UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Şcoala Gimnazială Movila Miresii
CLASA: Pregătitoare 
PROPUNĂTOR: prof. înv. primar Florean Cornelia
ARIA CURRICULARĂ: MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII
DISCIPLINA: Matematică şi
explorarea mediului
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Călătoria unui norișor năzdrăvan
SUBIECTUL lecţiei: NUMĂRUL ŞI CIFRA 2; /Roadele
toamnei;
TIPUL LECŢIEI: predare-învăţare
Competenţe specifice:
Matematică și explorarea mediului (MEM)
1.1.  Recunoaşterea şi
scrierea numerelor în concentrul 0-31;
3.1. Descrierea unor fenomene/procese/ structuri repetitive simple din mediul apropiat, în scopul identificării unor regularităţi;
Dezvoltare
personală (DP)
2.2. Identificarea regulilor de comunicare în activitatea şcolară;
Arte vizuale şi abilități practice (AVAP)
2.1. Observarea unor caracteristici simple ale materialelor întâlnite în mediul familiar;
Muzică şi mişcare (MM)
1.1. Receptarea unor sunete din mediul înconjurător, cu durate şi intensităţi contrastante;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE: 
O1 – să numească caracteristicile toamnei;
O2 - să asocieze mulțimilor cu două elemente cifra 2;
O 3- să compare mulțimea cu 1 și 2 elemente;
O4 – să scrie corect pe linia punctată trei rânduri cu cifra 2 din caietul auxiliar MEM;
 
STRATEGII DIDACTICE
a) metode şi procedee: - conversaţia
                                               - explicaţia
– exerciţiul
- jocul
-expunerea
        b) resurse materiale: -pixuri/ stilouri
- planşa model cu cifra 2
- panou flipchart/ marker
- jetoane- măr/ fructe de toamnă
- caietul auxiliar MEM de la Editura Sinapsis
- dispozitive eletronice: laptopuri/ tablete/ telefoanele copiilor;
c) forme de organizare:- frontală
-independentă
d) resurse umane: 24 elevi
       e) locul
de desfășurare: Acasă la fiecare copil, conectați pe Platforma ZOOM;
f) resurse temporale: 40 min ( 2 sesiuni de lucru a câte 20 minute pe ZOOM )
BIBLIOGRAFIE: 
1.Programa
şcolară pentru Clasa pregătitoare,
disciplina MEM; Bucureşti 2013;
2.
Matematică și explorarea mediului, caiet de aplicații, Editura Sinapsis,
Cluj-Napoca, 2013;
      3.Neacşu, I., (1988), Metodica predării matematicii, EDP,
Bucureşti
4.Youtube.
com
5.google.com
6.
Ema la scoală- blog
https://www.youtube.com/watch?v=hLSo2v1b2WY&ab_channel=BoonBoon
https://www.youtube.com/watch?v=Zf73Fg3q0Rs&ab_channel=IoanaGeorgescu
https://www.youtube.com/watch?v=nizyZJJ3SrM&ab_channel=TraLaLa-Cantecesideseneanimatepentrucopii
DEMERSUL DIDACTIC
| 
   Nr. crt.  | 
  
   Etapele
   Lecţiei
  / timp alocat  | 
  
   Ob. op  | 
  
   Activitatea
  cadrului didactic  | 
  
   Activitatea
  elevilor  | 
  
   Metode
  şi procedee  | 
  
   Resurse materiale  | 
  
   Forma
   de
  organizare  | 
  
   Evaluare
    | 
 
| 
   1  | 
  
   Moment organizatoric 2
  min.  | 
  
   | 
  
   Mă asigur că toți elevii s-au conectat și au o conexiune stabilă la internet. Le reamintesc elevilor regulile desfășurării unei lecții online. ( închidem microfonul și-l deschidem doar când răspundem, ridicăm mâna dacă știm răspunsul corect, suntem permanent atenți la ecranul propriului dispozitiv electronic). 
  | 
  
   Pregătesc materialele necesare în timpul desfăşurării activităţii, după indicația propunătoarei. Elevii au alături caiețelele auxiliare, pixuri și 3 fructe de toamnă ( preferabil mere).  | 
  
   Conversaţia  | 
  
   | 
  
   Frontală  | 
  
   Observ comporta- -mentul online al elevilor  | 
 
| 
   2  | 
  
   Reactualizarea
  cunoştinţelor 5
  min.  | 
  
   O1  | 
  
   Cu ajutorul unui
  flipchart expun on-line elevilor: Calendarul
  naturii 
 Adresez următoarele întrebări: -În ce anotimp suntem, copii? (toamna) -Care sunt lunile toamnei? (septembrie, octombrie, noiembrie) -În ce lună a toamnei suntem acum? (octombrie) -Cum se mai numește luna octombrie? (Brumărel) -Cum este vremea astăzi?( bate vântul, rece, frunzele cad din copaci etc.)  | 
  
   Răspund la întrebările propunătoarei.  | 
  
   conversaţia exerciţiul  | 
  
   Flipchart Calendarul naturii  | 
  
   Frontală  | 
  
   -aprecieri verbale -emoticoane cu aplauze  | 
 
| 
   3.  | 
  
   Captarea
  atenției  3 min  | 
  
   O1  | 
  
   Folosesc funcția de partajare a ecranului și propun spre vizionare următorul filmuleț: https://www.youtube.com/watch?v=hLSo2v1b2WY&ab_channel=BoonBoon După vizionare adresez elevilor următoarele întrebări: - Care sunt fructele care apar în
  filmuleț? ( mere, struguri)  | 
  
   Elevii sunt
  atenți la filmulețul ce se derulează pe ecranul laptopului propunătoarei.  | 
  
   Expunerea Conversația 
  | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 
| 
   4.  | 
  
   Anunţarea
  temei şi a obiectivelor 1
  min.   | 
  
   | 
  
   Astăzi la ora de
  MEM vom vorbi despre fructele toamnei și despre numărul și cifra 2.  | 
  
   Sunt atenți la obiectivele precizate.  | 
  
   Explicaţia  | 
  
   | 
  
   Frontală  | 
  
   | 
 
| 
   5.  | 
  
   Dirijarea
  învăţării 23  min.  | 
  
   O2 O3 O4  | 
  
   Propun vizionarea și audierea Poveștii cifrei 2 https://www.youtube.com/watch?v=Zf73Fg3q0Rs&ab_channel=IoanaGeorgescu Adresez elevilor următoarele
  întrebări: -Cum  se numea băiețulul din poveste? (Petrișor) -Ce păsări au ieșit din cele
  două ouă? (lebede) -De  ce credeți că oamenii au hotărât să se
  gândească la aceste păsări când scriu cifra 2? ( deoarece cifra 2 seamănă cu
  o lebădă) Expun la cameră planșa cu numărul 2. Explic elevilor că
  semnul grafic al numărului 2 este cifra 2. 
 Voi desena apoi pe o coală de flipchart două mulțimi. Una cu un element (un măr) , iar cealaltă cu 2 elemente (2 mere). Pun în corespondență mulțimile cu unul și două elemente. Le explic elevilor că mulțimea cu două elemente are cu un element mai mult decât cea cu un element. Deci și numărul 2 va fi cu o unitate mai mare decât numărul 1. Rog elevii să procedeze asemănător acasă, folosind fructele pe care le-am cerut pentru activitate. 
 Sfârșitul
  primei sesiuni. După 10 minute de pauză, revenim online și continuăm activitatea. Rog elevii să
  deschidă caietele auxiliare la pagina 23. (anexă) Solicit efectuarea execițiului 4, a cărei cerință este :. Scrie cifra 2 după contur Le amintesc elevilor că trebuie să pregătim mânuțele
  pentru scrierea cifrei 2. Elevii scriu odată cu învățătorul cifra 2 în aer, pe măsuța de acasă, apoi în caiet. Propun
  apoi efectuarea unor  exerciții de
  încălzire a mușchilor mici ai mâinii:  | 
  
   Elevii sunt
  atenți la filmulețul ce se derulează pe ecranul laptopului propunătoarei. Răspund la întrebările ce li se adresează. Elevii răspund la întrebări, sunt atenți la explicații, apoi vor realiza pe măsuțe cele două mulțimi solicitate (cu 1 și 2 elemente – mere);  | 
  
   explicaţia exerciţiul  | 
  
   Laptop Planșă Matematică Planșă Flipchart Jetoane măr Marker 
 Fructe  | 
  
   
 -  | 
  
   aprecieri verbale emoticon aplauze  | 
 
| 
   6.  | 
  
   Evaluare 3
  min.  | 
  
   O4  | 
  
   Îi rog apoi să arate caietele la camera dispozitivului electronic ca să verific virtual scrierea corectă a cifrei 2. 1.Despre ce număr am vorbit astăzi? (nr. 2) 2. Cu ce cifră reprezentăm acest număr? (Cifra 2) 3. Cu cine se aseamănă cifra 2? ( cu o lebădă)  | 
  
   Elevii expun caietele și răspund la întrebări.  | 
  
   Conversația  | 
  
   Caietele elevlior  | 
  
   Frontală  | 
  
   Virtuală Orală  | 
 
| 
   7.  | 
  
   Închierea
  activităţii 3
  min.   | 
  
   | 
  
   Fac aprecieri despre cum s-au comportat la activitate. Propun spre audiție și interpretare cântecelul:,, Două mânuțe”. Solicit ridicarea și legănarea mânuțelor pe parcursul derulării cântecelului. https://www.youtube.com/watch?v=nizyZJJ3SrM&ab_channel=TraLaLa-Cantecesideseneanimatepentrucopii  | 
  
   Cântăm cu toţii cântecul propus.  | 
  
   jocul  | 
  
   Suportul audio cu cântecul propus  | 
  
   Frontală  | 
  
   Aprecieri verbale Emoticoane cu aplauze  | 
 

ANEXE 
ANEXE


NUMĂRUL ȘI CIFRA 2
     1 2
 
   
 
  
   
   


 
   
 
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
   
   
   
 
   
   
   
 
  
   
 
  
   
   
   
  
   
   
     
  
     
   
   
   
 
   
   
     
  
     
   




