Proiect didactic, Grecii, prima civilizație a Europei

      UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Gimnazială Movila Miresii
       PROPUNĂTOR:Florean Cornelia
CLASA: a IV-a 
DATA: 20.11.2017
DISCIPLINA:   Istorie  
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Epoci istorice, evenimente, personalități, locuri istorice
SUBIECTUL: Grecii, prima civilizație a Europei
TIPUL LECTIEI: transmitere  de cunoştinţe
COMPETENȚE SPECIFICE:
- sa recunoasca si sa utilizeze informatii dintr-o sursa istorica
- sa foloseasca termeni istorici in situatii diverse

OBIECTIVE OPERATIONALE:
O1 – sa precizeze pozitia geografica a Greciei;
O2 – sa numeasca ocupatiile principale ale vechilor greci;
O3 – sa descrie modul de viata al grecilor si cele doua mari orase-cetati
O4 -  sa extraga informatii despre educatia si mitologia greaca din textele date;
O5 – sa completeze un text lacunar utilizand cuvintele date.


      STRATEGII  DIDACTICE
 * METODE  ŞI PROCEDEE: exerciţiul, conversaţia, explicaţia, problematizarea,munca cu harta, învăţarea prin  descoperire, tabelul conceptelor, aprecierea verbala
 * MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT: manual, caiet, fişă de lucru,   marker, foi flip-chart, fise cu texte, ilustratii cu Grecia, cu zeitatile grecesti
 *  FORME DE ORGANIZARE: frontal, pe grupe, individual
RESURSE:
Temporale: 45 minute
Umane: 16 elevi

BIBLIOGRAFICE:
-          Programa scolara pentru cls a IV-a , Istorie, aprobat prin OMEN 5003/ 02.12.2014
-          Manual de istorie, cls a IV-a, de Cleopatra Mihailescu, Tudora Pitila , Ed. Aramis, 2016



DEMERSUL DIDACTIC
Nr. crt.

Etapele  lectiei
Ob. op

Activitatea invatatorului

Activitatea elevilor
Strategie didactica
Evalu-are
Metode
procedee
Mijloace
de inv.
Forme de org.
1.
Momente organizatoric
1 min

Anunţ  elevii să se pregătescă pentru lecţia de istorie. Ordonez şi distribui materialele necesare desfăşurării lecţiei.

Elevii se pregătesc pentru lecţie.


Caietele și manualele de istorie
frontal

2.
Captarea atentiei
3 min

- se prezinta imaginile cu Grecia din manual
- se discuta imaginile

- observa imaginile
- raspund la intrebari
Conversatia

Ilustratii cu Grecia
frontal
Observarea
3.
Anuntarea temei si a obiectivelor
1 min

- se anunta tema lectiei si obiectivele urmarite
- noteaza titlul lectiei


frontal

4.
Dirijarea invatarii
30min




O1
O2
O3
O4
Invit elevii să citească textul din manual.
Stabilim ideile pricipale pe care și le notează în caietele de notițe.
Adresez elevilor apoi următoarele întrebări pe baza textului:
Cum se mai numea Grecia?
P: Care este capitala Greciei?
P: Care erau ocupaţiile principale ale grecilor?
P: Care era modul de viaţă şi locuinţel grecilor?
E: Modul de viaţă şi locuinţele grecilor erau simple. Casele făcute din lemn şi cărămidă uscată la soare.
P: Care era îmbrăcămintea grecilor?
P: Care erau cele mai importante oraşe-cetăţi?


P: La ce vârstă începeau copiii să meargă la şcoală?


P: În ce credeau grecii şi la cine se rugau ei?




P: Care sunt cei mai cunoscuţi zei?







E: Grecia se mai numea Elada.
E: Capitala Greciei este Atena.
E: Ocupaţiile principale ale grecilor erau: cultivarea măslinilor, a viţei de vie, a cerealelor (orz şi secară) precum şi creşterea animalelor ( oi, capre, măgari).
E: Îmbrăcămintea era alcătuită dintr-o bucată  dreptunghiulară de material ţesut în casă, fiind prinsă la mijloc cu o centură sau prinsă pe umăr cu o fibulă (broşă, agrafă). Îmbrăcămintea femeilor era asemănătoare cu cea a bărbaţilor.
E: Cele mai importante oraşe-cetăţi erau Atena şi Sparta.
E: Copiii începeau să meargă la şcoală de la vârsta de 7 ani.
E: Grecii credeau şi se rugau zeilor.
E: Zeus-zeul luminilor şi fulgerelor, Atena-zeiţa înţelepciunii şi Apollo zeul zilei şi al artei.
Invatarea prin descoperire
conversatia

Tabelul conceptelor

Lucrul cu manualul
Foi flip-chart

Marker

Manual
Fise cu texte




frontal
Observarea

Aprecieri verbale
5.
Evaluarea
activității
9 min
O5
-   se da elevilor o fisa cu text lacunar(anexa )
-   se cere elevilor  sa completeze cu ajutorul cuvintelor date
- completeaza textul lacunar
- schimba fisele intre ei, le vor lua acasa ptr a le corecta ajutandu-se de manual
Explicatia
exercitiul
Fise de lucru
individual
Evaluare
în perechi
6.
Incheierea activitatii
1 min

- se fac aprecieri asupra lectiei
Se da tema pentru acasa: Portofoliu- fragmente care descriu credinta grecilor in anumite zeitati din volumul „ Legendele Olimpului” de Al. Mitru


- noteaza tema pentru acasa


frontal
Aprecieri verbale














SCHIȚA LECȚIEI


Grecia  sau Elada
l  Grecia este o ţară minunată, din sudul Europei. Capitala Greciei este Atena.
l  Vechea Grecie se numea Elada, iar vechii greci se numeau, eleni.
l  Ţinuturile unde s-a format poporul grec sunt foarte stâncoase, cu câmpii puţine şi înguste, greu de străbătut până şi azi. Pământul nu prea roditor, clima foarte caldă vara şi ploioasă iarna, i-au obligat pe greci să fie harnici şi economi.

Ocupaţiile principale
l  Ocupaţiile principale au fost cultivarea măslinilor, a viţei de vie, a cerealelor (orz şi secară) precum şi creşterea animalelor ( oi, capre, măgari).
l  Daca drumurile pe uscat erau mai greu de străbătut, marea era deosebit de prielnică pentru a comunica între un ţărm grecesc şi altul.
l  Din această pricină, grecii au devenit repede corăbieri şi negustori pricepuţi. Ei duceau in lumea largă vase din lut frumos pictate, ţesături, vinuri dulci şi ulei de măsline şi aduceau în schimb grâne, bronz, aur, fildeş, mirodenii.

Modul de viaţă
l  Locuinţele şi modul de viaţă erau simple, ca şi la romani. Casele erau făcute din lemn şi cărămidă uscată la soare.
l      Îmbrăcămintea era alcătuită dintr-o bucată  dreptunghiulară de material ţesut în casă, fiind prinsă la mijloc cu o centură sau prinsă pe umăr cu o fibulă (broşă, agrafă).
l      Îmbrăcămintea femeilor era asemănătoare cu a bărbaţilor.

Oraşe-cetăţi
l  Dezvoltarea meşteşugurilor şi a negoţului au favorizat întemeierea şi dezvoltarea oraşelor-cetăţi, oraşelor-stat (polisuri).
l  Cele mai importante au fost: Sparta şi Atena
l  Atena şi Sparta îşi subordonează cu timpul şi celelalte oraşe.
l  Cele două oraşe-stat  sunt diferite ca mod de organizare.
l  Sparta deţinea cea mai puternică armată.
l  Atena a devenit cea mai mare forţă maritimă a lumii vechi.

Mitologie
Vechii greci se rugau şi  credeau în zei. Ei îşi închipuiau zeii asemeni unor făpturi cu înfăţişare şi obiceiuri asemănătoare cu cele ale oamenilor. Dar zeii nu mor niciodată, rămânând mereu tineri, frumoşi şi puternici, locuind pe muntele Olimp.
Zeus este cel mai puternic dintre olimpieni, socotit drept stăpânul suprem al oamenilor şi al zeilor.
     Ca stăpân suprem şi ca deţinător al puterii supreme absolute, Zeus era cel care împărţea dreptatea printre oameni şi zei, el era expresia echilibrului şi a ordinii din natură şi din societate. Era socotit zeul luminii, al fenomenelor naturale, deţinătorul fulgerelor şi, mai ales, al trăsnetelor - manifestare cu precădere a forţei şi a mâniei sale divine. El domnea în palatul său aflat pe crestele înalte ale Olimpului şi de acolo, înconjurat de ceilalţi zei, cârmuia destinele lumii, împărţind binele şi răul printre muritori şi veghind asupra împlinirii destinelor lor.
    Atena era zeiţa înţelepciunii, a strategiei,   a disciplinei şi a meşteşugurilor.
     Potrivit legendei, Atena ar fi inventat torsul şi ţesutul.
Apollo - zeul zilei, al luminii si al artelor, protector al poeziei si al muzicii, conducatorul corului muzelor, personificare a Soarelui.

Educaţia
l  Deşi şcolarizarea nu era obligatorie prin lege în Grecia Antică, scenele pictate pe vase încă din anii 500 î.e.n. arată că şcoala avea o prezenţă semnificativă în viaţa grecilor.
l  Băieţii îşi începeau educaţia formală la vârsta de şapte ani. Cei mai săraci urmau doar trei sau patru ani de şcoală, în care învăţau lucruri elementare, dar cei mai bogaţi rămâneau în şcoală pe durate de până la zece ani. În lumea greacă existau chiar şi fete care primeau această educaţie formală, deşi asemenea situaţii erau relativ rare, iar băieţii şi fetele învăţau în şcoli separate.
l  Elevii învăţau cu trei tipuri de profesori: gramatikos, care îi învăţau să scrie şi să citească, predând în plus şi cursuri de aritmetică şi literatură; paidotribos, care îi antrenau la lupte, box şi gimnastică; şi kitaristos, care le predau muzica, în special canto şi cursuri de liră.
l  De la vârsta de 18 ani, băieţii erau obligaţi să facă doi ani de instrucţie militară, după care reveneau adesea la o formă superioară de educaţie, pregătindu-se pentru a intra în viaţa publică. Unul dintre primele lăcaşuri de învăţământ superior a fost Academia, o şcoală de filosofie înfiinţată de Platon în jurul anului 385 î.e.n. Aristotel a fondat o instituţie similară, numită “Lyceum”, unde cursurile erau mai diverse. Aceste şcoli ale antichităţii au oferit modelul pentru universităţile din zilele noastre.

















Fișă de evaluare
1.     Completează corespunzător:
                       Vechea Grecie se mai numea şi.............................Ea cuprindea numeroase oraşe stat, numite şi ........................, situate în jurul Mării................ Cele mai vestite erau: ............. şi ....................Grecii erau mari...................... şi pescari, dar se ocupau şi cu............................, meşteşugurile,  ........................Cultivau cereale, ................... şi viţă de vie. Din cauza reliefului muntos, între secolele VIII-VI î.Hr grecii au migrat spre ţărmurile Mării....................... întemeind aici cunoscutele..............................: Histria( în nordul Dobrogei), ...............(Constanţa) şi Calatis (Mangalia).
Grecii credeau în mai mulţi zei, cel mai important fiind............................Ei iubeau......................................., artele şi ştiinţele. Ei au deschis tradiţia Jocurilor Olimpice. Tot grecii au creat o formă de organizare socială şi politică numită..............................Cei mai renumiţi conducători ai Greciei antice au fost: Pericle, Filip al II lea şi ........................................................
( Elada, polisuri, Egee, Atena, Sparta, navigatori, agricultura, comerţul, măslini, Negre, colonii greceşti, Tomis, Zeus, întrecerile sportive, democraţie, Alexandru cel Mare).


Fișă de evaluare
1.     Completează corespunzător:
                       Vechea Grecie se mai numea şi.............................Ea cuprindea numeroase oraşe stat, numite şi ........................, situate în jurul Mării................ Cele mai vestite erau: ............. şi ....................Grecii erau mari...................... şi pescari, dar se ocupau şi cu............................, meşteşugurile,  ........................Cultivau cereale, ................... şi viţă de vie. Din cauza reliefului muntos, între secolele VIII-VI î.Hr grecii au migrat spre ţărmurile Mării....................... întemeind aici cunoscutele..............................: Histria( în nordul Dobrogei), ...............(Constanţa) şi Calatis (Mangalia).
Grecii credeau în mai mulţi zei, cel mai important fiind............................Ei iubeau......................................., artele şi ştiinţele. Ei au deschis tradiţia Jocurilor Olimpice. Tot grecii au creat o formă de organizare socială şi politică numită..............................Cei mai renumiţi conducători ai Greciei antice au fost: Pericle, Filip al II lea şi ........................................................
( Elada, polisuri, Egee, Atena, Sparta, navigatori, agricultura, comerţul, măslini, Negre, colonii greceşti, Tomis, Zeus, întrecerile sportive, democraţie, Alexandru cel Mare).





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.