFIE:
 -Curriculum Naţional.Programe şcolare pentru învăţământul primar;
 -Nuță, Silvia, Metodica predării limbii române în clasele primare, Editura Aramis, București, 2000;
 -Alina Radu, Roxana Jeler, Manual de limba şi literatura romană, clasa a IV-a, Editura Art;
























Demersul didactic

 


Nr.
crt.

Etapele lecţiei/
timp alocat

Ob.
op.

Activitatea propunătoarei

Activitatea elevilor

Resurse
procedurale

Resurse
materiale

Forma de organizare

Metode de evaluare/


1.
Moment
organizatoric
1 minut


Asigur un climat propice desfăşurării activităţii.
Fac prezenţa.
Elevii îşi pregătesc materialele necesare activităţii.

Cărţile şi caietele de limba română

Frontală

Observarea

2.

Captarea
atenţiei/ verificarea temei
4 minute



O1

Le dau la tablă, pe o planşă mare,  spre rezolvare un aritmogrif. Vezi ANEXA .
Vor primi aritmogriful şi pe fişe, fiind grupati cate trei elevi şi-l vor completa în acelaşi timp cu cel de pe tablă.
În acest timp verific cantitativ şi calitativ (la o parte din elevi) tema, după ce mă asigur că nu au întâmpinat probleme în rezolvarea ei.
Elevii participă la rezolvarea aritmogrifului din fişă.
Câte un copil va citi definiţia, apoi va răspunde şi va trece la panou ca să-l completeze.
Se lucrează artimogriful la tablă, dar și pe fișele elevilor.
Soluția este: SUBSTANTIVUL

Jocul

Exercițiul

Fişe pentru grupe de trei elevi, planşa de la tablă.


Frontală

Frontală 

Pe grupe

3.

Anunţarea temei şi obiectivelor
operaţionale

1 minut



Pornind de la soluţia obtinută pe verticala A-B, SUBSTANTIVUL, voi anunţa că vom face exerciţii de recunoaştere şi analiză a acestei părţi de vorbire. Este o lecţie de consolidare şi vom face cât mai multe aplicaţii pentru a ne fixa cunoştinţele despre substantiv, să îl recunoaştem în texte, să îi stabilim felul şi numărul. Scriu pe tablă data şi tema lecţiei, respectiv Substantivul.


Elevii scriu în caiete data şi titlul lecţiei.
Sunt atenţi la propunătoare.

Explicaţia


Caietele elevilor
Frontală

Observaţia


4.


Dirijarea
învăţării

20 minute









O1































O1























O2








O3




O4











Propun spre rezolvare la tablă un CIORCHINE despre substantiv, care va conţine toate informaţiile cu privire la această parte de vorbire.
(ANEXA)
După fiecare răspuns corect le voi cere elevilor să dea şi exemple.
Cerinţele ciorchinelui vor fi:
-Ce este substantivul?
-De cate feluri este substantivul?

-Ce denumeste substantivul comun? (cer exemple)





-Ce denumește substantivul propriu? Dati-mi exemple de substantive proprii!






-Câte numere are substantivul?(cer exemple)



-Cate genuri are substantivul? (cer exemple)



Daţi exemple de substantive ce denumesc:
-fiinţe: floare, om
-lucruri: tablou,pix…
-fenomene ale naturii:ceaţă ploaie, brumă..
-însuşiri:frumuseţe, urâţenie
-stări sufleteşti:
bucurie,tristeţe,durere 
-acţiuni:lupta, cântatul, defilare, mersul;

În timpul completării ciorchinelui de la tablă, voi aşeza pe banca fiecărui elev o fişă care va conţine ultimul alineat din textul ,,O altfel de bibliotecă”, text preluat din manual, pag. 40.
(anexa )

Anexa va conţine, pe lângă textul suport, următoarele exerciţii:

1.Solicit elevilor să sublinieze substantívele din text.

După identificare, solicit elevilor următoarea sarcină:
2. Trece în tabelul alăturat substantivele identificate și schimbă-le numărul:








3. Solicit apoi elevilor să analizeze substantivele selectate, specificând felul, numărul și genul.




4.Alcătuiţi propoziții dezvoltate utilizând următoarele substantive :


Elevii vor răspunde:




Substantivul este partea de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii, stări sufleteşti, acţiuni.

Substantivul este de două feluri:comun si propriu



Substantivul comun denumeste obiecte de acelasi fel.( masă, carte)

Substantivul propriu denumeste anumite fiinţe, lucruri, pentru a le deosebi de celelalte din clasa lor, fiind nume de persoane, de localităţi, de ţări, de animale etc.
(Maria, Dunărea, Grivei, Brăila)
Substantivul are două numere: singular si plural
Sg. copil/ pl.copii
Sg.măr/ pl. mere

Substantivul are trei genuri: feminin, masculin şi neutru.
(fem. masă/ mas. copil/ neutru scaun)

Elevii dau exemple conform cerinţei propunătoarei.






















Elevii rezolvă sarcinile propuse.









Ciorchinele

Exerciţiul

















Conversaţia

Exerciţiul






























                          











Exerciţiul














Exerciţiul





Exerciţiul



Panou




















































Fişe

Tabla

Caietele elevilor




Frontală







































              






























/

Frontală

Independentă

Aprecieri verbale

Observația


















































Aprecieri verbale


5.

Obţinerea performanţei

3 minute


O5

Găsește forma de plural a următoarelor substantive comune: copil, ziua, posibilitatea, titlu, bibliotecă.

Elevii  rezolvă sarcina cerută.


Exerciţiul



Fișe de lucru
Pe grupe

Evaluare scrisă

Autoevaluare

6.

Realizarea feed-back-ului

7 minute


O3

O1





Le propun un joc, pe grupe:

Să identifice câte un substantiv care începe cu litera inițială a prenumelui elevilor din grupă și realizarea în scris a  unor propoziții cu acestea.
Câștigă grupa care termină prima rezolvarea cerinței.
Elevii vor participa cu interes. Vor citi propozițiile.


Exercițiul

  Jocul

Fișe de lucru

pe grupe.
Aprecieri verbale

Autoevaluare

7.

Evaluarea

8 minute

O1

O3

Dau elevilor spre rezolvare o fişă de evaluare a cunoştinţelor, având următoarea cerință:
Alcătuiește câte un enunț cu:
-un substantiv comun, nr. plural, genul masculin;
-un substantiv propriu;

Elevii rezolvă fişa de evaluare.



Exercițiul




Fişe de evaluare

Independentă
Evaluare scrisă

autoevaluare


8.


Încheierea
activităţii
1 minut

Fac aprecieri faţă de modul în care au răspuns la ora de limba şi literatura română. Voi acorda calificative elevilor care s-au evidenţiat pe parcursul orei.
Se stabileşte tema pentru acasă şi se dau câteva detalii cu privire la modul de rezolvare.

Elevii ascultă aprecierile și observațiile propunătoarei.
Își notează tema pentru acasă. Vor primi un exerciţiu din manual.

Conversaţia

Manuale

 frontală
Aprecieri verbale

Calificative





















Anexă
FIȘĂ DE LUCRU
(dirijarea învățării)

 Fiind obișnuit cu cărțile tipărite, cărțile pe care am învățat să citesc și cu care am crescut, a fost destul de greu să mă obișnuiesc cu textul de pe ecran. Dar, treptat, am învățat să prețuiesc avantajele pe care le aduce o astfel de lectură. Cred în continuare că fiecare dintre noi ar trebui să aibă o mică bibliotecă, în care să se regăsească autorii preferați, cu volumele frumos aranjate, ale căror coperte să le putem admira oricând și pe care să le răsfoim când dorim. Dar mai cred și că sunt momente în care este mult mai potrivită o carte electronică. Până la urmă, tot ceea ce contează este faptul că citim, nu?
(Dan Rădulescu, O altfel de bibliotecă, articol nr. 2 / 2016, în revista Lumea cărților)

1.     Trece în tabel substantivele identificate și schimbă-le numărul:
























2.     Analizați substantivele selectate, specificând felul, numărul și genul.

Substantivul
Felul
Genul
Numărul


















































4.Alcătuiţi propoziții dezvoltate utilizând următoarele substantive :
bibliotecă, cărți, lectură;

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


































Anexă

ATINGEREA PERFORMANȚEI
(Sarcini pe grupe)

 1.Găsește forma de plural a următoarelor substantive comune: copil, ziua, posibilitatea, titlu, bibliotecă.





















Realizarea feed-back-ului
(Sarcini pe grupe)

 2.Identificați câte un substantiv comun care începe cu litera inițială a prenumelui vostru și realizați, în scris,  propoziții cu acestea.
____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________














Anexă


EVALUAREA ACTIVITĂȚII

Alcătuiește câte un enunț cu:
a)    un substantiv comun, numărul  plural, genul masculin;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b)    un substantiv propriu;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


EVALUAREA ACTIVITĂȚII

Alcătuiește câte un enunț cu:
a)un substantiv comun,  numărul  plural, genul masculin;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b)un substantiv propriu;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


EVALUAREA ACTIVITĂȚII

Alcătuiește câte un enunț cu:
a)un substantiv comun, numărul plural, genul masculin;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b)un substantiv propriu;
     _______________________________________________________________


Anexă

ARITMOGRIF

1.     Se scriu cu litera initială mare numele de  ...
2.     Într-o enumerare se pune ...
3.     La sfarsitul unei propozitii interogative se pune semnul ...
4.     Orice intrebare asteapta un ...
5.     La sfarsit de propozitie se pune ...
6.     Semnul grafic pentru sunet este …
7.     Prima lună a anului este...
8.     Pronumele este o … de vorbire
9.     Într-o conversație scrisă se foloseste linia de …
10.                        Verbul este o parte de …
                                                           A

1


















































































                                                           B

Pe verticala  A-B ai obținut soluția: _______________________________














Anexă

SUBSTANTIVUL
Metoda ciorchinelui



 































Anexă

Fișă de lucru
(diferențiat)

Fiind obișnuit cu cărțile tipărite, cărțile pe care am învățat să citesc și cu care am crescut, a fost destul de greu să mă obișnuiesc cu textul de pe ecran. Dar, treptat, am învățat să prețuiesc avantajele pe care le aduce o astfel de lectură. Cred în continuare că fiecare dintre noi ar trebui să aibă o mică bibliotecă, în care să se regăsească autorii preferați, cu volumele frumos aranjate, ale căror coperte să le putem admira oricând și pe care să le răsfoim când dorim. Dar mai cred și că sunt momente în care este mult mai potrivită o carte electronică. Până la urmă, tot ceea ce contează este faptul că citim, nu?

(Dan Rădulescu, O altfel de bibliotecă, articol nr. 2 / 2016, în revista Lumea cărților)


1.     Transcrie textul:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




2.Alcătuiește enunțuri utilizând substantivele subliniate din text:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


3.Ai terminat? Scrie în câteva rânduri ce ți-ar plăcea să faci la următoarea oră de limba română.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.