Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data : 14.04.2017
Clasa: a III -a A
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător:
Unitatea de
învăţare: Cum
gândesc? Ce simt? Cum mă comport?
Subiectul lecției: Textul narativ - formularea ideilor principale; Text suport:Dărnicie, după Mircea Sântimbreanu
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un text informativ sau
literar accesibil
3.2. Formularea unui răspuns emoţional faţă de textul literar citit
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 -să citească textul
corect, expresiv, fluent și conștient ;
O2- să formuleze
întrebări / răspunsuri referitoare la
conţinutul textului;
O 3- să povestească
oral conținutul textului;
O4- să extragă ideile
principale/ de detaliu potrivit
succesiunii momentelor din text;
O5- să indice ordinea
în care s-au petrecut întâmplările din text;
O6- să își exprime
părerea față de atitudinea personajelor din text;
Psihomotrice:
O7 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O8- să
manifeste interes față de activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: lectura
explicativă,explozia stelară, exerciţiul, conversaţia, brainstorming,
observarea;
-Materiale: flipchart, manual, caietele de lucru și de
clasă ale elevilor, fișe de lucru, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontal, independent, pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 16 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Modalităţi
de
evaluare
|
||||||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forma de activitate
|
||||||||
1
|
||||||||||||
Moment organizatoric
1 min
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
Verific
cantitativ realizarea temei.
|
Elevii se pregătesc pentru activitate,
prezintă caietele de teme.
|
Conversația
|
Caietele elevilor
|
Frontală
|
Observarea
|
||||||
Captarea atenției
2 min
|
Captarea atenției se realizează
printr-un brainstorming.
La ce vă gândiți când auziți cuvântul dărnicie?
După notarea
răspunsurilor pe tablă, se vor analiza cuvintele care denumesc atitudinea de dăruire.
|
Elevii dau
răspunsuri diverse.
|
Brainstor-
mingul
|
Flipchart
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
||||||
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min
|
Menționez elevilor că, astăzi, la ora de
limba română, vom continua să rezolvăm sarcini pe textul: Dărnicie, după Mircea Sântimbreanu
Vom citi textul,
îl vom împărți în fragmente, îl vom povesti și apoi vom extrage ideile
principale.
Notez pe tablă
titlul lecției.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
|
Explicația
|
Frontală
|
Observarea
|
|||||||
Actualizarea cunoștințelor
3 min
|
Propun elevilor un joc.
Fiecare
primește câte un bilețel.
Le cer
elevilor să scrie pe bilet când au dăruit necondiționat ultima oară ceva
cuiva.
|
Bilețelele vor fi
așezate pe o planșă de flipchart și apoi citite.
Se va comenta conținuul
acestora.
|
Jocul
Conversația
|
Biletele
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
||||||
Dirijarea învățării
20 min
|
O1
O2
O3
O4
|
După ce se va
citi textul în lanț le voi adresa elevilor următoarele întrebări:
1.Unde se
petrece întâmplarea?
2. Care
sunt personajele povestirii?
3.Despre
ce discută cei doi băieți?
4.Ce
părere are gazda despre prietenie?
5. Cum se
comportă el cu Vintilă?
6.Care
este sfârșitul întâmplării?
7.În text,
băitul susține că prietenia înseamnă totul. Precizează argumentele pe care le
aduce în sprijinul afirmației.
8.Identifică
o situație care contrazice afirmația băiatului.
Solicit
elevilor să delimiteze textul în fragmente și să povestească fiecare fragment
formulând ideea principală.
După ce se
va formula ideea principală, un elev o va scrie la tablă, iar ceilalți în
caiete.
|
Elevii vor
răspunde la întrebările propunătoarei.
Ideile principale extrase de către elevi, după ce
povestesc textul, vor fi:
1. Doi băieți
stau de vorbă în fața sobei.
2. Gazda își expune părerile despre
prietenie.
3. Prietenul gazdei nu este primit în
vizită.
4. Gazda reia
netulburată discuția
|
Lectura
explicativă
Conversația
Lectura
explicativă
Exercițiul
|
Manuale
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
observarea
|
|||||
Atingerea performanței
5 min
|
O4
|
Pornind de la
ideea principală a primului fragment, găsiți două informații de
detaliu.
Ideea principală:
Doi băieți stau de vorbă în fața sobei.
|
Elevii rezolvă sarcina primită.
|
Exercițiul
|
Fișă de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Realizarea feed-back-ului
7 min
|
O2
|
Fixarea
conţinutului se va face prin
Aplicarea metodei
explozia stelară.
Elevii vor lucra
pe 5 grupe, fiecare grupă având drept sarcină alcătuirea unor întrebări care
să înceapă cu:
-Cine?
-Ce?
-Unde?
-De ce?
-Cum?
Membrii grupelor
vor expune întrebările, iar colegii din echipele celelalte trebuie să formuleze
răspunsurile.
|
Elevii formulează
întrebări respectând cerința dată.
|
Explozia
stelară
|
Fișă de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Evaluarea
activității
10 min
|
O5
O6
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu următoarele sarcini:
1.
Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din text.
Gazda își expune părerile despre prietenie.
Prietenul gazdei nu este primit în vizită.
Doi băieți stau de vorbă în fața sobei.
Gazda reia netulburată discuția.
2.Explică
nedumerirea musafirului atunci când gazda refuză să-l primească pe Vintilă!
Le explic elevilor baremul de notare al
fișei de evaluare.
|
Elevii rezolvă
sarcinile din fișa de evaluare.
|
Exercițiul
|
Fișă de evaluare
|
independent
|
Evaluare
Scrisă
Autoevaluare
|
|||||
Încheierea activității
1 min.
|
Fac aprecieri asupra modului cum au
participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat
obiectivele propuse.
Îi anunț tema pentru acasă (ex.2/50 manual)
Redactează
o compunere cu titlul ,,Prietenie”, după planul de idei dat.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Conversația
|
Frontal
|
observarea
|
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.