Proiect didactic - Numărul și cifra 2

 

 

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Şcoala Gimnazială Movila Miresii

CLASA: Pregătitoare

PROPUNĂTOR: prof. înv. primar Florean Cornelia

ARIA CURRICULARĂ: MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII

DISCIPLINA: Matematică şi explorarea mediului

UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Călătoria unui norișor năzdrăvan

SUBIECTUL lecţiei: NUMĂRUL ŞI CIFRA 2; /Roadele toamnei;

TIPUL LECŢIEI: predare-învăţare

Competenţe specifice:

Matematică și explorarea mediului (MEM)

1.1.  Recunoaşterea şi scrierea numerelor în concentrul 0-31;

 

3.1. Descrierea unor fenomene/procese/ structuri repetitive simple din mediul apropiat, în scopul identificării unor regularităţi;

 

Dezvoltare personală (DP)

 

2.2. Identificarea regulilor de comunicare în activitatea şcolară;


Arte vizuale şi abilități practice (AVAP)

 

2.1. Observarea unor caracteristici simple ale materialelor întâlnite în mediul familiar;


Muzică şi mişcare (MM)

 

1.1. Receptarea unor sunete din mediul înconjurător, cu durate şi intensităţi contrastante;

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:

O1 – să numească caracteristicile toamnei;

O2 - să asocieze mulțimilor cu două elemente cifra 2;

O 3- să compare mulțimea cu 1 și 2 elemente;

O4 – să scrie corect pe linia punctată trei  rânduri cu cifra 2 din caietul auxiliar MEM;

 

STRATEGII DIDACTICE

      a) metode şi procedee:  - conversaţia

                                               - explicaţia

                                               – exerciţiul

                                               - jocul

                                               -expunerea

        b) resurse materiale: -pixuri/ stilouri

                                           - planşa model cu cifra 2

                                           - panou flipchart/ marker

                                           - jetoane- măr/ fructe de toamnă

                                           - caietul auxiliar MEM de la Editura Sinapsis

                                            - dispozitive eletronice: laptopuri/ tablete/ telefoanele copiilor;

       c) forme de organizare:- frontală

                                                -independentă

      d) resurse umane: 24 elevi

       e) locul de desfășurare: Acasă la fiecare copil, conectați pe Platforma ZOOM;

      f) resurse temporale: 40 min ( 2 sesiuni de lucru a câte 20 minute pe ZOOM )

 

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIE:

1.Programa şcolară pentru Clasa pregătitoare, disciplina MEM; Bucureşti 2013;

2. Matematică și explorarea mediului, caiet de aplicații, Editura Sinapsis, Cluj-Napoca, 2013;

      3.Neacşu, I., (1988), Metodica predării matematicii, EDP, Bucureşti

4.Youtube. com

5.google.com

6. Ema la scoală- blog

https://www.youtube.com/watch?v=hLSo2v1b2WY&ab_channel=BoonBoon

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zf73Fg3q0Rs&ab_channel=IoanaGeorgescu

https://www.youtube.com/watch?v=nizyZJJ3SrM&ab_channel=TraLaLa-Cantecesideseneanimatepentrucopii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DEMERSUL DIDACTIC

Nr.

crt.

Etapele

Lecţiei / timp alocat

Ob.

op

 

Activitatea cadrului didactic

 

Activitatea elevilor

Metode şi procedee

Resurse

materiale

Forma

de organizare

Evaluare

1

Moment

organizatoric

 

2 min.

 

 

Mă asigur că toți elevii s-au conectat și au o conexiune stabilă la internet.

Le reamintesc elevilor regulile desfășurării unei lecții online.                   ( închidem microfonul și-l deschidem doar când răspundem, ridicăm mâna dacă știm răspunsul corect, suntem permanent atenți la ecranul propriului dispozitiv electronic).

Pregătesc materialele necesare în timpul desfăşurării activităţii, după indicația propunătoarei.

Elevii au alături caiețelele auxiliare, pixuri și 3 fructe de toamnă ( preferabil mere).

Conversaţia

 

Frontală

Observ comporta-

-mentul online al elevilor

2

Reactualizarea cunoştinţelor

 

5 min.

 

 

O1

Cu ajutorul unui flipchart expun on-line elevilor: Calendarul naturii

Adresez următoarele întrebări:

-În ce anotimp suntem, copii? (toamna)

-Care sunt lunile toamnei? (septembrie, octombrie, noiembrie)

-În ce lună a toamnei suntem acum? (octombrie)

-Cum se mai numește luna octombrie? (Brumărel)

-Cum este vremea astăzi?( bate vântul, rece, frunzele cad din copaci etc.)

 

 

Răspund la întrebările propunătoarei.

 

conversaţia

 

 

 

 

exerciţiul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flipchart

 

 

Calendarul naturii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frontală

 

 

 

 

-aprecieri verbale

 

-emoticoane cu aplauze

 

 

3.

Captarea atenției

 

3 min

 

O1

Folosesc funcția de  partajare a ecranului și propun spre vizionare următorul filmuleț:

https://www.youtube.com/watch?v=hLSo2v1b2WY&ab_channel=BoonBoon

După vizionare adresez elevilor următoarele întrebări:

- Care sunt fructele care apar în filmuleț? ( mere, struguri)

Elevii sunt atenți la filmulețul ce se derulează pe ecranul laptopului propunătoarei.

Expunerea

 

 

 

 

 

 

Conversația

 

 

 

 

4.

Anunţarea temei şi a obiectivelor

1 min.

 

Astăzi la ora de MEM vom vorbi despre fructele toamnei și despre numărul și cifra 2.

 

Sunt atenți la obiectivele precizate.

 

Explicaţia

 

 

Frontală

 

5.

Dirijarea învăţării

 

23  min.

 

 

O2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O3

 

 

O4

Propun vizionarea și audierea Poveștii cifrei 2

https://www.youtube.com/watch?v=Zf73Fg3q0Rs&ab_channel=IoanaGeorgescu

Adresez elevilor următoarele întrebări:

-Cum  se numea băiețulul din poveste? (Petrișor)

-Ce păsări au ieșit din cele două ouă? (lebede)

-De  ce credeți că oamenii au hotărât să se gândească la aceste păsări când scriu cifra 2? ( deoarece cifra 2 seamănă cu o lebădă)

Expun la cameră planșa cu numărul 2. Explic elevilor că semnul grafic al numărului 2 este cifra 2.

Voi desena apoi pe o coală de flipchart două mulțimi. Una cu un element (un măr) , iar cealaltă cu 2 elemente (2 mere). Pun în corespondență mulțimile cu unul și două elemente. Le explic elevilor că mulțimea cu două elemente are cu un element mai mult decât cea cu un element. Deci și numărul 2 va fi cu o unitate mai mare decât numărul 1.

Rog elevii să procedeze asemănător acasă, folosind fructele pe care le-am cerut pentru activitate.

Sfârșitul primei sesiuni.

După 10 minute de pauză, revenim online și continuăm activitatea.

Rog elevii să deschidă caietele auxiliare la pagina 23. (anexă)

Solicit efectuarea execițiului 4, a cărei cerință este :. Scrie cifra 2 după contur

Le amintesc elevilor că trebuie să pregătim mânuțele pentru scrierea cifrei 2.

Elevii scriu odată cu învățătorul cifra 2 în aer, pe măsuța de acasă, apoi în caiet.

Propun apoi efectuarea unor  exerciții de încălzire a mușchilor mici ai mâinii:
-închiderea şi deschiderea pumnilor;
-rotirea pumnului;
-întoarcerea palmelor sus şi jos;
-evantaiul (desfacerea şi unirea degetelor);
-stoarcerea rufelor;

 

Elevii sunt atenți la filmulețul ce se derulează pe ecranul laptopului propunătoarei.

Răspund la întrebările ce li se adresează.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elevii răspund la întrebări, sunt atenți la explicații, apoi vor realiza pe măsuțe cele două mulțimi solicitate (cu 1 și 2 elemente – mere);

 

 

 

 

 

 

 

explicaţia

 

 

 

exerciţiul

 

 

 

 

Laptop

 

 

 

Planșă

Matematică

 

 

Planșă

Flipchart

 

Jetoane măr

 

Marker

 

 Fructe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aprecieri verbale

 

 

emoticon aplauze

 

6.

 

Evaluare

3 min.

 

O4

Îi rog apoi să arate caietele la camera dispozitivului electronic ca să verific virtual scrierea corectă a cifrei 2.

 

1.Despre ce număr am vorbit astăzi?

(nr. 2)

2. Cu  ce cifră reprezentăm acest număr? (Cifra 2)

3. Cu cine se aseamănă cifra 2?

( cu o lebădă)

 

Elevii expun caietele și răspund la întrebări.

 

 

Conversația

 

Caietele elevlior

 

Frontală

Virtuală

 

Orală

 

7.

Închierea activităţii

3 min.

 

Fac aprecieri despre cum s-au comportat la activitate.

Propun spre audiție și interpretare cântecelul:,, Două mânuțe”.

Solicit ridicarea și legănarea mânuțelor pe parcursul derulării cântecelului.

 

https://www.youtube.com/watch?v=nizyZJJ3SrM&ab_channel=TraLaLa-Cantecesideseneanimatepentrucopii

 

Cântăm cu toţii cântecul propus.

jocul

Suportul audio cu cântecul propus

Frontală

Aprecieri verbale

 

 

 

Emoticoane cu aplauze

 

 

ANEXE


ANEXE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NUMĂRUL ȘI CIFRA 2

    1

 

2