PROIECT DIDACTIC
Unitatea de învățământ:
Data: 31.03.2021
Clasa:
a II-a B
Propunător:
Aria
curriculară: Matematica și știinte 
Disciplina:
Matematică și explorarea mediului
Unitatea
de învățare: Împărțirea
numerelor naturale
Subiectul
lectiei: Împărțirea
numerelor naturale în concentrul 0-100; Igiena dinților;
Tipul
lecţiei: consolidare și sistematizare de
cunoștințe
Discipline integrate:
CLR, AVAP;
Competențe
specifice:
Matematică și explorarea mediului
1.5. Efectuarea de înmulţiri
şi împărţiri în concentrul 0-1000 prin adunări/scăderi repetate
1.6. Utilizarea unor
denumiri şi simboluri matematice (sumă, total, termenii unei sume, diferenţă,
rest, descăzut, scăzător, produs, factorii unui produs, cât, deîmpărţit,
împărţitor, <, >, =, +, -, ·, :) în rezolvarea şi/sau compunerea de
probleme
4.2.Formularea unor consecinţe rezultate în urma
observării unor relaţii, fenomene, procese simple;
5.2. Rezolvarea de probleme
de tipul a±b=x; a±b±c=x în concentrul 0-1000; a·b=x; a:b=x, în
concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice
Comunicare în limba română
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral
din texte accesibile variate
Arte vizuale și abilități practice
2.1. Explorarea unor caracteristici/ proprietăţi ale materialelor în
diverse contexte
OBIECTIVE OPERAŢIONALE: 
Pe parcursul lecției cât și la sfârșitul acesteia, elevii
vor fi capabili:
Cognitive :
O 1: să efectueze corect
împărțirile în concentrul 0-100;
O2: să recunoască activitățile specifice unei igiene
dentare corespunzătoare;
O3 : să utilizeze corect terminologia specifică operațiilor matematice: sumă,
produs, cât, sfert, jumătate etc.
O4 : să descopere termenul necunoscut;
O5:  să rezolve corect probleme cu una
sau mai multe operații ;
 Psiho-motrice:
O6-sǎ deseneze obiecte pentru igiena
dinților;
Afective:
O7-să participe activ şi eficient în activitatea de rezolvare a
sarcinilor.
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode şi
procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul ;
Mijloace
de învăţământ:
fişe de lucru, fișe de evaluare,  planșă
aritmogrif, culegere matematică
Forme de
organizare: frontală,
independentă
 Resurse umane: 21 elevi
Resurse temporale: 40 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă
BIBLIOGRAFIE:
Matematică și
explorarea mediului – clasa a II (manual), EDP București 2018; 
„Metodica predării
matematicii la clasele I-IV” I.  Neacşu;
Programa şcolară pentru
clasa a II-a, București, 2013;
| 
   Nr. Crt..  | 
  
   ETAPELE
  LECȚIEI  | 
  
   Ob
  op.  | 
  
   CONŢINUTUL
  INFORMAŢIONAL   | 
  
                    STRATEGIA  DIDACTICĂ  | 
  
   | 
 |||||||||
| 
   Activitatea  învăţătorului  | 
  
   Activitatea
  elevului  | 
  
   Metode
  si procedee  | 
  
   Resurse
  materiale  | 
  
   Forme
  de organizare  | 
  
   Evaluare  | 
 |||||||||
| 
   1.  | 
  
   Moment organizatoric  1 min.   | 
  
   | 
  
   Se
  asigură condiţiile necesare desfăşurării optime a activităţii. Pregătesc
  materialul didactic.   | 
  
   Elevii
  se pregătesc pentru începerea activităţii.  | 
  
   | 
  
   | 
  
   frontală  | 
  
   Observarea   | 
 ||||||
| 
   2.  | 
  
   Verificarea  temei 3 min.  | 
  
   | 
  
   Verific
  tema cantitativ. Numesc
  câțiva elevi să citească rezultatele exercițiilor rezolvate din temă, iar
  ceilați elevi se verifică în caiete.  | 
  
      Citesc tema, urmăresc dacă este realizată
  corect.  | 
  
   Conversația  | 
  
   Caietele
  de temă  | 
  
   frontală  | 
  
   aprecieri
  verbale  | 
 ||||||
| 
   3.  | 
  
          Captarea             atenţiei  3 min.  | 
  
   | 
  
   Propun
  spre rezolvare un artimogrif
  matematic. Fiecare elev primește fișa cu aritmogriful respectiv, iar în fața
  clasei va fi rezolvat și frontal într-un format mai mare. (anexă)  | 
  
   Rezolvă
  definițiile aritmogrifului și descoperă cuvântul de pe orizontala A-B: IGIENĂ  | 
  
   Jocul   | 
  
   Planșă aritmogrif Fișe
  aritmogrif  | 
  
   Frontală   | 
  
   Aprecieri
  verbale  | 
 ||||||
| 
   4.  | 
  
   Anunţarea temei şi a obiectivelor 1 min.  | 
  
   | 
  
   Anunț
  elevii că vom vorbi despre igiena dinților și vom continua să efectuăm
  exerciții de împărțire. Scriu data şi titlul lecţiei pe tablă: Împărţirea numerelor naturale în
  concentrul 0-100  | 
  
   Ascultă cu
  atenție și își notează titlul lecției în caiete.  | 
  
   explicaţia  | 
  
   | 
  
   Frontală
    | 
  
   observarea  | 
 ||||||
| 
   5.  | 
  
   Dirijarea învățării
   20 min.  | 
  
   O1 O1 O2 O3 O4  | 
  
   Exerciţii
  de calcul oral -5x8/
  10x10/ 7x8/ 9x9/50:5/ 36:6/ 42:7/ nr. de 5 ori mai mici decât 25/ 45/ 50/
  15/35 Numerele de 4
  ori mai mici decât: 16/ 24/ 32 și 40. Distribui elevilor fișe de lucru cu următoarele cerințe.
  (anexă) Sarcinile vor fi efectuate și la
  tablă. De asemenea, voi expune la tablă o
  planșă mare cu un dinte vesel și
  un dinte trist. Fiecărui rezultat al împărțirilor
  efectuate de către elevi i se va asocia o propoziție despre igiena dinților.
  Voi numi pe rând câte un elev care va citi propoziția respectivă și va așeza
  post-it-ul în jurul dințișorilor expuși pe planșă, conform regulilor de
  igienă dentară. În spatele fiecărui rezultat obținut se va afla un enunț
  legat de igiena dinților. 1.Calculează apoi verifică folosind proba  prin înmulțire: 35: 7=          36: 6=           49: 7= 18: 6=          32: 8=           80: 8= Așadar, în
  spatele rezultatelor obținute se vor descoperi următoarele propoziții: 5- Îmi spăl dinții dimineața și seara, iar dacă e posibil
  după fiecare masă cu periuța și pasta de dinți. 3- Îmi spăl dinții când îmi aduc aminte. 6- Folosim aceeași
  periuță de dinți toți membrii familiei. 4- Merg la
  stomatolog de fiecare dată când mă doare un dinte. 7- Mănânc foarte
  multe dulciuri. 10- Consum cât mai
  multe fructe și legume pentru a avea dinți sănătoși. 2.Din produsul numerelor 8 și 9 scade câtul numerelor
  30 și 6. 3.Află diferența dintre produsul numerelor 9 și 7 și
  câtul numerelor 21 si 3. 4.La triplul numărului 9 adună sfertul numărului 16. 5.La cel mai mare număr par format din două cifre adună
  câtul numerelor 12 și 6 6. Aflaţi termenul necunoscut: 
  | 
  
   Elevii răspund
  corect întrebărilor adresate de propunătoare. Rezolvă
  sarcinile din fişă astfel: 1. 35: 7=5/ 5x7=35           36: 6= 6/ 6x6=36          49: 7=7/ 7x7=49 18: 6=3/ 6x3=18           32: 8= 4 / 4x8=32          80: 8=10/ 10x8=80 Post-it-urile
  cu rezultatele 5, 4 și 10 se vor lipi lângă dintele vesel. Post-it-urile
  cu rezultatele 3,6 și 7 se vor lipi lângă dințișorul trist. 2. 8x9-30:6= 72-5=67 3. 9x7-21:3= 63-7=56 4. 9x3+16:4= 27+4=31 5. 98+12:6=100 6. a=45:9 a=5 b=9x6 b=54 c=15:5 c=3 d=32:8 d=4  | 
  
   Exercițiul
   Conversația  exerciţiul  | 
  
   fişe de lucru Post-it-uri cu
  propoziții despre igiena dinților  | 
  
   frontală
   frontală  | 
  
   aprecieri verbale  | 
 ||||||
| 
   6.  | 
  
   Atingerea
  performanței 3 min.  | 
  
   O5  | 
  
   Vom continua cu rezolvarea unei
  probleme din fișa de lucru: 7.La
  un magazin s-au adus 45 de tuburi de pastă de dinți și de 5 ori mai puține
  periuțe.  Câte
  produse de igienă s-au adus în total la acel magazin?   | 
  
   Elevii vor
  rezolva astfel: 45:5= 9 periuțe 45+9=54
  produse de igienă  | 
  
   Exercițiul
    | 
  
   Fișe
  de lucru  | 
  
   Frontală
    | 
  
   Aprecieri verbale  | 
 ||||||
| 
   7.  | 
  
   Evaluarea cunoştinţelor  7 min.  | 
  
   O1 O4 O6  | 
  
   Solicit
  elevilor să rezolve exerciţiile din fişa
  de evaluare. Sarcinile
  vor fi: 1.Calculează: 
 2.Află numărul necunoscut: 
   
 3. La jumătatea
  numărului 16, adaugă sfertul numărului 24. 4.Desenează obiectele
  necesare pentru igiena dinţilor:  | 
  
   Rezolvă
  exerciţiile din fișă astfel: 63:7=9 28:4=7 54:6=9 40:8=5 a=30:6 a=5 b=3x7 b=21 16:2+24:4= 8+6=14  | 
  
   exerciţiul  | 
  
   fişe
  de evaluare  | 
  
   independentă  | 
  
   autoevaluare  | 
 ||||||
| 
   8.  | 
  
    Încheierea
  activităţii 2
  min.   | 
  
   | 
  
   Apreciez activitatea
  copiilor, acord calificative elevilor care s-au implicat în activitate. Anunț tema pentru acasă. Pag. 82 din culegerea
  de mate, ex. 1, 2, 3 și 4. (anexă) 
  | 
  
   Ascultă aprecierile
  propunătoarei. Își notează tema.   | 
  
     Explicația
    | 
  
   Culegerea
  MEM  | 
  
   Frontală
    | 
  
   aprecieri
  verbale calificative  | 
 ||||||
Propoziții despre igiena dinților
5- Îmi spăl dinții dimineața și seara,
iar dacă e posibil după fiecare masă cu periuța și pasta de dinți.
3- Îmi spăl dinții când îmi aduc aminte.
6- Folosim aceeași
periuță de dinți toți membrii familiei.
4- Merg la stomatolog
de fiecare dată când mă doare un dinte.
7- Mănânc foarte
multe dulciuri.
10- Consum cât mai
multe fructe și legume pentru a avea dinți sănătoși.
Fișă de lucru
1.Calculează, apoi verifică folosind proba  prin înmulțire:
| 
   35: 7=             | 
  
   36: 6=             | 
  
   49: 7=  | 
 
| 
   18: 6=             | 
  
   32: 8=             | 
  
   80: 8=  | 
 
2.Din produsul numerelor 8 și 9 scade câtul numerelor 30
și 6.
3.Află diferența dintre produsul numerelor 9 și 7 și
câtul numerelor 21 si 3.
4.La triplul numărului 9 adună sfertul numărului 16.
5.La cel mai mare număr par format din două cifre adună
câtul numerelor 12 și 6
6. Aflaţi termenul
necunoscut:
| 
   45 : a = 9 a= a=  | 
  
   b : 6= 9 b= b=  | 
 
| 
   5 x c =  15 c= c=  | 
  
   d x  8= 32 d= d=  | 
 
| 
   7.
  La un magazin s-au adus 45 de tuburi de pastă de dinți și de 5 ori mai puține
  periuțe.   | 
 
Câte produse de igienă
s-au adus în total la acel magazin?
FIȘĂ DE EVALUARE
| 
   1.Calculează:  | 
 
| 
   63 : 7 =  | 
  
   28 : 4 =  | 
 
| 
   54 : 6 =  | 
  
   40 : 8 =  | 
 
2.Află
numărul necunoscut:  
| 
   30 : a = 6  a= a=                         | 
  
   b : 7 =    3                          b= b=  | 
 
3.
La jumătatea numărului 16, adaugă sfertul numărului 24
4.Desenează obiectele
necesare pentru igiena dinţilor:
| 
   | 
 

Tema pentru acasă 

