Între vis și realitate

Volumul de poezii O clipă de vis este destăinuirea pe care-o face Dumitrel Plopeanu înaintea cititorului dornic de a pătrunde în lumea magică a viselor tăinuite de inimă și nu numai.
Tema poeziilor cuprinse în acest volum este complexă - visul- strecurat cu delicatețe în toate segmentele existenței autorului. Când viața este privită asemeni unui vis, poetul prinde aripi și totul este cu putință. În momentul în care realitatea dură îi tulbură liniștea, versul său își caută ancore pe culmile imaginației, în brațele infinite ale speranței. Versurile sale par să semene cu un amestec special de cuvinte turnate într-o urnă imensă a simţurilor din care erup întrebări ce uneori nu-și găsesc răspunsul.

 Când poetul își cauta iubita în lumea visului: ,,Ce vis deosebit azi-noapte am avut/ Ştiu că exişti undeva / Te voi căuta, te voi găsi.” (Fata din vis), se pare că reușește s-o găsească, nu într-o femeie obișnuită ci, cum era de așteptat, într-o zână a cărei chemare îl ajută să fugă din lumea ce-i pare ostilă. ,,Mi-a fost de ajuns o clipă de vis/ În care ai apărut şi tu / Cu chipul tău de zână / Fugind de astă lume / Mă întorc la tine vis/ Pentru totdeauna ”(O clipă de vis I) Sau în: ,,Trăiesc ca într-un vis alături de tine / Tu să devii o stea pe cer la fel ca mine” (Vis)
De remarcat este faptul că poetul crede în puterea divină, o întâlnire cu Dumnezeu fiind posibilă tot în lumea visului. ,,Nu pot uita acel vis /Când mi-ai apărut şi mi-ai vorbit /Erai Tu însuți, Tu, Dumnezeu /M-ai făcut să înţeleg /A lumii lege. ”(Amintiri din vis)
 În poezia Visând aflăm că sentimentul trădării nu i-a fost  străin autorului, iar oamenii care l-au rănit, râvnind poate în lumea reală la ideile sale, se pare că-l urmăresc și-n vis, locul unde, într-un final, fericirea sa este posibilă. ,,Visând, mă simt mai fericit /Că am ce mi-am dorit /Doar câini apar de multe ori în visul meu /Sunt prieteni ori duşmani /Pisici hrăpăreţe dau târcoale / Vor să-mi fure o idee”.
 Drumul maturizării pe care se află poetul este oglindit în poezia Visuri de neuitat : ,,Cum să uit visele de odinioară /Când eu dormeam  / Iar tu îmi cântai un cântec / Ajuns deja bărbat / Visez la tine libertate / Acum le am pe toate”. Ca o înțelepciune a vârstei, ajunge la concluzia că: ,,Doar visele ne mai dau mângâierea necesară / Ne redau speranţa demult pierdută” (Doar visele) . Așa cum și liniștea sufletească reprezintă râvna fiecăruia dintre noi: ,,Cel mai mare vis al omenirii /Este de a obţine în sfârşit pacea / Pacea sufletească”( Visul omenirii).      
Îndemnul pe care-l primește cititorul este acela de a-și făuri vise, de a crede în ele și-n împlinirea lor.  ,,E lucru mare să crezi în vise cu adevărat / Vei înţelege poate a lumii nedreptate / Că cineva aşa le-a rânduit pe toate”( Să crezi în vise).
Niciodată să nu renunțăm la vise spune poetul, deoarece prin ele omul poate ajunge la desăvârșire: ,, Renunţăm la vise când mai avem speranţă / Trecem undeva dincolo în uitare / Dincolo în vis /Dincolo în vis e o altă lume /Învăluită în altă culoare / Un singur vis / Un singur vis mai am/ Să mă trezesc la viaţă / Să încep o altă viaţă / Alături de tine infinit”( Renunţare la vis) .
 Fericirea omului, în viziunea lui Dumitrel Plopeanu, sunt posibile doar prin intermediul viselor.  ,,Viaţa asta astăzi /E aşa cum este / Ne mai rămâne visul /Speranţa” ( Vis şi speranţă) / ,,Fericirea din vis / Îţi poate schimba în totalitate viaţa” ( Fericirea din vis)
Lupta poetului cu propriile incertitudini pare să se deruleze tot sub influența visului în care, adesea, se confundă visele de noapte, cele ale subconștientului,  cu cele din starea de trezie, ale conștientului. Limita trasată fin, în versuri, poate fi identificată doar lecturând în totalitate volumul de față.,,O clipă de vis a fost de-ajuns /Să-mi schimb gândurile / Pentru a te înţelege pe deplin / Să mă înţeleg pe mine / Cine sunt, de unde vin / Unde trebuie să ajung” (O clipă de vis VI).
 Tot ca o filosofie a omului trecut prin încercările vieții, poetul ne invită să fim permanent într-o stare de trezie, să veghem la alegerile și dorințele noastre căci nu știm ce ne poate oferi clipa viitoare: ,, Dacă am cunoaşte viitorul/ Ne-am pregăti de timpuriu / Pentru clipa care vine /Privesc în vis înainte, dar uneori e pustiu ”(Pentru un vis).
      Aşadar, să-l lăsăm pe Dumitrel Plopeanu să-și caute propriile răspunsuri, să calce peste toate îndoielile și grijile lumești adunându-și certitudinile  chiar și dintr-o lume a viselor. Să-și respecte făgăduințele inimii și să petreacă cât mai multe clipe, alături de femeia din visele sale, cu voluptatea celui ce le cunoaște prețul.
,,În vis apare o altă lume / Cu alte legi / Pe care nu le înţelegi”( Lumea din vis).
 Cornelia Vîju
                 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.