Proiect didactic - Emoții de bază

 

Proiect de activitate didactică online

 

Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială

Data: 9 decembrie 2020

Propunător:

Clasa: a II-a B

Aria curriculară: Consiliere și orientare

Disciplina: Dezvoltare personală

Unitatea tematică: Emoții de bază

Titlul lecției: Trăire și manifestare emoțională. Și eu am emoții!

Tipul lecţiei: predare-învățare

Durata: 35 minute

Forma de realizare: activitate integrată

 

COMPETENȚE SPECIFICE:

 Dezvoltare personală

1.1. Stabilirea unor asemănări şi deosebiri între sine şi ceilalţi, după criterii simple

2.1. Exprimarea emoţiilor de bază în situaţii variate

 

Comunicare în limba română

1.4. Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de comunicare cunoscute

2.4. Exprimarea expresivă a ideilor în contexte familiare manifestând interes şi încredere în sine

 

Muzică și mișcare

2.1. Cântarea în colectiv, în grupuri mici şi individual, asociind dirijatul intuitiv

3.1. Manifestarea adecvată pe muzică, sugerată de anumite elemente de limbaj muzical

 

 

 

Obiective operaționale:

La sfârşitul activităţii didactice  elevii vor fi capabili:

 

Cognitive:

O1să precizeze emoţiile personajelor în diferite momente ale filmului prezentat;

O2- să identifice emoțiile de bază: bucuria, tristețea, frica, furia;

O3să mimeze emoții ale unor situații prezentate;

O4 - să selecteze emoția potrivit unei ipostaze descrise;

 

Psiho-motrice:

O5- să pătreze o poziție corectă pe parcursul lecției online;

Afective:

O6- să participe cu interes la activitate

Strategii didactice:

1. Metode şi procedee: conversaţia, explicația, audiția, jocul, exercițiul.

2. Mijloace de învăţământ: jetoane cu emoții, (paletuțe), dispozitive digitale (calculator/laptop/tabletă/telefon), internet, aplicația Meet și wordwall;

3. Forme de organizare a activităţii: frontală, independentă;

4. Locul de desfășurare: online, acasă la fiecare elev prin intermediul aplicației Meet.

5. Resurse umane: 20 elevi

 

Resurse bibliografice:

Programa şcolară pentru disciplina Dezvoltare personală  pentru Clasa a II-a, aprobată prin ordinul ministrului Nr. 3418/19.03.2013;

Manual Dezoltare personală pentru clasa a II-a, Editura Aramis, București, 2015

YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=hFhR6R6Jp0I&t=2s&ab_channel=EdituraEDU

 

https://www.youtube.com/watch?v=YnsGJ5NNZkQ&ab_channel=CriCriCri-NurseryRhymesandChildren%27sSongs

 

 

Desfășurarea activității

 

 

Etapele lecţiei

 

Ob. Op.

 

Conţinutul știinţific

Strategii didactice

 

Forme de evaluare

Metode şi procedee

Forme de organizare

Resurse materiale

Activitatea învățătoarei

Activitatea elevilor

1. Moment

 organizatoric

     2 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pregătirea pentru desfăşurarea activităţii:

- Accesez platforma Classroom/ aplicația Meet, verific:

-          Conectarea elevilor

-          Pornirea camerelor

-          Amintirea regulilor pentru lecțiile on-line

 

Mă asigur că dispozitivele tuturor elevilor funcționează (camera, microfonul, conexiunea la internet);

Salut elevii pe măsură ce se conectează.

 

Intră pe platforma Meet și se conectează la lecția inițiată de către propunătoare, accesând butonul ”Participă”

Verifică funcționalitatea conexiunii video și audio;

exercițiul

organizatoric

 

 

 

conversația

 

frontală

dispozitive electronice și internet

 

 

aplicația Meet

 

2. Captarea

atenției

2 min.

 

Adresez elevilor următoarea întrebare:Cum vă simțiți astăzi, copii?

Dacă observ vreun copil că a ridicat alt emoticon decât cel al bucuriei, îl rog   să-și deschidă microfonul și să ne povestească ce s-a întâmplat. 

Elevii  răspund la întrebarea adresată ridicând paletuța cu emoția corespunzătoare propriei stări emoționale.

 

 

Jocul

 

 

 

Frontală

 

Dispozitive electronice și internet

 

 

Paletuțe cu emoții

 

Observarea

 

Aprecieri verbale

 

 

3. Anunţarea

 temei și a

 obiectivelor

1 min.

 

Astăzi la lecția de DP vom vorbi despre emoții. Despre ce simțim noi în diferite situații și momente de viață.

Ascultă informațiile oferite și se pregătesc pentru activitate.

Explicația

Frontală

 

 

 

4.Dirijarea învățării

     14 min.

 

 

 

 

 

O3

 

Filmulețul ,,Detectivul de emoții” va fi proiectat pe dispozitivele elevilor cu ajutorul aplicației DroidCam.

 

https://www.youtube.com/watch?v=hFhR6R6Jp0I&t=2s&ab_channel=EdituraEDU

 

Voi adresa întrebări pe baza filmulețului:

1.Cine căuta emoțiile cu lupa ?

 

2.Despre ce emoții ne-a vorbit detectivul ?

 

3.Cum erau copiii în ,,Grădinița veseliei” ?

 

4.Ce au făcut Titi și Dudu cu paharele de apă ?

 

5.Ce emoții au trăit cei doi când s-au jucat cu apa ?

 

6.Dar când apa s-a vărsat ?

 

7.Cum s-au simțit după ce au fost iertați ?

 

8. Voi cum ați fi procedat dacă ați fi fost în locul celor doi ?

 

   Se desprinde învăţătura filmulețului: frica poate genera minciuna. Nu trebuie să ne fie frică să spunem adevărul, ci trebuie să conștientizăm și să acceptăm consecințele faptelor noastre.

 

Vizionează cu atenție filmulețul;

 

Răspund la întrebările propunătoarei.

 

 

 

1.Emoțiile au fost căutate de către detectivul de emoții.

 

2. Detectivul ne-a vorbit despre următoarele emoții: bucurie, frică, furie, tristețe.

 

 3.În grădinița veseliei copiii erau nerăbdători și emoționați că trebuia să exploreze lumea prin intermediul culorilor.

 

4.Titi și Dudu au vărsat paharele cu apă pe covor.

 

5.Cei doi au fost bucuroși.

 

6. După ce au vărsat apa pe covor le-a fost frică deoarece doamna educatoare îi va certa.

 

7. După ce au fost iertați cei doi au fost bucuroși.

8. Dacă aș fi fost în locul celor doi, aș fi spus adevărul de la început.

Conversația

 

 

Frontală

Dispozitive electronice și internet

 

Observarea

 

 

Aprecieri verbale

 

5.Obținerea performanței

     7 min.

 

 

 

 

O1

 

 

O2

Exercițiu- joc: Mimează și

 ridică paleta cu emoticonul

potrivit emoției simțite.

 

Elevilor li se prezintă diferite situații-problemă scrise pe niște bilețele colorate scoase din ,,Săculețul emoțiilor”, aceștia având sarcina de a mima emoția corespunzătoare folosind expresia feței.

Cine nu reușește să mimeze, poate ridica paletuța cu emoticonul potrivit.

Cum te-ai simți dacă...?

1-Un coleg îți distruge jucăria.( trist)

2-Un copil te lovește. (furios)

3-Ai pierdut pisica.(trist)

4-Colegii îți fac o surpriză plăcută de ziua ta.(bucuros)

5-Un câine fioros se îndreaptă spre tine. (frică)

6-Te cerți cu un prieten. ( trist)

7-Câștigi la un concurs.(bucuros)

8-Părinții pleacă fără tine în vacanță .

( trist)

9-Colegii te acceptă în jocul lor. (bucuros)

10- Ți-a dispărut o jucărie. (furios).

 

Vor participa activ la joculețul propus și vor ridica paletuța cu emoția potrivită situației prezentate, iar majoritatea o vor mima folosind expresia feței.

 

 

Jocul

 

 

 

 

Frontală

 

 

Independentă

 

 

 

 

 

 

Paletuțe cu emoții

 

 

Observarea

 

 

Aprecieri verbale

 

 

6. Evaluarea

 activității

     5 min.

 

Le propun elevilor un test în aplicația WordWall.

Sarcinile vor fi următoarele :

Alege varianta corectă de răspuns :

Cum te simți atunci când ?

 1.Săniuța cu care te dai pe derdeluș  s-a rupt :

-trist

-bucuros

2. Ți-ai  pierdut o mănușă și afară este ger.

-furios

-vesel

3.Construiești alături de prieteni un om de zăpadă.

-bucuros

-speriat

4.În timp ce te joci cu alți copii, se pornește o furtună de zăpadă :

- frică

-bucurie

Elevii vor rezolva cei patru itemi ai testului și își vor anunța punctajul în fața colegilor.

 

 

 

 

 

 

Exercițiul

 

 

Independentă

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aplicația Wordwall

 

 

 

 

 

 

Chestionar online

 

7. Încheierea activității

     4 min.

 

Fac aprecieri verbale pentru participarea la activitate.

Anunț tema : Realizați un desen în care să redați un moment  când ați fost bucuroși.

Propun spre audiție cântecul :

Emoția este prietena mea

 

https://www.youtube.com/watch?v=YnsGJ5NNZkQ&ab_channel=CriCriCri-NurseryRhymesandChildren%27sSongs

 

Ascultă aprecierile făcute și audiază cântecelul propus.

Execută mișcările sugerate de propunător și-și leagănă mânuțele în aer.

Jocul

 

Frontală

 

Link YouTube

 

Aplicația DroidCam

 

 

aprecieri verbale